Alla borde prova "Koss Porta Pro" hörlur

Permalänk
Medlem

Alla borde prova "Koss Porta Pro" hörlur

Hej
"En kompakt klassiker som håller än. Gång efter gång blir den testvinnare i alla kategorier. I 18 år har Porta Pro varit bästsäljare när det gäller portabla lurar. Tack vare Koss unika "comfort zone" kan man lätta på trycket mot öronen när man lyssnar länge. Stödkudden som ligger an mot huvudet ovanför öronen är anpassad för den som använder glasögon. Eftersom hörluren kan vikas ihop, tar man den lätt med sig på alla aktiviteter. Ljudmässigt är hörluren en riktig tungviktare. Med sin överlägsna ljudåtergivning har Koss Porta Pro blivit kultlur."

Jag har ett par sedan säkert 10 år, dom slår fortfarande varenda hörlur på marknaden.

Jag har mina anslutna till en "MW600". Tyvärr har den utgått ur sortimentet och efterföljaren är tydligen sämre.

http://www.amazon.com/Ericsson-Hi-Fi-Bluetooth-Stereo-Headset/dp/B003DQ1DCM/ref=sr_1_1?s=electronics&ie=UTF8&qid=1412287346&sr=1-1&keywords=MW600

Det är överlägset ljud, kanonfin bas mycket komfortabla, bra kräm, ja dom är bra på allt.

Nu undrar jag om någon har tips på ett par Bluetooth lurar som är bättre !
Har någon provat "Koss BT540i Wireless Bluetooth", dom finns inte med på Prisjakt ännu, dom är helt nya.

https://www.youtube.com/watch?v=5WIxzsubxkU

http://www.amazon.com/Koss-BT540i-Bluetooth-Headphones-Silver/dp/B00MVXX3LW

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hawk:

Hej
"En kompakt klassiker som håller än. Gång efter gång blir den testvinnare i alla kategorier. I 18 år har Porta Pro varit bästsäljare när det gäller portabla lurar. Tack vare Koss unika "comfort zone" kan man lätta på trycket mot öronen när man lyssnar länge. Stödkudden som ligger an mot huvudet ovanför öronen är anpassad för den som använder glasögon. Eftersom hörluren kan vikas ihop, tar man den lätt med sig på alla aktiviteter. Ljudmässigt är hörluren en riktig tungviktare. Med sin överlägsna ljudåtergivning har Koss Porta Pro blivit kultlur."

Jag har ett par sedan säkert 10 år, dom slår fortfarande varenda hörlur på marknaden.

Jag har mina anslutna till en "MW600". Tyvärr har den utgått ur sortimentet och efterföljaren är tydligen sämre.

http://www.amazon.com/Ericsson-Hi-Fi-Bluetooth-Stereo-Headset/dp/B003DQ1DCM/ref=sr_1_1?s=electronics&ie=UTF8&qid=1412287346&sr=1-1&keywords=MW600

Det är överlägset ljud, kanonfin bas mycket komfortabla, bra kräm, ja dom är bra på allt.

Nu undrar jag om någon har tips på ett par Bluetooth lurar som är bättre !
Har någon provat "Koss BT540i Wireless Bluetooth", dom finns inte med på Prisjakt ännu, dom är helt nya.

https://www.youtube.com/watch?v=5WIxzsubxkU

http://www.amazon.com/Koss-BT540i-Bluetooth-Headphones-Silver/dp/B00MVXX3LW

Ja om man vill att personer som du har i din närhet ska höra mer än vad du gör som har på dig de, då är de världsbäst (Y)
Sämre skit får man leta efter!

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Hawk:

Hej
"En kompakt klassiker som håller än. Gång efter gång blir den testvinnare i alla kategorier. I 18 år har Porta Pro varit bästsäljare när det gäller portabla lurar. Tack vare Koss unika "comfort zone" kan man lätta på trycket mot öronen när man lyssnar länge. Stödkudden som ligger an mot huvudet ovanför öronen är anpassad för den som använder glasögon. Eftersom hörluren kan vikas ihop, tar man den lätt med sig på alla aktiviteter. Ljudmässigt är hörluren en riktig tungviktare. Med sin överlägsna ljudåtergivning har Koss Porta Pro blivit kultlur."

Jag har ett par sedan säkert 10 år, dom slår fortfarande varenda hörlur på marknaden.

Jag har mina anslutna till en "MW600". Tyvärr har den utgått ur sortimentet och efterföljaren är tydligen sämre.

http://www.amazon.com/Ericsson-Hi-Fi-Bluetooth-Stereo-Headset/dp/B003DQ1DCM/ref=sr_1_1?s=electronics&ie=UTF8&qid=1412287346&sr=1-1&keywords=MW600

Det är överlägset ljud, kanonfin bas mycket komfortabla, bra kräm, ja dom är bra på allt.

Nu undrar jag om någon har tips på ett par Bluetooth lurar som är bättre !
Har någon provat "Koss BT540i Wireless Bluetooth", dom finns inte med på Prisjakt ännu, dom är helt nya.

https://www.youtube.com/watch?v=5WIxzsubxkU

http://www.amazon.com/Koss-BT540i-Bluetooth-Headphones-Silver/dp/B00MVXX3LW

Din åsikt är subjektiv och det är okej.

Min åsikt är att lurarna har alldeles för mycket bas och det låter mer utåt än inåt. AKG K518 kostar idagsläget ca 200kr och har hästlängder bättre ljud.

Vill du ha blåtand kan jag rekommendera dig att köpa en blåtandsdongel och köra med vanliga sladdade trådar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av Hawk:

Jag har ett par sedan säkert 10 år, dom slår fortfarande varenda hörlur på marknaden.

lol'd

Permalänk
Medlem

någon som tydligen inte kan höra skillnad på bra ljudkvalitet och dålig

men portabla måste jag erkänna att de nog är bäst på (bra sverige)

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag Koss Porta Pro har uselt ljud, och det mesta i samma och ibland lägre prisklass är bättre.
Bland prisbilliga lurar är Grado SR80i däremot bra, men troligen lite för öppna att ha på stan.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Din åsikt är subjektiv och det är okej.

Min åsikt är att lurarna har alldeles för mycket bas och det låter mer utåt än inåt. AKG K518 kostar idagsläget ca 200kr och har hästlängder bättre ljud.

Vill du ha blåtand kan jag rekommendera dig att köpa en blåtandsdongel och köra med vanliga sladdade trådar.

Porta Pro är faktiskt jävla prisvärda imo, helt klart bra lurar även om T.S tar i från fotknölarna i sitt inlägg, för världens bästa lurar är det knappast. Och tyvärr är det lite som du säger att de läcker lite väl mycket (men det gör iof alla öppna lurar) men de låter fortfarande bra för det priset.

Slänger upp en frekvens graf med porta pro med ATH-m50 som referens för att få en lite mer objektiv uppfattning

Och mot två andra populära street lurar: Beats by dre och marshall major

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av sKRUVARN:

Porta Pro är faktiskt jävla prisvärda imo, helt klart bra lurar även om T.S tar i från fotknölarna i sitt inlägg, för världens bästa lurar är det knappast. Och tyvärr är det lite som du säger att de läcker lite väl mycket (men det gör iof alla öppna lurar) men det låter fortfarande bra för det priset.

Slänger upp en frekvens graf med porta pro med ATH-m50 som referens för att få en lite mer objektiv uppfattning
http://graphs.headphone.com/graphCompare.php?graphType=0&grap...

Och mot två andra populära street lurar: Beats by dre och marshall major
http://graphs.headphone.com/graphCompare.php?graphType=0&grap...

Absolut, håller med dig att det är okej lurar men de har många brister med, har ägt 3par Porta Pro innan jag insåg att jag kunde lägga pengar på bättre lurar. Det är väl främst att TS lägger fram dem som om de vore de bästa lurarna i världshistorien.

Personligen har jag svårt för lite basigare lurar så bara det gör ju att porta pro har lite lägre syn i mina ögon. Tack för grafen dock. Finns det en hemsida där man kan plocka in grafer från olika lurar eller är det endast grafer från recensioner?
EDIT: Hittade såklart sidan via att kolla på dina länkar. Snyggt!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Absolut, håller med dig att det är okej lurar men de har många brister med, har ägt 3par Porta Pro innan jag insåg att jag kunde lägga pengar på bättre lurar. Det är väl främst att TS lägger fram dem som om de vore de bästa lurarna i världshistorien.

Personligen har jag svårt för lite basigare lurar så bara det gör ju att porta pro har lite lägre syn i mina ögon. Tack för grafen dock. Finns det en hemsida där man kan plocka in grafer från olika lurar eller är det endast grafer från recensioner?

Det är från headroom (eller headphone.com) de har ett jävla stort arkiv med testade lurar som man kan bygga grafer av http://www.headphone.com/pages/build-a-graph

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av sKRUVARN:

Det är från headroom (eller headphone.com) de har ett jävla stort arkiv med testade lurar som man kan bygga grafer av http://www.headphone.com/pages/build-a-graph

Blev en edit fort som fan från mig

Du har lyckats med det klassiska "citera fler" följer med mellan inläggspostningarna. EDIT: och där försvann det

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Jag har koss porta pro. Jag kan säga så här jag byter direkt emot ett par sennhieser HD429 så fort plånboken tillåter. Är inte alls nöjd med mina. Inge driv i ljudet liksom. Låter taningt.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MarkoV:

Ja om man vill att personer som du har i din närhet ska höra mer än vad du gör som har på dig de, då är de världsbäst (Y)
Sämre skit får man leta efter!

Mycket riktigt. Det är sjukt irriterande att höra alla andra lyssna på sin musik, när man vet att personen i fråga säkerligen hör mindre, än jag.

(och det är fan aldrig bra musik heller!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svchost.exe:

Jag har koss porta pro. Jag kan säga så här jag byter direkt emot ett par sennhieser HD429 så fort plånboken tillåter. Är inte alls nöjd med mina. Inge driv i ljudet liksom. Låter taningt.

Men det gäller alla öppna over ear lurar, smaksak... Har du provat HD429? Vill du ha driv i ljudet hade jag kört på HD419 ist iom att dom är stängda. Köpte ett par 419 för 300kr för nått år sedan, jävla bang for the buck faktiskt. Sitter dock lite klent på huvudet om man har ett litet, men jävligt sköna, perfekta som datorlurar.

Permalänk
Medlem

har väldigt svårt att tro att 10 år gamla lurar slår allt som finns idag, utveckling funkar inte så.

bara jag som får nån dejavu känsla över den här tråden? känns som jag läst den / nån med samma beskrivning om något annat ämnde, har för mig den försvann rätt fort dock.

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Porta Pro är faktiskt jävla prisvärda imo, helt klart bra lurar även om T.S tar i från fotknölarna i sitt inlägg, för världens bästa lurar är det knappast. Och tyvärr är det lite som du säger att de läcker lite väl mycket (men det gör iof alla öppna lurar) men de låter fortfarande bra för det priset.

Instämmer, billiga, smidiga, bekväma och hyggligt ljud.
Haft mina i sådär 10 år, behövt köpa nya kuddar men annars funkar de fint fortfarande när jag vill ha lätta lurar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
99:e percentilen

Koss Porta Pro låter inte speciellt bra, har överdriven bas och är (enligt mig) obekväma och varma. Dessutom hade båda mina exemplar ett extremt irriterande skallrande oljud i ena luren. Detta uppstod vid många olika typer av mjuka, kraftiga toner och gjorde att jag konstant (ingen överdrift) gick och slog mig själv på sidan av huvudet i desperata försök att få det att sluta.

Nu har jag Creative Aurvana Live!2 och det är förstås en helt annan upplevelse – vilket också avspeglas på prislappen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag är mycket nöjd med mina Koss Porta Pro, men jag är å andra sidan ingen audiofil. Men det jag tycker är imponerande med dem är att de introducerades 1984, och är i stort sett oförändrade sen dess. Koss Porta Pro fyller med andra ord 30 år i år, och är fortfarande en av de bästa hörlurarna i sin prisklass. Det är inte många elektroniska prylar som klarar av det.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Hawk:

En kompakt klassiker som håller än

Hah! De håller för ca 2 månaders pendling. Sen börjar sladden vid kontakten glappa. Efter tredje paret gav jag upp.

Och som jämföres, för att inte verka vårdslös så har jag använt mina Icemat siberia v2 dagligen sedan 2006 (De slutade säljas under namnet Icemat 2007, och gick över till Steelseries). Dessutom har de spenderat de senaste 3-4 åren i min säng och lever än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Hah! De håller för ca 2 månaders pendling. Sen börjar sladden vid kontakten glappa. Efter tredje paret gav jag upp.

Och som jämföres, för att inte verka vårdslös så har jag använt mina Icemat siberia v2 dagligen sedan 2006 (De slutade säljas under namnet Icemat 2007, och gick över till Steelseries). Dessutom har de spenderat de senaste 3-4 åren i min säng och lever än.

Jag har hört det här från fler, jag natar att jag haft tur med mina, de har hållt för jag vet inte hur många flygresor och legat i väskan dagligen i många år.
Mina steelseries däremot börjat glappa trotts att de bara låg vid datorn.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av sKRUVARN:

Porta Pro är faktiskt jävla prisvärda imo, helt klart bra lurar även om T.S tar i från fotknölarna i sitt inlägg, för världens bästa lurar är det knappast. Och tyvärr är det lite som du säger att de läcker lite väl mycket (men det gör iof alla öppna lurar) men de låter fortfarande bra för det priset.

Slänger upp en frekvens graf med porta pro med ATH-m50 som referens för att få en lite mer objektiv uppfattning
http://graphs.headphone.com/graphCompare.php?graphType=0&grap...

Och mot två andra populära street lurar: Beats by dre och marshall major
http://graphs.headphone.com/graphCompare.php?graphType=0&grap...

fattar ingenting.. genomgång tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag har hört det här från fler, jag natar att jag haft tur med mina, de har hållt för jag vet inte hur många flygresor och legat i väskan dagligen i många år.
Mina steelseries däremot börjat glappa trotts att de bara låg vid datorn.

Samma här. Mina första Porta Pro höll i typ 7 års daglig utomhusanvändning i regn och snö i Norrlands skogar, och mina Siberia V2 gav upp efter bara ett år av väldigt varsam användning till datorn

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Medlem

Ne, ute i public, handla, sitta på bussen, tåget så är det in-ear som gäller. Ger bättre ljud, tar bort allt ljud utifrån och ingen hör vad du lyssnar på, du är ett med musiken. Förstår inte varför man skulle vilja ha på sig stora öppna/slutna headset utomhus.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Om man inte har en fluffig kudde av hår mellan sin skalp och koss porta pro så är de jävligt obekväma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Om man inte har en fluffig kudde av hår mellan sin skalp och koss porta pro så är de jävligt obekväma.

Hej
Jag har vanligt hår och dom är hur bekväma som helst.
Nu har ju jag moddat mina en aning.
Har en "SONYERICSSON MW600 Bluetooth-dongel", som jag satt fast på luren, den där klämman gick ju sönder det blev bra att fästa den med en ståltråd (stabilt)
Micken sitter bra för att tala i telefon.
se bilder:

Jag var nära på att köpa "Koss BT540i Wireless Bluetooth", dom finns än så länge bara i USA.
När jag såg hur mycket som tillkom, så sansade jag mig, se bild:
Får nog vänta tills dom kommer till EU.

.

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem

Oavsett lurar så blir ljudet kasst när man kör över bluetooth.
Leta efter dongel med Aptx.
Hör du inte skillnad så är lurarna dåliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Porta Pro är faktiskt jävla prisvärda imo, helt klart bra lurar även om T.S tar i från fotknölarna i sitt inlägg, för världens bästa lurar är det knappast. Och tyvärr är det lite som du säger att de läcker lite väl mycket (men det gör iof alla öppna lurar) men de låter fortfarande bra för det priset.

Slänger upp en frekvens graf med porta pro med ATH-m50 som referens för att få en lite mer objektiv uppfattning
http://graphs.headphone.com/graphCompare.php?graphType=0&grap...

Och mot två andra populära street lurar: Beats by dre och marshall major
http://graphs.headphone.com/graphCompare.php?graphType=0&grap...

Första personen som svarar nåt vettigt. Tänkte precis slänga upp inner fidelitys mätningar själv. Men detta var ju bra pedagogiskt med jämförelse
Porta pro är helt enkelt jävligt prisvärda och faktiskt till och med bra lurar.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Rekordmedlem

Porta pro är en mycket prisvärd portabellur, de har ju sjunkit rejält i pris de sista 5-10 åren och de är relativt tåliga och hållbara och om man byter öronkuddarna när de är utslitna så är de rimligt bekväma för den typen av lurar som ska sitta så hårt att de inte faller av om man rör sig.
De är däremot inte en av de lurar som låter bäst totalt sett men som en väldigt billig och genomtänkt portabellur är de bra, kom ihåg att luren idag bara kostar 250 kr och ibland 200.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Bra ljud, kass byggkvalitet, sjukt fula och läcker ut mycket ljud. Hade ett par för ca 10 år sedan eftersom att jag då föll för hypen men idagsläget skulle jag inte köpa ett par Koss Porta Pro igen.

Permalänk
Medlem

Använt koss iporta pro länge på jobbet och är mina favoritlurar där.
Har svårt att sitta med in ear längre och sitter med iporta pro 8h varje dag utan problem.
Ingen som klagar på läckt ljud fast jag sitter med 60cm till närmaste granne runt om mig (fast jag spelar inte så jag blir döv som vissa andra )

Vill inte ha stora feta hörlurar på mig så dessa är bästa som finns för mig sett till priset iaf, köpte mina för 250:- för länge sedan.

Permalänk
Medlem

Jag vet att det är populära lurar. Om frekvenskurvan som visas ovan stämmer så verkar de bra.

För er som inte hängt med som blev det en "hörlurshype" för några år sen. När jag köpte mina HD650 så var de det dyraste och bäste man kunde få tag i. Sen har det ploppat upp massa audiofil lurar men även "in ear" i alla möjliga färger.

Någon skrev: har inte hörlurar utvecklats? Både ja och nej, för många tillverkare är ett billigt tillverkningspris viktigare.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies