Aktiva Närfältsmonitorer vs. "Mediahögtalare"

Permalänk

Aktiva Närfältsmonitorer vs. "Mediahögtalare"

Tjo! Kollar på högtalare, fortfarande... Va inne o lyssnade på M-audio BX8 D2 idag och svårt o få en uppfattning när man lyssnar i butik mitt i rusningstrafik...

Till frågan, vad är det för skillnad på Mediahögtalare och Närfältsmonitorer? Har planer att använda dom till datorn, men sedan när jag flyttar hemifrån använda till TVn för att få större ljud, är detta omöjligt med närfältsmonitorer?

De som är insatta i ljud kan gärna hjälpa till lite!

Tackar på förhand!

Permalänk
Skrivet av linusberg:

Tjo! Kollar på högtalare, fortfarande... Va inne o lyssnade på M-audio BX8 D2 idag och svårt o få en uppfattning när man lyssnar i butik mitt i rusningstrafik...

Till frågan, vad är det för skillnad på Mediahögtalare och Närfältsmonitorer? Har planer att använda dom till datorn, men sedan när jag flyttar hemifrån använda till TVn för att få större ljud, är detta omöjligt med närfältsmonitorer?

De som är insatta i ljud kan gärna hjälpa till lite!

Tackar på förhand!

Jag har ett par BX8a Delux och har gjort precis som du tänkt, fast bytte från studentlya till en större lägenhet och använder nu mina monitorer till TVn. Det fungerar kalas skulle jag säga men jag saknar en del mellanregister då det blir lidande tycker jag med ett så stort element och delningen som är mellan högtalarna. Det är mest dialog som faller bort men det kan också vara min uppspelningsmjukvara som har problem med att skala ner 5.1 till 2.0.
Det fungerar bra som sagt men ett minus är hur du reglerar volymen och hur du ska sköta de olika enheterna du vill använda högtalarna tillsammans med. Min TV har en skitdålig ljudkrets och jag kopplar då istället högtalarna direkt till datorn. Vill jag sedan använda TV funktionen på TVn får jag flytta kabeln helt enkelt, ett ganska osmidigt system.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av linusberg:

vad är det för skillnad på Mediahögtalare och Närfältsmonitorer?

I praktiken så är det som skiljer dom åt namnet! (och oftas även priset där monitorer är dyrare)

I teorin så är det så att monitorer ska ha en jämn/rak ljudkurva för att det är monitorer man "ska" använda sig av när man tex mixar musik så att man inte tex har ett par bas fattiga högtalare och mixar till man tycker det låter bra så kommer det låta extremt bas tungt i normal bas högtalare och i dom bas tunga så får man ju enbart ut bas (samma sak med mellanregister/diskant).
MEN dom senare åren så har det ju blivit mer o mer populärt att namnge högtalare med "monitor" vilket har gjort att en stor del av dessa (särskilt dom i billiga segmentet dock inte alla) "monitorer" är helt vanliga högtalare med monitor i namnet (och då oftas för att kunna ta ut ett högre pris).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

I praktiken så är det som skiljer dom åt namnet! (och oftas även priset där monitorer är dyrare)

I teorin så är det så att monitorer ska ha en jämn/rak ljudkurva för att det är monitorer man "ska" använda sig av när man tex mixar musik så att man inte tex har ett par bas fattiga högtalare och mixar till man tycker det låter bra så kommer det låta extremt bas tungt i normal bas högtalare och i dom bas tunga så får man ju enbart ut bas (samma sak med mellanregister/diskant).
MEN dom senare åren så har det ju blivit mer o mer populärt att namnge högtalare med "monitor" vilket har gjort att en stor del av dessa (särskilt dom i billiga segmentet dock inte alla) "monitorer" är helt vanliga högtalare med monitor i namnet (och då oftas för att kunna ta ut ett högre pris).

Okej, så det går lika bra att köra spotify till monitorer som till vanliga mediahögtalare? Har hört att Monitorerna ska låta sämre på spotify men mer högupplöst i flacfiler samtidigt som Mediahögtalare ska låta tvärt om, alltså bättre i spotify men sämre i högupplösta...?

Permalänk
Medlem

Det beror helt på hur pass bra elementen i monitorerna/högtalarna är (och även hur lådan/delningsfilter/dämpning/placeringen av högtalarna/rummet du spelar i är konstruerade).
Är det BRA element i en BRA låda med ett BRA filter/dämpning och att rummet passar till just den lådan och elementen så ja då kommer man troligen att höra skillnad mellan spotify/mp3 och flac.
Men det kan räcka med att rummet ej passar lådan/elementen heller ett dåligt delningsfilter,dåligt uträknad låda för att man ska få betydligt sämre ljud (och då kanske inte höra nån skillnad mellan mp3 o flac).

Sen att spotify/mp3 låter sämre på BRA monitorer/högtalare är för att man tack vare kvaliten på dessa hör "ljud deffekterna" som blir av komprimeringen och det är ingen som helst skillnad mellan monitor/högtalare på detta utan det är som sagt elementen/lådan/delningsfilter/dämpning/rummet/placering som har med slut resultatet att göra.

Och som jag sa så är det ju numera populärt att kalla vilken halvtaskig högtalare som helst för monitor (för att kunna ta ut ett högre pris) vilket gör att det ÄR ett spel/lotteri att handla dessa särskilt inom det billiga monitor segmentet.
En sak att tillägga är att monitorer som har en RAK ljud kurva (dvs en BRA monitor) kan låta "tråkig" för en del som är vana med att ljud kurvan INTE är rak.
Så innan köp (om du inte kan lämna/skicka tillbaks efter ett par dagar) är att se till att du gillar när ljud kurvan är rak (detta beror ju givetvis på rummet med).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

Det beror helt på hur pass bra elementen i monitorerna/högtalarna är (och även hur lådan/delningsfilter/dämpning/placeringen av högtalarna/rummet du spelar i är konstruerade).
Är det BRA element i en BRA låda med ett BRA filter/dämpning och att rummet passar till just den lådan och elementen så ja då kommer man troligen att höra skillnad mellan spotify/mp3 och flac.
Men det kan räcka med att rummet ej passar lådan/elementen heller ett dåligt delningsfilter,dåligt uträknad låda för att man ska få betydligt sämre ljud (och då kanske inte höra nån skillnad mellan mp3 o flac).

Sen att spotify/mp3 låter sämre på BRA monitorer/högtalare är för att man tack vare kvaliten på dessa hör "ljud deffekterna" som blir av komprimeringen och det är ingen som helst skillnad mellan monitor/högtalare på detta utan det är som sagt elementen/lådan/delningsfilter/dämpning/rummet/placering som har med slut resultatet att göra.

Och som jag sa så är det ju numera populärt att kalla vilken halvtaskig högtalare som helst för monitor (för att kunna ta ut ett högre pris) vilket gör att det ÄR ett spel/lotteri att handla dessa särskilt inom det billiga monitor segmentet.
En sak att tillägga är att monitorer som har en RAK ljud kurva (dvs en BRA monitor) kan låta "tråkig" för en del som är vana med att ljud kurvan INTE är rak.
Så innan köp (om du inte kan lämna/skicka tillbaks efter ett par dagar) är att se till att du gillar när ljud kurvan är rak (detta beror ju givetvis på rummet med).

Tack så hemskt mycket för din hjälp! Uppskattas verkligen! Jag är själv van vid rak ljudkurva då jag använder monitorer till hörlurar. Däremot har jag ingen aning om M-Audio BX8 D2 är något bra alls, är väldigt färsk inom ljud... Om jag inte valde dessa så rekommenderade han PreSonus Eris E5, som hade 5 tums bas, men det kan bli lite klent när den inte går lika djupt som bx8 orna, vilket jag gillade väldigt mycket. Jag vill ju helst slippa att vara tvungen till att köpa subbas senare...

Min rum är ju förmodligen inte bra för fem öre för akustiken... Men jag är ju ingen finlyssnare direkt! Jag vill bara ha ett par vettiga högtalare till musik.

Det var såklart svårt att få någon uppfattning hur de lät när jag lyssnade under rusningstrafik..

Beslutsångest är inget kul, alls

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Fyndjägare

Studiomonitorer brukar ha en ganska liten sweetspot, anpassad för att lyssnaren sitter perfekt placerad mellan högtalarna på lagom avstånd vid mixerbordet. Inte alltid idealt för att fylla ett rum. Men beror förstås på högtalare.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Det är ju svårt om inte helt omöjligt att lyssna på högtalare i butik och då särskilt i en "ellada" är det i en mindre butik där högtalare/etc är uppställt ett mer vanligt rum så är det ju lättare.
MEN det kan fortfarande skilja en hel del i ljud mellan det rummet och det du har hemma och då dels för rummens mått i sig men även andra högtalare som står brevid/på annan plats (särskilt om det är högtalare med portade lådor) och även placeringar av dom du lyssnar på (och till viss del dom andra).

"andra" portade lådor heller alla andra högtalare (dvs alla olika typer utom dom slutna som påverkar minst) kan ju uppföra sig som basfällor genom basporten och sen äts en del av den energin upp av elementets upphägning.
Visserligen är det ganska lite detta gör men har man tex 20-30 par (heller en massa 5,1+sub) högtalare uppställda i ett rum så kan dom alla göra att det blir en betydligt större påverkan av ljudet (och då är det ju mycket på deras lådor/avstämmning och element det handlar).
Tex så kan dom ju ha många högtalare som "jobbar" som en basfälla inom exakt samma område och då kan det ju bli märkbart men har dom många som alla "jobbar" inom olika områden så blir det ju kanske inte alls märkbart.

Mitt råd är att försöka få till att du får lämna tillbaks dom inom tex en vecka heller två (i nyskick vill säga) om du inte blir nöjd heller om du kan låna hem ett par i några dagar/över en helg (brukar funka bra i mindre butiker men är det en ellada så är det nog kört att låna).
Tex elgiganten har ju 30 dagars öppet köp och då får du öppna/koppla in högtalarna och provlyssna dom och lämna tillbaks utan att ens behöva ange ett skäl (så länga allt är i ny skick).
Annars så kan du handla samma sakert på nätet och då har du ALLTID en lagstadgad 14 dagars ångerrätt och det är samma sak där du får öppna, koppla in, testa dom och lämna tillbaks (igen nyskick), dock så får man själv stå för frakten tillbaks men oftas så brukar företagen skicka ut en fraktsedel (blir billigare än att skicka som privatperson) för detta och som man sen får avdrag på vid tillbaks betalningen).

I övrigt så är det läsa tester/forum kommentarer/etc i MÄNGDER och då helst försöka att hitta där det på något sätt kan jämföras med en högtalare man vet hur det låter tex du vet hur X låter och det finns en jämförelse med X och Y men du är intresserad av A och då finns det jämförleser med A och Y då kan det ju gå att få till en ej direkt jämförelse mellan A och X dock är det ju lite osäkert så helst bör man ju ha ett par olika av dessa för att kunna dra en bättre slutsats.

Tex när jag köpte mina hifiman he-400 lurar jag satt i veckor ett par timmar om dan (visste inte alls vad jag ville ha i början dock) och läste o läste och till slut så kom jag fram till att dessa bör passa mitt ljudtycke och även passform verkade vara ok för mig.
Visst det var ett halvt osäkert kort ändå att handla dom utomlands (fanns inte då i svedala) men jag var en bit över 50% säker på att jag skulle gilla dom och jag hade rätt.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!