Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Ljudproblem på HD kanaler, Dreambox

Permalänk
Medlem

Ljudproblem på HD kanaler, Dreambox

Hej,

Skriver här och hoppas att någon kan hjälpa mig.

Det är nämligen så att jag har lite problem med ljuden på min Dreambox. Det har börjat skrapa/knastra på vissa utav HD-Kanalerna, endast HD ifrån Canaldigital. Vad det gäller övriga HD-kanaler så är det inga problem alls, det är inte heller några problem med mottagningen då jag ligger över 80%. Jag har inte heller några problem när jag kör ljud ifrån dator eller PS3. Det är framför allt de låga frekvenserna som skrapar/knastrar. trodde först att det var problem med högtalarna men eftersom att det inte är hela tiden så slog jag bort det. Jag har även svårt att tro att det är kabel eller reciever som är problemet pga samma anledning.

Jag har en Dreambox 800 HD SE, en Onkyo 609 (har jag för mig), om det hjälper ngn.

Någon som kan veta vad det kan tänkas vara?

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem

Ljudproblem på Canaldigital HD kanaler, Dreambox

har också problem med hd kanalerna från canaldigital har testat med olika progamvaror på 2 olika boxar.
det blir som ett högfrekvent ljud när ljudet går upp i ton i alla typer av sändningar (film,sport o.s.v.)

Permalänk
Medlem

Ljudproblem på HD kanaler

verkar vara AC3 ljudet det är problem med,ändrar man till höger kanal så försvinner missljudet?
stereo och vänster kanal och missljudet kommer tillbaka?
dom HD kanaler som sänder MPEG ljud är det inga problem med?
några förslag va som kan vara fel?

Permalänk
Medlem

jag testade att stänga av "ac3 nedsänkning" och då var det inga problem... satte på det igen och det verkar som om att det fungerar som det ska. Konstigt! men jag testatde inte jättelänge.

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem

det har med SamsungTV + Dreambox att göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malekg:

det har med SamsungTV + Dreambox att göra

Jag har en LG tv så det har inte med det att göra..

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk

Jag har samma problem på flera HD boxar, rapporterade problemet till Dream Multimedia 2014-07-07
De svarade att de har vidarebefodrat min förfrågan till utvecklingsteamet.

Detta var rapporten jag skickade till dom:

Citat:

Noise when downmixing AC3 on DM500HD, DM800HD & 7020HD

Hi, I have tested the following on three original Dreamboxes.
They all have the same problem:
If I watch a channel with a AC3 audio track and use the "downmixing" then I get a distorted noise from the left speaker.
If I turn off the downmixing and send the AC3 as it is then it works fine, and regular MPEG audio tracks also works fine.
The noise is coming only from the left speaker, if I select to output only to the right channel then the noise disappears.

The 500HD is connected via HDMI to a Sony KDL-40D3550 LCD TV
The 800HD is connected via HDMI to a Harman Kardon Receiver & then a Panasonic ST60 Plasma TV
The 7020HD is connected via HDMI to a Panasonic TH-37PX80 Plasma TV

The 7020HD is also connected via optical toslink to an external receiver.
The noise is there if I have downmixing enabled.
But if I switch off downmixing so the receiver does the decoding of the AC3 signal then the audio is perfect.

On the 7020HD I was running firmware 3.2.3 then upgraded to 4.1.0
On the 500HD I was running firmware 3.2.3 then upgraded to Open Pli v4.0 20140704
The issue is exactly the same in these different firmwares.

Det går ju bra att kringå om man har utrusting som kan avkoda AC3, men Sony TV'n ovan kan tex ej det.
Börjar nu överväga att köpa en förstärkare & högtalare till mina föräldrar i julklapp för att få tyst på gnället om detta.
För tror knappast Dream Multimedia kommer komma med en lösning innan jul

Edit: Hittade flera andra som beskriver samma problem:
http://www.comhit.net/showthread.php/35081-Ljudet-på-TV3

http://www.comhit.net/showthread.php/35447-Dåligt-ljud-HD-kan...

http://www.dreambox.se/forum/viewtopic.php?f=2&t=224

Permalänk

Det blev en Philips HTL2160 som julklapp till mina föräldrar, ljudet avkodas nu av den & således försvann missljudet.
Men givetvis byttes det av ett nytt problem: ljudet försvinner i ca 1 sekund då & då, det blir bara helt tyst...
Har testat enheten ihop med en PC & där funkade den perfekt så är ej fel på soundbaren... (Strömmade en kanal med VLC ifrån boxen)