Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Xbox 360 wireless kontroller till PC

Permalänk
Medlem

Xbox 360 wireless kontroller till PC

Hej Sweclockers!
Jag vill börja använda två stycken wireless controllers (xbox 360) till PC-gaming från soffan. Jag var precis i kontakt med Cdon med ett par funderingar och jag fick inte riktigt klart för mig hur jag skulle gå tillväga. Min första fråga är:

Om jag har en wireless receiver (microsofts egna) kan jag då köpa följande kit och koppla till denna receiver?
http://cdon.se/spel/xbox_360_wireless_controller_%2b_play_%26...

Målet är att ha två laddningsbara Xbox kontroller kopplade till datorn på samma gång, receivern finns i paketet:
http://cdon.se/hemelektronik/microsoft/microsoft-gamepad-xbox... (enl Cdon support)

Sen är tanken att köpa ett kit enligt första länken + http://cdon.se/spel/xbox_360_play_%26_charge_kit_black_-_micr... till den andra kontrollen som inte kommer med laddningsbart batteri.

Frågan är kommer detta fungera eller måste jag köpa 2x "Wireless controller for windows" + 2x "Charge & Play kits"? Eller finns det ett bättre och billigare alternativ?

(Trådad kontroll räcker inte mellan pc och soffa)

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

En Wireless Gaming Receiver kan hantera upp till 4st separata 360-kontroller, så det fungerar nog utmärkt!

Play'n'charge-kabeln är bara en vanlig USB-sladd utan dataledare (bara ström).

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

En Wireless Gaming Receiver kan hantera upp till 4st separata 360-kontroller, så det fungerar nog utmärkt!

Play'n'charge-kabeln är bara en vanlig USB-sladd utan dataledare (bara ström).

Tack för ditt snabba svar!

Okej, play n charge babeln fungerar så att man kan ladda sin kontroll i datorn?
Bara för att dubbelkolla, alla Xbox 360 kontrollers kan kopplas till en PC receiver oavsett om de har märkts som "for pc" eller "for xbox"? Och alla kontroller har samma format på sina batteri och kan bytas ut med play n charge kit?

Det finns just nu två alternativ:

2x "Controller for windows" + 2x play n charge batterikit för att göra dessa kontroller laddningsbara.
Fördel: Jag får två receivers och jag har hört att dessa har en tendens att gå sönder(?)
996 kr

Eller

1x "Controller for windows" + 1x (Paket med wireless kontroller och play n charge kit) + 1x separat play n charge kit
846 kr

Ber om ursäkt om mina frågor är dumma, har ingen erfarenhet av kontroller till pc.

Permalänk

Jag använde mina gamla Xbox 360 kontroller efter jag köpt en reciever så de var inte märkta med något alls utan köpta till Xbox 360 men som jag sen använde till datorn.

Angående play and charge funkar den inte till datorn. Den kanske kan ladda men jag har inte kunnat använda själva kontrollen med den. Man får alltså byta batterier när det behövs.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daggmus:

kan alla Xbox 360 kontrollers kan kopplas till en PC receiver oavsett om de har märkts som "for pc" eller "for xbox"?

Njae, de vanliga "for pc" har enbart sladd, dvs de är ej trådlösa, och kan således inte kopplas till receivern. I bundlen där som är 'wireless for windows' så medföljer egentligen en 'for xbox' trådlös kontroller så att säga. JAg förklarar som en kråka men hoppas du förstår vad jag menar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Jag använde mina gamla Xbox 360 kontroller efter jag köpt en reciever så de var inte märkta med något alls utan köpta till Xbox 360 men som jag sen använde till datorn.

Angående play and charge funkar den inte till datorn. Den kanske kan ladda men jag har inte kunnat använda själva kontrollen med den. Man får alltså byta batterier när det behövs.

Okej, bra att höra att alla kontroller är kompatibla.

När jag frågade om Play n Charge så menar jag inte att jag vill använda denna för att koppla in kontrollen och spela utan jag menar för att ladda de uppladningsbara batterierna som följer med kittet, detta borde väl ändå fungera?

Annars blir ju enda alternativet för att slippa köpa en uppsjö AA-batterier att köpa separata uppladdningsbara AA-batterier, vilket jag helst vill undvika då jag vill kunna spela och ladda samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mekarawr:

Njae, de vanliga "for pc" har enbart sladd, dvs de är ej trådlösa, och kan således inte kopplas till receivern. I bundlen där som är 'wireless for windows' så medföljer egentligen en 'for xbox' trådlös kontroller så att säga. JAg förklarar som en kråka men hoppas du förstår vad jag menar

Yes, jag fattar. Så alla wireless kontroller är egentligen samma. Frågan nu är om de går att ladda i datorn eller på annat sätt utan Xbox för annars är det ganska pointless att köpa kontrollerna med uppladningsbart batteri

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daggmus:

Yes, jag fattar. Så alla wireless kontroller är egentligen samma. Frågan nu är om de går att ladda i datorn eller på annat sätt utan Xbox för annars är det ganska pointless att köpa kontrollerna med uppladningsbart batteri

Play and charge funkar utmärkt på PC, antagligen även med typ en mobilladdare i väggen eller så också. XB-kontrollerna fungerar bra på PC, PS3 kontrollen kan man dock använda direkt utan dongel (om man har BT) och den har uppladdningsbart batteri som standard (med vanlig mini-usb-kontakt) men Xbox-kontrollen är ju standard i de flesta spel så du får rätt bilder på knappar i menyer och liknande. Jag gillar den bättre också men det är ju en smaksak. En annan aspekt är att det kan vara en bra idé att använda kontroller från samma tillverkare som har byggt OS:et.

Permalänk
Skrivet av Daggmus:

Okej, bra att höra att alla kontroller är kompatibla.

När jag frågade om Play n Charge så menar jag inte att jag vill använda denna för att koppla in kontrollen och spela utan jag menar för att ladda de uppladningsbara batterierna som följer med kittet, detta borde väl ändå fungera?

Annars blir ju enda alternativet för att slippa köpa en uppsjö AA-batterier att köpa separata uppladdningsbara AA-batterier, vilket jag helst vill undvika då jag vill kunna spela och ladda samtidigt.

Jag är vet faktiskt inte om det fungerar. Det var ett tag sen jag körde med Xbox 360 kontroller för jag gick själv över till Xbox One kontroll med USB sladd för att slippa ladda batterier alltid. Det borde däremot fungera eftersom den ska klara av att skicka strömmen till kontrollen som andra sagt här.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Play and charge funkar utmärkt på PC, antagligen även med typ en mobilladdare i väggen eller så också. XB-kontrollerna fungerar bra på PC, PS3 kontrollen kan man dock använda direkt utan dongel (om man har BT) och den har uppladdningsbart batteri som standard (med vanlig mini-usb-kontakt) men Xbox-kontrollen är ju standard i de flesta spel så du får rätt bilder på knappar i menyer och liknande. Jag gillar den bättre också men det är ju en smaksak. En annan aspekt är att det kan vara en bra idé att använda kontroller från samma tillverkare som har byggt OS:et.

Skrivet av Swedish Berserk:

Jag är vet faktiskt inte om det fungerar. Det var ett tag sen jag körde med Xbox 360 kontroller för jag gick själv över till Xbox One kontroll med USB sladd för att slippa ladda batterier alltid. Det borde däremot fungera eftersom den ska klara av att skicka strömmen till kontrollen som andra sagt här.

Vad jag har förstått så kan man ladda kontrollen via både Usb->vägguttag-adapter alltså mobilladdare liknande såväl som i USB portar i PC. Denna tråden säger att det fungerar:

http://www.gamespot.com/forums/xbox-discussion-1000003/can-i-...

Är det någon som har en Rechargable Xbox 360 kontroll och kan konfirmera att det faktiskt fungerar?

Permalänk
Medlem

Märkte just att den tråden var 7 år gammal och kan ha syftat på Xbox och inte Xbox 360.. derp.
Eller man kanske inte ens hade trådlösa kontroller till det ursprungliga Xbox, minns inte. Sen läste jag att Xbox 360 lanserades i slutet av 2005/början av 2006 vilket gör att tråden nog syftade på Xbox 360 iallafall

Permalänk
Medlem

Okej, allt jag läst nu sedan min sista post tyder på att, JA den går att ladda via datorn.

Så jag har nu placerat min order.
Tack så mycket för hjälpen!

Permalänk
Avstängd

Ja det fungerar. Och du kan använda kontrollen utan batteri om du har play n charge-kabeln inkopplad.