Verktyg Visningsval
2012-04-18, 16:00   #241

Manett

Medlem

Manetts avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: jul 2009

Okej, sen update. Hur som helst, jag läser en kurs i skolan som heter Ljudteknik B. I de salarna man jobbar har vi 2st mixerbord (http://www.presonus.com/products/det...x?productid=59) med varsitt aktiva högtalare par och varsin aktiv subwoofer. Jag tittade lite idag på hur dem hade kopplat och dem hade kopplat följande:
Högtalarna går in i valfri kanal med XLR i mixerbordet, i detta fall kanal 21-22.
Subwoofern gick från Line In på subwoofern till Main Out på mixerbordet med 2st RCA-Tele kablar.
Datorn gick till valfri Line in kanal.

Pratade även med läraren och visade Behringer Xenyx 1002 och han menade att det inte skulle vara några som helst problem att koppla in ett par aktiva monitorer och en aktiv sub till den. Såhär menade han att man kunde koppla:

Borde man inte kunna koppla såhär? Jag förstår inte riktigt problemet. Han menade att det skulle fungera men att man måste reglera volym på subwooferns egna reglage. Men det är ju inga problem?
Manett är uppkopplad nu
2012-04-18, 16:11   #242

mrqaffe

Medlem

mrqaffes avatar

Plats: Salstad

Registrerad: feb 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Manett Visa inlägg
Okej, sen update. Hur som helst, jag läser en kurs i skolan som heter Ljudteknik B. I de salarna man jobbar har vi 2st mixerbord (http://www.presonus.com/products/det...x?productid=59) med varsitt aktiva högtalare par och varsin aktiv subwoofer. Jag tittade lite idag på hur dem hade kopplat och dem hade kopplat följande:
Högtalarna går in i valfri kanal med XLR i mixerbordet, i detta fall kanal 21-22.
Subwoofern gick från Line In på subwoofern till Main Out på mixerbordet med 2st RCA-Tele kablar.
Datorn gick till valfri Line in kanal.

Pratade även med läraren och visade Behringer Xenyx 1002 och han menade att det inte skulle vara några som helst problem att koppla in ett par aktiva monitorer och en aktiv sub till den. Såhär menade han att man kunde koppla:

http://img6.imageshack.us/img6/4623/asdbbf.png

Borde man inte kunna koppla såhär? Jag förstår inte riktigt problemet. Han menade att det skulle fungera men att man måste reglera volym på subwooferns egna reglage. Men det är ju inga problem?
Det är ett stort praktiskt problem att ha flera nivåkontroller det fungerar inte, man kommer alltid att ha fel nivå på något, det är tom bökigt att köra stereon in via 2 monokanaler.
Tekniskt möjligt ja, men som sagt helt omöjligt att ha koll på nivåerna och deras inbördes förhållanden.
Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.
mrqaffe är uppkopplad nu
2012-04-18, 16:14   #243

Manett

Medlem

Manetts avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av mrqaffe Visa inlägg
Det är ett stort praktiskt problem att ha flera nivåkontroller det fungerar inte, man kommer alltid att ha fel nivå på något, det är tom bökigt att köra stereon in via 2 monokanaler.
Tekniskt möjligt ja, men som sagt helt omöjligt att ha koll på nivåerna och deras inbördes förhållanden.
Och vad innebär det? Att basen blir för hög/låg eller kommer det att låta skit? I skolan fungerar ju det perfekt och dem har kopplat likadant fast med ett betydligt dyrare mixerbord.
Manett är uppkopplad nu
2012-04-18, 16:46   #244

mrqaffe

Medlem

mrqaffes avatar

Du kommer hela tiden att ha fel nivåer eftersom det är omöjligt att ställa in nivåerna med 2 reglage "fort" och det känns faktiskt väldig oseriöst av skolan. Man brukar normalt sett mäta upp nivåerna och justera in dem eftersom det påverkar klangbalansen tydligt, lyssnar du med olika förhållanden så fort du ändrar nivån så låter det olika varje gång du ändrar nivå, så hur ska du då kunna mixa bra?
Det är billigt att skita i att koppla rätt , men att inte ha rätt och lätt justerade nivåer som gör att man kan lyssna vid olika ljudtryck låter inte seriöst, speciellt om det är på en utbildning.
Justera nivåerna med hörseln går hyffsat om man spelar testsignaler, men det går inte fort och ni kör nog inga svep o brus så fort ni ändrar ljudnivå?
Eller så har du beskrivit så jag fattat fel, men att reglera basen separat är iallafall mycket dumt.
Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.
mrqaffe är uppkopplad nu
2012-04-18, 16:59   #245

Manett

Medlem

Manetts avatar

Citat:
Du kommer hela tiden att ha fel nivåer eftersom det är omöjligt att ställa in nivåerna med 2 reglage "fort" och det känns faktiskt väldig oseriöst av skolan. Man brukar normalt sett mäta upp nivåerna och justera in dem eftersom det påverkar klangbalansen tydligt, lyssnar du med olika förhållanden så fort du ändrar nivån så låter det olika varje gång du ändrar nivå, så hur ska du då kunna mixa bra?
Det är billigt att skita i att koppla rätt , men att inte ha rätt och lätt justerade nivåer som gör att man kan lyssna vid olika ljudtryck låter inte seriöst, speciellt om det är på en utbildning.
Justera nivåerna med hörseln går hyffsat om man spelar testsignaler, men det går inte fort och ni kör nog inga svep o brus så fort ni ändrar ljudnivå?
Eller så har du beskrivit så jag fattat fel, men att reglera basen separat är iallafall mycket dumt.
Förstår nu hur du menar. I skolan följer subwoofern med högtalarnas volymreglage via main volymen. Läraren sa också att om det inte fungerar på den mixern jag tänkt köpa kan man seriekoppla högtalarna(?) sa han.
Men för mig som använder mina nuvarande högtalare till att lyssna på musik, film och spel till och bara vill ha extra bas och inte mixa, borde det väl ändå fungera? I min förra ljudsetup med 2 passiva golvhögtalare + förstärkare och en aktiv subwoofer var jag tvungen att ändra volymen på subwoofern. Tyckte inte det var särskilt jobbigt.
Manett är uppkopplad nu
2012-04-18, 17:02   #246

lakej

Medlem

Plats: 16:9 :(

Registrerad: maj 2009

Citat:
Förstår nu hur du menar. I skolan följer subwoofern med högtalarnas volymreglage via main volymen. Läraren sa också att om det inte fungerar på den mixern jag tänkt köpa kan man seriekoppla högtalarna(?) sa han.
Men för mig som använder mina nuvarande högtalare till att lyssna på musik, film och spel till och bara vill ha extra bas och inte mixa, borde det väl ändå fungera? I min förra ljudsetup med 2 passiva golvhögtalare + förstärkare och en aktiv subwoofer var jag tvungen att ändra volymen på subwoofern. Tyckte inte det var särskilt jobbigt.
Det finns ju alltid någon "main volym" som du kan styra. Sätt den på "max" volym som du vill ha och där ställer du in basen och monitorerna, sen följer dem år hela vägen upp samt ned.

?!?!?!?!?!??!

tankar om allt och ingenting
lakej är inte uppkopplad
2012-04-18, 17:07   #247

mrqaffe

Medlem

mrqaffes avatar

Du kommer aldrig att få rätt basnivå, kör så om du vill, det är inte farlig det ger bara sämre ljud.
Jag förstår förresten inte heller vad du menar med att högtalarna går in på valfri xlr på skolans mixer, och hänger nivåerna ihop med main regeln så är det kopplat rätt, och då har du beskrivit fel i översta inlägget, för du motsäger dig själv, du skriver där att du reglerar nivån separat.
mrqaffe är uppkopplad nu
2012-04-18, 17:27   #248

Manett

Medlem

Manetts avatar

Citat:
Du kommer aldrig att få rätt basnivå, kör så om du vill, det är inte farlig det ger bara sämre ljud.
Jag förstår förresten inte heller vad du menar med att högtalarna går in på valfri xlr på skolans mixer, och hänger nivåerna ihop med main regeln så är det kopplat rätt, och då har du beskrivit fel i översta inlägget, för du motsäger dig själv, du skriver där att du reglerar nivån separat.
Skrev fel, högtalarna gick in i L R main output. Hursomhelst så blir det nog ett köp utav en sådan mixer. Basljudet kommer väl ändå låta Ok med en schysst subwoofer om man ska lyssna på musik?
Manett är uppkopplad nu
2012-04-18, 17:30   #249

mrqaffe

Medlem

mrqaffes avatar

Ja, och i värsta fall kan du parallellkoppla en sub på utgången utan att filtrera toppen, men ett filter är bäst.
mrqaffe är uppkopplad nu
2012-04-18, 17:39   #250

Manett

Medlem

Manetts avatar

Citat:
Ja, och i värsta fall kan du parallellkoppla en sub på utgången utan att filtrera toppen, men ett filter är bäst.
Perfekt, tackar för hjälpen!
Manett är uppkopplad nu
2012-04-18, 23:58   #251

bigmac pro

Medlem

bigmac pros avatar

Plats: svar: ja

Registrerad: mar 2011

Citat:
Perfekt, tackar för hjälpen!
Det kommer bli problem bara så du vet. Quaffe är snäll mot dig men du måste inse att det inte kommer bli ett bra system. Köp ett filter.

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.
bigmac pro är inte uppkopplad
2012-04-19, 07:44   #252

Manett

Medlem

Manetts avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av bigmac pro Visa inlägg
Det kommer bli problem bara så du vet. Quaffe är snäll mot dig men du måste inse att det inte kommer bli ett bra system. Köp ett filter.
Men det finns inte en chans att jag ska kunna ha råd med ett filter för 3000:- och jag måste ju ändå ha en mixer för att koppla ihop allt? Det är väl en början?

Skickades från m.sweclockers.com
Manett är uppkopplad nu
2012-04-19, 08:27   #253

oyegie

Medlem

oyegies avatar

Plats: Kristianstad

Registrerad: okt 2010

Citat:
Men det finns inte en chans att jag ska kunna ha råd med ett filter för 3000:- och jag måste ju ändå ha en mixer för att koppla ihop allt? Det är väl en början?

Skickades från m.sweclockers.com
Japp en mixer eller ett försteg,beror ju på vad du behöver.
Filter kan du väl köpa på begmarknaden.
Och som sagt kör inte separat volymjustering på högtalare och subwoofer blir bara bökigt.
[I]Ljud:AKG K-701|Denon AH-D1001(moddade)|Pro-Ject HeadBox SE II|Heed CanAmp|M-audio 2496|Argon DAC1, Cambridge Audio 540A v2.0 inkl 540C v2.0|Denon DVD-1720|Boston Acoustics A40 inkl A70|Qed Silver Anniversary
Fotopryttlar:Olympus trip 35,Pentax K10D,SMC Pentax-A 1:1.7 50mm,SMC Pentax-A 1:2.8 28mm.
http://www.flickr.com/photos/oyegie/
oyegie är inte uppkopplad
2012-04-19, 17:22   #254

mrqaffe

Medlem

mrqaffes avatar

Det finns vettiga 2 vägsfliter under 1000kr nya, man behöver inte köpa ett med dsp funktioner, man kan ofta använda bilfilter också, eller bygga ett eget, ett simpelt 6 dB fliter är en konding i serie i signalvägen, kostar typ 20 kr men ger inte optimala resultat men det avlastar iallafall topparna.
Har man låg budget kan man kompensera genom att lära sig lite elektronik och löda in en kondensator är man lite mer avancerad kan man ju bygga ett eget aktivt filter för nån 100lapp
mrqaffe är uppkopplad nu
2012-04-19, 17:49   #255

Roger W

Medlem

Roger Ws avatar

Plats: Norrtälje

Registrerad: sep 2004

... men återigen: vad är det för fel på att skaffa en subb med line out och högpassfilter???
Behöver inte kosta så många spänn extra jämfört med en subb utan utgångar. Det kanske inte innebär den allra mest påkostade lösningen, men nog 17 lär det räcka.

Dessutom kan ju alltid trådskaparen skaffa ett par "lagom" monitorer och köra 2.0 först, och känna efter om det kanske räcker till... Behöver ju inte bränna alla pengarna på basljudet på en gång.

/Roger W
Roger W är inte uppkopplad
2012-04-19, 19:22   #256

Manett

Medlem

Manetts avatar

Hur tycker ni att jag ska göra då? Har reserverat en Behringer Xenyx 1002 hos 4sound som ska eventuellt köpas imorgon. Ska jag skita i det eller go for it? Det är väl ändå en början? Jag kan ju börja med att köpa den, spara ihop till en subwoofer, testa och ifall det låter horribelt så får jag väl återkomma och hitta en sådan 2-vägs filter?

För det kommer väl ändå fungera problemfritt med den mixern och bara högtalarna till en början? Då är det väl inga problem? Ersätter ju bara Samson lådan?
Manett är uppkopplad nu
2012-04-19, 20:01   #257

mrqaffe

Medlem

mrqaffes avatar

Mixern och filter har olika funktioner, mixern har man för att få flera ingångar helt oberoende av om man ska ha en sub eller inte, ska du ha flera signalkällor behövs det nått att koppla in dem med och reglera nivån med tex en liten mixer.
mrqaffe är uppkopplad nu
2012-04-19, 20:08   #258

Manett

Medlem

Manetts avatar

Citat:
Mixern och filter har olika funktioner, mixern har man för att få flera ingångar helt oberoende av om man ska ha en sub eller inte, ska du ha flera signalkällor behövs det nått att koppla in dem med och reglera nivån med tex en liten mixer.
Så en liten mixer är en bra början då? Utan mixer kan jag ju inte ens ha ett filter eller subwoofer?
Manett är uppkopplad nu
2012-04-19, 20:16   #259

mrqaffe

Medlem

mrqaffes avatar

Citat:
Så en liten mixer är en bra början då? Utan mixer kan jag ju inte ens ha ett filter eller subwoofer?
Mixern är ju för att du ska kunna ha flera signalkällor, du vill väl ha x box och pc inkopplat?
Jo du kan koppla in filter och sub utan en mixer, du jämför helt olika funktioner de har inget funktionellt samband, (kylskåp och spis är bra i köket, men man kan klara sig med bara det ena beroende på vad man ska göra)
Mixern är en "reglerenhet" för att det ska vara bekvämt att styra ljudnivån och växla signalkälla.
mrqaffe är uppkopplad nu
2012-04-19, 20:24   #260

Manett

Medlem

Manetts avatar

Citat:
Mixern är ju för att du ska kunna ha flera signalkällor, du vill väl ha x box och pc inkopplat?
Jo du kan koppla in filter och sub utan en mixer, du jämför helt olika funktioner de har inget funktionellt samband, (kylskåp och spis är bra i köket, men man kan klara sig med bara det ena beroende på vad man ska göra)
Mixern är en "reglerenhet" för att det ska vara bekvämt att styra ljudnivån och växla signalkälla.
All right, då förstår jag. Xboxet kör jag via TVn och dess ljud istället som jag skrev lite tidigare i tråden. Det var bättre än vad jag trodde. Så nu är det bara datorn som går via högtalarna. Så då borde jag egentligen satsa på ett filter som du sa tidigare? (Trodde hela tiden man behövde en mixer också). Kan absolut ingenting om dessa filter. Har du några tips på olika filter för runt 1000:- helst nya som skulle fungera bra? Och vilken subwoofer behöver man då? Fungerar det med XTZs billigaste variant 99W8.16? Och hur ska sakerna kopplas ihop? Ska högtalarna också gå genom filtret?

Väldigt tacksam för all hjälp hittills mrqaffe! Att du orkar med allt mitt tjafs
Manett är uppkopplad nu
2012-04-19, 20:38   #261

mrqaffe

Medlem

mrqaffes avatar

Du får leta sub först, det finns en del med filter så innan du bestämt sub ska du inte köpa ett löst filter om du vill ha låg budget, det kan ju vara så att du får en mycket bättre sub med bra filter om du ökar priset du tänkt lägga på subben med 1000kr.
Du borde besöka hifibutikerna som finns i gbg och fråga dem vilka basar som har aktiva filter även till toppen och sedan låna hem och testa lite olika modeller de har inne så att du får ett hum om vad du vill ha och hur olika stora subbar presterar, billiga subbar blir generellt sett stora i lådan om de ska vara bra, så att köpa en 20liters låda med en 8" i är kanske inte vettigt, 3031an är kapabel till rätt bra ljudtryck och en "liten klen subb" tillför kanske inte så mycket.
Det finns även ganska bra beg sortiment på www.hifimagasinet.com och att hitta beg subbar i Göteborg är inte så svårt,
mrqaffe är uppkopplad nu
2012-04-19, 20:49   #262

Manett

Medlem

Manetts avatar

Citat:
Du får leta sub först, det finns en del med filter så innan du bestämt sub ska du inte köpa ett löst filter om du vill ha låg budget, det kan ju vara så att du får en mycket bättre sub med bra filter om du ökar priset du tänkt lägga på subben med 1000kr.
Du borde besöka hifibutikerna som finns i gbg och fråga dem vilka basar som har aktiva filter även till toppen och sedan låna hem och testa lite olika modeller de har inne så att du får ett hum om vad du vill ha och hur olika stora subbar presterar, billiga subbar blir generellt sett stora i lådan om de ska vara bra, så att köpa en 20liters låda med en 8" i är kanske inte vettigt, 3031an är kapabel till rätt bra ljudtryck och en "liten klen subb" tillför kanske inte så mycket.
Det finns även ganska bra beg sortiment på www.hifimagasinet.com och att hitta beg subbar i Göteborg är inte så svårt,
Perfekt. Du kan inte länka en subwoofer som har det jag behöver bara som referens? Och skall jag då koppla högtalarna till subwoofern och sedan vidare? Går det att fortsätta använda Samson s-convert eller är den bara att ge upp?
Manett är uppkopplad nu
2012-04-19, 21:04   #263

mrqaffe

Medlem

mrqaffes avatar

En defekt http://www.hifimagasinet.com/annonsD...annonsID=46852
http://www.allaannonser.se/annonser/...ort=last&r=855
http://www.blocket.se/goteborg/QLN_S....htm?ca=11&w=3
http://www.blocket.se/goteborg/Subba....htm?ca=11&w=3
Du får leta själv, och jag vet inte heller hur långt runtomkring du vill gå, tar du inom 10mil får du mycket träffar.
Samsonen funkar om du inte har behov av flera signalkällor.
mrqaffe är uppkopplad nu
2012-04-19, 21:13   #264

Roger W

Medlem

Roger Ws avatar

Rotade lite exempel på prisjakt på subbar som kan funka:

Billigaste, men antagligen långt från bästa möjliga lösningen jag kan hitta är en Proson Rumble R-8 sub.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=304410
Den är billig och har line out, så i teorin behöver du inte något annat extra än rätt kablar. Jag kan dock inte säkerställa från specar och manualen att låg level line outen har något hipass-filter , så risken är att både dina satelliter och subben kommer spela lågfrekventa ljuden. Kan riskera bli lite bumligt. Men jag tror den har filter även där...
Prosonsubbar är väl inga direkta jättehöjdare heller såvitt jag vet. Gissar att XTZ:n du är sugen på är mer kompetent.

Vill du lägga lite mer kanske Audio pro Wigo sub kan vara tänkvärd:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=765012
Den har ett fast högpassfilter på 100hz, vilket funkar OK med små till medelstora satelliter.
Rimligen bättre sub än Proson... men då är vi uppe i närmre 2400kr också.

... till sist ett studiobudgetalternativ:
Samson Resolv 120a
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=125663
Verkar göra det du är ute efter!

Är du beredd att lägga mer pengar finns det gott om fler exempel

/Roger W
2012-04-19, 21:28   #265

Manett

Medlem

Manetts avatar

Är intresserad utav XTZ subbar men som skrevs tidigare i tråden så fungerar tydligen inte deras 99W8 eller 99W10 att köra på. Har runt 2000:- att spendera i nuläget, väntar jag till sommaren kan jag nog höja mig till runt 3000:- för en subwoofer om den fungerar som väntat och att jag inte behöver köpa till något filter. Men hur kopplar man då om man ska ha en aktiv sub med inbyggt sådant filter + mina nuvarande högtalare + samson s-convert? Eller är det smartast att göra sig av med Samson lådan?
Manett är uppkopplad nu
2012-04-19, 21:29   #266

mrqaffe

Medlem

mrqaffes avatar

Samson > sub > toppar.
mrqaffe är uppkopplad nu
2012-04-19, 21:38   #267

simonwellander

Medlem

Plats: Karlskoga

Registrerad: jun 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Roger W Visa inlägg
... till sist ett studiobudgetalternativ:
Samson Resolv 120a
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=125663
Verkar göra det du är ute efter!
Billigare här:
http://www.thomann.de/se/samson_reso..._subwoofer.htm
Ljud: Presonus Firestudio Mobile / Asus Xonar DX / Audioengine 2 / Argon SUB840 (endast vid filmtittande) / Audio Technica ATH-M50 / Sony MDR-XB500 ---- Dator: AMD Phenom II x4 B55 @ 4,2 GHz / EVGA GeForce 660 Ti / 8GB Corsair XMS3 1600Mhz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Asus M4n75td / CM HAF 912 Plus
simonwellander är inte uppkopplad
2012-04-19, 21:44   #268

Manett

Medlem

Manetts avatar

Citat:
Samson > sub > toppar.
Behöver nog en mer noggrannare beskrivning Vad jag kan se har t.ex Proson R-8 bara 1 Line In ingång. Hur ska jag då koppla från subben till högtalarna?
Manett är uppkopplad nu
2012-04-19, 21:51   #269

Roger W

Medlem

Roger Ws avatar

Citat:
Behöver nog en mer noggrannare beskrivning Vad jag kan se har t.ex Proson R-8 bara 1 Line In ingång. Hur ska jag då koppla från subben till högtalarna?
Damn, nu blev jag osäker.
Manualer hänvisar till en line out, men den inser jag nu antagligen är generell för flera subbar
http://www.proson.se/download/proson...manual-swe.pdf

Förbaskat, R8 har nog kanske inte line out iallafall då...
Bra fångat - du verkar ju kirra att göra din egen research

/Roger W
2012-04-19, 21:54   #270

mrqaffe

Medlem

mrqaffes avatar

Filtret måste som sagt ha högpassutgång för att det ska funka, gamla audiopro har det som den defekta för 500kr, såna prylar är alltid spännande, det kan ju vara nått enkelt ( eller inte )
mrqaffe är uppkopplad nu
Sök jobb