Permalänk
Medlem

Origin Hackat!!

Om ni, som jag, lirar lite BF ibland eller annat! Fick ett meddelande på spanska via mailen från Origin som tackar för köpet av Fifa 15.... Har jag inte gjort!
Ändrade min inloggning och tog bort min VISA info.. Så kolla upp om ni som jag har ett kreditkort knutet till Origin!
Ett jäkla liv på Origin:s forum nu!

Visa signatur

AMD 955BE @ 3,6ghz. MSI 790FX GD70. 6gb OCZ platinum. OS OCZ-VERTEX ATA Device SSD. 500gb WD black. Zalman 750w. R9 390 Vapor x.

I7 6700K. Noctua NH-U9B SE2. Gigabyte Z170 Gaming K3. Samsung Evo 500gb. Seagate Desktop SSHD 2TB 7200rpm 64MB. Kingston HyperX 32GB. Corsair RM750x. Vega 64 Nitro.

Ryzen 7 5800X. PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate, Phanteks Revolt. Pro 1000W. Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB. be quiet! Pure Rock 2.Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX. Win 11

Permalänk
Medlem

Har dom dragit från ditt konto? Pengar alltså

Permalänk
Medlem

Yes!

Visa signatur

AMD 955BE @ 3,6ghz. MSI 790FX GD70. 6gb OCZ platinum. OS OCZ-VERTEX ATA Device SSD. 500gb WD black. Zalman 750w. R9 390 Vapor x.

I7 6700K. Noctua NH-U9B SE2. Gigabyte Z170 Gaming K3. Samsung Evo 500gb. Seagate Desktop SSHD 2TB 7200rpm 64MB. Kingston HyperX 32GB. Corsair RM750x. Vega 64 Nitro.

Ryzen 7 5800X. PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate, Phanteks Revolt. Pro 1000W. Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB. be quiet! Pure Rock 2.Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX. Win 11

Permalänk
Skrivet av jisten:

Om ni, som jag, lirar lite BF ibland eller annat! Fick ett meddelande på spanska via mailen från Origin som tackar för köpet av Fifa 15.... Har jag inte gjort!
Ändrade min inloggning och tog bort min VISA info.. Så kolla upp om ni som jag har ett kreditkort knutet till Origin!
Ett jäkla liv på Origin:s forum nu!

Okej och du är säker att du i sin tur inte råkade ut för ett phising-försök?
Dvs. att det mailet du fick i sin tur var till för att du skulle ange dina origin-uppgifter så bedrägliga personer kunde komma över dem?
Iom. det står att du tog bort (dvs. det var ifyllt) dina kreditkortsuppgifter så antar jag det var "riktiga" Origin som skickade.

Här är Origin och "HowTo" om du misstänker du blivit hackad:
http://help.ea.com/en/article/how-to-create-your-origin-accou...

Man kan också ställa in att Origin skickar en säkerhetskod om man försöker logga in på en ny enhet har jag för mig, dock används ingen generator likt "Google Authenticator".

Alltid ha unika lösenord, ha unika säkerhetsfrågor och svar samt att se till att ha ett uppdaterat anti-virusprogram är en bra policy.
Även kolla "email-headers" när det står det är från sida / företag "X".
Mer info här:
http://www.techrepublic.com/article/examine-e-mail-headers-to...

Till TS:
Du bör scanna din dator efter trojaner / virus om det inte är Origins databas som blivit hackad.
Ladda t.ex. ner Malwarebytes "Anti-malware" och scanna din dator.

Edit:
Nm, såg de dragit pengar från ditt konto :/

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem

Lade till så jag måste ange en säkerhetskod när jag loggar in.... Nu går mobilen på högvarv med mail om säkerhetskod.

Visa signatur

AMD 955BE @ 3,6ghz. MSI 790FX GD70. 6gb OCZ platinum. OS OCZ-VERTEX ATA Device SSD. 500gb WD black. Zalman 750w. R9 390 Vapor x.

I7 6700K. Noctua NH-U9B SE2. Gigabyte Z170 Gaming K3. Samsung Evo 500gb. Seagate Desktop SSHD 2TB 7200rpm 64MB. Kingston HyperX 32GB. Corsair RM750x. Vega 64 Nitro.

Ryzen 7 5800X. PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate, Phanteks Revolt. Pro 1000W. Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB. be quiet! Pure Rock 2.Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX. Win 11

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Kan vara kvarlevor av detta http://www.pcgamer.com/origin-users-reporting-unauthorized-pu...

Notera att artikeln är från 30 December.

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av jisten:

Om ni, som jag, lirar lite BF ibland eller annat! Fick ett meddelande på spanska via mailen från Origin som tackar för köpet av Fifa 15.... Har jag inte gjort!
Ändrade min inloggning och tog bort min VISA info.. Så kolla upp om ni som jag har ett kreditkort knutet till Origin!
Ett jäkla liv på Origin:s forum nu!

det är pga detta som jag aldrig sparar betalnings info på steam/origin m.m

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Jag satt i en liknande situation för några månader sedan. Då var det en ryss som satt och använde mitt konto, och trots att jag ändrade lösenord/email samt aktiverade sms-lås så kom han in och kunde sparka ut mig från min session.
Detta skedde på en lördag, och att då få tag på Origin-supporten var i princip helt omöjligt. Min sambo lyckades efter timtals letande att hitta någon support chat i UK för något EA spel, och jag kunde därigenom tillslut få hjälp med att låsa ute personen från mitt konto.
Tydligen ligger användardatan på flera olika servrar runtom i världen och dessa synkas i intervaller om flera timmar. Detta gör det då möjligt för bedragaren att fortsätta nyttja kontot om han inte går mot samma server som har fått de uppdaterade uppgifterna.
Jag vet än idag inte hur personen tog sig in på mitt konto, men jag misstänker att mitt inlogg låg med i den databas som stals från Origin innehållandes användar id:n och lösenord för lite över ett år sedan.
Efter den erfarenheten så kommer i alla fall jag aldrig någonsin igen att köpa ett spel genom Origin, och jag avråder alla andra från att göra det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

det är pga detta som jag aldrig sparar betalnings info på steam/origin m.m

Har aldrig stött på detta genom steam och haft mitt VISA kort på steam sen 2011! Dock har det hänt mig via Paypal att den drog 600kr på coins till något spel. Men jag fick tillbaka pengarna och vill nog inte använda paypal igen

Permalänk
Medlem

Oj shit, loggade in och kollade orderhistorik! Såg att det var tre spel som någon hade försökt köpt! Dock har jag bytt bank sen jag handlade där så kontot e tomt, alla står som misslyckade! Tack å lov för det. Dock har detta tydligen hänt under december månad!

Visa signatur
Permalänk
Livsnjutare 😎

Bytte lösenord för säkerhets skull.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

loggade in och någon idiotjävel hade försökt köpa fifa15 i Singapore-valuta. Som tur var misslyckades köpet. Detta skedde 10/1. Har bytt lösenord nu och satt på avisering om någon försöker logga in från okänd enhet att en säkerhetskod behövs som skickas till min telefon.

Tack så mycket TS för informationen!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad i... Tur att kreditkortet som var sparat var gammalt och ogiltigt.

Har nu bytt lösenord och aktiverat inloggningsbekräftelse via telefon.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Tog en titt på kontot men det såg helt OK ut.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

Tog bort mitt kort för säkerhetskull... Hade dock klarat mig.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Klarat mig med men bytte lösenord endå tråkigt för er som har fått konton kapade

Visa signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.
twitch.com/MrFEGISEN

Permalänk
Medlem

Aldrig tyckt om Orgin men tycker ändå att de borde kunna ha bättre säkerhet
vad det gäller dessa saker, men men.

Visa signatur

l Antec Three Hundred l Corsair CX 600W l 2x4+2x2=12 gb 1600mhz
l XFX Radeon HD 6950 2Gb l Gigabyte GA-990XA-UD3 l AMD Phenom II x6 3,2ghz
l Noctua NH-U9B SE2 l Verbatim 120Gb ssd l 1tb 7200rpm

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Tog bort mitt kort för säkerhetskull... Hade dock klarat mig.

Japp, samma här. Verkar ju vara ganska många som blivit hackade.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Specias:

Japp, samma här. Verkar ju vara ganska många som blivit hackade.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad samtliga "hackade" lär ha gemensamt är ett dåligt lösenord.

Visa signatur

Primär: MBP 16", M1 Pro, 32 GB, 512 GB SSD, Thunderbolt dock, Dell U3415W HTPC: FD Node 202, Ryzen R5 3600, 16 GB, Radeon RX480 Nitro+ 4 GB, 850 Pro 512 GB+MX100 512GB Main server: Rasberry Pi 4 8 GB Worker server: FD Node 304, Core i3 3220T, 16 GB RAM, 60 GB Intel 330+80 GB 320, 3*3TB WD Red, Debian Backup: AMD E-350, 8 GB, 40 GB Intel V40, 3x3TB WD Red, Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av hansfilipelo:

Vad samtliga "hackade" lär ha gemensamt är ett dåligt lösenord.

Japp, det stämmer i mitt fall. Lärt mig min läxa trots att den var gratis denna gång Hoppas att TS får tillbaka sina pengar.

Permalänk
Medlem

Järnspikar, någon har köpt Fifa 15 på mitt konto också.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hansfilipelo:

Vad samtliga "hackade" lär ha gemensamt är ett dåligt lösenord.

Beror kanske på hur de kommit över lösenorden. Rör det sig social engineering/nätfiske så är väl risken att komplicerade lösen inte har hjälpt.

Oavsett så blir det väl en konsekvens att folk använder lättare lösenord när man måste skriva in lösenordet varje gång Originklienten uppdateras vilket händer titt som tätt. Jag använder själv unika och väldans säkra lösenord överallt men har också gjort det aningen lättare för mig i just origin på grund av detta.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Till er som har Swedbank så kan jag rekommendera deras "E-kort" tjänst där du genererar ett nytt visa/mastercard nummer för varje köp, med ett belopp/utgångsdatum som du själv bestämmer. Med andra ord så kan aldrig ditt riktiga kortnummer komma på vift

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av hansfilipelo:

Vad samtliga "hackade" lär ha gemensamt är ett dåligt lösenord.

Gött att man har ett starkt lösenord då!

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem

Har inte varit inloggad på origin på ett år typ, men kollade ändå och jag hade inga betalkort inlagda som tur va. Dock va inte mitt konto hackat heller verkar det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jisten:

Origin har ånger-rätt, använd den.
https://www.origin.com/sv-se/news/origin-great-game-guarantee

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Blir en noggrannare titt på lunchen, kan inte se något speciellt här och eventuellt kopplat kort bör ha utgått. Bra lösen så risken bör vara liten för min del.

Dock blev mitt Uplay konto kapat av någon jävla ryss i slutet av 2012 så lite oroad är jag. Hade gärna sett regionlås, finns ingen som helst anledning att mitt konto skulle behöva gå att logga in på utanför Sverige.

Även om ni inte tror att något hänt skadar det inte att dubbelkolla samt byta lösen om ni använt den någonstans mer eller inser att den är för simpel. Finns roligare saker att lägga tid på än att försöka återfå sitt konto.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dragone:

det är pga detta som jag aldrig sparar betalnings info på steam/origin m.m

Kör själv med e-kort. Och jag lägger sällan mer än typ 10kr + över inköpet jag ska göra. Alltså finns det
sällan ens några pengar att få via kortet. Fysiska kreditkort har jag alltid varit skeptisk till.

Skrivet av wezc00:

Har aldrig stött på detta genom steam och haft mitt VISA kort på steam sen 2011! Dock har det hänt mig via Paypal att den drog 600kr på coins till något spel. Men jag fick tillbaka pengarna och vill nog inte använda paypal igen

Paypal är notorisk för att vara en icke säker hemsida. Detta i kombination med värdelös support och långa handläggningstider gör att jag håller mig borta från just sådana hemsidor.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Fyi mitt har också blivit hackat med lösen i kalss med detta så det är inte phisinh eller dåligt lösen... i36Zv$bxn08!sMlIM1WG