Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hur få ljud via datorn till TV:n

Permalänk
Medlem

Hur få ljud via datorn till TV:n

Hej,

Har en fråga här. Kopplar med hdmi 1,3 tror jag det är mellan dator och min förstärkare, en Yamaha. Bilden dyker upp som den ska men inte ljudet. Det är fortfarande kvar i hörlurarna kopplade till datorn. Jag trodde i min enfald att hdmi skulle föra över både bild OCH ljud? Jag har uppenbarligen missat något här och hoppas att ni kan hjälpa mig med detta.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrM3:

Hej,

Har en fråga här. Kopplar med hdmi 1,3 tror jag det är mellan dator och min förstärkare, en Yamaha. Bilden dyker upp som den ska men inte ljudet. Det är fortfarande kvar i hörlurarna kopplade till datorn. Jag trodde i min enfald att hdmi skulle föra över både bild OCH ljud? Jag har uppenbarligen missat något här och hoppas att ni kan hjälpa mig med detta.

Tack på förhand.

Operativsystem?
Men måste slå över till det man vill ha.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrM3:

Hej,

Har en fråga här. Kopplar med hdmi 1,3 tror jag det är mellan dator och min förstärkare, en Yamaha. Bilden dyker upp som den ska men inte ljudet. Det är fortfarande kvar i hörlurarna kopplade till datorn. Jag trodde i min enfald att hdmi skulle föra över både bild OCH ljud? Jag har uppenbarligen missat något här och hoppas att ni kan hjälpa mig med detta.

Tack på förhand.

Har du provat att högerklicka på "högtalarikonen" i taskbaren och valt "uppspelningsenheter" och därefter "AMD HDMI out" eller liknande och "använd som standard"

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Du måste installera ljuddrivrutinerna för ditt grafikkort om du inte gjort det som standard när du installerade ditt grafikkort. Sen så måste du slå över ljudet till TVn genom att högerklicka på ljudikonen i taskbaren och välja playback devices, hitta TVn i listan och högerklicka och ta set as default device.

Permalänk
Medlem

Hade problem med detta hos en kompis, som också hade en Yamaha-förstärkare. Slutade med att vi fick plocka ljudet via en RCA-kabel till TV:n.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD