RCA splitters funktion?

Permalänk
Medlem

RCA splitters funktion?

Ut från min DAC har jag kopplat en RCA splitter kabel. Från splittren har jag kopplat höger kanalen till mitt slutstegs högerkanal samt till sub 1.
Vänster är kopplar till slutsteget vänster kanal samt till sub2.

Detta fungerar rätt bra men det är en sak som jag funderar över.
Så länge jag inte slår på slutsteget får jag inget ljud ut ur basarna. Så fort slutsteget har värmt upp och aktiveras hoppar basarna igång direkt. Slår jag av basarna fortsätter fortfarande ljudet ur högtalarna.

Nu till min fråga.
HUR KOMMER DETTA SIG ?
Splitterna borde ju skicka ut ljudet i båda kablarna oberoende kan man tycka?

Permalänk
Medlem

Ingen i detta forumet som ens har en vag aning?

Permalänk
Rekordmedlem

Troligen så jordas/kortsluts ingången på slutsteget när det är avstängt och då upphör signalen till basmodulerna också.

Är det din avsikt att köra basarna i stereo ? Annars bör du inte koppla som du gjort utan koppla h&v till en enhet tex ett filter som även gör om det till mono som du sedan grenar till båda basarna, men det beror ju på användningsområdet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Låter som en troligt scenario.
Jag har de i min 2 kanals anläggning ja. Visst kunde jag kört de via ett mono filter men jag vet inte om det gör värst skillnad i detta scenariot.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Triton242:

Låter som en troligt scenario.
Jag har de i min 2 kanals anläggning ja. Visst kunde jag kört de via ett mono filter men jag vet inte om det gör värst skillnad i detta scenariot.

Det som kan ställa till det är att basen kan drabbas av fasproblem men har du 2 likadana basmoduler och har dem placerade i stereo så kan man köra i stereo, det blir samma sak som en stor fullregisterhögtalare, men har du olika basar eller "monoplacering" så kan det ev bli problem ed fasningen om det är stereobas på inspelningen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

2st Velodyne spl 1200-ultra som står bredvid designerad högtalare med samma inställningar på dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Då kan du se det hela som en fullregisterhögtalare där man driver lågbasen aktivt, och du bör ju mäta in dem individuellt för att ta hänsyn till placeringen i rummet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Då kan du se det hela som en fullregisterhögtalare där man driver lågbasen aktivt, och du bör ju mäta in dem individuellt för att ta hänsyn till placeringen i rummet.

Lite så och därför jag inte riktigt känt att jag behöver något monofilter till dem.
Vad det gäller inmätning så har jag inte mer än den inbyggda 7-bands eqn i basen med med mätmic att förlita mig på. Torde dock räcka och bli över med.

Tack för svaret angående splitteern

Permalänk
Medlem

Ursäkta att väcka en gammal tråd. Men då det har med samma sak att göra tänker jag att det borde vara i sin rätt. Om inte vill jag börja med att be om ursäkt och hoppas att inga forumtroll tagit allvarlig skada av mina handlingar.

Har en längre tid tyckt att mina basar saknat driv och kraft. De har inte direkt levererat vad jag tycker man kunde förvänta sig av dessa basarna. Har tidigare haft anläggningen kopplad som ovan i tråden diskuterats.
Bestämde mig för att plocka upp min gamla HK AVR 5000 som jag har som receiver i min sovrums anläggning.
Kopplar nu USB till DAC. Från DAC med COAX till HK. Subarna är kopplade med splitter till HKns sub utgång.
Frontarna kopplas via pre-out till mitt slutsteg.
Ställde i vanlig ordning alla kanalerna på level 0 samt stängde av trebble/bas kontroll och ställt sub utgången på LFE + L/R.
En ny kalibrering per sub och lät dem fortsatt dela vid 100hz, sedan började jag testa.
FY SATAN vilket ljud. Volymen och trycket är extremt mycket högre. Nu finns det ett djup och tryck som tidigare saknades i det flesta lägen. Det låter inte heller bumligt/platt/tråkigt som förut när jag höjde volymen på subarna för att nå liknande nivåer.

Det jag nu funderar på är vad är det egentligen som kan orsaka detta? Visst kan kan jag köpa att det blir skillnad mellan utrusning och utrustning men såhär stor? Allt är i princip avaktiverat i HKn för att inte påverkat ljudet. Jag har inte heller förstärkt sub utgången. Ända skillnaden är att Hkn klipper subutgången vid 80hz tror jag.
Plockar jag in min dB-mätare och kör med en tongenerator kan jag lova att det blir stor skillnad, vissa frekvenser lär det vara än mer. För att ge er en liten uppfattning låter det nu mer med en sub avstängd och volym gain (35) på den aktiva mot tidigare båda igång med volym gain (45).

EDIT:
Glömde skriva att jag tidigare samt nu provat med ändra fas när de spelar men det har inte påverkat som detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Ursäkta att väcka en gammal tråd. Men då det har med samma sak att göra tänker jag att det borde vara i sin rätt. Om inte vill jag börja med att be om ursäkt och hoppas att inga forumtroll tagit allvarlig skada av mina handlingar.

Har en längre tid tyckt att mina basar saknat driv och kraft. De har inte direkt levererat vad jag tycker man kunde förvänta sig av dessa basarna. Har tidigare haft anläggningen kopplad som ovan i tråden diskuterats.
Bestämde mig för att plocka upp min gamla HK AVR 5000 som jag har som receiver i min sovrums anläggning.
Kopplar nu USB till DAC. Från DAC med COAX till HK. Subarna är kopplade med splitter till HKns sub utgång.
Frontarna kopplas via pre-out till mitt slutsteg.
Ställde i vanlig ordning alla kanalerna på level 0 samt stängde av trebble/bas kontroll och ställt sub utgången på LFE + L/R.
En ny kalibrering per sub och lät dem fortsatt dela vid 100hz, sedan började jag testa.
FY SATAN vilket ljud. Volymen och trycket är extremt mycket högre. Nu finns det ett djup och tryck som tidigare saknades i det flesta lägen. Det låter inte heller bumligt/platt/tråkigt som förut när jag höjde volymen på subarna för att nå liknande nivåer.

Det jag nu funderar på är vad är det egentligen som kan orsaka detta? Visst kan kan jag köpa att det blir skillnad mellan utrusning och utrustning men såhär stor? Allt är i princip avaktiverat i HKn för att inte påverkat ljudet. Jag har inte heller förstärkt sub utgången. Ända skillnaden är att Hkn klipper subutgången vid 80hz tror jag.
Plockar jag in min dB-mätare och kör med en tongenerator kan jag lova att det blir stor skillnad, vissa frekvenser lär det vara än mer. För att ge er en liten uppfattning låter det nu mer med en sub avstängd och volym gain (35) på den aktiva mot tidigare båda igång med volym gain (45).

EDIT:
Glömde skriva att jag tidigare samt nu provat med ändra fas när de spelar men det har inte påverkat som detta.

1: Inget att be om ursäkt för, jag lyckades skriva i en 10 år gammal tråd, så du är LÅNGT i från värst.

2: Det låter ju lite märkligt faktiskt, men då är det kanske H/K recievern du skall köra med.
Och vill du inte köra med den får du kanske köpa någon annan Reciever som du får ta hem och testa så att den samarbetar med dina subbar.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns flera möjliga anledningar till ljudskillnaden, nivån har uppenbarligen förändrats och det kan bero på olika saker, du kan ju ha påverkat signalnivån men även fasen både mellan basarna och gentemot topparna, dessutom så har du ett filter till i hkn, sedan så är ju inte mera bas detsamma som att nivån är rätt och utan att mäta fas och nivåer är det svårt att veta exakt vad skillnaden beror på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.