Permalänk
Medlem

Koppla högtalare

Hej!

Jag har en gammal stereo som jag vill använda i ett högtalarsystem med 6 högtalare (stereon är JVC CA-FSXA1, med högtalare JVC SP-FSXA1. Mina andra högtalare är : 2 st HiFi högtalare på 4 ohm var och 2 st Pioneer S-Z71 på 8 ohm var. Min stereo klarar 8-16 ohm. Detta system inte ska spela upp cd:s utan ljud från min dator, så jag ska köpa en förstärkare också. Förstärkaren ska driva 4 högtalare (helst) och kosta under 2000 kr.

Jag kan inte fundera ut hur många ohms impedans det blir som förstärkaren ska klara och hur man ska koppla (serie eller parallell) och var man hittar förstärkare som klarar detta (jag är ganska ny inom området) så kan någon förklara / hjälpa mig med detta?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Kanske du ska köpa en hemmabiostärkare om det är surroundljud du vill ha.

Permalänk
Medlem

Nej, jag har en budget för det här, och den har jag 2000 kr kvar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WannagetSurround:

Nej, jag har en budget för det här, och den har jag 2000 kr kvar på.

Finns ju begagnat annars,bara att kika på blocket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WannagetSurround:

Nej, jag har en budget för det här, och den har jag 2000 kr kvar på.

Men om du nu redan har högtalare så finns det väl ffs ingen större tvekan om reciever? Eller har jag missuppfattat din för mig tydliga trådstart?
Denna borde passa dig perfekt.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Wow! Den var perfekt! Nu får man väl skaffa tv på rummet . Tack för alla svar, men jag undrar om det är någon som kan berätta för mig om det när det står "max 6 ohm", betyder det max 6 ohm per högtalarutgång eller totalt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WannagetSurround:

Wow! Den var perfekt! Nu får man väl skaffa tv på rummet . Tack för alla svar, men jag undrar om det är någon som kan berätta för mig om det när det står "max 6 ohm", betyder det max 6 ohm per högtalarutgång eller totalt?

Det är per högtalar-utgång, om jag inte minns fel så kan du koppla in 4ohm högtalare om det skulle vara så men däremot skall du köra försiktigt med 8ohm´s högtalare.
Det kan ha varit tvärt om, det är 13 år sedan jag läste på om det så jag har hunnit glömma exakt hur det var.:)

EDIT: På min Pioneer-reciever, en VSX-916 så kan jag välja mellan 8 och 6 ohm via en knapp.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av WannagetSurround:

Wow! Den var perfekt! Nu får man väl skaffa tv på rummet . Tack för alla svar, men jag undrar om det är någon som kan berätta för mig om det när det står "max 6 ohm", betyder det max 6 ohm per högtalarutgång eller totalt?

6-16ohm är rekommenderad last,står på baksidan av stärkaren,men det är ju skillnad att bara köra ett par istället för flera samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Det är per högtalar-utgång, om jag inte minns fel så kan du koppla in 4ohm högtalare om det skulle vara så men däremot skall du köra försiktigt med 8ohm´s högtalare.
Det kan ha varit tvärt om, det är 13 år sedan jag läste på om det så jag har hunnit glömma exakt hur det var.:)

Lägre ohm kräver mer ström och belastar stärkaren mer,teoretisk ger det mer effekt men knappast i verkligheten sålänge man inte köper ett monsterslutsteg,8ohm ska inte vara farligt då det är en ganska normal last.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Lägre ohm kräver mer ström och belastar stärkaren mer,teoretisk ger det mer effekt men knappast i verkligheten sålänge man inte köper ett monsterslutsteg,8ohm ska inte vara farligt då det är en ganska normal last.

Då var det alltså så. Det är lätt att blanda ihop saker och ting.:)

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Så jag kan köra mina 8 ohms högtalare på denna recivern? Samtidigt som mina 4 ohms?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WannagetSurround:

Så jag kan köra mina 8 ohms högtalare på denna recivern? Samtidigt som mina 4 ohms?

Ja precis, ledsen för att jag spred falsk info i början. Det var 2001 jag senast läste på om OHM så jag blandade ihop det hela.
Se dock till att dom inte sitter i samma portar på Recievern.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Det gör inget, Lifooz. Alla glömmer, vi är ju inte mer än människor .

Så den här maxlasten, är den för de enskilda portarna eller hela systemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WannagetSurround:

Det gör inget, Lifooz. Alla glömmer, vi är ju inte mer än människor .

Så den här maxlasten, är den för de enskilda portarna eller hela systemet?

Stirra dig inte blind på det där,troligtvis gäller maxasten för varje högtalarutgång dvs 6-16ohm per högtalare.

Permalänk
Medlem

Är det riskfritt att köra mina 4 ohmare på denna reciver?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WannagetSurround:

Är det riskfritt att köra mina 4 ohmare på denna reciver?

Tja det kommer inte att explodera precis,du kan köra 4ohmare så länge man inte vrider för mycket på volymratten,i bästa fall lär väl skyddskretsarna slå igång om det skulle hända nåt.
.

Permalänk
Medlem

Kan jag plugga in någon dosa eller något mellan 4 ohmarna och recivern för att begränsa den till 6 ohm (eller omvandla den utan att bygga om den)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WannagetSurround:

Kan jag plugga in någon dosa eller något mellan 4 ohmarna och recivern för att begränsa den till 6 ohm (eller omvandla den utan att bygga om den)?

Nja det funkar nog inte riktigt att göra så.
Men det är inget farligt att koppla i dem,det är värre när vi börja närma oss nollstrecket då snackar vi kortslutning.

Permalänk
Medlem

Vadå nollstrecket?

Finns det ingen volymbegränsare som skyddar för att jag drar upp volymen för högt (som jag bara pluggar in mellan recivern och högtalarna)?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av WannagetSurround:

Vadå nollstrecket?

Finns det ingen volymbegränsare som skyddar för att jag drar upp volymen för högt (som jag bara pluggar in mellan recivern och högtalarna)?

Nollstrecket som i 0 ohm, d.v.s. inget motstånd i ledningen/högtalaren alls. Sker detta blir det en kortslutning. Knappast någon risk såvida det inte är en felkonstruktion i receivern/högtalaren.

På min Yamaha-receiver kan man begränsa maxvolymen i en undermeny. Jag antar att samma sak gäller för Pioneer.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Jo, men jag menar så att de andra högtalarna kan man ha fullt blås i medan dessa är begränsade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WannagetSurround:

Vadå nollstrecket?

Finns det ingen volymbegränsare som skyddar för att jag drar upp volymen för högt (som jag bara pluggar in mellan recivern och högtalarna)?

Noll ohm.
Sluta noja nu,börja det låta skit så sänk,låter det ok så är det lugnt,det gäller bara att ha lite sunt förnuft med volymratten,dra inte på fullt ös helt enkelt,det är ju inga audiofilhögtalare de där JVCarna dessutom tål de inte så mycket kräm,de lär låta väldigt illa eller paja innan ens förstärkaren säger ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WannagetSurround:

Jo, men jag menar så att de andra högtalarna kan man ha fullt blås i medan dessa är begränsade.

Fullt blås får du om du kör endast en högtalare i en kanal,då får du ut max effekt dvs 130w i 6ohm,kör du flera samtidigt(vilken man normalt inte gör) så blir effekten begränsad.

Permalänk
Medlem

Jo, men jag är J'vligt rädd att paja hifi högtalarna då dessa är mammas som jag fått låna.
Kan jag inte lösa det på något annat sätt? Och ändå använda dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WannagetSurround:

Jo, men jag är J'vligt rädd att paja hifi högtalarna då dessa är mammas som jag fått låna.
Kan jag inte lösa det på något annat sätt? Och ändå använda dem?

Du löser det genom att koppla in högtalarna i förstärkaren och spela upp musik med dom. Så fungerar alla högtalare och förstärkare utan undantag. Det ska mycket till innan du lyckas ha sönder något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WannagetSurround:

Jo, men jag är J'vligt rädd att paja hifi högtalarna då dessa är mammas som jag fått låna.
Kan jag inte lösa det på något annat sätt? Och ändå använda dem?

Du kan säga ju vad det är för hifi-högtalare,ja om du drar på volymen riktigt ordentligt så är det klart som korvspad att de kommer paja på nåt sätt,vid normala lysningsnivåer är risken minimal låter det illa så sänk.

Permalänk
Medlem

Det är SX-546164 5 R

Permalänk
Medlem

Jag vill ju kunna köra typ "festvolym"

Permalänk
Medlem
Skrivet av WannagetSurround:

Det är SX-546164 5 R

Nja hittade inget,säg vad det är för märke och modell istället eller länka en bild.

Permalänk
Medlem

Men jaja, det är väl bara att tuta och köra då.
Tack för alla svar!
Jag öppnar tråden igen om jag behöver mer hjälp på ämnet.