Är Creative Sound Blaster Z ett bra ljudkort?

Permalänk
Medlem

Är Creative Sound Blaster Z ett bra ljudkort?

https://www.komplett.se/creative-sound-blaster-z/770571

Jag har kollat lite och den har både bra och dåliga reviews, vad tycker ni på sweclockers? Är det ett bra köp?

Jag använder mig bara av headset satt jag är inte ute efter ett kort som ska ge mig det absolut bäste med ett stort ljudsystem utan bara ett bättre ljud genom headset istället för det crap ljud jag har genom moderkortet.

Permalänk
Medlem

Ta ett ZxR istället, alternativt STX II.

Permalänk
Medlem

Har inte riktigt pengar till att köpa så dyra ljudkort, jag håller mig helst under 1000 kr.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av robbansj:

https://www.komplett.se/creative-sound-blaster-z/770571

Jag har kollat lite och den har både bra och dåliga reviews, vad tycker ni på sweclockers? Är det ett bra köp?

Jag använder mig bara av headset satt jag är inte ute efter ett kort som ska ge mig det absolut bäste med ett stort ljudsystem utan bara ett bättre ljud genom headset istället för det crap ljud jag har genom moderkortet.

Ja, det är ett bra köp.

Permalänk
Inaktiv

Jag är hemskt nöjd med mitt. Mikrofonen låter riktigt bra och "Stereo Direct" är nice

Permalänk
Medlem

Sen har creative det absolut bästa virtuella surroundljudet i spel. Och min personliga åsikt är att de har trevligare drivrutiner än xonar korten. Hade ett xonar phobeus innan.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, jag kom även på att det headset jag har är ett Astro A40 vilket har stöd för 7.1 och detta ljudkortet är ju bara 5.1 så det är kanske dumt att köpa det då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbansj:

Tack för alla svar, jag kom även på att det headset jag har är ett Astro A40 vilket har stöd för 7.1 och detta ljudkortet är ju bara 5.1 så det är kanske dumt att köpa det då?

Ditt headset har väl usb? Då förbigår den ljudkortet ändå så det spelar noll roll vad för ljudkort du har i datorn.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Ditt headset har väl usb? Då förbigår den ljudkortet ändå så det spelar noll roll vad för ljudkort du har i datorn.

Ja det är MixAmpen som är ljudkortet och som är inkopplat genom usb men jag har tänkt koppla ur den helt

Permalänk
Inaktiv

Såvitt jag vet uppskalar bara Astro A40 stereo till "7.1", det finns alltså inte flera högtalare i hörlurarna och allt vad surround heter är bara strunt.

Däremot om du har mixampen som följer med är det bara onödigt att köpa ett nytt ljudkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Såvitt jag vet uppskalar bara Astro A40 stereo till "7.1", det finns alltså inte flera högtalare i hörlurarna och allt vad surround heter är bara strunt.

Däremot om du har mixampen som följer med är det bara onödigt att köpa ett nytt ljudkort

mixampen är ju dock inte alls bra, mitt största problem är volym. Jag har maxat volym på alla ställen du kan tänka dig.
När jag kollar på tex en film eller ett avsnitt av en serie så är det alltid samma problem att jag stör mig på att jag inte kan öka volymen mer.
Plus om man ökar volymen på mixampen själv över 50% så får man ett svagt brus i lurarna och bruset blir högre ju mer du ökar volymen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av robbansj:

mixampen är ju dock inte alls bra, mitt största problem är volym. Jag har maxat volym på alla ställen du kan tänka dig.
När jag kollar på tex en film eller ett avsnitt av en serie så är det alltid samma problem att jag stör mig på att jag inte kan öka volymen mer.
Plus om man ökar volymen på mixampen själv över 50% så får man ett svagt brus i lurarna och bruset blir högre ju mer du ökar volymen.

Det låter mycket konstigt. Skruvar jag upp volymen till runt 10% är det obehagligt hög volym i mina ATH-M50.

Permalänk
Medlem

Jag använder Creative Sound Blaster Z. Kunde inte bli mer nöjd. Uppfyller mina krav. Billigt är det också. Bara att köpa.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Då har jag beställt kortet så det blir till och se om jag har gjort bort mig eller inte

Tack för alla svar!!