Vilken mobil ska man satsa på?

Permalänk

Vilken mobil ska man satsa på?

hejsan snart så ska jag skaffa en ny mobil och har haft en samsung galaxy s4 som funkat kanon tills den gick i kras och sen dess använt en iphone 4 som varit lånad av en kompis men vad jag undrar nu är vad ska man gå för mobil. bör jag satsa på htc, samsung eller iphone? vad tycker folket här ni kan ju alltid lämna förslag på andra bra mobiler som är bra och jag brukar oftast ringa och smsa på mobilen men även surfa mycket och en stor skärm samt bra batteri tid är ett måste

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Medlem

Nokia Lumia 930. Snabb, stabil och windows 8.1 integration (onedrive, office, kalender osv). Varför glömmer folk alltid Windows 8.1 telefoner?

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk

Det jag tycker du ska göra först och främst är, vill jag ha iOS, Android eller Windows Phone?

Om du vill ha iOS så vet du vad du ska kika på
Android så skulle jag rekommendera att du tar en titt på Oneplus One, Nexus 5 (gammal men grym än idag), Moto G eller andra billigare vanilla telefoner
Och Windows Phone kan jag ingenting haha Tycker alla ser likadana ut med olika mycket megapixlar

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Nokia Lumia 930. Snabb, stabil och windows 8.1 integration (onedrive, office, kalender osv). Varför glömmer folk alltid Windows 8.1 telefoner?

För att app-utbudet är så sjukt dåligt att man knappt kan tro att det är sant?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Vet inte vad du är ute efter, men jag tipsar ändå om Z1.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

För att app-utbudet är så sjukt dåligt att man knappt kan tro att det är sant?

Vad är det som är dåligt med utbudet? Vilka appar saknar du i Windows Store?

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk

tja jag är ju rätt in-snöad på det där med android tycker dem är lätta att använda och har haft sådana ända sedan min första htc wildfier om man inte räknar med iphone 4an som jag lånar efter att min samsung gick i kras. men vad finns det för bra telefoner annars är okej om ni drar allt som är bra och funkar bra men funderar på samsung galaxy s5 är den något att ha?

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Inaktiv

Sony Xperia Z3. Världens bästa smartphone just nu, borträknat phablets.

Motivering: Bäst användargränssnitt för Android, borträknat Nexus (bland det viktigaste), grym batteritid, riktigt bra kamera, bra skärm, riktigt höga specs, vattentålighet och riktigt fin design. Bättre apputbud än Lumia 930, som jag använder.

Permalänk
Medlem

Allt är bra och allt är dåligt, du måste specificera vad som är viktigt för dig och vad som måste/inte får finnas gällande telefonen.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Vad är det som är dåligt med utbudet? Vilka appar saknar du i Windows Store?

App utbudet är ganska kasst, i alla fall så är det extremt mycket lågkvalikativa appar. Men det gjorde bara att jag fick skriva mina egna, vilket hade sina för och nackdelar

Skaffade mig en One Plus One, Bättre telefon kan jag tametusan inte hitta för pengarna!

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av john00133:

tja jag är ju rätt in-snöad på det där med android tycker dem är lätta att använda och har haft sådana ända sedan min första htc wildfier om man inte räknar med iphone 4an som jag lånar efter att min samsung gick i kras. men vad finns det för bra telefoner annars är okej om ni drar allt som är bra och funkar bra men funderar på samsung galaxy s5 är den något att ha?

Tycker just s5an känns lite b. S4an känns fräschare i jämförelse rent designmässigt. Tycker inte s5an är värd sitt pris. Nexus 5 lr oneplusone verkar vara de prisvärda idag. Kör själv en Nexus 5 jag haft i snart ett år. Klockren mobil till bra pris. Samma processor som i Samsung note 3 och alltid senaste android vilket man får vänta på till de andra tillverkarna och ibland hoppar de över uppdateringar.
Ingen personlig erfarenhet sv 1+1 men den verkar riktigt prisvärd med. Är större än Nexus 5 om man gillar det, kan kanske bli problem i fickan?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av elklazor:

App utbudet är ganska kasst, i alla fall så är det extremt mycket lågkvalikativa appar. Men det gjorde bara att jag fick skriva mina egna, vilket hade sina för och nackdelar

Skaffade mig en One Plus One, Bättre telefon kan jag tametusan inte hitta för pengarna!

Som en Nokia fanboy gick jag direkt från en symbian till en Windows Phone och har då ingen referens till vad som finns i iOS och android som tydligen är så otroligt mycket bättre. Det är kanske femte gången jag frågar vad som specifikt saknas i windows store och alltid får jag ett generellt svar att det är "kasst", "värdelöst" eller dyligt. Kan inte någon hjälpa mig och berätta vad specifikt som är så kasst?

En utmaning till alla med iOS och Android: Nämn 3 appar du inte kan vara utan som inte finns i Windows Store.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Nokia Lumia 930. Snabb, stabil och windows 8.1 integration (onedrive, office, kalender osv). Varför glömmer folk alltid Windows 8.1 telefoner?

För att folk vet att Windows 8 är dåligt, just sayin'.

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk
Testpilot

Om du är ute efter en Android lur kan jag rekommendera följande;
OnePlus One
Nexus 5
LG G3 - Äger denna själv, riktigt nöjd - Förutom att det kostar halva luren om man spräcker displayen

Om du kan tänka dig att roota och köra Cyanogenmod(eller annan valfri ROM) så är faktiskt Samsung Galaxy S5/Note 4 riktigt fina telefoner. Bara man kommer bort från TouchWiz gör faktiskt Samsung grymma lurar i mitt tycke (stryktåliga, stora skärmar, bra hårdvara och i mitt tycke är SuperAMOLED skärmar det bästa för media konsumtion).

Om du vill ha stor skärm och iPhone så är det 6.an som gäller, 5.an och äldre har så förbaskat små skärmar..

Windows Phone är... hehe, yup.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av john00133:

hejsan snart så ska jag skaffa en ny mobil och har haft en samsung galaxy s4 som funkat kanon tills den gick i kras och sen dess använt en iphone 4 som varit lånad av en kompis men vad jag undrar nu är vad ska man gå för mobil. bör jag satsa på htc, samsung eller iphone? vad tycker folket här ni kan ju alltid lämna förslag på andra bra mobiler som är bra och jag brukar oftast ringa och smsa på mobilen men även surfa mycket och en stor skärm samt bra batteri tid är ett måste

LG G3, du kommer älska den...tro mig!

Permalänk
Avstängd

Som ovan

Skrivet av john00133:

hejsan snart så ska jag skaffa en ny mobil och har haft en samsung galaxy s4 som funkat kanon tills den gick i kras och sen dess använt en iphone 4 som varit lånad av en kompis men vad jag undrar nu är vad ska man gå för mobil. bör jag satsa på htc, samsung eller iphone? vad tycker folket här ni kan ju alltid lämna förslag på andra bra mobiler som är bra och jag brukar oftast ringa och smsa på mobilen men även surfa mycket och en stor skärm samt bra batteri tid är ett måste

Det verkar som många missar att alla som tillverkar mobiler vill tjäna pengar.Så det är helt enkelt så att väljer du vissa märken så följer appar med som gör allt för att sno dina surt förvärvade pengar.Välj det märket som har minst appar som ber om tillstånd för att skinna dig på allt vad pengar betyder.Vem är bäst???Har ingen aning Men det kan du säkert få svar genom att fråga dina vänner.Så fort du får ett meddelande om att godkänner du detta så var vaksam.Sen vilken mobil som är bäst???Kolla batteritid ,,vilken svarar bäst på gensvar när du ber om något.Jag har två favoriter HTC och Samsung som gör bra telefoner....men som båda lider av Jag vill sno allt av dig.

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk

Vänta på LG G4. Kommer snart och ska vara rätt mycket vassare än G3 som idag är den bästa luren (I min mening iallafall).

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Som en Nokia fanboy gick jag direkt från en symbian till en Windows Phone och har då ingen referens till vad som finns i iOS och android som tydligen är så otroligt mycket bättre. Det är kanske femte gången jag frågar vad som specifikt saknas i windows store och alltid får jag ett generellt svar att det är "kasst", "värdelöst" eller dyligt. Kan inte någon hjälpa mig och berätta vad specifikt som är så kasst?

En utmaning till alla med iOS och Android: Nämn 3 appar du inte kan vara utan som inte finns i Windows Store.

En snygg EPUB läsare som inte kostar skjortan
En användbar timer som inte ballar ur när man låser telefonen
Direktåtkomst till mitt GitHub konto
Automatisk uppladdning av bilder till dropbox (ingen officiell app fanns när jag använde det)

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem

Ont:
Jag älskar min samsung s3 som dock är väldigt gammal nu om man letar efter det nyare och coolare, dock måste jag säg att det är tålig, fått nya android samt också väldigt billig om det spelar roll, annars är det bara att köra på random flaggskepps-mobil från godtycklig tillverkare du gillar då de flesta problem med dessa är mjukvaruproblem som patchas någon gång i framtiden endå...

Skrivet av ggwp:

Som en Nokia fanboy gick jag direkt från en symbian till en Windows Phone och har då ingen referens till vad som finns i iOS och android som tydligen är så otroligt mycket bättre. Det är kanske femte gången jag frågar vad som specifikt saknas i windows store och alltid får jag ett generellt svar att det är "kasst", "värdelöst" eller dyligt. Kan inte någon hjälpa mig och berätta vad specifikt som är så kasst?

En utmaning till alla med iOS och Android: Nämn 3 appar du inte kan vara utan som inte finns i Windows Store.

"WPCentral recently took a look at the top 25 apps on Apple’s App Store and found that only 6 of these apps were also available for Windows Phone."

Också, sist jag lånade pappas windows phone när min var på lagning så kunde jag inte hitta (som jag kommer på i skrivandets stund, der var flera):
Uber
Soundcloud
Dropbox

Alla "klarar" jag mig utan, men varför skulle jag göra det näe jag kan köra ett annat system istället?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Sony Z3 såklart :).

Permalänk
Medlem

one + one, samsung galaxy s5 med mer ram och halva priset!

Visa signatur

GPU: asus gtx 670 4gb (överklockad) CPU: intel i3470 PSU Cooler Master GX 650W Moder Teresa MSI B75MA-P45

Permalänk
Medlem

Själv köpte jag en Sony xperia Z3 nu i måndags, innan det hade jag en Nokia lumia 920 och tycker det är den bästa telefonen jag haft. Den har inte hängt sig en enda gång och inga appar som hängt sig heller. Hade dom haft en Lumia 930 på Media market så hade jag tagit en sån. Nu hade jag ett tillgodokvitto på just det stället. Fast Sonyn är rapp och fin och riktigt lyxig med alu och glas. Det är mycket vad man gillar finns ju hur mycket appar som helst till Android men mycket är skit typ. Synd att Windows telefoner är lågprioriterade hos försäljarna händer det inge snart så kommer inte det finnas kvar typ.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rabbitch:

one + one, samsung galaxy s5 med mer ram och halva priset!

varför pratas det om bara om ram...tekniska kunskaper??iNGET OM VAD DESSA MULTI..FÖRETAG VILL TJÄNA PÅ DIG.Sorry för stora bokstäver.

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Skrivet av Rexa:

Själv köpte jag en Sony xperia Z3 nu i måndags, innan det hade jag en Nokia lumia 920 och tycker det är den bästa telefonen jag haft. Den har inte hängt sig en enda gång och inga appar som hängt sig heller. Hade dom haft en Lumia 930 på Media market så hade jag tagit en sån. Nu hade jag ett tillgodokvitto på just det stället. Fast Sonyn är rapp och fin och riktigt lyxig med alu och glas. Det är mycket vad man gillar finns ju hur mycket appar som helst till Android men mycket är skit typ. Synd att Windows telefoner är lågprioriterade hos försäljarna händer det inge snart så kommer inte det finnas kvar typ.

Japp, älskar Sony. Har vart Samsung fanboy fram till Note 3 och sen fick jag nog.

Då blev det att testa Sony Z1, Z Ultra, Z2 och nu Z3. Tycker att dom har förbättrat Z3 jämfört med äldre.
Köpte nyss trådlös laddningsskal, älskar det!

Permalänk
Medlem

Note 4, Z3, 1+1, HTC One, LG G3. Nexus 5/6... Ta den du tycker är snyggast :P, ingen av dem är direkt dålig även om de självklart har sina för och nackdelar.

Vilken flaggskeppsmobil som helst fungerar nog till det mesta, jag tror faktiskt att det är svårt att bli missnöjd! Gå till en butik och kläm och känn lite!

Tyvärr kan jag i princip inget om Windows-mobiler och jag undviker iPhones så långt det går!

Visa signatur

En gammal cpu från AMD. Ett par äldre grafikkort i Cross-Fire. En del minne. Gamla slö-diskar. Antik nätdel. En ok kylare. Ett nedsuttet chassi. En del fungerande tillbehör.
Ett moderkort som brann upp. Ytterligare CPU och GPU från AMD. Mer minne. En SSD och ett par hårddiskar. En nyare PSU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Som en Nokia fanboy gick jag direkt från en symbian till en Windows Phone och har då ingen referens till vad som finns i iOS och android som tydligen är så otroligt mycket bättre. Det är kanske femte gången jag frågar vad som specifikt saknas i windows store och alltid får jag ett generellt svar att det är "kasst", "värdelöst" eller dyligt. Kan inte någon hjälpa mig och berätta vad specifikt som är så kasst?

En utmaning till alla med iOS och Android: Nämn 3 appar du inte kan vara utan som inte finns i Windows Store.

Appar för att räkna minimal kabelarea etc enligt svenska regler och liknande formler, finns flertalet till iOS. Inga vettiga till WP.
En app för att lätt ta kort på ett dokument, sedan exportera som PDF och smidigt kunna maila iväg den... Finns åter igen flera appar som funkar fint i iOS och android. Inte hittat nån vettig för WP än. Eller bara något så simpelt som att byta tangentbordet med en app vore smidigt... Eller en App för att vettigt kunna styra Sonos-system vore bra, det lär komma snart sådär en 2 år för sent.

Finns flera exempel, men överlag är kvaliten på apparna för låg. Synd för att telefonerna i sig är trevliga att använda och väl integrerade. Jag hade en WP8 mobil i 1½ år innan jag nyligen hoppade till Android.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Kör du Android så rekommenderar jag alla dagar i veckan en Nexus lur... Skräpet från andra tillverkare förstår jag verkligen inte varför man vill ha.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Kör du Android så rekommenderar jag alla dagar i veckan en Nexus lur... Skräpet från andra tillverkare förstår jag verkligen inte varför man vill ha.

Morsan har en Nexus, jag har en Note 3. Förstår ärligt talat inte vad problemet med andra tillverkare är. Jag menar... Samsung, Asus, HTC, Motorola, LG har alla tillverkat Nexus-hårdvara. Det sagt, skulle jag nog hålla mig till Nexus/LG/Sony för en normal Android-användare.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk

Efter mycket övervägande så bestämmer jag att jag ska klämma o känna lite på mobilerna samt sen när det är gjort slå en tärning o se vilken de blir.

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Kör du Android så rekommenderar jag alla dagar i veckan en Nexus lur... Skräpet från andra tillverkare förstår jag verkligen inte varför man vill ha.

Håller med. Synd bara att Nexus 6 är inte lika bra som 5:an.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan