Minecraft, Spelar folk fortfarande det? eller håller det på att dö?

Permalänk

Minecraft, Spelar folk fortfarande det? eller håller det på att dö?

Tjenare!

Har bara en fundering kring Minecraft och dess Multiplayer, håller det på att dö ut i Sverige? eller är det "lika som förr?"
Eller håller dem flesta sig till Singleplayer.

Ser nämligen bara massor med Amerikanska servrar som har runt 200/500 spelar inne, det är visserligen mycket i sig, och jag ser inte idén att sitta med 200 personer i chatten samtidigt.

Finns det några stora Svenska servrar utom: Menoxia (Sveriges största Server tydligen)

sedan Finns: Ruthless, som verkar relativt stor när man kollar deras forum, men själva servern i sig har runt 0-10/100 spelare online.

Själv föredrar jag 50-100 slots servrar, då chatten hålls relativt lugn, samt gemenskapen som jag känner att man inte får på en 200/500 slot server.

Vad är era tankar om Multiplayer / server delen i minecraft? vad tycker ni om antalet spelare på en server?

Permalänk
Medlem

Jag tror att de flesta som spelar minecraft online gör det med bara några polare eller liknande på en egen server där de slipper alla griefers och skit som finns på de större.
Detta gjorde jag alltid när jag spelade det och det var alltid skönare när man kände att något saknades så installerade man det själv.

Sen det att inte lika mycket folk spelar kan också stämma, spelet är rätt så gammalt i internet år och därför har helt enkelt folk flyttat till andra nyare spel.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Skrivet av zather:

Jag tror att de flesta som spelar minecraft online gör det med bara några polare eller liknande på en egen server där de slipper alla griefers och skit som finns på de större.
Detta gjorde jag alltid när jag spelade det och det var alltid skönare när man kände att något saknades så installerade man det själv.

Sen det att inte lika mycket folk spelar kan också stämma, spelet är rätt så gammalt i internet år och därför har helt enkelt folk flyttat till andra nyare spel.

ja, det har du rätt i,
kollade nyss Menoxia: 53/300
känns lite onödigt med 300slots då det säkerligen räcker med 200 (då "alla lirar")

Funderar på att starta en server, men med "customMade" värld, skulle nog locka spelare mera, men känns lite åt helvete om folk "slutat spela" det.

Men det är nog som du säger, för "gammalt" i dessa tider,
Själv har jag tröttnat på att Spela Minecraft, men att sköta om en server med allt som tillkommer är riktigt kul.

Känns som FTB (Feed the Beast) är mer populärt, finns ju endel mer saker att göra i det.

Permalänk
Medlem

Sedan finns ju de massiva servrarna såsom Hypixel's och HiveMC med 5000-9000 spelare online samtidigt. Jag tror minecraft faktiskt växer, eller iallafall har ombyte av spelarbas

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Skrivet av TroubleBaker:

Sedan finns ju de massiva servrarna såsom Hypixel's och HiveMC med 5000-9000 spelare online samtidigt. Jag tror minecraft faktiskt växer, eller iallafall har ombyte av spelarbas

ja, men 5000 är lite väl mycket, varit inne på en server med 300+ - den chatten är inte att leka med, "totalt spammad"

Det svåra är ju att få ut en nystartad server till spelare som letar efter en relativt "lugn" server, och slutar upp att leta då dem inte hittar någon "intressant / som dem vill ha" då hamnar dem på de med 100-300 slots servrar :-/

Det finns ju fullt med 0-10 servrar, som ser raserade ut, efter folk som slutat spela / förstört, och admins / mods inte bryr sig?

Permalänk
Medlem

Kört på samma privata server med några polare i två år aldrig public!

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Skrivet av Jeddan:

Kört på samma privata server med några polare i två år aldrig public!

Känns som de flesta gör det, då dem är rädda för att sina byggen skulle förstöras av andra spelare,
vilket jag tycker är synd,

Finns ju Servrar med Whitelist som minskar risken för "greifing" då dessa spelare inte tar sig tiden att svara på de frågor som brukar vara med.

Funderar på att starta en server med just White-list, och sedan kanske öppna upp den "public" efter X antal månader med nöjda spelare genom en röstning om dem vill det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DivineWorlds:

Känns som de flesta gör det, då dem är rädda för att sina byggen skulle förstöras av andra spelare,
vilket jag tycker är synd,

Finns ju Servrar med Whitelist som minskar risken för "greifing" då dessa spelare inte tar sig tiden att svara på de frågor som brukar vara med.

Funderar på att starta en server med just White-list, och sedan kanske öppna upp den "public" efter X antal månader med nöjda spelare genom en röstning om dem vill det.

För oss handlar det inte om greifing, vi är 5-6 stycken kompisar som bygger städer tillsammans, långa projekt som tar månader/år. Dessa städerna innehåller väldigt mycket planering, internskämt o.s.v.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Skrivet av Jeddan:

För oss handlar det inte om greifing, vi är 5-6 stycken kompisar som bygger städer tillsammans, långa projekt som tar månader/år. Dessa städerna innehåller väldigt mycket planering, internskämt o.s.v.

Precis sådan server jag vill "skapa" att man blir flera som samarbetar och bygger magnifika saker

Håller själv på Att skapa en Värld som kommer bli 10.000x10.000 stor, och sedan köra den på en server med whitelist för att skapa en vacker värld so gay

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Spelar Minecraft relativt ofta, men det är bara på privat server, folk griefar för mycket på publika servrar, vill ha möjligheten att skicka ut någon om dom beter sig dåligt.

Permalänk
Medlem

Min systerson och alla 6-7åringar verkar spela Minecraft så nu vet ni vilka ni sitter och spelar med

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Min systerson och alla 6-7åringar verkar spela Minecraft så nu vet ni vilka ni sitter och spelar med

Samt deras farsor och några morsor och äldre kusiner och farsans polare osv. Att det är 5-åringar inne och spelar är bara kul. Att de blir fler och fler är än roligare. De ska gjutas i låg ålder.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Skrivet av skogsvilden:

Min systerson och alla 6-7åringar verkar spela Minecraft så nu vet ni vilka ni sitter och spelar med

En vän på Facebook jobbar som lärare på F - 1 (förskolan - 1an) och dem lirar med,
Men jag syftade på spelare i vår ålder, en kompis är 31och lirar, känner en som är 38 som med lirar, med sina 2 barn, dock frän NY

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skulle hellre spela Farmville än att köra Minecraft på en publik server, det är som bäst med ett par polare!

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag kör FTB på http://www.minecraftonline.se/ , de har även en ganska aktiv survival-karta. Lite mer sansat antal spelar, och överlag högt i tak och trevliga spelare.

Visa signatur

i5-3570K@4.2GHz, Corsari-H55, MSI Z77A-GD65, Corsair 16GB DDR3-12800 CL9, MSI Gaming GTX 970, 250GB SSD, 2x1TB HDD, Corsair 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av DivineWorlds:

ja, men 5000 är lite väl mycket, varit inne på en server med 300+ - den chatten är inte att leka med, "totalt spammad"

Chatterna är uppdelade på dom servrarna beroende på vart du är. Varje lobby har en egen chatt, så det blir aldrig mer än kanske 50 pers.

OT: För mig är minecraft bara kul med moddar. Minigames och sånt är för enkelt och passar bättre för mindre. Det är nog därför minigames har blivit populärt på youtube.

Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/forum/144-spelservrar-och-klanspel...

Vi har ju sweclockers samlingstråd som fortfarande är aktiv.

Jag själv spelade mycket på server förut och har också haft ett antal egna med ca 20 spelare per kväll. Rimligt antal. Tyvärr så är de som spelar minecraft idag för unga. Varje server jag testat är full av 10-13 åringar vilket får mig som 23åring att fly

Permalänk

Tröttnade på vanilla för länge sedan, kört FTB i säker två år Det gör jag dock privat

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Skrivet av SweFunc:

http://www.sweclockers.com/forum/144-spelservrar-och-klanspel...

Vi har ju sweclockers samlingstråd som fortfarande är aktiv.

Jag själv spelade mycket på server förut och har också haft ett antal egna med ca 20 spelare per kväll. Rimligt antal. Tyvärr så är de som spelar minecraft idag för unga. Varje server jag testat är full av 10-13 åringar vilket får mig som 23åring att fly

Ja det är ju lite för unga för oss tyvär (själv 22) försöker hitta lite folk som skulle va med på något coolt bygge på en CustomMade map jag jobbar med,

Men det verkar gå åt helvete
Världen blir något ut över det vanliga

Permalänk
Medlem
Skrivet av DivineWorlds:

Ja det är ju lite för unga för oss tyvär (själv 22) försöker hitta lite folk som skulle va med på något coolt bygge på en CustomMade map jag jobbar med,

Men det verkar gå åt helvete
Världen blir något ut över det vanliga

Berätta mer om din custom map så kanske jag är på!

Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Permalänk
Skrivet av oolllee:

Berätta mer om din custom map så kanske jag är på!

Ska börja imorgon då jag kommer hem,

Men så som jag tänkt: tänk dig miljö som GAME of thrones, LoTR, riktiga bergsdalar, vulkaner, Skyrim miljö, allt blandat

Sedan kommer jag bygga (med hjälp?) Stora städer för regioner, har redan kollat på plugins som skulle passa,

Men bara Mapen kvar

Permalänk
Medlem
Skrivet av DivineWorlds:

Ska börja imorgon då jag kommer hem,

Men så som jag tänkt: tänk dig miljö som GAME of thrones, LoTR, riktiga bergsdalar, vulkaner, Skyrim miljö, allt blandat

Sedan kommer jag bygga (med hjälp?) Stora städer för regioner, har redan kollat på plugins som skulle passa,

Men bara Mapen kvar

Har en hel del erfarenhet från mina servrar. Ingen har lyckats men jag har lekt en väldig massa med plugins. Om du fixar worldedit så är jag helt klart med!
Har du tänkt bygga från scratch (typ superflat värld)?

Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Permalänk
Skrivet av oolllee:

Har en hel del erfarenhet från mina servrar. Ingen har lyckats men jag har lekt en väldig massa med plugins. Om du fixar worldedit så är jag helt klart med!
Har du tänkt bygga från scratch (typ superflat värld)?

Låter Nice om du kollar Facebook länken när jag kommenterat så ser du gruppen för servern och en bild,

Kommer använda WorldPainter, kolla Youtube

Kommer ju bli endel fix in-game, efter jag skapat världen tror detta kan bli något sen

Permalänk
Skrivet av oolllee:

Har en hel del erfarenhet från mina servrar. Ingen har lyckats men jag har lekt en väldig massa med plugins. Om du fixar worldedit så är jag helt klart med!
Har du tänkt bygga från scratch (typ superflat värld)?

Trot jag har en person som vill scripta för servern (NPCs) han kan göra quest givers som i wow och liknande

Skickades från m.sweclockers.com