Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Missljud från In-ear-hörlurar via vissa enheter

Permalänk
Medlem

Missljud från In-ear-hörlurar via vissa enheter

Jag har i ett par år använt ett par Samsung in-ear-lurar, ljudkvalitén har varit helt okej. Nu har jag däremot skaffat ny mobil, en Nexus 5 där ljudet från hörlurarna blir fruktansvärt och något måste helt enkelt vara fel.

Ljudvolymen är lite under "normalhög"(dvs låg högsta volym) när jag vrider upp till högsta volym. Ytterligare så är 90% av all bas är borta, allt låter väldigt skränigt och diskant samt att det är ett visst eko i artisternas röster. Jag märker dock en noterbar bättring i basen om jag håller in svara-knappen på hörlurarnas sladd.
Om jag däremot kopplar lurarna till min gamla ZTE Blade så låter musiken lika bra som den alltid gjort.

Efter lite efterundersökningar så upptäckte jag att det låter lika dåligt om inte sämre på när jag lyssnar med hörlurarna inkopplade till min laptop. Konstigt nog så låter det som vanligt(dvs bra) när jag kopplar in dem till min stationära dators Xonar DX.

Uppenbart så fungerar hörlurarna som de ska, på vissa enheter.
Vad är det då som är fel?

Permalänk
Entusiast

Kan detta ha med att göra med CTIA standarden och hur det fungerar med nyare/äldre enheter?

Jag undersökte just detta när jag märkte att knappt några lurar lät acceptabelt på min Nexus 4.
Länk

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Kan detta ha med att göra med CTIA standarden och hur det fungerar med nyare/äldre enheter?

Jag undersökte just detta när jag märkte att knappt några lurar lät acceptabelt på min Nexus 4.
Länk

Det verkar ganska troligt. Mina hörlurar har 3 svarta streck på kontakten och de följde med en mobiltelefon som lanserades 2010.

Prövade dessutom precis att koppla in ett par PC350 som jag hade glömt bort att de fanns. Där låter ljudet klart och bra om än lite lågt,troligen är PC350 för tungdrivna.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av exroz:

Det verkar ganska troligt. Mina hörlurar har 3 svarta streck på kontakten och de följde med en mobiltelefon som lanserades 2010.

Prövade dessutom precis att koppla in ett par PC350 som jag hade glömt bort att de fanns. Där låter ljudet klart och bra om än lite lågt,troligen är PC350 för tungdrivna.

Mina HD558 fungerar utan problem på min lur också, sitter dock för nuvarande och tittar efter ett par härliga lurar till N4'an med korrekt version av CTIA standarden. Rätt jobbigt när man måste kontakta butikerna/återförsäljaren och fråga hur kontakten ser ut på var och varannan produkt, hehe.

Lycka till!

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Får troligen bli ett par Sennheiser MM70S i morgon då.
Alla nya hörlurar/handsfree bör väl följa standarden som kom 2011 skulle jag tro? Står nämligen inget på Sennheisers hemsida om hur kanalerna är ordnade mer än att kontakten är fyrpolig.

Om någon har in-ear-hörlurarna ovan så får ni gärna ge ett omdöme, då det var skralt med sådant. Fanns dock två recensioner som gav ett positivt intryck.