Sennheiser HD 650 + 192 kbit/s ?

Permalänk
Medlem

Sennheiser HD 650 + 192 kbit/s ?

Nu är det så att jag är riktigt nära att beställa dessa olyssnade (kan ej provlyssna där jag bor i norrbotten).
Jag har nu Beyers DT 770 80 ohm som är både sköna och helt ok som allround lur (dock aningen grunda dvs djupet från öronkuddarna till högtalarelementet).
Men jag tycker de är lite lite för vassa när det kommer till SSS -ljud rent allmänt och då menar jag alltifrån youtube till Twitch streams till musik via grooveshark (192 kbit/s) samt även lite filmtittande.
Jag gillar ju basen helt klart men som med de flesta basshead-lurar så lider dom ju av så kallad V-kurva dvs höjd bas och höjd diskant.
Är dock beredd att offra basen mot behaglig diskant (inga störande SSS -ljud) för är diskanten vass och jobbig så blir jag lyssningstrött efter 2 min tyvärr.
Det optimala vore ett par 650 slutna med basen från mina nuvarande
Har säkert kollat igenom 25-30 youtube recensioner samt läst flera veckor på Headfi så jag har ju ett bra hum men det är några saker jag undrar över.

1: Är det bortkastat (ej märkbar skillnad) med dyrare lurar om inte källan förbättras, dvs om man tex lyssnar på vanligt mainstream ljud såsom youtube, streams och musik i 192 kbit/s?

2: Ni som äger HD 650 töjs dom ut nå alls efter några månader? mina lurar trycker inge mindre mot skallen nu jämfört med för 1.5 år sedan då de var nya.
Komforten är nästan viktigast av allt då jag sitter med lurar hela dagarna.

3: Stör man sig på runtomkring-ljud (främst datorn) med öppna lurar?

4: Hur obefintlig blir basen med mitt nuvarande Asus Xonar Essence STX? blir det som att dra ner 30 och 60 hz banden på -20 db med mina DT 770?

Visa signatur

MSI 2080TI
9900k Noctua NH-D15
Asus ROG Swift PG278Q | Sony A9G 65"
IFI ZenDac + Audeze LCD 2 Classic / Sennheiser HD 650 HK 970 + Heco Music Style 900
Seasonic PRIME 850W Gold

Permalänk
Medlem

1. Bortkastat skulle jag inte kalla det. Bitrate i sig är inte hela sanningen, finns både bra och dåliga 192 kbps källor. Youtube är ju dock oftast kasst. Om du nu vill ha skaplig ljudkvalitet så skulle jag åtminstone rekommendera Spotify Premium. Då får du tillgång till 320 kbps stream och materialet där är oftast av bra kvalitet.

3. Beror ju på, jag bor ensam och har inga problem med öppenheten, men med t.ex. småbarn i huset så kan det nog bli jobbigt om du vill lyssna på låga volymer.

4. Basen blir nog inte obefintlig, det som du går miste om är djupbas och trycket du får med DT-770. Basen är annorlunda på öppna hörlurar helt enkelt.

Har du annars tagit Philips Fidelio X1 i beaktande? Kunde vara ett alternativ, borde ha lite mer bas än HD 650 (har ej själv jämfört).

Permalänk

1. Verkligen bortkastat. Man märker bara hur otroligt dålig kvalité 192 kbit/s håller med bra lurar/högtalare

3. Absolut! Ljudet blir även lite tamare(Min subjektiva bedömning, har inte testat HD 650)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1sp:

1. Bortkastat skulle jag inte kalla det. Bitrate i sig är inte hela sanningen, finns både bra och dåliga 192 kbps källor. Youtube är ju dock oftast kasst. Om du nu vill ha skaplig ljudkvalitet så skulle jag åtminstone rekommendera Spotify Premium. Då får du tillgång till 320 kbps stream och materialet där är oftast av bra kvalitet.

3. Beror ju på, jag bor ensam och har inga problem med öppenheten, men med t.ex. småbarn i huset så kan det nog bli jobbigt om du vill lyssna på låga volymer.

4. Basen blir nog inte obefintlig, det som du går miste om är djupbas och trycket du får med DT-770. Basen är annorlunda på öppna hörlurar helt enkelt.

Har du annars tagit Philips Fidelio X1 i beaktande? Kunde vara ett alternativ, borde ha lite mer bas än HD 650 (har ej själv jämfört).

jag bor själv i en 1a så det enda ljud som kan störa är mitt grafikkort samt cpu kylare (som jag ej hör med mina nuvarande lurar) tvingas tyvärr ha datorn på skrivbordet.

Visa signatur

MSI 2080TI
9900k Noctua NH-D15
Asus ROG Swift PG278Q | Sony A9G 65"
IFI ZenDac + Audeze LCD 2 Classic / Sennheiser HD 650 HK 970 + Heco Music Style 900
Seasonic PRIME 850W Gold

Permalänk
Medlem

1. Prova skaffa bättre källa än youtube först.
2. Du kan bocka dem själv, sätt dem runt en kudde eller något, tycker inte mina trycker så farligt så jag har låtit dem forma sig naturligt efter huvudet.
3. Om folk rör sig och pratar runt dig är det sjukt störigt, brukar stänga in mig annars har jag inget att klaga på.
4. Har inget sånt ljudkort men har provat köra ur en hemmabioförstärkare i början och jag va nöjd med ljudet och basen, den är korrekt och tight, absolut ingen basshead lur, så förvänta dig inte att den ska gräva jätte djupt men den är alldeles lagom och tillräcklig enligt mig, perfekt allarounder i min mening.
Största lyftet va när jag skaffade en dedikerad förstärkare till mina hd650, är som natt och dag men ljudet va absolut inte dåligt innan dess men det gav dem ett rejält lyft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

1. Prova skaffa bättre källa än youtube först.
2. Du kan bocka dem själv, sätt dem runt en kudde eller något, tycker inte mina trycker så farligt så jag har låtit dem forma sig naturligt efter huvudet.
3. Om folk rör sig och pratar runt dig är det sjukt störigt, brukar stänga in mig annars har jag inget att klaga på.
4. Har inget sånt ljudkort men har provat köra ur en hemmabioförstärkare i början och jag va nöjd med ljudet och basen, den är korrekt och tight, absolut ingen basshead lur, så förvänta dig inte att den ska gräva jätte djupt men den är alldeles lagom och tillräcklig enligt mig, perfekt allarounder i min mening.
Största lyftet va när jag skaffade en dedikerad förstärkare till mina hd650, är som natt och dag men ljudet va absolut inte dåligt innan dess men det gav dem ett rejält lyft.

joo har hört att de skalar galet bra med dyrare förstärkare i allmänhet (även om de ej låter illa "stock").
jag lyssnar inte på musik via youtube men jag följer ju många kanaler så mkt tid vid datorn = streams, youtube klipp (ej musik), en gnutta spelande, någon film ibland, borde kanske testa Spotify premium och se om jag hör skillnad från groovesharks 192 till 320 kbit/s.
kommer ju bara använda HD 650 som stationär lur och som sagt det enda ljud jag har omkring mig är datorn.

men oavsett om man så köper lurar och grejer för 30000 så är det ju totalt bortkastat om man hör tex datorn haha.

Visa signatur

MSI 2080TI
9900k Noctua NH-D15
Asus ROG Swift PG278Q | Sony A9G 65"
IFI ZenDac + Audeze LCD 2 Classic / Sennheiser HD 650 HK 970 + Heco Music Style 900
Seasonic PRIME 850W Gold

Permalänk
Medlem

1: Jag tycker inte det är bortkastad, lyssnar dock själv mest på 320kbps
2: Haft mina i ett år ungefär nu och jag tycker nog att lurarna har lättat lite faktiskt.
3: Ja, det är mycket enklare att störa sig på omgivningens ljud, är det en tyst dator lär det inte märkas dock!

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

har 555 och har testat kompisars 650. Tycker skillnaden var rätt stor och ljudet var klarare i 650. Dock så användes även en hörlursförstärkare när vi jämförde.

1. Man märker skillnad men tror du kommer vilja uppgradera till bättre ljudkvalité med tanke på hur mycket bättre det faktiskt låter.
2. Haft mina 555 i 8 år, ser ut som fan men sitter likväl lika skönt som första dagen. Kan tillägga att 650 har en bättre kvalité.
3. Nej, inte alls.
4. Tror ditt ljudkort kan ha problem att driva dem, hade rekommenderat hörlursförstärkare.

Permalänk
Avstängd

hd 600 lurar, enda nackdelen är att huvudbandets stoppning blivit lite hård, fixat med modd dock sköna att ha på sig hela dagen då jag spelar en del.
i övrigt inget att klaga på förutom bra´ljud då.
med asus essense stx sedan 5 år är jag supernöjd.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

hd 600 lurar, enda nackdelen är att huvudbandets stoppning blivit lite hård, fixat med modd dock sköna att ha på sig hela dagen då jag spelar en del.
i övrigt inget att klaga på förutom bra´ljud då.
med asus essense stx sedan 5 år är jag supernöjd.

jo jag har också undrat hur sennheiser resonerar kring huvudbandets stoppning och form tycker vissa sennheiser från den billigare 500 serien verkar vara VÄLDANS mkt skönare och mjukare.

i värsta fall får man nyttja öppetköplagen och skicka tillbaka dem efter någon dag om jag är missnöjd.

Visa signatur

MSI 2080TI
9900k Noctua NH-D15
Asus ROG Swift PG278Q | Sony A9G 65"
IFI ZenDac + Audeze LCD 2 Classic / Sennheiser HD 650 HK 970 + Heco Music Style 900
Seasonic PRIME 850W Gold

Permalänk
Medlem

Har inget problem med stoppningen, går att byta ut allting med tiden det slits dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

2. Du kan bocka dem själv, sätt dem runt en kudde eller något, tycker inte mina trycker så farligt så jag har låtit dem forma sig naturligt efter huvudet.

Sätt dem absolut inte på en kudde eller liknande. Vad som händer då är att hörlurskuddarna trycks ihop och lurens ljudkaraktär ändras/försämras. Det finns ett korrekt sätt att bända huvudbandet på och man kan enkelt använda detta till att få till precis så mycket eller lite tryck man vill, använd absolut inte lurarna om de trycker mycket och använd dem inte "tills de trycker mindre".

"Do not bend or torque the non-metal part of the headband, the part that goes over your head. Doing so unnecessarily stresses it, which can result in an immediate or eventual fracture.

Properly adjust your HD650, HD600, or HD580. Immediately customize its comfort, prevent premature degradation of the ear pads, and minimize the chance of fracturing the non-metal part of the headband. The metal part of the headband that extends between the ear cups and plastic part of the headband is designed to be adjusted. It is very sturdy metal, and it bends. I only recommend doing this if you understand the following procedure.

The Procedure:
Fully extend the headband so no more of the metal part of the headband can be exposed. Grasp one ear cup with one hand and the plastic part of the headband with the other right where the metal part starts to go into the plastic part. To clarify, grasp plastic directly on each end of the metal band, and put your thumbs on the metal band for leverage. Then bend it until the metal band is straight or slightly bent backwards, hold for 3 seconds, repeat X times. Repeat X times with the other side. Repeat until the headphones are as loose as you want. This also can be done to tighten the grip of these headphones. Just bend the metal band in the same manner but in the opposite direction."

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

1. Det är svårt att veta om du uppnår det du vill uppnå i minskade sibilanter (de vassa S-ljuden) osv utan att jämföra lurarna sida vid sida. Det är inte alltid dyrare lyrar ger mindre sibilanter utan olika lurar i samma prisklass kan hantera dessa på väldigt olika sätt.

3. Ja, man kan störa sig en del på kringljud. Min dator är inte särskilt högljudd, så den stör jag mig inte på. Jag hör den lite svagt med lurarna på om jag inte har något ljud i lurarna eller om det är väldigt tysta partier i musiken, men annars hör jag den inte. Däremot så stör jag mig ganska mycket på när övriga familjen pratar, går omkring, tittar på TV osv. Så jag har planer på att köpa ett par slutna lurar istället.
Det finns ju slutna lurar som är mer neutrala i karaktären åxå och som åxå låter relativt "öppet".
Ta en titt på Audio Technica ATH-A900X och AKG K550.
Här finns två vs-tester:
http://www.head-fi.org/products/akg-k-550/reviews/8432
http://www.head-fi.org/t/611963/k550-vs-a900x-comparison-revi...

4. Svårt att säga hur man upplever skillnaden, då sådant kan vara rätt individuellt, men kollar man mätningar så kan det röra sig om 4-5dB skillnad, beroende på var i basregistret. En hörbar skillnad, helt klart, men inte superstor skillnad. DT770 går ju däremot mycket rakare djupare ner i frekvens, men under 20Hz, där skillnaden är ca 7dB, om man kollar mätningarna på headphone.com spelar det ju inte särskilt stor roll (och inte ens vid 20Hz, eg) då man ändå inte hör dessa frekvenser.
http://www.headphone.com/learning-center/build-a-graph.php?gr...[0]=713&graphID[1]=853&graphID[2]=&graphID[3]=&scale=30&graphType=0&buttonSelection=Update+Graph

Hur som helt är inte basen på HD650 obefintlig. Den är något mer tillbakadragen, men inte obefintlig. Däremot blir ju karaktären helt annorlunda på öppna lurar. Inte bara i basen utan över hela spektrat. Ljudet blir, generellt, mycket "större" och man får ett mycket öppnare ljud, med bättre placering av intrumenten osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

1. Det är svårt att veta om du uppnår det du vill uppnå i minskade sibilanter (de vassa S-ljuden) osv utan att jämföra lurarna sida vid sida. Det är inte alltid dyrare lyrar ger mindre sibilanter utan olika lurar i samma prisklass kan hantera dessa på väldigt olika sätt.

3. Ja, man kan störa sig en del på kringljud. Min dator är inte särskilt högljudd, så den stör jag mig inte på. Jag hör den lite svagt med lurarna på om jag inte har något ljud i lurarna eller om det är väldigt tysta partier i musiken, men annars hör jag den inte. Däremot så stör jag mig ganska mycket på när övriga familjen pratar, går omkring, tittar på TV osv. Så jag har planer på att köpa ett par slutna lurar istället.
Det finns ju slutna lurar som är mer neutrala i karaktären åxå och som åxå låter relativt "öppet".
Ta en titt på Audio Technica ATH-A900X och AKG K550.
Här finns två vs-tester:
http://www.head-fi.org/products/akg-k-550/reviews/8432
http://www.head-fi.org/t/611963/k550-vs-a900x-comparison-revi...

4. Svårt att säga hur man upplever skillnaden, då sådant kan vara rätt individuellt, men kollar man mätningar så kan det röra sig om 4-5dB skillnad, beroende på var i basregistret. En hörbar skillnad, helt klart, men inte superstor skillnad. DT770 går ju däremot mycket rakare djupare ner i frekvens, men under 20Hz, där skillnaden är ca 7dB, om man kollar mätningarna på headphone.com spelar det ju inte särskilt stor roll (och inte ens vid 20Hz, eg) då man ändå inte hör dessa frekvenser.
http://www.headphone.com/learning-center/build-a-graph.php?gr...[0]=713&graphID[1]=853&graphID[2]=&graphID[3]=&scale=30&graphType=0&buttonSelection=Update+Graph

Hur som helt är inte basen på HD650 obefintlig. Den är något mer tillbakadragen, men inte obefintlig. Däremot blir ju karaktären helt annorlunda på öppna lurar. Inte bara i basen utan över hela spektrat. Ljudet blir, generellt, mycket "större" och man får ett mycket öppnare ljud, med bättre placering av intrumenten osv.

det är inte ett öppnare ljud jag är ute efter, inte heller specifikt en öppen lur utan mer ett alternativ med "tillbakadragen" / avrundad diskant (läs vassa toppar vid vissa frekvenser) oftast kvinnliga röster med sss-ljud.

jag gillar mina beyer i allt förutom diskanten samt även komforten om jag ska vara kräsen (vill ha djupare kåpor).
på dessa punkter tror jag HD 650 stämmer in ganska bra enligt det jag läst och sett.

så med andra ord så är huvudorsaken till att jag byter är att jag vill ha ett mjukare varmare ljud eller mer "veiled" som HD 650 så ofta beskrivs som.
Som det är nu tvingas jag dra ner 8k och 16k banden på -20 db oavsett vad jag gör i princip enda undantaget är spelande och vissa lugna låtar (typ Sophie Zelmani, Allan Taylor) där jag kan lyssna utan att tvingas trolla med EQ.
Kan iofs också ha att göra med att just dessa är väldans bra inspelningar vad vet jag.

HD 650 kanske inte ens är mindre vassa än DT 770 ?
dock så verkar de vara de enligt vad jag läst men man ska kanske inte tro på allt vad man läser utan ist provlyssna själv, men om man ej har tillgång till provlyssning så blir det ju knepigt.

Visa signatur

MSI 2080TI
9900k Noctua NH-D15
Asus ROG Swift PG278Q | Sony A9G 65"
IFI ZenDac + Audeze LCD 2 Classic / Sennheiser HD 650 HK 970 + Heco Music Style 900
Seasonic PRIME 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Sätt dem absolut inte på en kudde eller liknande. Vad som händer då är att hörlurskuddarna trycks ihop och lurens ljudkaraktär ändras/försämras. Det finns ett korrekt sätt att bända huvudbandet på och man kan enkelt använda detta till att få till precis så mycket eller lite tryck man vill, använd absolut inte lurarna om de trycker mycket och använd dem inte "tills de trycker mindre".

"Do not bend or torque the non-metal part of the headband, the part that goes over your head. Doing so unnecessarily stresses it, which can result in an immediate or eventual fracture.

Properly adjust your HD650, HD600, or HD580. Immediately customize its comfort, prevent premature degradation of the ear pads, and minimize the chance of fracturing the non-metal part of the headband. The metal part of the headband that extends between the ear cups and plastic part of the headband is designed to be adjusted. It is very sturdy metal, and it bends. I only recommend doing this if you understand the following procedure.

The Procedure:
Fully extend the headband so no more of the metal part of the headband can be exposed. Grasp one ear cup with one hand and the plastic part of the headband with the other right where the metal part starts to go into the plastic part. To clarify, grasp plastic directly on each end of the metal band, and put your thumbs on the metal band for leverage. Then bend it until the metal band is straight or slightly bent backwards, hold for 3 seconds, repeat
X times. Repeat X times with the other side. Repeat until the headphones are as loose as you want. This also can be done to tighten the grip of these headphones. Just bend the metal band in the same manner but in the opposite direction."

Går ju visserligen att ta väck kuddarna, membranen sitter skyddade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Går ju visserligen att ta väck kuddarna, membranen sitter skyddade.

vore dock otroligt korkat eftersom det finns ett korrekt och bra sätt att justera huvudbandet som inte tar mer än 1minut att genomföra. Man riskerar dessutom sprickor i plasten och färgen om man försöker bända på annat sätt, fär att inte nämna faktumet att det faktiskt inte funkar till annat än att just komprimera kuddarna.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av undrande:

HD 650 kanske inte ens är mindre vassa än DT 770 ?
dock så verkar de vara de enligt vad jag läst men man ska kanske inte tro på allt vad man läser utan ist provlyssna själv, men om man ej har tillgång till provlyssning så blir det ju knepigt.

Det ÄR svårt med ljud, då man tycker olika. Olika personer har, till att börja med, olika preferenser. Man har sedan olika förutsättningar att uppfatta ljud, både för att man har "tränat" örat olika och kanske lyssnar efter olika saker, men hörseln påverkas ju utav vilka miljöer man befunnit sig i och eventuellt fått nedsatt hörsel i olika frekvensband osv osv.
Så det enda rätta är ju eg att provlyssna och det går ju, som du var inne på, att nyttja distansköpslagen för att kunna provlyssna och jämföra.

En öppen lur kan ju dock upplevas mindre "påträngande" och även om du inte är ute efter öppnare ljud som sådant så kan det ju påverka en del hur man upplever ljudet.
Det och det faktum att K550 och A900X nog är lite närmare HD650 i ljudbild var anledningen att jag nämnde dem.

Både AKG K550 och HD650 är ju mer avrullade i diskanten än DT770 och båda skulle kunna vara bättre, men just hur sibilanter hanteras är svårt att se i mätningar, tyvärr.
Som du är inne på så finns ju dessa i olika utsträckning i källmaterialet och med "rätt" mickar och annan utrustning så blir det mindre av den varan. Komprimering av ljudet, med exempelvis MP3 kan åxå göra att sådant blir värre.

Så beställ och testa, men det är ju inte SÄKERT att HD650 är det rätta. K550 har ju lite mer bas som går lite djupare, vilket skulle kunna falla dig i smaken, eftersom du oroar dig över "obefintlig bas". Sen är de ju slutna åxå och dämpar ljudet på ett ungefär lika mycket som DT770.

Permalänk
Medlem
Skrivet av undrande:

Nu är det så att jag är riktigt nära att beställa dessa olyssnade (kan ej provlyssna där jag bor i norrbotten).
Jag har nu Beyers DT 770 80 ohm som är både sköna och helt ok som allround lur (dock aningen grunda dvs djupet från öronkuddarna till högtalarelementet).
Men jag tycker de är lite lite för vassa när det kommer till SSS -ljud rent allmänt och då menar jag alltifrån youtube till Twitch streams till musik via grooveshark (192 kbit/s) samt även lite filmtittande.
Jag gillar ju basen helt klart men som med de flesta basshead-lurar så lider dom ju av så kallad V-kurva dvs höjd bas och höjd diskant.
Är dock beredd att offra basen mot behaglig diskant (inga störande SSS -ljud) för är diskanten vass och jobbig så blir jag lyssningstrött efter 2 min tyvärr.
Det optimala vore ett par 650 slutna med basen från mina nuvarande
Har säkert kollat igenom 25-30 youtube recensioner samt läst flera veckor på Headfi så jag har ju ett bra hum men det är några saker jag undrar över.

Dold text

1: Är det bortkastat (ej märkbar skillnad) med dyrare lurar om inte källan förbättras, dvs om man tex lyssnar på vanligt mainstream ljud såsom youtube, streams och musik i 192 kbit/s?

2: Ni som äger HD 650 töjs dom ut nå alls efter några månader? mina lurar trycker inge mindre mot skallen nu jämfört med för 1.5 år sedan då de var nya.
Komforten är nästan viktigast av allt då jag sitter med lurar hela dagarna.

3: Stör man sig på runtomkring-ljud (främst datorn) med öppna lurar?

4: Hur obefintlig blir basen med mitt nuvarande Asus Xonar Essence STX? blir det som att dra ner 30 och 60 hz banden på -20 db med mina DT 770?

1. Det var märkbart att gå från hd555 till hd650, även vid mp3 och streamat ljud.
2. Tog 20h~ för mina hd650 att töjas ut till behaglig nivå, när de var nya satt de hårt som fan.
3. Med ljud igång så tar det bort mycket, min dator är dock "ljudlös". Lite musik igång och jag hör inte tangentbordet nå mer, men rumskompisen som skriker när det blir mål i fotboll hör man fortfarande.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Det ÄR svårt med ljud, då man tycker olika. Olika personer har, till att börja med, olika preferenser. Man har sedan olika förutsättningar att uppfatta ljud, både för att man har "tränat" örat olika och kanske lyssnar efter olika saker, men hörseln påverkas ju utav vilka miljöer man befunnit sig i och eventuellt fått nedsatt hörsel i olika frekvensband osv osv.
Så det enda rätta är ju eg att provlyssna och det går ju, som du var inne på, att nyttja distansköpslagen för att kunna provlyssna och jämföra.

En öppen lur kan ju dock upplevas mindre "påträngande" och även om du inte är ute efter öppnare ljud som sådant så kan det ju påverka en del hur man upplever ljudet.
Det och det faktum att K550 och A900X nog är lite närmare HD650 i ljudbild var anledningen att jag nämnde dem.

Både AKG K550 och HD650 är ju mer avrullade i diskanten än DT770 och båda skulle kunna vara bättre, men just hur sibilanter hanteras är svårt att se i mätningar, tyvärr.
Som du är inne på så finns ju dessa i olika utsträckning i källmaterialet och med "rätt" mickar och annan utrustning så blir det mindre av den varan. Komprimering av ljudet, med exempelvis MP3 kan åxå göra att sådant blir värre.

Så beställ och testa, men det är ju inte SÄKERT att HD650 är det rätta. K550 har ju lite mer bas som går lite djupare, vilket skulle kunna falla dig i smaken, eftersom du oroar dig över "obefintlig bas". Sen är de ju slutna åxå och dämpar ljudet på ett ungefär lika mycket som DT770.

AH900 ser väldans bekväma ut ska läsa på mer om dem då jag inte satt mig in i ATH lurar alls ännu.
K550 går bort direkt tyvärr då de ser väldans små och trånga ut (mina Beyer är i minsta laget, och då har jag ändå medel öron )

Visa signatur

MSI 2080TI
9900k Noctua NH-D15
Asus ROG Swift PG278Q | Sony A9G 65"
IFI ZenDac + Audeze LCD 2 Classic / Sennheiser HD 650 HK 970 + Heco Music Style 900
Seasonic PRIME 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av undrande:

AH900 ser väldans bekväma ut ska läsa på mer om dem då jag inte satt mig in i ATH lurar alls ännu.
K550 går bort direkt tyvärr då de ser väldans små och trånga ut (mina Beyer är i minsta laget, och då har jag ändå medel öron )

AKG:s dyrare modeller bygger på 50mm och det är sjukt stort. Bilderna brukar ofta ljuga.
Sluta läs forum och annat skit säger i verkligheten nada.
Sedan angående format på filerna så spelar det också nada roll. Spelar man in i skit så kvittar det om filen är på "2000bitar"

Permalänk
Medlem
Skrivet av undrande:

AH900 ser väldans bekväma ut ska läsa på mer om dem då jag inte satt mig in i ATH lurar alls ännu.
K550 går bort direkt tyvärr då de ser väldans små och trånga ut (mina Beyer är i minsta laget, och då har jag ändå medel öron )

Jag vet inte hur djupa de är, men diametern är ju enorm. Snarast får de kritik för att de är FÖR stora och att det för en del är svårt att få kuddarna att sluta tätt.
Tittar man på bilder där folk har dem på sig ser de abnormt stora ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

vore dock otroligt korkat eftersom det finns ett korrekt och bra sätt att justera huvudbandet som inte tar mer än 1minut att genomföra. Man riskerar dessutom sprickor i plasten och färgen om man försöker bända på annat sätt, fär att inte nämna faktumet att det faktiskt inte funkar till annat än att just komprimera kuddarna.

ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semenra:

Tror ditt ljudkort kan ha problem att driva dem, hade rekommenderat hörlursförstärkare.

Kan bara hålla med, går du upp till HD650 så vill du ju såklart få ut vad dessa klarar att prestera i min mening och det innebär en hygglig förstärkare till dom. Det är som dag och natt i min mening, även om källan är mp3 med hög bitrate.
Säger inte att tex 160-192kbps är värdelöst då det är subjektivt från person till person och beror på övrig utrustning etc men med så fina lurar vill man ju få ut allt man kan ur dom eller ja så tänker jag iaf?? Ifall man handlar utlomlands kan man ju få en hygglig lur stärkare för em tusing eller mer smat att du som har konto på Head fi kan ju kika på begagnat? HD650 är ju en "sweet spot" enligt inte bara mig men en hel drös folk, man märker helt klart skillnad hela vägen upp till HD600/HD650 men efter det blir det dyrt med relativt små förbättringar fast vi är ju alla olika så??? Dock är det ju beroendeframkallande i min mening och köper du en hygglig förstärkare så vill du säkert ha en hygglig dac efter ett tag och så där fortsätter det ju och kan bli dyrt rätt fort?

Permalänk
Medlem

efter 1.5 års lyssnande med mitt ljudkort och mina beyers testade jag någon timma med lurarna inkopplade till inbyggda ljudkortet och tyvärr hör jag ingen skillnad alls vilket jag verkligen önskar att jag gjorde!
Detta med spotify icke premium dock.
Då förstår ni ungefär vilken nivå jag befinner mig på dvs väldigt lite lyssningserfarenhet generellt (vet inte alla gånger vad man ska lyssna efter).

Så utan att vara för skeptisk så borde jag ej höra skillnad på en rätt utvald passande förstärkare för runt 3000 jämfört med mitt ljudkort även om jag vill höra skillnad.
Kan ju int säga säkert förens man lyssnat men ändå.

Ett annat exempel är några timmars demolyssning på B&W DM683 då jag A-B jämförde min HK 970 mot NAD 375BEE och oavsätt cd skiva och musikval så hörde jag 0 skillnad hur mkt jag än försökte leta.
Jag har helt enkelt för lite erfarenhet för att veta bättre än sålänge.
Förstå mig rätt nu då jag verkligen vill kunna ta del av/ njuta av / uppskatta "uppgraderingar".

Visa signatur

MSI 2080TI
9900k Noctua NH-D15
Asus ROG Swift PG278Q | Sony A9G 65"
IFI ZenDac + Audeze LCD 2 Classic / Sennheiser HD 650 HK 970 + Heco Music Style 900
Seasonic PRIME 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av undrande:

efter 1.5 års lyssnande med mitt ljudkort och mina beyers testade jag någon timma med lurarna inkopplade till inbyggda ljudkortet och tyvärr hör jag ingen skillnad alls vilket jag verkligen önskar att jag gjorde!

Ett annat exempel är några timmars demolyssning på B&W DM683 då jag A-B jämförde min HK 970 mot NAD 375BEE och oavsätt cd skiva och musikval så hörde jag 0 skillnad hur mkt jag än försökte leta.

Just om man jämför DT770 80 Ohm och HD650 som har en impedans på 300 Ohm så blir HD650 svårare att driva om man inte har en "riktig" förstärkare. Ditt kort har du dock inbyggd förstärkare så det bör rimligen räcka rätt långt, jämfört med att koppla in dem i "vilkte ljudkort som helst". Däremot finns det anledning att tro att du skulle höra större skillnad om du jämförde HD650 och pluggade in dem i ljudkortet resp. det integrerade.

Att du inte hörde så stor skillnad på HK970 och 375BEE tycker jag inte är jättekonstigt. Skillnader mellan förstärkare är, relativt sett, ganska liten om man pratar om förstärkare i någorlunda samma effektklass och en HK970 orkar ju driva DM683 utan problem. Sen må 375BEE vara mer raffinerad och påkostad, men jämför man med HK970, som ändå är en bra förstärkare, så är inte skillnaderna solklara för gemene man. Då skulle fler höra skillnad mellan "integrerat ljudkort" vs hörlursförstärkare med HD650.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Just om man jämför DT770 80 Ohm och HD650 som har en impedans på 300 Ohm så blir HD650 svårare att driva om man inte har en "riktig" förstärkare. Ditt kort har du dock inbyggd förstärkare så det bör rimligen räcka rätt långt, jämfört med att koppla in dem i "vilkte ljudkort som helst". Däremot finns det anledning att tro att du skulle höra större skillnad om du jämförde HD650 och pluggade in dem i ljudkortet resp. det integrerade.

Att du inte hörde så stor skillnad på HK970 och 375BEE tycker jag inte är jättekonstigt. Skillnader mellan förstärkare är, relativt sett, ganska liten om man pratar om förstärkare i någorlunda samma effektklass och en HK970 orkar ju driva DM683 utan problem. Sen må 375BEE vara mer raffinerad och påkostad, men jämför man med HK970, som ändå är en bra förstärkare, så är inte skillnaderna solklara för gemene man. Då skulle fler höra skillnad mellan "integrerat ljudkort" vs hörlursförstärkare med HD650.

Jag tror mer på grund av att NAD är tråkig. Tycker NAD är bara muskler och dovt ljud. Har hört en M3 och tyckte inte den är direkt värd 23k. DM600 serien tycker jag också är sådär. Då är CM serien bättre .

Nu vet jag inte hur bra kraft det är i STX som jag förstår TS har, däremot när man kommer upp i lite bättre lurar så behövs det lite power samt att olika märken har olika karaktärer. Man hör till exempel om det är ljust, mörkt, varmt eller dovt. Vissa är bra på att förmedla bra ljud i bas och blir hämmade när man börjar närma mellanregister/diskant medan andra har tvärt om. Alla gillar olika.