Swedbank-appen, går inte att skärmdumpa

Permalänk

Swedbank-appen, går inte att skärmdumpa

När jag försöker ta en skärmdump i Swedbank-appen (Sparbanken) får jag bara upp detta felmeddelandet:

...min kompis likaså, han får också bara upp ett felmeddelande när han försöker ta en skärmdump inuti Swedbank-appen. Vi båda två har varsin Samsung Galaxy S3. Konstig grej bara!

Någon som vet vad det beror på?

Permalänk
Medlem

Skulle gissa att det är skydd mot tjuvar

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

När jag försöker ta en skärmdump i Swedbank-appen (Sparbanken) får jag bara upp detta felmeddelandet:

http://anony.ws/i/2014/04/21/x46er.png

...min kompis likaså, han får också bara upp ett felmeddelande när han försöker ta en skärmdump inuti Swedbank-appen. Vi båda två har varsin Samsung Galaxy S3. Konstig grej bara!

Någon som vet vad det beror på?

Fungerar det i andra appar? I så fall kan det vara en "Feature"

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem

Suck... klart det är ett skydd som gör att det inte ska gå, är väl rätt uppenbart eller?

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Skulle gissa att det är skydd mot tjuvar

Skrivet av SwedZi:

Suck... klart det är ett skydd som gör att det inte ska gå, är väl rätt uppenbart eller?

På vilket sätt skyddar det mig att jag inte kan ta en skärmdump av mitt saldo?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

På vilket sätt skyddar det mig att jag inte kan ta en skärmdump av mitt saldo?

Du kanske har andra tvivelaktiga appar som tar skärmdumpar lite då och då, och skickar till sin överordnade..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

På vilket sätt skyddar det mig att jag inte kan ta en skärmdump av mitt saldo?

Behöver inte enbart vara ditt saldo, Kan handla om annan information som finns i appen också. Det är också lättast att se till att det inte går att utföra en skärmdump i hela appen än i vissa delar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Testade precis själv och funkade inte för mig heller. Tror precis som föregående inlägg att det är ett scamskydd

Visa signatur

Citera så svarar jag!

Permalänk
Skrivet av Mizcak:

Du kanske har andra tvivelaktiga appar som tar skärmdumpar lite då och då, och skickar till sin överordnade..

Skrivet av Cenorida:

Behöver inte enbart vara ditt saldo, Kan handla om annan information som finns i appen också. Det är också lättast att se till att det inte går att utföra en skärmdump i hela appen än i vissa delar.

Vad för någon känslig information visas i bankappen så att de har valt att helt och hållet blockera tillgängligheten att ta skärmdumpar? Jag är väldigt nyfiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Vad för någon känslig information visas i bankappen så att de har valt att helt och hållet blockera tillgängligheten att ta skärmdumpar? Jag är väldigt nyfiken.

Inloggningsuppgifter?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Vad för någon känslig information visas i bankappen så att de har valt att helt och hållet blockera tillgängligheten att ta skärmdumpar? Jag är väldigt nyfiken.

Egentligen skulle jag nästan vilja formulera frågan tvärtom, vad är inte känslig information i banken? Man loggar trots allt in med sitt personnummer så jag tycker allt man ser är personlig information som bör klassas som känsligt. Har man exempelvis värdepapper tror jag sådant kan synas i appen också.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem
Skrivet av valiant:

Egentligen skulle jag nästan vilja formulera frågan tvärtom, vad är inte känslig information i banken? Man loggar trots allt in med sitt personnummer så jag tycker allt man ser är personlig information som bör klassas som känsligt. Har man exempelvis värdepapper tror jag sådant kan synas i appen också.

Personnummer är dock inte speciellt hemligt.
http://www.upplysning.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Personnummer är dock inte speciellt hemligt.
http://www.upplysning.se

Menade inte det heller. Det jag underförstått menade var att en tjänst man loggar in på med hjälp av sitt personnummer, brukar kunna visa personlig och känslig information när man loggat in. Därför skulle jag gissa skärmdump stängts av för att exempelvis "elaka trojaner" inte ska kunna göra skärmdumpar olovandes på någon annans samlande besparingar etc.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem
Skrivet av valiant:

Menade inte det heller. Det jag underförstått menade var att en tjänst man loggar in på med hjälp av sitt personnummer, brukar kunna visa personlig och känslig information när man loggat in. Därför skulle jag gissa skärmdump stängts av för att exempelvis "elaka trojaner" inte ska kunna göra skärmdumpar olovandes på någon annans samlande besparingar etc.

Absolut.
Tidiga versioner av android hade inte ens skärmdumpsfunktion (utan rootåtkomst) eftersom det är en liten risk att låta något "läsa av" skärmen.

Permalänk
Medlem

Finns väl en hel del känslig information där, allt som är PUL-data skulle klassas som känsligt, vilket ditt/dina kontonummer är, saldon, fakturor och i princip allt som gör att det går att knyta en specifik individ till. Så jag tycker som andra att det ÄR en säkerhetsfeature och bra att det inte går att dumpa ut informationen.

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk

Att ta skärmdumpar är möjligt när man knappar in sitt BankID-lösenord och väldigt mycket annat, men inte när man överblickar sitt saldo eller vill visa de senaste kontoutdragen för en polare – då är det plötsligt av väldigt stor vikt att man blockerar funktionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Att ta skärmdumpar är möjligt när man knappar in sitt BankID-lösenord och väldigt mycket annat

Kanske kan bero på att det är 123 blir *** när du knappar in ditt lösenord?

Inte så jättekänslig info va? Varken du eller någon annan ser ju några siffror.

Citat:

men inte när man överblickar sitt saldo eller vill visa de senaste kontoutdragen för en polare – då är det plötsligt av väldigt stor vikt att man blockerar funktionen.

För då syns ju kontonummer, vilken bank, aktuellt saldo, och dylikt, och det är liiiite skillnad på det och det ovan.

Permalänk
Medlem

Det är en feature.

Permalänk

får DRM-skyddad skärmbild när jag försöker ta en bild i android 4.4, jag hoppas att det är för att swedbank har tänkt sig för och fixat ett skydd mot det.

man får nog fråga swedbank om det och se vad de säger.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

It's not a bug, it's a feature!

Första gången jag faktiskt legitimt kunnat använda denna mening. Nordeas app gör precis samma sak.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

It's not a bug, it's a feature!

Första gången jag faktiskt legitimt kunnat använda denna mening. Nordeas app gör precis samma sak.

Jag har en vän som har Nordea och han kan ta skärmdump. OnT: Samma med Handelsbanken också skyddad

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av valiant:

Egentligen skulle jag nästan vilja formulera frågan tvärtom, vad är inte känslig information i banken? Man loggar trots allt in med sitt personnummer så jag tycker allt man ser är personlig information som bör klassas som känsligt. Har man exempelvis värdepapper tror jag sådant kan synas i appen också.

Mobiltelefoner i sin helhet är generellt sett väldigt personliga och innehåller mycket känslig information, jag ser inte riktigt varför det är av stor vikt att just bankappen säkras från skärmdumpar om det nu är av integritetsskäl – för jag tror definitivt inte att det finns någon information i bankappen som skulle kunna utnyttjas direkt, speciellt i och med att ingen än så länge har kunnat peka ut någonting specifikt.

Skrivet av Telepati:

Kanske kan bero på att det är 123 blir *** när du knappar in ditt lösenord?

Inte så jättekänslig info va? Varken du eller någon annan ser ju några siffror.

Tidigare i tråden gavs följande motiveringar till att skärmdumpsfunktionen är blockerad från bankappen:

Citat:

Du kanske har andra tvivelaktiga appar som tar skärmdumpar lite då och då, och skickar till sin överordnade

Citat:

Inloggningsuppgifter?

Och ja, inga "riktiga" tecken syns vid inmatning av lösenord. Men om oron ligger kring att ens telefon skulle kunna vara drabbad av skadlig programvara som övervakar ens aktivitet skulle det då också, rent teoretiskt, kunna tas skärmdumpar vid inmatning av lösenordet där man då kan se vilka knappar som trycks in – i och med att knapparna highlightas vid inmatning. Därför väldigt konstigt att just banken ska vara skyddad emot skärmdumpar, men inte BankID exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Mobiltelefoner i sin helhet är generellt sett väldigt personliga och innehåller mycket känslig information, jag ser inte riktigt varför det är av stor vikt att just bankappen säkras från skärmdumpar om det nu är av integritetsskäl – för jag tror definitivt inte att det finns någon information i bankappen som skulle kunna utnyttjas direkt, speciellt i och med att ingen än så länge har kunnat peka ut någonting specifikt.

Sant, men telefonen i sin helhet är ditt eget ansvar. Medan banken vet att folk kommer att komma springande till dem oavsett om de själva varit oförsiktiga så fort något händer. Banken vill således bara minimera riskerna med sin egen app och att förhindra skärmdumpar är en sådan sak.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Skrivet av valiant:

Sant, men telefonen i sin helhet är ditt eget ansvar. Medan banken vet att folk kommer att komma springande till dem oavsett om de själva varit oförsiktiga så fort något händer. Banken vill således bara minimera riskerna med sin egen app och att förhindra skärmdumpar är en sådan sak.

Mycket möjligt, faktiskt! Det kan nog vara en stor bakomliggande orsak.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att resten av Swedbank har ganska dålig säkerhet på så många plan så är det faktiskt förvånande att de gick så långt med sin app.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

It's not a bug, it's a feature!

Första gången jag faktiskt legitimt kunnat använda denna mening. Nordeas app gör precis samma sak.

Skrivet av jnsson:

Jag har en vän som har Nordea och han kan ta skärmdump. OnT: Samma med Handelsbanken också skyddad

Går här med.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance