Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Roota och låsa upp Samsung galaxy S5(?)

Permalänk
Medlem

Roota och låsa upp Samsung galaxy S5(?)

Hej!

Vill låsa upp min Samsung galaxy s5 och efter lite googlande så insåg jag att man kunde beställa en kod för cirka 300kr och sedan låsa upp sin telefon. Kom också till en tråd där en användare fick tips om att roota sin telefon och ladda ner en appen GalaxySim från Google Play, dock var detta en Samsung galaxy s3 4G. Någon som kan bekräfta att detta funkar, isåfall till S5an?

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 2500k - Moderkort: ASUS P8Z77-V LX - RAM: 4GB XMS3 1333Mhz - Chassi: Fractal Design Define R3 Svart - Nätagg: OCZ PowerSupply ModXstream Pro Series 500W - Hårddisk: 1TB Seagate Barracuda 7200RPM 64MB Cache - Mus: Steelseries Sensei RAW Glossy Black - Musmatta: Steelseries QCK+ SK Gaming - Tangentbord: Saitek Eclipse - Headset: Steelseries 5hv2 Svart

Permalänk
Medlem

Själv installerade jag towelroot sen var det klart!
Rekommenderat att installera SuperSU eller liknande sen när den är rootad för att administrera återkomst.

P.S.
Själva nerladdning av apk:n finns om man klickar på lambda-tecknet.
Så måste tillåta installation från okända källor i inställningar också för att det skall gå att installera.

// WarWolf

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem
Skrivet av WarWolf.667:

Själv installerade jag towelroot sen var det klart!
Rekommenderat att installera SuperSU eller liknande sen när den är rootad för att administrera återkomst.

P.S.
Själva nerladdning av apk:n finns om man klickar på lambda-tecknet.
Så måste tillåta installation från okända källor i inställningar också för att det skall gå att installera.

// WarWolf

Hej!

Så jag rootar med towelroot och sedan öppnar telefonen med SuperSU? Gjorde du så på din S5a och det fungerade?

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 2500k - Moderkort: ASUS P8Z77-V LX - RAM: 4GB XMS3 1333Mhz - Chassi: Fractal Design Define R3 Svart - Nätagg: OCZ PowerSupply ModXstream Pro Series 500W - Hårddisk: 1TB Seagate Barracuda 7200RPM 64MB Cache - Mus: Steelseries Sensei RAW Glossy Black - Musmatta: Steelseries QCK+ SK Gaming - Tangentbord: Saitek Eclipse - Headset: Steelseries 5hv2 Svart

Permalänk
Medlem

Detta är bara för själva rootningen.
Installera towelroot och klicka en knapp sen är telefonen rootad (märks ingen skillnad på telefonen)
SuperSU är bara för att se när en app vill ha tillgång till root och välja om du skall tillåta det kan man säga.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Testpilot

Rootningen är väldigt enkel, använd towelroot som tidigare länkats bara och sedan superSU för att ge appar permission.

Men för att tex. låsa upp telefonen från en operatör (tex. Telia) så lär du köpa en kod för 300kr från operatören.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krawlezt:

Hej!

Vill låsa upp min Samsung galaxy s5 och efter lite googlande så insåg jag att man kunde beställa en kod för cirka 300kr och sedan låsa upp sin telefon. Kom också till en tråd där en användare fick tips om att roota sin telefon och ladda ner en appen GalaxySim från Google Play, dock var detta en Samsung galaxy s3 4G. Någon som kan bekräfta att detta funkar, isåfall till S5an?

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Om du väntar tills bindningstiden är över (antar att det är två år som vanligt?) så är telia skyldiga att smidigt och gratis låsa upp din telefon. Du kan ju självklart roota den och leka med den innan dess

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Kan ju alltid springa ner till närmaste Telia/Tele2/3/whatever-butik och köpa en upplåsning för 300kr. Förutsatt att det inte är någon bindningstid kvar på telefonen.

Permalänk
Medlem

Hm, okej!
Tack för alla svar men känns inte värt att roota telefonen om jag inte kan låsa upp den..

3 vill inte låsa upp telefonen förens om ett 1,5år och det har jag ingen lust o vänta på! MÅSTE man köpa en sån där kod, går det verkligen inte på något annat sätt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 2500k - Moderkort: ASUS P8Z77-V LX - RAM: 4GB XMS3 1333Mhz - Chassi: Fractal Design Define R3 Svart - Nätagg: OCZ PowerSupply ModXstream Pro Series 500W - Hårddisk: 1TB Seagate Barracuda 7200RPM 64MB Cache - Mus: Steelseries Sensei RAW Glossy Black - Musmatta: Steelseries QCK+ SK Gaming - Tangentbord: Saitek Eclipse - Headset: Steelseries 5hv2 Svart

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Krawlezt:

Hm, okej!
Tack för alla svar men känns inte värt att roota telefonen om jag inte kan låsa upp den..

3 vill inte låsa upp telefonen förens om ett 1,5år och det har jag ingen lust o vänta på! MÅSTE man köpa en sån där kod, går det verkligen inte på något annat sätt?

Skickades från m.sweclockers.com

Rootning ger ingen ökad chans att låsa upp telefonen, utan det är mest för att kunna ta bort appar som kom förinstallerat eller byta ROM helt.

--

Det brukar vara så, själv måste jag vänta 1 av mina 2 års bindningstid för att få köpa en kod för 300kr av dem.
Alternativt kan man köpa ut hela telefonen direkt, det blir då "månadskostnaden [X - gånger] antal månader kvar", så tex. 399(kr)x18(mån)=7182kr + 300kr för upplåsning.

Förut fanns det hacks man kunde använda, men är du inte medlem i någon unik "TOR-grupp" så är dessa program nästintill omöjliga att komma åt idag.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

bara ett snabbt tips - www.swedroid.se/forum

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Om du väntar tills bindningstiden är över (antar att det är två år som vanligt?) så är telia skyldiga att smidigt och gratis låsa upp din telefon. Du kan ju självklart roota den och leka med den innan dess

Det gäller bara abonnemang som är tecknade från och med den 1:e maj 2014 så vitt jag har förstått det.

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Rootning ger ingen ökad chans att låsa upp telefonen, utan det är mest för att kunna ta bort appar som kom förinstallerat eller byta ROM helt.

--

Det brukar vara så, själv måste jag vänta 1 av mina 2 års bindningstid för att få köpa en kod för 300kr av dem.
Alternativt kan man köpa ut hela telefonen direkt, det blir då "månadskostnaden [X - gånger] antal månader kvar", så tex. 399(kr)x18(mån)=7182kr + 300kr för upplåsning.

Förut fanns det hacks man kunde använda, men är du inte medlem i någon unik "TOR-grupp" så är dessa program nästintill omöjliga att komma åt idag.

www.lås-upp.com och massa andra säljer nycklar för 300kr? Litar man på dom?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 2500k - Moderkort: ASUS P8Z77-V LX - RAM: 4GB XMS3 1333Mhz - Chassi: Fractal Design Define R3 Svart - Nätagg: OCZ PowerSupply ModXstream Pro Series 500W - Hårddisk: 1TB Seagate Barracuda 7200RPM 64MB Cache - Mus: Steelseries Sensei RAW Glossy Black - Musmatta: Steelseries QCK+ SK Gaming - Tangentbord: Saitek Eclipse - Headset: Steelseries 5hv2 Svart

Permalänk
Medlem

Om du rootar din telefon (vilket syns skitlätt även om du installerar samsungs officiela mjukvara innan service) så upphör din garanti att gälla. Tänka på det innan du badar med din vatten"täta" telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miindz:

Om du rootar din telefon (vilket syns skitlätt även om du installerar samsungs officiela mjukvara innan service) så upphör din garanti att gälla. Tänka på det innan du badar med din vatten"täta" telefon.

Kan du ge en källa på detta?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miindz:

Om du rootar din telefon (vilket syns skitlätt även om du installerar samsungs officiela mjukvara innan service) så upphör din garanti att gälla. Tänka på det innan du badar med din vatten"täta" telefon.

Vad jag vet så syns inte Towelroot? Samt vad har "vattentät" med detta och göra?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Vad jag vet så syns inte Towelroot? Samt vad har "vattentät" med detta och göra?

nu vet inte jag exakt hur det syns eller liknande. Men på något vänster så tror jag det allt går att lista ut. I nexus root toolkit som jag använder till min nexus 7v2 så finns dessa val: http://puu.sh/b27uz/61b0488c61.png
Så jag gissar på att det "syns" relativt lätt med tanke på dessa två valen i programmet.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

nu vet inte jag exakt hur det syns eller liknande. Men på något vänster så tror jag det allt går att lista ut. I nexus root toolkit som jag använder till min nexus 7v2 så finns dessa val: http://puu.sh/b27uz/61b0488c61.png
Så jag gissar på att det "syns" relativt lätt med tanke på dessa två valen i programmet.

Det har du mycket rätt i men inte riktigt så jag menade, Dåligt formulerat av mig. Det sättet jag tittar om en telefon är rootad är t.ex på en S4 så tittar jag om Knox Waranty Void har blivit triggad. Alternativt så tittar jag på Counts på t.ex en S3a.

Jag vet att en kollega körde in towelroot på sin S4 och den triggade inte Know warranty void förens han ändrade att den skulle visas som att det var en SM-G900F istället för en GT-I9505.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krawlezt:

Hej!

Så jag rootar med towelroot och sedan öppnar telefonen med SuperSU? Gjorde du så på din S5a och det fungerade?

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

hej helt ny men intresserad av att roota, vet du/ni om towelroot fungerar till alla androider?

Visa signatur

MK Gigabyte Z68AP-D3, PSU Corsair HX 650W 80+, Corsair 16GB DDR3 1600MHz, CPU Core i5 2500K@4,2
Noctua NH-U12P , MSI GeForce GTX 780 , OCZ Agility 3 120gb, asus xonar D1, Fractal Design Arc Chassie

Permalänk
Skrivet av Krawlezt:

www.lås-upp.com och massa andra säljer nycklar för 300kr? Litar man på dom?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har själv låst upp en iPhone 5 via låsupp.com, riktigt smidigt så jag kan rekommendera dem varmt!

Visa signatur

Gigabyte B560M Aorus Pro | i5 11400 | 16GB Corsair Vengeance DDR4 | FireCuda 520 M.2 NVMe 1TB | ASUS GTX 1080 8GB ROG STRIX | Corsair Strafe RGB mkII Cherry MX Red | Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem

Är också intresserad av detta, då jag ska till Australien för att bo och jobba där i åtminstone 6 månader, och min S5a är låst till Halebop/Telia. Rootade och installerad Cyanogenmod igår med hjälp av CF-AutoRoot och TWRP, använde Odin3 till detta.

Är det bara att ladda ner Towelroot och köra det ovanpå min nuvarande root, eller hur går jag tillväga? Helt ny på detta med rootining så or lite nervös...

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem

Du triggar KNOX vid rooting och på så sätt kan du få problem med garantin..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Du triggar KNOX vid rooting och på så sätt kan du få problem med garantin..

Too late

Men, jo läste om det innan jag rootade, och det var en risk jag kunde ta. Speciellt eftersom min enhet redan verkar ha fått "fuktskadeklistermärkena" triggade, trots att den aldrig utsatts för någon värre väta en lite regn under tiden jag pratat i telefon.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Du triggar KNOX vid rooting och på så sätt kan du få problem med garantin..

Vet flera som haft Knox triggade s4 och s5 inne på service. Samsung har aldrig brytt sig det minsta om det.
Går även att ta bort med lite pillande (iaf på s4) finns tråd om det på XDA dev hur man gör någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miindz:

Om du rootar din telefon (vilket syns skitlätt även om du installerar samsungs officiela mjukvara innan service) så upphör din garanti att gälla. Tänka på det innan du badar med din vatten"täta" telefon.

Det är omöjligt för verkstaden att se om telefonen är rootad eller inte. Om man tar bort root och lägger tillbaks stock ROM innan skickar in för service.

Skrivet av fermia:

Du triggar KNOX vid rooting och på så sätt kan du få problem med garantin..

Med Towelroot så triggas inte KNOX och enda sättet utav alla root metoder. Sen orkar jag inte ta upp det med KNOX/garanti, kort är att KNOX inte har med garantin att göra och mera flash countern som dom tittar på.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Rekordmedlem

Garantivillkor kan innebära vad som helst men reklamationsrätten är lagstiftad, att reklamera hårdvaruproblem när man bytt mjukvaran är ok oavsett vad garantin säger, däremot kan man ju inte reklamera mjukvaruproblem, men säg att usbkontakten lossnat, då har det uppenbarligen inte med mjukvara att göra och då kan man reklamera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Towelroot

Hej
kan nån förklara hur man laddar ner Towlroot,deras hem sida är rörigt.
MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse1955:

Hej
kan nån förklara hur man laddar ner Towlroot,deras hem sida är rörigt.
MVH

Klicka/tryck på lambda ikonen. Spara tr.apk och installera.
Kör towelroot o klicka på "make it rain".

Permalänk
Medlem
Skrivet av pat®ik:

hej helt ny men intresserad av att roota, vet du/ni om towelroot fungerar till alla androider?

Nej det gör det inte.