Permalänk
Medlem

NFC i Sverige

Hej!

Jag hade tänkt köpa en ny mobil under våren (har en HTC Hero i nuläget...)
Jag tycker det låter väldigt intressant med NFC (Near Field Communication, du får googla själv om du inte vet vad det är). Jag har funderat på att välja en modell (Google Nexus S) enbart för att det känns väldigt användbart med NFC.
MEN: Det verkar ju som att det i princip inte görs några försök att introducera tekniken i Sverige ?
Känns ju lite meningslöst att jag har NFC om det inte finns några enheter att ansluta mot.
I England så läste jag att man har skapat ett affärssamarbete som siktar på att man skall kunna betala med NFC i 100.000 butiker innan sommaren.
Det känns som att det är rätt avlägset i Sverige. Hittils har jag bara läst om ett par hotell som tänker införa NFC för check-in.
Har ni hört något om NFC är på väg in i några sammanhang i Sverige ? T.ex betalningar, kollektivtrafik, idrottsarenor etc. ?

Permalänk
Medlem

Det kommer slå snart, mer och mer av storstädernas lokaltrafik kör med NFC nu tex.
Google pushar hårt genom att introducera NFC-stöd i Android (ryktet säger att Apple inte heller ligger på latsidan och NFC nämns väldigt ofta i samband med nästa iphone) men problematiken är att det inte finns någon universal lösning för betalningar som det finns i Japan med Edy. http://en.wikipedia.org/wiki/Edy
Frågan är hur man ska ladda på pengar på mobilen, ska det kopplas till simkortet eller ett betalkort? Kanske google checkout? Eller dras direkt på ditt abbonemang?

Sen är det ju inte bara betalningar som du nämner, det är också busskort, biljetter av alla dess slag, "nycklar" till dörrar osv. Där måste man hitta en gemensam öppen standard. Vissa av sakerna ska bara gälla en viss tid och inte kunna kopieras. Som sagt, mycket spännande område.

Permalänk
Medlem

hade inte SL försök på sånt i stockholm? men drog tillbaka det pga. brist på telefoner som hade det. så länge tillverkarna inte tillhandahåller enheter med det, så läre ju inte dyka upp ute i handeln

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk

NFC-tekniken kommer att dröja. Man har talat om den (i Sverige/Europa) under flera år men som snutte är inne på, så är vi inte där än på ett bra tag då det måste finnas standarder och hela lösningar för att branschen ska vilja ta steget fullt ut.

Jag skulle säga att köp en telefon du gillar, men bortse från NFC. Det är säkert först nästa gång du köper en ny nalle som det kanske, eventuellt, möjligtvis är aktuellt - här i Sverige.

Permalänk

Nokia har ju haft NFC mobiler tidigare utan att det blivit någon större hit. Möjligen att det fungerat i Finland då de har lätt för att ta till sig ny teknik när det gäller mobiler. Nordea är ju finskt också så det kanske kan vara en liten NFC räddning för oss.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Antar att ni har rätt. Jag inväntar MWC och bestämmer mig sen - Antingen blir det en Optimus 2X i februari, eller en SE Arc / HTC Pyramid senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Nokia har ju haft NFC mobiler tidigare utan att det blivit någon större hit. Möjligen att det fungerat i Finland då de har lätt för att ta till sig ny teknik när det gäller mobiler. Nordea är ju finskt också så det kanske kan vara en liten NFC räddning för oss.

samtidigt handlar ju detta om nått mycket större än att bara lansera o ta åt sig en ny mobil. kräver ju en del ändring i övriga system/infrastruktur

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Är NFC och RFID kompatibla, det låter ju i allafall som att det skulle kunna vara det?
Och rfid används i busskort (eller det gör det här uppe)

Permalänk
Medlem

Relationen mellan NFC och RFID är lite komplicerad.
Lite förenklat så kan en NFC enhet läsa en RFID-tagg men inte tvärt om.
Mer detaljer:
http://arstechnica.com/gadgets/guides/2011/02/near-field-comm...

Permalänk
Medlem

NFC kommer antagligen komma innom de närmaste åren, i england har de dragit igång en kampanj med 40 000 butiker. I sverige finns det redan i viss lokaltrafik och man prövar på clarion hotel det kommer säkert gå att köpa nfc lås till hemmet innom ganska kort tid. Det finns också en del andra bekvämligheter man kan göra med nfc chip eller läsare hemma

men du kanske ska titta på samsung s II. och köpf för guds skull inte din mobil i sverige(google nexus s kostar ca 5k i sverige och 3,5k i USA). Om du tvunget ska köpa den i sverige så är det oftast billigare att köpa olåst

*edit* alla ICA-butiker har redan NFC läsare installerade

Permalänk
Medlem

Såg just att man kört igång NFC på ett tiotal restauranger i Uppsala, en del mackar och andra butiker i Uppsala har också börjat "testköra" NFC inför en bredare lansering..
Och ja, SGS II verkar ju bra mycket hetare än Nexus S, frågan är bara om jag skall beställa den från USA/England eller om den lanseras till ett rimligt pris i Sverige snart..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Såg just att man kört igång NFC på ett tiotal restauranger i Uppsala, en del mackar och andra butiker i Uppsala har också börjat "testköra" NFC inför en bredare lansering..
Och ja, SGS II verkar ju bra mycket hetare än Nexus S, frågan är bara om jag skall beställa den från USA/England eller om den lanseras till ett rimligt pris i Sverige snart..

lite gammal topic kanske.

men min one x har nfc-läsare (o skrivare), och kan läsa norrlandsbusskorten, kan även skriva på dessa men jag har inte nått tomt kort att testa på.

men det är skoj o kunna läsa o sen exportera datan som xml.

En kille på universitetet här i umeå gav ultra info hur man lätt kan exploatera deras nfc-busskort och åka gratis. han hade dokumenterat allt han åkt o betalat allt, men ändå valde ultra att polisanmäla stackaren.