Nytt komplett CV ljud!

Permalänk
Medlem

Nytt komplett CV ljud!

Hallå!

lurat ganska länge nu att köpa riktigt "bra ljud. Så nu är det dags, och skulle uppskatta lite hjälp. Har bestämt mig för Cerwin Vega då jag då jag haft det tidigare och aldrig blivit besviken.

Ska ha något rejält då jag gillar hög musik och tung bas. Tänkt på XLS serien mestadels, men vet inte hur de är jämfört med VE. Finns antagligen trådar om det, men för lat bakfull och miserabel idag så frågar igen istället.

Tänkte skriva ner det jag funderat än så länge så får ni gärna komma med åsikter. (Grannar är inget problem)

Högtalare: XLS-215
Subbas: XLS-15S

Sen vet jag inte riktigt vad jag behöver mer, även det vill jag ha tips på. Främst exempel på vad jag ska driva det med.

Har tråkigt nog en bit att åka till närmsta butik. Jag antar att beställa något liknande skulle bli väldigt mycket frakt?

Fattade mig lite kort, men hoppas det duger. Uppskattar svar väldigt mycket och ta hänsyn till att jag inte så duktig på detta. Vet mest att jag vill ha rejäla saker.

MVH

Visa signatur

I rather drink to forget, than forget to drink

Permalänk
Medlem

Vad ska du med centerhögtalare till on det ska vara till musik?
CV är nog inte det man väljer om man vill ha bra ljud tänker framför allt objektivt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nä har ingen aning hur jag tänkte..strök det. Iaf ok, tack för svar. Måste ju inte vara Cerwin, var det jag hade tänkt mig bara

Visa signatur

I rather drink to forget, than forget to drink

Permalänk
Medlem

Får gärna ge lite mer info om du kan. Vilken budget snackar vi om? Är begagnat en möjlighet? Du säger att du vill ha högt. På hur stor yta? Mina högtalare spelar inte så högt, men jag bor också i ett rum på 18 kvadrat så de räcker mer än väl för det rummet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wotanziu:

Får gärna ge lite mer info om du kan. Vilken budget snackar vi om? Är begagnat en möjlighet? Du säger att du vill ha högt. På hur stor yta? Mina högtalare spelar inte så högt, men jag bor också i ett rum på 18 kvadrat så de räcker mer än väl för det rummet.

Absolut. vill helst inte gå över 20000kr om jag inte måste. Begagnat är en möjlighet ja, men tycker utbudet varit dåligt när jag tittat runt lite. Kommer stå i en lägenhet i början på 63 kvadrat. Så måste ju låta väldigt högt där, men saken är att det blir flytt till hus sen.

Visa signatur

I rather drink to forget, than forget to drink

Permalänk
Medlem

Några andra alterntativ än just CV om man vill ha lite partyljud är ju att kika på Klipch eller JBLs högtalare.

Dessa kanske http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=692887
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=232716
Givetvis kan du nog hitta bättre beg.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är inte roligt att spela stark om det låter illa.
Du borde titta efter nått som även ger ljudkvalitet vilket är det viktigaste under 98% av tiden du äger prylarna. XL Fidelity pg1800 eller JBL L seriens större golvare eller SVA serien (inte lika bra ljud) kan vara nått att börja leta efter.
Ett vettigare mindre pa system kan också vara värt att kolla efter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Ska du slanta upp 20 lök så testa CV ffs! Det är ruskigt mycket pengar för något som för de flesta låter crap. Kolla på JBL eller om du pallar Klipsch-diskanten så finns det grymma deals i Tyska nätbutiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nickeyo:

Absolut. vill helst inte gå över 20000kr om jag inte måste. Begagnat är en möjlighet ja, men tycker utbudet varit dåligt när jag tittat runt lite. Kommer stå i en lägenhet i början på 63 kvadrat. Så måste ju låta väldigt högt där, men saken är att det blir flytt till hus sen.

Högt ljud är inte så svårt att fixa... Problemet är att spela hög utan behålla kontrollen även vid högre volym. Och de är även trevligt att ha bra upplösning på ljudet de dagarna man inte ha fest (med upplösning menar jag hur väl man hör de små detaljerna i de ljud man spelar) . Men bra upplösning så kan höra bättre på lägre volym.

Men hur man lägger pengarna påverkas lite om vad som är viktigast.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Min PERSONLIGA åsikt är att det inte är värt att köpa cerwin vega om man ser till det långa loppet. De högtalarna har ett väldigt färgat ljud, som inte alls låter särskilt korrekt eller neutralt, vilket gör att man troligen tröttnar efter ett tag. Ska man få något annat än det minsta måste man ju dessutom lägga en slant, och då känns det i min mening ovärt.
Men det är ju som sagt bara min åsikt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tackar så mycket för all information! Uppskattas

Visa signatur

I rather drink to forget, than forget to drink

Permalänk

Har haft ett par XLS-215 i 3år, sålde dem i somras p.g.a flytt till tjejen. Alla högtalare har olika ljudbilder och även om CV må ha lite mera bas i sina så tyckte jag inte det var något fel alls på dem. Fungerade klockrent och hade ordentligt med tryck om det behövdes. Min personliga uppfattning är att många har en skev uppfattning om CV som bygger på vad de hört av andra och tror utan större egna erfarenheter egentligen. Speciellt med de senaste serierna från dem.
Visst dom är kända för bas och spela tungt men kan spela riktigt fint med.

Mycket handlar om vad du tänker driva dem med? CV är lättdrivet men stärkaren är ändå hjärtat i anläggningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krasharen:

Har haft ett par XLS-215 i 3år, sålde dem i somras p.g.a flytt till tjejen. Alla högtalare har olika ljudbilder och även om CV må ha lite mera bas i sina så tyckte jag inte det var något fel alls på dem. Fungerade klockrent och hade ordentligt med tryck om det behövdes. Min personliga uppfattning är att många har en skev uppfattning om CV som bygger på vad de hört av andra och tror utan större egna erfarenheter egentligen. Speciellt med de senaste serierna från dem.
Visst dom är kända för bas och spela tungt men kan spela riktigt fint med.

Mycket handlar om vad du tänker driva dem med? CV är lättdrivet men stärkaren är ändå hjärtat i anläggningen.

Tackar för ett bra svar!

Lite det som är också, vet inte riktigt vad jag behöver för att driva dem bra. Kikat runt lite på förstärkare oavsett vad det blir för högtalare. Vill ha en som kan driva det mesta bra, men vet inte vad/vad jag ska leta efter.

Visa signatur

I rather drink to forget, than forget to drink

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nickeyo:

Tackar för ett bra svar!

Lite det som är också, vet inte riktigt vad jag behöver för att driva dem bra. Kikat runt lite på förstärkare oavsett vad det blir för högtalare. Vill ha en som kan driva det mesta bra, men vet inte vad/vad jag ska leta efter.

Denna behöver du.

http://shop.audioconcept.se/sv/artiklar/elektronik/forstarkar...

Permalänk
Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Medlem

Nu menar alltså något som klarar av att driva de högtalarna i ca samma prisklass. T.ex. De Klipsch/Jbl osv som är länkade högre upp i tråden.

Visa signatur

I rather drink to forget, than forget to drink

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nickeyo:

Nu menar alltså något som klarar av att driva de högtalarna i ca samma prisklass. T.ex. De Klipsch/Jbl osv som är länkade högre upp i tråden.

Vad har du för budget då?

Permalänk
Medlem

Ska du köra CV kan du ju köpa ett begagnat LAB steg.. Bara att skruva upp..

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Vill som sagt inte överskrida 20000kr med allt. Om det är möjligt.

Visa signatur

I rather drink to forget, than forget to drink

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Vad ska du med centerhögtalare till on det ska vara till musik?
CV är nog inte det man väljer om man vill ha bra ljud tänker framför allt objektivt.

Skickades från m.sweclockers.com

De nyare CV typ XLS är faktiskt relativt ganska neutrala.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem

Ännu en CV tråd som är lika komisk som de andra, folk som öser på med åsikter utan någon fakta, har ni ens haft nyare CV högtalare?

Otippat när folk köper "bra" högtalare för 5k eller mindre och ska komma med förslag.

Kids...

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Rekordmedlem

En bra början, men du glömde en eq för att få lite balans på ljudet.
Endera kör man nått digitalt som Minidsp men man kan förstås klämma till med en Mark Levinson konstruktion som Palette eller kanske en Lyngdorf för att matcha Bulderns prisklass, det viktiga är att man har en.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nickeyo:

...
Tänkte skriva ner det jag funderat än så länge så får ni gärna komma med åsikter. (Grannar är inget problem)

Högtalare: XLS-215
Subbas: XLS-15S
...

Skaffade själv ett par XLS-215 för några månader sedan, i samband med husflytt - och mer plats!
Dessa låter i mina öron relativt neutralt, och inte alls så bastunga som jag hade väntat mig när jag provlyssnade, och som äldre CV-modeller. Klarar all sorts musik, och man kan spela i princip hur högt som helst utan att de tappar greppet och börjar låta konstigt/obehagligt. Levererar ett enormt ljudtryck om man vrider ordentligt på ratten, men funkar även förvånande bra i låga volymer.

Har tidigare ägt B&W 600-serien (S3). Var väldigt nöjd med dessa och var på väg att köpa B&W 683, vilka fått bra kritik, men i jämförelse med XLS-215 låter de i mina öron stramt, och relativt tråkigt. Korrekt - kanske, roligt - nja... kanske om man bara lyssnar på viss typ av musik där dessa skiner ?

Driver mina XLS-215 med ett Onkyo NR818 och jag tycker det låter mycket bra. De ska vara relativt lättdrivna, så du behöver nog inte överdriva med förstärkaren. Skulle jag köpt en tvåkanalare till dessa så hade jag nog tittat på typ NAD C356BEE, C375BEE, eller kanske Yamaha A-S500 som fått mycket bra kritik. Lite beroende på budget

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Ännu en CV tråd som är lika komisk som de andra, folk som öser på med åsikter utan någon fakta, har ni ens haft nyare CV högtalare?

Otippat när folk köper "bra" högtalare för 5k eller mindre och ska komma med förslag.

Kids...

Vill du att jag ska komma med mätningar och diagram? Jag hade hoppats på att det räckte med egna erfarenheter.. men men.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crownofthorns:

Vill du att jag ska komma med mätningar och diagram? Jag hade hoppats på att det räckte med egna erfarenheter.. men men.

Nja, blev mest irriterad på vad som har hänt med forumet, kolla på majoriteten av trådarna om bildskärmar, alltid någon som gnäller på att det är för dyrt om skärmen kostar mer än 3k, folk som inte kan stava etc...

Tragiskt är ordet.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av crownofthorns:

Min PERSONLIGA åsikt är att det inte är värt att köpa cerwin vega om man ser till det långa loppet. De högtalarna har ett väldigt färgat ljud, som inte alls låter särskilt korrekt eller neutralt, vilket gör att man troligen tröttnar efter ett tag. Ska man få något annat än det minsta måste man ju dessutom lägga en slant, och då känns det i min mening ovärt.
Men det är ju som sagt bara min åsikt

Skickades från m.sweclockers.com

Vad jämför du med när du säger att ljudet är färgat, och att CV inte är prisvärda?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har svårt att se den hemmiljö där man verkligen kan dra nytta av XLS-215. Även om man bor i hus och kan dra på så finns det många andra högtalare som fixar det till ett vardagsrum i normal storlek. Då är det kanske bättre att satsa på något annat som kan ge bra ljud i fler situationer och inte bara fet bas som blåser mössan av en.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag har svårt att se den hemmiljö där man verkligen kan dra nytta av XLS-215. Även om man bor i hus och kan dra på så finns det många andra högtalare som fixar det till ett vardagsrum i normal storlek. Då är det kanske bättre att satsa på något annat som kan ge bra ljud i fler situationer och inte bara fet bas som blåser mössan av en.

Säkert. Men om du lyssnar på XLS-215 så kommer du märka att de inte bara är bas, utan har en ganska väl avvägd ljudbild - med ett enormt ljudtryck, om man vill.
Jag gissar att du inte hört dessa i verkligheten, i hemmamiljö?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag har svårt att se den hemmiljö där man verkligen kan dra nytta av XLS-215. Även om man bor i hus och kan dra på så finns det många andra högtalare som fixar det till ett vardagsrum i normal storlek. Då är det kanske bättre att satsa på något annat som kan ge bra ljud i fler situationer och inte bara fet bas som blåser mössan av en.

Men du missar poängen i såfall.. Man har stora element för att de även på låga volymer ger ett fylligt ljud.
Jämför med en liten motor som måste gå jättehårt för en viss fart medans en stor motor knappt behöver anstränga sig.
Stora högtalare flyttar mer luft, även vid låga volymer. Så min personliga uppfattning är att stora högtalare alltid är rätt om man har plats för dem.
Det är vid de lägre volymerna som det märks skillnad. Att man kan skruva upp öronbedövande kan man göra med nästan vad som helst, även logitech.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ZecretW:

Stora högtalare flyttar mer luft, även vid låga volymer. Så min personliga uppfattning är att stora högtalare alltid är rätt om man har plats för dem.

Nej om man spelar lika starkt så flyttas exakt lika mycket ljud, det är tom det som är ursprunget till "volymkontroll" uttrycket, element/högtalarstorlek är totalt ointressant för det.
Dätremot har CV en förhöjd basnivå, de har en inbyggd loudneskompensering som gör att de låter basigare vid lägre ljudtryck men det gör samtidigt att de aldrig kan låta riktigt bra eftersom den inte går att stänga av.
Högtalare ska inte kompensera för hörselns Fletcher–Munson kurvkarraktär utan uppföra sig linjärt, ev kompensation ska ske elektroniskt så den kan avta när ljudtrycket ökar och helt upphöra och man kommer in i hörselns linjära område, annars blir det inte bra.
http://en.wikipedia.org/wiki/Fletcher%E2%80%93Munson_curves

Stora högtalare har man främst för att det brukar krävas för att klara av tillräckliga ljudtryck i djupbasen men djupbas är inte nått som ens existerar i CV XLS 215, de har däremot överdriven nivå på den "högre" basen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.