En varning till er som tänkt köpa ny android-telefon!

Permalänk
Medlem

En varning till er som tänkt köpa ny android-telefon!

Tjena! Jag gjorde missen att köpa en HTC One m8, som endast har 16gb minne. Tänkte att eftersom den har SD-kortplats så kan man ju använda ett stort minneskort.

Men i och med senaste verisonen av android så kan du knappt använda SD-kortet längre. Du kan inte spara spotify-låtar på kortet, du kan inte välja att ladda ned filer till kortet och du kan inte ens föra över filer från telefon-minnet till kortet. Jag har inte en aning om vad google tänkt att man ska ha SD-kortet till, men alla stora filer man tänkt använda kan endast sparas på telefonminnet. Du kan visserligen flytta appar till kortet, men där har google lagt in någon begränsning med. Av alla appar jag har som är >1GB så är det bara runt 40mb som flyttas till SD-kortet, resten ligger kvar på telefon-minnet.

Så, strunta i om telefonen har SD-kortplats eller inte, köp telefonen med det internminnet du behöver!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Defeat^:

Tjena! Jag gjorde missen att köpa en HTC One m8, som endast har 16gb minne. Tänkte att eftersom den har SD-kortplats så kan man ju använda ett stort minneskort.

Men i och med senaste verisonen av android så kan du knappt använda SD-kortet längre. Du kan inte spara spotify-låtar på kortet, du kan inte välja att ladda ned filer till kortet och du kan inte ens föra över filer från telefon-minnet till kortet. Jag har inte en aning om vad google tänkt att man ska ha SD-kortet till, men alla stora filer man tänkt använda kan endast sparas på telefonminnet. Du kan visserligen flytta appar till kortet, men där har google lagt in någon begränsning med. Av alla appar jag har som är >1GB så är det bara runt 40mb som flyttas till SD-kortet, resten ligger kvar på telefon-minnet.

Så, strunta i om telefonen har SD-kortplats eller inte, köp telefonen med det internminnet du behöver!

japp så är det för mig med. SD kort används enbart till foton. Känns mer likt som Apple. De ä synd.

Visa signatur

Intel Core i7 2700K CPU @ 3,50 GHz

Permalänk
Medlem

Går det inte att fixa genom att roota och lägga in en customrom, eller är det hårdvarubegränsat på nåt sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Går det inte att fixa genom att roota och lägga in en customrom, eller är det hårdvarubegränsat på nåt sätt?

Går jättebra att spara sina spellistor från Spotify efter man har rootat på SD-kortet.
Men det kräver lite knowhow, men inget som Google inte kan hjälpa till med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Går det inte att fixa genom att roota och lägga in en customrom, eller är det hårdvarubegränsat på nåt sätt?

Kanske går det men är det meningen att du måste roota din lur och byta rom för att kunna använda den på ett vettigt sätt?

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[SH:

;14544803']Kanske går det men är det meningen att du måste roota din lur och byta rom för att kunna använda den på ett vettigt sätt?

Jag ser det som att man köper hårdvaran och får skräpig mjukvara på köpet. Skräpet åker i papperskorgen och ny, bra mjukvara åker in i telefonen.
Samma sak med operativsystem på en laptop. Alldeles för bloatat och ska bort genast.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[SH:

;14544803']Kanske går det men är det meningen att du måste roota din lur och byta rom för att kunna använda den på ett vettigt sätt?

Det får du fråga HTC antar jag. Antingen så löser man problemet eller så får man lära sig leva med det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av [SH:

;14544803]Kanske går det men är det meningen att du måste roota din lur och byta rom för att kunna använda den på ett vettigt sätt?

Du kan ju inte direkt använda linux på en pc och konfigurera som du vill utan root, så varför är det konstigtatt man behöver det i linuxvarianten android?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hoski:

Du kan ju inte direkt använda linux på en pc och konfigurera som du vill utan root, så varför är det konstigtatt man behöver det i linuxvarianten android?

Skickades från m.sweclockers.com

Ähh. Trams.
Det finns ingen naturlag som säger att man måste använda root acces för att få tillgång till "vanliga" funktioner oavsett OS eller plattform.

I detta fallet har det ju fungerat galant att komma åt funktioner för minneskortet tidigare. Det är helt enkelt trist att det inte går längre.

Skulle vara trevligt med en förbättring på detta området i android igen. Kanske försöker google pusha tillverkarna att lägga in mer minne from scratch i lurarna?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av '[SH:

;14544803']Kanske går det men är det meningen att du måste roota din lur och byta rom för att kunna använda den på ett vettigt sätt?

Det måste du ju redan göra med den andra stora tillverkarens lurar (läs apple) och har i princip alltid behövt med många Android lurar också, tex Samsungs lurar är ju oanvändbara med original rom.

Ska man fortsätta på samma spår så är det ju som redan nämnts med laptops, det första man gör då är ju att blåsa den och lägga in ren mjukvara.

Borde det vara såhär? Självklart inte, men företagen envisas med att kladda ner allt de släpper så då får man lösa det själv.

Permalänk
Medlem

Vad jag vet kan tillverkarna fixa det men de skiter i det för att sälja modeller med mer minne för dyra pengar istället (i de länder där de större modellerna nu säljs). På Huawei- och Lenovo-mobiler kan man på de flesta modeller flytta nästan alla appar till minneskortet, men Samsung, Sony och HTC till största delen skiter i det.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Har för mig att detta beror på att Google inte vill ha SD-kort i telefonerna, utan uppmuntrar tillverkarna till att istället ha mer internminne. Vill minnas att det sas så TekSyndicate eller LinusTechtips.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Känns som att vi förlorar på detta. Försäljningspriset mellan en 16GB lur och en 32GB lur skiljer alltid mer än mellan en 16GB lur och en 16GB lur + 16/32GB minneskort.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Ähh. Trams.
Det finns ingen naturlag som säger att man måste använda root acces för att få tillgång till "vanliga" funktioner oavsett OS eller plattform.

Men nu är det så i alla OS. Deal with it.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Någon som köpt en galaxy s5 och kan kolla om det är så på dem också?

Visa signatur

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 13700K | Asus Prime z690-a | 32GB DDR5 | Asus 3080ti | Samsung 970 m.2 250 + 2000 + några 1tb 870s | 3 x Asus 27´ 1440p 165hz
NAS Synology DiskStation DS920+ 4x12TB WDred / Ender 3 PRO / Ender 3 S1

Permalänk
Medlem

Går de inte att skapa symlänkar i Android, de e ju Linux-baserat? Kanske kräver att man rootar dock?
Isåfall e de bara flytta den stora jobbiga mappen till SD-kortet och lägga in en symlänk där den låg, som pekar till dess nya position.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkie:

Någon som köpt en galaxy s5 och kan kolla om det är så på dem också?

Det är så på ALLA android mobiler, sen version 4 eller något dno tog dom bort stödet för det mesta gällande SD kort.
Idiotiskt av google typ.

Permalänk
Medlem

La aldrig märke till det här när jag köpte min S3, som har 4.3. Hade inte problemet i min asus memo pad fhd 10 heller. S3an är dock rootad, sen har jag just köpt en LG G Pad. Får väl roota den med, vad jag vet är det 4.4 på den.

Hela mitt "telefon och surfplatta"-liv hänger på stora SD-kort. :l

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Avstängd

http://www.imgur.com/thrhI7P.png

Skrivet av s0sdaf:

Går de inte att skapa symlänkar i Android, de e ju Linux-baserat? Kanske kräver att man rootar dock?
Isåfall e de bara flytta den stora jobbiga mappen till SD-kortet och lägga in en symlänk där den låg, som pekar till dess nya position.

Jorå, går fint st göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Bra att man alltid tänkt köra costum rom då

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Jorå, går fint st göra.

http://www.imgur.com/thrhI7P.png

Skickades från m.sweclockers.com

Nice, nån som kan testa, se om det löser problemet?

Permalänk
Medlem

Har att göra med att google precis som apple vill att vi mer och mer ska spara data i molnet... läs google drive.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem

jag förstår inte varför folk vill ha sina appar på "sega" sdkort.

anledningen till att man vill ha allt på internt minne (och därför pusha större minne) är att det interna är mycket snabbare.

"android telefoner är sega"... för att dom har supercpu och begränsas av 3-4mb läs och skriv på billiga 64gig sdkort. yep.

music och film går bra men inte appar, och det segar ner telefonen.

därför vill man ha större inbyggt minne och för att promota det tar man bort sdkortslotten, om alla köper 16/32 gig versioner kommer så småningom 64gig, och sen 128 gig osv

Alla vinner på det i längden.

Jämförelse är väl ungefär som att ha os+music på SSD och alla spel på HDD....

istället för OS och spel på SSD och musik på HDD

edit: och för dom som har sdkort, och vil att soundcloud osv ska cacha på sdkortet, det är apputvecklaren som måste rätta till det (använda "externt sd" istället för det "interna" som ligger i användarens data partition.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Kan man inte ens lägga in musikfiler på SD-kortet och lyssna på dem?

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk

Kan detta vara anledningen att vissa av mina ljudböcker, som ligger på ett SD-kort i min galaxy S4, plötsligt blivit extremt sega att starta på senaste tiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sputte:

Kan man inte ens lägga in musikfiler på SD-kortet och lyssna på dem?

jo, det går att ljusna på musik på SD kort. Jag kan göra det på min Android mobiltelefon och jag har en samsung galaxy s4.

Visa signatur

min kanal heter lär dig blender
https://www.youtube.com/channel/UCAtF52Txk_4x-gJGmPm-mmw
ok den handlar om blender och hårdvara och sånt

Permalänk

Min Xperia Arc har 320mb internt minne vet inte hur många appar jag fått ta bort för att jag inte kunnat uppdatera dom pga för lite minne känns inte som en smarttelefon när man knappt kan ha några appar på den.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Storage Jar:

***bort***

Tur att man har en wp8-mobil utan skräp och halvfungerande funktioner.

***bort***

PS. Spotify lägger musiken på SD-kortet på min S4 som kör 4.1.2. Antagligen beroende på kvalitet på låtarna.

.
Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Defeat^:

Du kan inte spara spotify-låtar på kortet, du kan inte välja att ladda ned filer till kortet och du kan inte ens föra över filer från telefon-minnet till kortet.

Det låter helt sjukt. Är det verkligen så?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

http://forum.xda-developers.com/galaxy-s3/general/howto-make-...

Det går visst hur bra som helst och få det syncat på SD-koret. Men nej, på Android är inte allt strait forward utan man behöver iaf kunna googla för att lösa vissa grejer. Men man har ju möjligheten att faktiskt välja och anpassa saker, till skillnad får de två andra stora mobila operativsystemen.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"