Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nya högtalare (hemmabio 5.1) köpråd

Permalänk
Medlem

Nya högtalare (hemmabio 5.1) köpråd

Har hört att ni på detta forum rent generellt är duktiga kring allt runt teknik, så jag frågar här efter ett misslyckat resultat på ett annat forum.

Vill ha nya högtalare till min hemmabio. Subwoofer/baslåda inte nödvändigt, men inte ett minus.
Har en budget på 3000 kr och när det kommer till ljud är jag ingen expert på vad som gäller.

Har tittar på dessa:
http://www.hifi-tower.co.uk/Beng-V9B-5-Channel-Home-Theatre-S...
Och om jag räknat rätt på engelska punden så är dom inom min prisram. Men är dom bra?
De har rätt uttag iallafall. (klämmor eller skruvgrej, som jag sa, amatör kring just detta)

Högtalare är främst för musik, spel och film (kör datorn igenom hemmabion).

Har ni tips på bättre inom min prisram?
Helst i en mörk färg när det kommer till det estetiska.

På länken säger en person att den är väldigt bra, men på denna länk:
http://www.hifi-tower.co.uk/Beng-V9B-5-Channel-Home-Theatre-S...
Som är samma högtalare men annan färg, säger en att den är dålig.
Därför hör jag nu med er på Sweclockers!

Viktigast är som sagt ljudkvalité, och helst svarta eller iallafall mörka.

Tackar för svar.

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att lägga en 1000-lapp extra om de kan ge bra ljud.
Men ingen som annars har förslag eller har några åsikter?

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk

Är det tänkt att du ska ha en receiver i dessa 3-4000? Då blir det riktigt svårt. Riktiga hemmabio högtalare går inte att koppla till en dator utan någon slags förstärkare mellan.

Har noll koll på datorhögtalare i den klassen. Jamo har/hade ett 5.1 i 2,5k klassen som borde duga annars. Front och bakre är små och smidiga, ca en decimeter på bredd, höjd och djup. Center dubbel bredd och subben mycket större såklart. Men de behöver en receiver som sagt.

Visa signatur

Fractal Design North Vit/TG - Asus Z690-G - Intel Core i7 12700KF - Deepcool Assassin IV Vit - Asus x Noctua 4080 - Corsair 32GB LPX DDR5 - Samsung 980 Pro 1 TB - Asus TUF Gaming 1000W

Permalänk
Medlem

Vad kör du med för förstärkare idag? Sedan frakt från england brukar vara ganska dyr. Är det inte bättre att köpa från en svensk butik, typ fynda eller fyndbörsen?

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk

Fanns inte få tag på längre

Liknande som finns få tag på: http://www.netonnet.se/art/ljud-och-musik/hemmabio/51-hemmabi...

Visa signatur

Fractal Design North Vit/TG - Asus Z690-G - Intel Core i7 12700KF - Deepcool Assassin IV Vit - Asus x Noctua 4080 - Corsair 32GB LPX DDR5 - Samsung 980 Pro 1 TB - Asus TUF Gaming 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartinP74:

Är det tänkt att du ska ha en receiver i dessa 3-4000? Då blir det riktigt svårt. Riktiga hemmabio högtalare går inte att koppla till en dator utan någon slags förstärkare mellan.

Har noll koll på datorhögtalare i den klassen. Jamo har/hade ett 5.1 i 2,5k klassen som borde duga annars. Front och bakre är små och smidiga, ca en decimeter på bredd, höjd och djup. Center dubbel bredd och subben mycket större såklart. Men de behöver en receiver som sagt.

Reciever har jag, det är de gamla högtalarna jag vill byta ut. Subwoofer har jag som är mycket bra. Så bara nya högtalare.

Skrivet av Dr_Spackel:

Vad kör du med för förstärkare idag? Sedan frakt från england brukar vara ganska dyr. Är det inte bättre att köpa från en svensk butik, typ fynda eller fyndbörsen?

Frakten där har jag kollat. 30 pund har jag för mig, ingen större summa faktiskt.
Beställer gärna från svensk butik, nackdelen är dock att (vad jag läst) så är de högtalare man kan köpa i Sverige, inte lika bra som de från t.ex Tyskland eller England i samma prisklass.
Men eftersom jag inte vet så frågar jag här.

EDIT:
Anledningen till att jag inte vill ha datorhögtalare är för att jag använder TV:n som dataskärm. Så hemmabion är mer praktisk då det bara är att ställa upp högtalarna på golvet när det kommer till bakhögtalarna.

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Medlem
Visa signatur

3570K @ 4.181 GHz | Asus GTX 670 Directcu II | Asus P8Z77-V | Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Samsung SSD Basic 830-Series 128GB

Permalänk
Medlem

http://www.fynda.se/show_prod.php?prodid=4024
Dessa såg intressanta ut. Men vad är det för bablar man ska ha till dessa? Till nuvarande hemmabion så är det såna där två klämmor till både recievern och högtalarna. Är det samma till dessa?

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Skrivet av Andiders:

http://www.fynda.se/show_prod.php?prodid=4024
Dessa såg intressanta ut. Men vad är det för bablar man ska ha till dessa? Till nuvarande hemmabion så är det såna där två klämmor till både recievern och högtalarna. Är det samma till dessa?

Du kommer nog absolut bli nöjd med det paketet!

Klämmor? :S

Du behöver en hemmabioreciever och högtalarkablar.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Du kommer nog absolut bli nöjd med det paketet!

Klämmor? :S

Du behöver en hemmabioreciever och högtalarkablar.

Har reciever, har baslåda.
Kablarna är dock vanliga som är skalade i ändan man sätter in i ett par klämmor.
http://www.mcmelectronics.com/content/productimages/s4/555-76...
Som den svarta och röda på denna. På högra sidan.

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Skrivet av Andiders:

Har reciever, har baslåda.
Kablarna är dock vanliga som är skalade i ändan man sätter in i ett par klämmor.
http://www.mcmelectronics.com/content/productimages/s4/555-76...
Som den svarta och röda på denna. På högra sidan.

Jaha du menar klämmor på det sättet! Då förstår jag exakt.

Men har du redan en förstärkare eller?

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Har själv ett par Dynavoice M65 ex 5.0 och är väldigt nöjd tror inte att du kommer bli missnöjd heller!

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Jaha du menar klämmor på det sättet! Då förstår jag exakt.

Men har du redan en förstärkare eller?

Har allt annat jag behöver. Det är mina gamla högtalare jag vill byta ut.
Skaffar nog dessa, men är det uttag för sådana kablar eller är det nån speciell?

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Skrivet av Andiders:

Har allt annat jag behöver. Det är mina gamla högtalare jag vill byta ut.
Skaffar nog dessa, men är det uttag för sådana kablar eller är det nån speciell?

Nej det är vanliga terminaler för vanliga högtalarkablar Du blir nog inte missnöjd. Lycka till!

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Nej det är vanliga terminaler för vanliga högtalarkablar Du blir nog inte missnöjd. Lycka till!

Vad som är vanligt vet jag ju inte... Som sagt amatör kring detta med hemmabio...

Men typ såna här?
http://www.parts-express.com/images/item_standard/260-295_s.j...

Eller
http://www.mcmelectronics.com/content/productimages/s4/50-127...

?

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Skrivet av Andiders:

Vad som är vanligt vet jag ju inte... Som sagt amatör kring detta med hemmabio...?

Exakt såhär ser de ut i terminalerna: http://www.dynavoice.se/pictures/dynavoice-challenger-m-65-ex-v3-black-oak-hires-terminal.jpg

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Ännu en amatörfråga...
Det ser ut att vara 4 uttag du kan sätta sladden i. Mina sladdar är ju bara en sladd som delas (plus och minuspol antar jag) som är helt skalade längst ut där man stoppar in dom. Kvittar de hur man sätter dom? De måste inte vara 4 kablar eftersom det är 4 uttag så att säga?

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk

Enligt manualen till högtalarna:

"De flesta av Dynavoice högtalare har en 4-polig terminal. De övre kontakterna är kopplade till diskant/mellanregister och de undre är kopplade till basarna. För att bi-wira högtalarna så behövs det alltså 2 kablar till varje högtalare. Försäkra dig om att förstärkaren är avstängd. Börja sedan med att ta bort bläcket som kopplar samman de övre kontakterna med de undre. Koppla därefter en kabel från de övre kontakterna till förstärkaren och även en från de undre kontakterna till samma kontakt på förstärkaren."

Men detta är inte ett måste har jag för mig. Och om du inte vill bi-wira så tror jag du helt enkelt struntar att koppla bort bläcket som kopplar samman de övre kontakterna med de undra och bara stoppar in kablarna i de två nedersta tillexempel. Är inte 100 dock, men är ganska säker...

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Enligt manualen till högtalarna:

"De flesta av Dynavoice högtalare har en 4-polig terminal. De övre kontakterna är kopplade till diskant/mellanregister och de undre är kopplade till basarna. För att bi-wira högtalarna så behövs det alltså 2 kablar till varje högtalare. Försäkra dig om att förstärkaren är avstängd. Börja sedan med att ta bort bläcket som kopplar samman de övre kontakterna med de undre. Koppla därefter en kabel från de övre kontakterna till förstärkaren och även en från de undre kontakterna till samma kontakt på förstärkaren."

Men detta är inte ett måste har jag för mig. Och om du inte vill bi-wira så tror jag du helt enkelt struntar att koppla bort bläcket som kopplar samman de övre kontakterna med de undra och bara stoppar in kablarna i de två nedersta tillexempel. Är inte 100 dock, men är ganska säker...

Nu fattade jag nada...
Men jag har sån här:
http://image.made-in-china.com/4f0j00kMOEjhKfHLra/Speaker-Cab...
Ser mest ut som den översta kabeln. En plus, en minus. Ska man ha två minus och två plus?
Allt blir förvirrande nu känner jag...

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk

Det är inga problem, du behöver inte vara orolig

Du kopplar såhär:

Du behöver bara använda de två understa om du inte ska bi-wira (98% säker).

Då kopplar du in som en vanlig högtalare. Förstår du?

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Det kommer funka bra.
Vad är det för förstärkare du har?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Det är inga problem, du behöver inte vara orolig

Du behöver bara använda de två understa om du inte ska bi-wira (98% säker).

Då kopplar du in som en vanlig högtalare. Förstår du?

Litar på dig då.
Men vad blir ljudskillnaden då då?

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andiders:

Men vad blir ljudskillnaden då då?

Ingen. Koppla in som vanligt och bry dig inte så mycket om allt hokus pokus som tillverkarna hittar på för att det ska verka bättre. Bi-wire ger INGA fördelar alls. Det sitter dubbla terminaler sådär för att lura okunniga personer samt att man, om man vill, ska kunna köra med dubbla förstärkare men detta är en så billig och lättdriven högtalare att det inte behövs.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Kan bara säga KEF KHT3005SE + Marantz = Kärlek
Jag körde bose innan och kan ärligt säga att dom inte har det minsta att hämta mot kef.
(ok dom är lite mindre om det är bättre)

/Aragon

Skrivet av Andiders:

Har hört att ni på detta forum rent generellt är duktiga kring allt runt teknik, så jag frågar här efter ett misslyckat resultat på ett annat forum.

Vill ha nya högtalare till min hemmabio. Subwoofer/baslåda inte nödvändigt, men inte ett minus.
Har en budget på 3000 kr och när det kommer till ljud är jag ingen expert på vad som gäller.

Har tittar på dessa:
http://www.hifi-tower.co.uk/Beng-V9B-5-Channel-Home-Theatre-S...
Och om jag räknat rätt på engelska punden så är dom inom min prisram. Men är dom bra?
De har rätt uttag iallafall. (klämmor eller skruvgrej, som jag sa, amatör kring just detta)

Högtalare är främst för musik, spel och film (kör datorn igenom hemmabion).

Har ni tips på bättre inom min prisram?
Helst i en mörk färg när det kommer till det estetiska.

På länken säger en person att den är väldigt bra, men på denna länk:
http://www.hifi-tower.co.uk/Beng-V9B-5-Channel-Home-Theatre-S...
Som är samma högtalare men annan färg, säger en att den är dålig.
Därför hör jag nu med er på Sweclockers!

Viktigast är som sagt ljudkvalité, och helst svarta eller iallafall mörka.

Tackar för svar.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Har dessa köpta från Electroworld, inte hellre helt missnöjd + frakt ingick.
Bra köp för 3495kr

http://www.electroworld.se/product/ljud-bild/hemmabiosystem/S...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Ingen. Koppla in som vanligt och bry dig inte så mycket om allt hokus pokus som tillverkarna hittar på för att det ska verka bättre. Bi-wire ger INGA fördelar alls. Det sitter dubbla terminaler sådär för att lura okunniga personer samt att man, om man vill, ska kunna köra med dubbla förstärkare men detta är en så billig och lättdriven högtalare att det inte behövs.

Tackar för svar. Även ni andra.

Mycket uppskattat. Då blir det dessa.

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Skrivet av Andiders:

Litar på dig då.

Yes, eftersom själva plattan i mellan terminalerna gör ju så att båda får kontakt. Det är ju därför du måste ta bort plattan om du vill ha två separata kablar till diskant och bas.

Skrivet av Andiders:

Mycket uppskattat. Då blir det dessa.

Kör på!

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Ingen. Koppla in som vanligt och bry dig inte så mycket om allt hokus pokus som tillverkarna hittar på för att det ska verka bättre. Bi-wire ger INGA fördelar alls. Det sitter dubbla terminaler sådär för att lura okunniga personer samt att man, om man vill, ska kunna köra med dubbla förstärkare men detta är en så billig och lättdriven högtalare att det inte behövs.

Skitsnack. Men det är inte heller relevant i det här sammanhanget.

TS, se till att koppla allt rätt. Röd på röd, svart på svart osv så att alla element ligger i fas. Lycka till! Jag äger själv detta paket minus centerhögtalaren och jag kör stereokopplat då jag bor trångt. Jag har satelliterna, drivna av en förstärkare, som huvudhögtalare och golvhögtalarna som baslåda av utrymmesskäl. Golvhögtalarna har jag kopplat bort mellanregistret och diskanten på (tack bi-wire för det) och förstärkaren som driver golvarna är monokopplad. Det låter mycket bra trots min lite märkliga lösning.

Visa signatur

3570K @ 4.181 GHz | Asus GTX 670 Directcu II | Asus P8Z77-V | Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Samsung SSD Basic 830-Series 128GB

Permalänk

Hey. Jag är inne på ett liknande spår och hakar på den här tråden då jag är ute efter en uppsättning med 5.1 högtalare med nödvändiga tillbehör.
Jag vill har ett bra ljud för film och spelande till ett pris som ligger runt 5000:- till 6000:-. Är det rimligt?

Utan att egentligen veta vad det är jag letar efter har jag kikat på denna uppsättning.
http://www.fynda.se/show_prod.php?prodid=4829

// Jimmy