Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hjälp med att hitta ny mobil

Permalänk
Medlem

Hjälp med att hitta ny mobil

Hej, min gamla mobil en Iphone 4s är inte så mycket till mobil längre.

Jag är då på jakt efter en ny. De jag har tittat på och funderat mest på är Samsungs s4, s5 och s5 mini.

Jag har lite önskemål/krav på mobilen:

  • Ingen Iphone (tycker inte de är prisvärda och för instängda)

  • Inte för stor skärm max 5,1"

  • Bra batteri

Jag har varit och kännt på Samsung mobilerna i butik och känner mig mer bekväm med s5 mini, både hur den sitter i handen och prisklass (är kanske lite snål av mig har råd att köpa en s5a). Den har sämre processor och sämre skärm än s4,s5. Jag är inte så insat på mobiler så därför undar jag om man kommer märka av att det är en sämre processor? Det jag använder mobilen till är ganska basik så förstår inte riktigt varför processorn inte skulle klara av att spela upp musik och kolla på en hemsida samtidigt.

Hoppas jag har varit någorlunda tydlig, tack på förhand

Visa signatur

Alpha: Cpu: i7 920 @ 2.67 Gpu: msi 970

Permalänk
Medlem

Sony Z3 alternativt Z3 Compact.
Ruggigt bra mobiler med riktigt bra batteritid.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

iPhone för instängda.. Tänkte så me när jag bytte till en z3 compact en månad för att sedan gå tillbaka till iPhone då jag insåg att jag gjorde inte ett skit mer på z3. Ända skillnaden var att sonyn kändes billigare än iPhone och android mer beta och fungerade helt enkelt sämre i daglig användning.
Men detta är MIN erfarenhet av android. Men va är de du vill göra med din mobil som inte iOS fixar? Widgets?

Permalänk
Medlem

Måste hålla med Kenny, bytte från iPhone 4s till Android men jag känner att det kvittar om det är ios eller Android. Dem gör samma sak med olika gui typ. Gillar dock min S5 pga storlek jämfört mot iphone 4s som jag hade tidigare.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Köp dig en s5. Börjar bli prisvärda och batteriet är faktiskt helt okej. Får ut över 5 timmars skärmtid på min vilket jag anser helt okej med normal ljusstarka. Gick själv ifrån iPhone till S5 och är mer än nöjd över valet. Saknar faktiskt inte ios ett dugg. Ända jag använder min iPad till filmer via apple tvn

Visa signatur

Mobil: Samsung galaxy s5
Surfplatta: iPad 4
Dator: Acer Aspire E1

Permalänk
Medlem

Z3 Compact, enkelt val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RealPower:

Z3 Compact, enkelt val.

Vad gör den bättre än S5?

Visa signatur

Mobil: Samsung galaxy s5
Surfplatta: iPad 4
Dator: Acer Aspire E1

Permalänk
Medlem
Skrivet av mickius:

Vad gör den bättre än S5?

Mindre plastig känsla.
Har iofs inte ägt någon av telefonerna men känt på båda och Samsungs S modeller har alltid känts plastiga enligt mig.
Samsung Alpha däremot verkar riktigt lovande.

Sen har väll alla dessa toppmobiler liknande prestanda. Mest bara vilket märke man vill stödja.

Vill du däremot inte betala så mycket är 1+1 en riktigt bra telefon också.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mickius:

Vad gör den bättre än S5?

S5 är riktigt plastig. Den har snabbare processor om jag minns rätt. Batteritiden är helt fantastisk vad jag har hört. S5 har TouchWiz skiten också. Z3 Compact är vattentät. Otroligt bra att ha, saknar verkligen det på min G3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RealPower:

S5 är riktigt plastig. Den har snabbare processor om jag minns rätt. Batteritiden är helt fantastisk vad jag har hört. S5 har TouchWiz skiten också. Z3 Compact är vattentät. Otroligt bra att ha, saknar verkligen det på min G3.

Samma processor i båda? S5 är vattentät? TouchWiz är smaksak.

http://www.phonearena.com/phones/compare/Sony-Xperia-Z3-Compa...

Visa signatur

Mobil: Samsung galaxy s5
Surfplatta: iPad 4
Dator: Acer Aspire E1

Permalänk
Medlem
Skrivet av mickius:

Samma processor i båda? S5 är vattentät? TouchWiz är smaksak.

http://www.phonearena.com/phones/compare/Sony-Xperia-Z3-Compa...

S5 är inte vattentät. Den ska klara av regn osv. Hade för mig att Z3 Compact hade en annan processor. My bad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenny88g:

iPhone för instängda.. Tänkte så me när jag bytte till en z3 compact en månad för att sedan gå tillbaka till iPhone då jag insåg att jag gjorde inte ett skit mer på z3. Ända skillnaden var att sonyn kändes billigare än iPhone och android mer beta och fungerade helt enkelt sämre i daglig användning.
Men detta är MIN erfarenhet av android. Men va är de du vill göra med din mobil som inte iOS fixar? Widgets?

De med att den iOS är instängt är att kunna ändra tema och hur man vill ha saker, även byta batteri så måste man köpa speciella skruvmejslar. Framför allt är de att hårdvaran känns inte så modern jämfört med konkurenterna om jag har förståt allt rätt. Min partner har en Z1 även min bror och de buggar hela tiden, tex att kameran slutar fungera mystiskt och "tangentbordet" betersig konstigt åt.

Jag har kollat en del på S5 mini för att skärmen var mindre men fortfarande större än min nuvarande. Dock inte lika stor som s5 osv men personligen tror jag att s5 kan bli för stor. Minin har sämre prestanada men tror ni att det är avsevärt så att man påverkas av det?

Visa signatur

Alpha: Cpu: i7 920 @ 2.67 Gpu: msi 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av RealPower:

S5 är riktigt plastig. Den har snabbare processor om jag minns rätt. Batteritiden är helt fantastisk vad jag har hört. S5 har TouchWiz skiten också. Z3 Compact är vattentät. Otroligt bra att ha, saknar verkligen det på min G3.

Ledsen att det blev en dubbel post nu.

z3 compact verkar riktigt schysst nu när jag kollade upp den visste inte ens att det fanns en compact modell. Vet du om den har 4G i sverige det var otydligt på sonys egna sida? får nog ta och kolla om den finns i någon butik att känna på!!

Visa signatur

Alpha: Cpu: i7 920 @ 2.67 Gpu: msi 970

Permalänk
Medlem

Den har 4G, min sambo har en Z3 compact, är väldigt nöjd med den. (Gått från Iphone)

Permalänk
Medlem

Bytte själv från en iphone 4s till en samsung galaxy s5 och jag är extremt nöjd, jag saknar absolut ingenting med ios, s5 an har extremt bra kamera, den är snabb och skärmen är väldigt bra, tyckte själv den var lite stor i början men efter att ha lekt med den en timme kändes det lagom , skulle aldrig köpa en mindre telefon igen.

Visa signatur

DATORN Chassi: NZXT PHANTOM 410 CPU kylare: corsair H80i med noctua nf f12or CPU: intel core i7 3770K Moderkort: ASUS p8Z77-V SSD: corsair force GT 120GB RAM: corsair vengeance dual c 1866mhz 16gb(2x8) GPU: ASUS 9800 GTX+ Dark knight PSU: corsair tx 750w HDD: western digital green 1TB KRINGUTRUSTNING Headset:Logitech g35 Tangentbord:Corsair k70 mx blue Mus:Roccat kone pure(blå) Ratt:Logitech g27

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Den har 4G, min sambo har en Z3 compact, är väldigt nöjd med den. (Gått från Iphone)

Ska nog kolla på Z3 compact i butik om jag gillar den så slår jag nog till

Visa signatur

Alpha: Cpu: i7 920 @ 2.67 Gpu: msi 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av TT00bbee:

Ska nog kolla på Z3 compact i butik om jag gillar den så slår jag nog till

Den är riktigt fin. Dock får du vara lite försiktig eller ha på ett skal, för hela baksidan är gjord av glas. Riktigt skönt att inte behöva oroa sig vatten också!

Permalänk

Lillebror har en Oneplus One och en polare fick en Nexus 5 nu på julen, shit vad jag vill byta någon av deras telefoner mot min iPhone

Nexus 5 tycker jag du borde kika på om inte lagringsminne, vattentäthet spelar någon roll. Tycker Nexus 5 känns premium.

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av TT00bbee:

De med att den iOS är instängt är att kunna ändra tema och hur man vill ha saker, även byta batteri så måste man köpa speciella skruvmejslar. Framför allt är de att hårdvaran känns inte så modern jämfört med konkurenterna om jag har förståt allt rätt. Min partner har en Z1 även min bror och de buggar hela tiden, tex att kameran slutar fungera mystiskt och "tangentbordet" betersig konstigt åt.

De har du inte förstått rätt.

Hårdvaran är inte mer modern för att de står tex 2.7 GHz istället för 1.8 GHz i specen. Speciellt inte i detta fall då vi jämför två olika arkitekturer. I Apples fall så är dessutom iOS så hårt optimerat med just deras hårdvara. Flytet och rappheten är något bättre på iOS oavsett. Va absolut inte dåligt på z3 compact men flytet va bättre på iPhone 5 och sedan 6 som jag skaffade efter.

Jag tycker gott du kan prova z3 compact som jag gjorde. Att jag sedan bytte tillbaka efter en månad va ju inte så kul men nu vet jag att för mig funkar iOS bättre.

De mesta kändes helt enkelt bättre och mer genomarbetat på iPhonen. Kameran tex på z3 har ju 20.7 Mpix. Detta låter ju bra men den tar ju inte bättre bilder än iPhones 8Mpix likförbannat. Att sedan kamerans mjukvara va betydligt sämre gör ju inte saken bättre. Fokuserade mkt långsammare bla. Men visst låter ju coolt att säga att man tar bilder med si o så många pixlar

I övrigt så är de en smaksak va man föredrar. Android har vissa fördelar och iOS vissa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenny88g:

De har du inte förstått rätt.

Hårdvaran är inte mer modern för att de står tex 2.7 GHz istället för 1.8 GHz i specen. Speciellt inte i detta fall då vi jämför två olika arkitekturer. I Apples fall så är dessutom iOS så hårt optimerat med just deras hårdvara. Flytet och rappheten är något bättre på iOS oavsett. Va absolut inte dåligt på z3 compact men flytet va bättre på iPhone 5 och sedan 6 som jag skaffade efter.

Jag tycker gott du kan prova z3 compact som jag gjorde. Att jag sedan bytte tillbaka efter en månad va ju inte så kul men nu vet jag att för mig funkar iOS bättre.

De mesta kändes helt enkelt bättre och mer genomarbetat på iPhonen. Kameran tex på z3 har ju 20.7 Mpix. Detta låter ju bra men den tar ju inte bättre bilder än iPhones 8Mpix likförbannat. Att sedan kamerans mjukvara va betydligt sämre gör ju inte saken bättre. Fokuserade mkt långsammare bla. Men visst låter ju coolt att säga att man tar bilder med si o så många pixlar

I övrigt så är de en smaksak va man föredrar. Android har vissa fördelar och iOS vissa.

Jag ska ta de du säger i tankarna, har haft två Iphones och en Ipod innan känner att det är dags för något nått och vidga mina vyer får se om jag ångrar mig

Visa signatur

Alpha: Cpu: i7 920 @ 2.67 Gpu: msi 970

Permalänk
Medlem

Windows phone om du vill prova något nytt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk

Z3 Compact såklart, flagskepp-lur med mindre storlek utan att kompromissa på specifikationer.

Visa signatur

Processor: Ryzen 7, 3700x. Moderkort: MSI B550 Gaming Edge WiFi. Grafikkort: RX 6800 XT, "referens" RAM: Crucial LPX 32 GB. SSD: WD SN550 1TB. Nätaggregat: Corsair RM 750x v2. Chassi: NZXT H440 Red/Black. Operativsystem: Windows 10 64x.

Permalänk
Medlem

Blev det en Z3 Compact?