Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Fläkthub 3-pin, för intern montering

Behövde lösa det uråldriga problemet med att koppla flera fläktar till samma kanal, men utan att seriekoppla splitterkablar då det blir så ormboigt. Den här hubben tar upp till 6st fläktar. Kablaget som används ska tåla upp till 60V 4.5A, så långt mer än de max 6st 12V 0.3A-fläktar jag använder, alltså normala datorfläktar.

Hade ingen större lycka med att "löda ihop" lödöarna med enbart lödtenn, så jag använde en enkelledande kopplingskabel på undersidan. Det blev väl okej i alla fall, åtminstonde med tanke på det är första gången jag löder elektronik på 15 år.

Återstår att måla över kortet med klar akryllack för att det inte ska bli kortskutning om det kommer in någon liten dammtuss någonstans.

Som det framgår av kopplingsscemat så är det endast den första fläkten som har hastighetsgivaren inkopplad, så fungerar även andra fläktsplitterkablar, annars kommer hastighetsangivelsen inte fungera korrekt. Så en fördel (förutsättning) är att använda fläktar av samma hastighet så kommer dom snurra lika fort.

Komponenter som använts (inköpsställe och artikelnummer inom parentes i de fall det är relevant):
Experimentkort 7x3cm (electrokit.com, 41010655)
Molex KK 3-pin kontakt hane (electrokit.com, 41002778)
0,2mm kopplingskabel, enkeledad (electrokit.com, 40110010)
M2 skruv och mutter
Akrylplastskiva 3mm tjock (clas ohlson, 34-1360)

Nu ska jag bara bygga några till, köpte material för fyra, förhoppningsvis kommer dom bli lite snyggare på undersidan

Fläkthub 3-pin, för intern montering

Permalänk
Medlem

Är det Aerocool DS fläktar du har? och isf hur tycker du de är? sugen på att köpa sådana jag med

För övrigt, kul galleri, saknar en sådan här lösning och slippa PWN, mjukvaror eller dyligt för att få fler fläktar !

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcym:

Är det Aerocool DS fläktar du har? och isf hur tycker du de är? sugen på att köpa sådana jag med

För övrigt, kul galleri, saknar en sådan här lösning och slippa PWN, mjukvaror eller dyligt för att få fler fläktar !

Dom gör det dom ska, det tenderar att bli en del vind-ljud på över 1000rpm när dom sitter ex. direkt mot en radiator, inte mycket göra åt antar jag. Under 100 låter dom nästan ingenting. Typ samma nivå som NB eLoop, men något billigare (sist jag kollade)

Hade även problem med att dom gav ifrån sig missljud när dom satt under en radiator i botten av chassit och då typ var "i kläm", men utan att något tog i de rörliga delarna såklart. Så det fick bli några andra fläktar med en hårdre yttre struktur där under. Det sitter liksom en gummistrumpa i varje hörn på dom som dämpar vibrationer, tror inte den får ligga för mycket i kläm, då låter dom lite mer än tänkt.

OCh ang. galleriet så får man tacka, samt påpeka att man bör se till att det som ska driva det klarar ca 6x3.5w per kanal, annars blir det inte någon bra fart

Permalänk
Avstängd

Lite tunna lödstrips, skulle kladda på mer De kan ju bli varma! Annars grymt! DIY rocks

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Lite tunna lödstrips, skulle kladda på mer De kan ju bli varma! Annars grymt! DIY rocks

Tack.

Det är en enkelledare som är specad till 60v 4.5A, så det ska nog räcka

Permalänk
Avstängd
Skrivet av The-Architect:

Tack.

Det är en enkelledare som är specad till 60v 4.5A, så det ska nog räcka

6 st fläktar kan ju nog dra mer än 12w styck! Så det är på gränsen!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

6 st fläktar kan ju nog dra mer än 12w styck! Så det är på gränsen!

Alla mina fläktar är specade till 0.3A vid 12V, vilket är ca3.6W per fläkt, alltså lite dryga 20W

Sen är maxvärdena angivna separat, så det menas möjligtvis inte 4.5A vid 60V, jag skrev lite tokigt där.

Samt att effekt är ström*spänning, inte spänning/ström. Du tänker nog på resistans om du räknat fram till 12.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av The-Architect:

Alla mina fläktar är specade till 0.3A vid 12V, vilket är ca3.6W per fläkt, alltså lite dryga 20W

Sen är maxvärdena angivna separat, så det menas möjligtvis inte 4.5A vid 60V, jag skrev lite tokigt där.

Samt att effekt är ström*spänning, inte spänning/ström. Du tänker nog på resistans om du räknat fram till 12.

Skickades från m.sweclockers.com

De fläktar jag kör använder lite över en ampere, 2000rpm Om jag gjorde en hub skulle jag nog säkra med 10A kabel bara för att

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

De fläktar jag kör använder lite över en ampere, 2000rpm Om jag gjorde en hub skulle jag nog säkra med 10A kabel bara för att

Blir ju svårare bygga snyggt om man kör med vit EKRK i lådan

Skickades från m.sweclockers.com