Får inte igång 5.1 till min Speldator!

Permalänk

Får inte igång 5.1 till min Speldator!

Hej, hjälp behövs desperat för jag är nog ute och cyklar!

Är ganska novice på ljud-system.

Har ett 5.1 system inkopplat till en förstärkare som jag kopplat till det inbyggda ljudkortet på moderbordet har ett sådant där `Realtek HD Audio`
Mjukvarumässigt så stöds upp och till och med 7.1

Om jag kopplat in förstärkaren till datorn via en analog kabel så kan jag konfigurera ute i wondows miljöns kontrollpanel vilken ljud uppsättning jag vill ha- 2.1 5.1 7.1 osv
Dock får jag inget ljud i förutom i två stycken frontar oavsett vad jag ställer in.

Om jag kopplar in 5.1 systemets förstärkare till datorn med en optisk kabel så kan jag inte längre konfigurera om det skall vara 2.1 5.1 7.1
Och jag har fortfarande bara två högtalare som låter.

Vet inte riktigt hur jag ska fortsätta felsöka då jag ställt in på så gott som alla ställen jag hittat till 5.1 surround.
Går det inte få 5.1 ljud till datorn via optisk kabel?

Om inte hur får man igång ett 5.1 system till en dator som i huvudsak skall spelas på?

tror jag inte glömt något, moderbordet är ett z87 gigabyte från 2013 senare halvår har en förstärkare som stödjer flerkanalsljud osv DTS och allt vad det heter.

Vet inte om jag glömt något mer som kan vara relevant, fråga gärna och jag kompletterar efter bästa förmåga.

Skulle uppskatta input och svar något ENORMT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sturenorth:

Hej, hjälp behövs desperat för jag är nog ute och cyklar!

Är ganska novice på ljud-system.

Har ett 5.1 system inkopplat till en förstärkare som jag kopplat till det inbyggda ljudkortet på moderbordet har ett sådant där `Realtek HD Audio`
Mjukvarumässigt så stöds upp och till och med 7.1

Om jag kopplat in förstärkaren till datorn via en analog kabel så kan jag konfigurera ute i wondows miljöns kontrollpanel vilken ljud uppsättning jag vill ha- 2.1 5.1 7.1 osv
Dock får jag inget ljud i förutom i två stycken frontar oavsett vad jag ställer in.

Om jag kopplar in 5.1 systemets förstärkare till datorn med en optisk kabel så kan jag inte längre konfigurera om det skall vara 2.1 5.1 7.1
Och jag har fortfarande bara två högtalare som låter.

Du behöver använda DTS Connect eller Dolby Digital Live, om du vill skicka ut 5.1 optiskt annat än i filmer som har DTS/DD-ljud. Har inte ditt Realtek-kort stöd för DTSC eller DDL så är det ett separat ljudkort som gäller.

Permalänk
Medlem

Leta upp senaste drivrutinerna http://www.realtek.com.tw/ eller på http://www.gigabyte.com/ för ljudchipper, sedan kan du aktivera DTS Connect eller Dolby Digital Live om ditt moderkort har stöd för det i programmet som följer med drivrutinerna.

Permalänk
Medlem

Vad ska du spela upp?

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk

Datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sturenorth:

Datorspel.

Har spelet 5.1? om inte så blir det bara stereo det vill säga höger och vänster högtalare.

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90