Sidan 1 av 3 1 23

Verktyg Visningsval
2012-07-27, 12:48   #1

Mezzlock

Medlem

Plats: Luleå

Registrerad: aug 2003

Baldur's Gate Enhanced Edition

Har nu fått releasedatum spikat till 18e september, ska bli trevligt att spela det gamla favoritspelet ännu en gång!
Det intressanta är hur pass uppdaterad grafiken är, väldigt låga systemkrav så jag är lite orolig att det nästan bara är stöd för högre upplösningar..
Spännande med nya karaktärer och lite sånt också, + allt nytt från bg2 om jag inte läst fel. Vad tror ni? Kan bli trevligt att ha på paddan och slöspela ibland också!
http://www.baldursgate.com/
Mezzlock är inte uppkopplad
2012-07-28, 02:38   #2

evil penguin

Medlem

evil penguins avatar

Registrerad: apr 2002

Mjo, är ju trevligt att de uppdaterar och fixar till en sån gammal klassiker lite.
Vad jag förstår är dock grafiken inte något de bråkat med sådär särskilt...

se t.ex.

Citat:
Since its initial release in 1998, Baldur's Gate has entertained millions of fans around the globe, and has received countless awards. This classic saga of mystery, intrigue, and adventure has set the standard for Dungeons & Dragons™ computer role-playing games ever since.

Running on an upgraded and improved version of the Infinity Engine, Baldur's Gate: Enhanced Edition™ includes the entire Baldur's Gate adventure, the Tales of the Sword Coast expansion pack, and never before seen content including a new adventure, and three new party members: The Calishite Monk Rasaad yn Bashir, Neera the Wild Mage, and Dorn Il-Khan, the evil blackguard.

Baldur's Gate: Enhanced Edition for Windows contains the following enhancements:

New Adventure: The Black Pits
New Character: Dorn Il-Khan
New Character: Neera the Wild Mage
New Character: Rasaad yn Bashir
A new collection of player character voice sets
Native support for high resolution widescreen displays
Over 400 improvements to the original game
Improved multiplayer support, with connectivity between all platforms
2012-07-28, 03:37   #3

shauni

Medlem

shaunis avatar

Plats: stockholm

Registrerad: feb 2011

Jaaaa. Mer nytt än jag förväntade mig. För övrigt så står sig grafiken riktigt bra fortfarande, både BG1 och 2, finns ingen anledning att ändra på den. Förutom upplösningen då självfallet, BG1 hade djävulskt låg upplösning utan mods.
shauni är uppkopplad nu Folding
2012-07-28, 03:44   #4

Ferrat

Medlem

Ferrats avatar

Plats: Zion

Registrerad: apr 2004

Så otroligt nice!
Ferrat är uppkopplad nu
2012-08-08, 20:28   #5

emulsion

Medlem

Plats: Uppsala

Registrerad: jan 2005

Najs, ska bli kul att lira igenom denna klassiker igen :-)
emulsion är inte uppkopplad
2012-08-08, 20:38   #6

Crille90

Medlem

Plats: DetDu

Registrerad: sep 2008

få hoppas på bra fungerade Multiplayer... fungerade inget vidare i org
Crille90 är inte uppkopplad
2012-08-09, 17:44   #7

Firkraag

Medlem

Firkraags avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: jul 2002

Kan knappt vänta, hoppas 2an kommer snart med så man kan mörda sig själv igen, var ändå ett tag sen nu.
Firkraag är inte uppkopplad
2012-08-09, 17:51   #8

dozix

Medlem

Plats: oxie

Man får ju hoppas på en android version. Lär sälja bättre än en ipad version nu när google släppt nexus 7.
2012-08-10, 07:31   #9

evil penguin

Medlem

evil penguins avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av dozix Visa inlägg
Man får ju hoppas på en android version. Lär sälja bättre än en ipad version nu när google släppt nexus 7.
Det egentliga frågetecknet verkar ju vara när...? http://www.baldursgate.com/android.en.html
2012-08-10, 19:42   #10

kr0owe

Medlem

kr0owes avatar

Plats: Ute i ingenstans

Registrerad: mar 2002

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Firkraag Visa inlägg
Kan knappt vänta, hoppas 2an kommer snart med så man kan mörda sig själv igen, var ändå ett tag sen nu.
ja det var inte igår, kommer ihåg att jag levde på té, knäckerbröd och ost i ca en vecka samtidigt som jag spelade tills jag däckade var dag när BG2 släpptes... Det var tider det.

EDIT: BG1 har jag bara spelat på lan så blev aldrig att man liksom njöt av spelet eller knappt hann sätta sig in i det och bara hängde med gruppen... :/

Ser helt klart fram emot detta!

Senast redigerad av kr0owe 2012-08-10 klockan 19:50.
Corsair Obsidian 550D / Be quiet! Pure Power L8 630W / Asus P7P55D Pro / Intel Core i5 750 / Cooler Master Hyper 212 EVO / Asus Radeon HD 5870 / Corsair 8GB CL9 Vengeance / Samsung SSD 830 128GB / Western Digital Caviar Black 640GB / LG IPS236 / Microsoft X4 Sidewinder / Microsoft Comfort Mouse 6000 / Sennheiser PC-151
kr0owe är inte uppkopplad
2012-08-20, 14:51   #11

FeeSpray

Medlem

Plats: Linköping-Norrköping

Registrerad: okt 2004

Bara jag som blev besviken på Enhanced Edition?
Inget av det de lagt till eller ändrat är ju på något vis unikt för en overhaul-mod. Det finns ju redan mängder av moddar som lägger till storyarcs/nya karaktärer m.m.

Jag, som många av er andra, betalade för Baldur's Gate-sagan en gång i tiden, och jag ser inte varför jag ska pynta DLC-kostnad för något jag redan kan ordna med många andra simpla gratismoddar.
För guds skull - de har ju inte ens ändrat på paper dolls med ursäkten att de inte hade tillstånd. Vad är det för dynga?

Jag tror bestämt jag avvaktar och inväntar recensioner innan jag ger mig på BG:EE.
2012-08-20, 19:39   #12

evil penguin

Medlem

evil penguins avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av FeeSpray Visa inlägg
Inget av det de lagt till eller ändrat är ju på något vis unikt för en overhaul-mod. Det finns ju redan mängder av moddar som lägger till storyarcs/nya karaktärer m.m.

Jag, som många av er andra, betalade för Baldur's Gate-sagan en gång i tiden, och jag ser inte varför jag ska pynta DLC-kostnad för något jag redan kan ordna med många andra simpla gratismoddar.
För guds skull - de har ju inte ens ändrat på paper dolls med ursäkten att de inte hade tillstånd. Vad är det för dynga?

Jag tror bestämt jag avvaktar och inväntar recensioner innan jag ger mig på BG:EE.
Jag förstår din synpunkt. Och skulle jag rangordna huvudnyheterna, utifrån möjligheten att det ska gå bra för dem, så blir det nog något sånt här:

1 Ipad / Android tablet-versioner
2 Uppdaterad infinity engine och buggfixar utan att behöva röra ett finger
3 Multiplayer mellan Windows/OSX/Ipad/Android
4 Lite extrainnehåll

Om man spelat BG både framlänges och baklänges så tror jag du har rätt, tveksamt om EE ger tillräckligt för att göra det riktigt intressant.
Däremot om man antingen inte spelat det alls och är nyfiken eller spelade det för ~10 år sedan och vill återuppleva det så tror jag nog egentligen just att det är polerat och "färdigmoddat" räcker för att det ska gå att sälja, även på Windows och OSX. Känns lite som att EE snarast innebär att de "fixat till det för en ny generation".

Men OM det alls finns någon egentlig guldgruva för deras del så tror jag (och jag vet inte vad jag egentligen tycker om det) nog hoppet står till Ipad/Android.
Om de får till tablet-versionerna så känns det som att de definitivt har slagläge där på enheter där det känns som att halv-turbaserat och kanske inte det mest grafiskt avancerade smälter in bättre, och detta på en marknad där det trots allt inte kryllar av RPGn med substans.

Senast redigerad av evil penguin 2012-08-20 klockan 20:13.
2012-08-21, 11:15   #13

Ninotramp

Medlem

Ninotramps avatar

Plats: Hyltebruk

Registrerad: sep 2007

Jag var en av dom som missade BG. Blir att inhandla till Ipad.
2012-08-21, 11:55   #14

darkmoon

Medlem

darkmoons avatar

Plats: Stenungsund

Registrerad: sep 2004

Hade lätt köpt det till min telefon om det kommer dit. Eller kanske råkar "låna" föräldrarnas Galaxy Tab ett tag för att "testa" Faktiskt så pass intressant idé att det får mig att vilja inhandla en platta själv. Än så länge har jag inte haft mycket anledningar till det.
darkmoon är inte uppkopplad
2012-08-22, 22:40   #15

denstore

Medlem

denstores avatar

Plats: Lund

Registrerad: nov 2002

Poängen är väl att man vill testa marknaden för en uppföljare. På det här sättet kan man ju enkelt kolla om det finns intresse för ett turn based rollspel med AD&D-regler.
2012-08-30, 17:05   #16

evil_ape

Medlem

evil_apes avatar

Plats: Uppsala

Registrerad: jan 2003

Citat:
Ursprungligen inskrivet av FeeSpray Visa inlägg

De har förbättrat gränssnittet väldigt mycket. Gränssnittet kommer vara datadrivet, istället för hårdkodat, så det kommer vara modvänligt och med stor sannolikhet justerbart (lite åt IWD2-hållet, antar jag). Det tillkommer ett vettigt OpenGL-stöd. Laddningstider har förbättras extremt. Porträtt kommer kunna ha högre upplösning. Koden för multiplayer är omarbetad och förbättrad. Du kan zooma in och ut. Det kommer så klart att vara anpassat för högupplösta skärmar, så man slipper köra i halva skärmupplösningen för att kunna se vad som händer. Sam Hulick har gjort den nya musiken. Filmsekvenserna är omgjorda av Nat Jones. Det kommer utan problem gå att köra på nyare datorer (kanske något av det bästa, för varje gång jag har spelat det här i LAN brukar det ta n-1 timmar (där n är antalet spelare) att få det att fungera felfritt på alla datorer). Dessutom tillkommer det ju porträtt, NPCs och uppdrag som är exklusiva för BG:EE.

Men i övrigt är det precis som BGTutu med mods, tweaks och fixes.
evil_ape är inte uppkopplad
2012-09-12, 21:46   #17

Termy

Medlem

Plats: Skövde

Registrerad: mar 2011

Bara 6 dagar kvar nu! *nerd bump*

Lite nya screenshots och sådant på hemsidan också, samt från trent osters twitter: " pre-sales just passed my target.". Man får hålla tummarna för att det säljer bra.
Termy är inte uppkopplad
2012-09-12, 21:55   #18

jonthan

Medlem

jonthans avatar

Plats: jönköping

Registrerad: dec 2007

Shit va najs
Nick i spel och Steam: BattlePilgrim RabattKod.se
jonthan är inte uppkopplad Folding
2012-09-14, 22:28   #19

evil penguin

Medlem

evil penguins avatar

Typiskt men antagligen rätt val:

Citat:
Dear Friends of Baldur’s Gate,

When we first announced Baldur's Gate: Enhanced Edition, You set fire to our servers and we were overwhelmed by the huge wave of support from the fans of the original game.

Once the fires had subsided, thousands of you posted suggestions and requests on our forums. Dozens of volunteers from all over the world helped us improve game play, squash bugs, and generally fine-tune the game. Even more came to help work on translations from English to more than 16 other languages.

Executing on our plan to make the best Baldur’s Gate possible and responding to that overwhelming feedback, we’ve added new characters, areas, and story, creating many new hours of game play. Yet the suggestions, fixes, and translations continue, and more volunteers keep joining.

After recently reviewing the game and then consulting with our partners, we've decided to ensure that Baldur's Gate: Enhanced Edition is the best possible product on launch. Thus, we have pushed back the release date of the game. Our release date is now November 30th, 2012.

To all who have pre-ordered, we ask for your patience as we move toward our final release date.We will be working on something a little extra for you. To all who have volunteered, we thank you for your dedication and support.

Trent Oster
President, Overhaul Games
2012-09-14, 22:44   #20

Llhweiir

Medlem

Llhweiirs avatar

Plats: Tullinge

Registrerad: okt 2008

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Termy Visa inlägg
Bara 6 dagar kvar nu! *nerd bump*

Lite nya screenshots och sådant på hemsidan också, samt från trent osters twitter: " pre-sales just passed my target.". Man får hålla tummarna för att det säljer bra.
6 dagar kvar? Nu står det 30 november...
Corsair Obsidian 800D | Asus P7P55D-E PRO | Intel i5-750, 2,67 | Corsair H50 | Corsair XMS3 DDR3 8 GB | Samsung 840 Pro 256GB för OS, Office och anda nyttoprogram | Crucial m4 64GB för World of Tanks & War Thunder | Intel X25-M G2 80GB för övriga spel | 2*Samsung Spinpoint F3 1Tb i RAID 1 | 2*Gigabyte Geforce GTX 560 Ti OC i SLI | BeQuiet Dark Power Pro10 850 W | Windows 7 Ultimate 64-bit
Llhweiir är inte uppkopplad
2012-09-14, 22:50   #21

denstore

Medlem

denstores avatar

Plats: Lund

Registrerad: nov 2002

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Llhweiir Visa inlägg
6 dagar kvar? Nu står det 30 november...
Sjukt irriterande.....
2012-09-19, 17:04   #22

hdolph

Medlem

Registrerad: nov 2011

Personligen är jag väldigt besviken på BG:EE, eftersom det i stort sett bara är BG med de moddar som redan finns att ladda ner gratis plus 3 npcs. Grafiken som ska vara "bättre" är generellt fulare än orginalet vilket kanske inte är så mycket att skryta med. Att lilla beamdog/overhaul ens ska få göra BG3 är ett skämt, vilket heller inte är speciellt sannolikt då endast 2000 har förbokat BG:EE, vilket inte är i närheten av de 500k+ preorders som Trent hade räknat med. BG och BG2 kan dessutom köpas på gog för 12$(båda spelen) med bra moddar istället för 20$ för BG:EE! Fast har man pengar att spendera och tycker att det är bekvämt att slippa installera BGT och unfinished business samt vill testa tre nya NPCs kanske 8$ inte spelar stor roll.

Baldurs Gate 3 (project jefferson) som blackisle nästan gjorde klart har nu till sist blivit av, Project Eternity http://www.kickstarter.com/projects/...f=home_popular (utan D&D licensen kanske skall tilläggas). Att de stora lirarna som Tim Cain(fallout) Chris Avellone(Planescape Torment) och många från gamla blackisle som gjorde BG med bioware och icewind dale serien dessutom är med gör inte saken sämre.
Personligen som ett gammalt RPG fan ser jag mer optimistiskt på detta projekt än Trent Osters inkompetenta lurendrejeri! Obsidian är ju heller ingen liten indiestudio utan har ett par spel på nacken.

Senast redigerad av hdolph 2012-09-19 klockan 17:15.
hdolph är inte uppkopplad
2012-09-19, 19:59   #23

evil penguin

Medlem

evil penguins avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av hdolph Visa inlägg
Personligen är jag väldigt besviken på BG:EE, eftersom det i stort sett bara är BG med de moddar som redan finns att ladda ner gratis plus 3 npcs. Grafiken som ska vara "bättre" är generellt fulare än orginalet vilket kanske inte är så mycket att skryta med. Att lilla beamdog/overhaul ens ska få göra BG3 är ett skämt, vilket heller inte är speciellt sannolikt då endast 2000 har förbokat BG:EE, vilket inte är i närheten av de 500k+ preorders som Trent hade räknat med. BG och BG2 kan dessutom köpas på gog för 12$(båda spelen) med bra moddar istället för 20$ för BG:EE! Fast har man pengar att spendera och tycker att det är bekvämt att slippa installera BGT och unfinished business samt vill testa tre nya NPCs kanske 8$ inte spelar stor roll.

Baldurs Gate 3 (project jefferson) som blackisle nästan gjorde klart har nu till sist blivit av, Project Eternity http://www.kickstarter.com/projects/...f=home_popular (utan D&D licensen kanske skall tilläggas). Att de stora lirarna som Tim Cain(fallout) Chris Avellone(Planescape Torment) och många från gamla blackisle som gjorde BG med bioware och icewind dale serien dessutom är med gör inte saken sämre.
Personligen som ett gammalt RPG fan ser jag mer optimistiskt på detta projekt än Trent Osters inkompetenta lurendrejeri! Obsidian är ju heller ingen liten indiestudio utan har ett par spel på nacken.
Om detta påstådda "lurendrejeri" enbart handlar om att du inte tycker att det är intressant att köpa en förbättrad version (som släpps på några nya plattformar och med lite extrainnehåll osv) så tycker ju jag att du borde hålla dig till att bara säga just det istället.
Vad jag har sett så verkar de ju leverera exakt vad de utlovat?

Däremot att antyda att Project Eternity är BG3 skulle jag nog i så fall snarare kalla för lurendrejeri. Det är ju dock inte något Obsidian själva påstått utan något du skruvat till i ditt inlägg bara?

Oavsett detta håller jag med om att Project Eternity är högintressant (backade det själv för ett par dagar sedan när jag fick syn på det) men ser inte riktigt någon konfliktsituation; en tillfixad version av ett över tio år gammalt spel som släpps mycket snart jämfört med ett helt nytt spel i samma genre som kommer om ett par år tycker jag bör kunna samexistera?

Mitt enkla förslag är att alla som är intresserade av Project Eternity glatt fortsätter att diskutera det i http://www.sweclockers.com/forum/8-o...fran-obsidian/
2012-09-19, 21:00   #24

hdolph

Medlem

Registrerad: nov 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av evil penguin Visa inlägg
Om detta påstådda "lurendrejeri" enbart handlar om att du inte tycker att det är intressant att köpa en förbättrad version (som släpps på några nya plattformar och med lite extrainnehåll osv) så tycker ju jag att du borde hålla dig till att bara säga just det istället.
Vad jag har sett så verkar de ju leverera exakt vad de utlovat?

Däremot att antyda att Project Eternity är BG3 skulle jag nog i så fall snarare kalla för lurendrejeri. Det är ju dock inte något Obsidian själva påstått utan något du skruvat till i ditt inlägg bara?
Jag skulle inte kalla det förbättrat att erbjuda ett 14 år gammalt spel med finesser som funnits tillgängliga som moddar i flera, flera år.

Angående mitt påstående att BG3 skulle vara detsamma som PE är det till viss del sant, då spelet bygger på Josh Sawyers ideér kring Jefferson på samma sätt som New Vegas har lånat friskt från BlackIsles Fallout 3! Med tanke på att det är ett helt ny IP faller vissa aspekter, även om mycket kommer att vara detsamma.
hdolph är inte uppkopplad
2012-09-21, 01:30   #25

Firkraag

Medlem

Firkraags avatar

Plats: Göteborg

30:e November... Sicken jävla käftsmäll.

Skickades från m.sweclockers.com
Firkraag är inte uppkopplad
2012-09-21, 06:19   #26

Dvudd

Medlem

Dvudds avatar

Plats: Gävle

Registrerad: jan 2007

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Firkraag Visa inlägg
30:e November... Sicken jävla käftsmäll.
Mm det är riktigt surt. Jag som har hållt mig från att spela BG sen dom annonserade denna version. Får spasm snart

Skickades från m.sweclockers.com
Dvudd är inte uppkopplad
2012-09-24, 14:15   #27

Rosslan

Medlem

Rosslans avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: nov 2003

Körde förut Big World Picture med en drös moddar, till min hjälp använde jag BWS - Big World Setup, där fick man en grafiskt val av vlika moddar man ville ha så tankade programmet ner moddarna och installerade allt. Det gick väldigt snabbt och smärtfritt. Efter att jag bytt till ny disk och ominstallation av OS så funkar inte längre den installationen. Lite surt, hittar inte samma fil igen(BWS). Tänkte att snart kommer BG:EE ut så då skulle jag inte längre behöva "böka" med det. Nu blir man lite ledsen att det sköts upp, men men, det kanske är positivt så att de hinner fixa potentiella problem.
Rosslan är uppkopplad nu
2012-11-06, 07:21   #28

evil penguin

Medlem

evil penguins avatar

De verkar ju iaf tro på det nya datumet (t.o.m. ett par dagar tidigare), så det verkar ju lite lovande.
Citat:
We are targeting November 28 for all platforms. Since we have approvals, etc, we can't 100% control the date on iOS, Mac and Android
https://twitter.com/TrentOster/statu...30969722830848

Angående de tidigare diskussionerna såg jag även detta:
Citat:
We're expecting the majority of sales on the iPad.
https://twitter.com/TrentOster/statu...00640702226432
2012-11-24, 18:23   #29

jonthan

Medlem

jonthans avatar

Plats: jönköping

Registrerad: dec 2007

Nu kan man förladda det

Är det många som köpt det till sin platta?
Vilka speltimmar man får på sin platta om man köpt det dit
Jag satsar på pc versionen iallafall.
Nick i spel och Steam: BattlePilgrim RabattKod.se
jonthan är inte uppkopplad Folding
2012-11-24, 18:31   #30

evil penguin

Medlem

evil penguins avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av jonthan Visa inlägg
Nu kan man förladda det

Är det många som köpt det till sin platta?
Vilka speltimmar man får på sin platta om man köpt det dit
Jag satsar på pc versionen iallafall.
När Android-versionen kommer lär det ju bli ett köp.

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb