Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Topplistor: hur får de så höga poäng?! (speciellt Klarakrisen.se)

Permalänk
Medlem

Topplistor: hur får de så höga poäng?! (speciellt Klarakrisen.se)

Hej!

En informationskampanj startad av bland annat Rekryteringsmyndigheten kallad "Klara Krisen" (från deras webbsida) pågår just nu. I ett brev hemskickat till ca. 100 000 18-åringar uppmanas man att gå in på www.klarakrisen.se för att spela ett spel och lära sig om krissituationer.

Min fundering gäller dock topplistan, och kanske generellt kring topplistor gällande liknande spel, hur lyckas personerna få så enormt höga poäng?

Det verkar omänskligt att kunna spela spelet så snabbt att man kan få 4971/5000 poäng, vilket väcker en del misstankar...

Permalänk
Keeper of the Bamse

Folk fuskar ju

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Folk fuskar ju

Antar att frågan är mer hur dom gör, skulle också tycka det vore intressant att veta =).

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Som med de flesta spel går det att fuska, det handlar bara hur mycket utvecklarna har gjort för att försvåra det.

Efter en snabb inspektion av min trafik när jag kör spelet så ser jag att spelet skickar

PostStart till http://www.klarakrisen.se/api/moment/poststart vid varje start av spel

MomentID: 3 SessionID: "d852d3dcaf39492d9307c4d4940ab35e" UserID: "-"

samt PostStop till http://www.klarakrisen.se/api/Moment/PostStop vid stop av spel

momentId: 3 score: 150 sessionId: "d852d3dcaf39492d9307c4d4940ab35e" time: 12 userId: "-"

Datan skickas över vanlig http alltså helt okrypterad, vilket öppnar upp för att man enkelt kan tampa och modifera vad som ska skickas.

Datan innehåller mina poäng samt vilket minispel jag just kört.

Nu har jag inte testat att modifiera mina poäng men jag ser absolut inga problem att hamna "överst" på listan genom att modifera datan, även om det kan vara mer eller mindre enkelt beroende på hur mycket tid de lagt på att försöka verifiera om datan är korrekt.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Wickit:

Som med de flesta spel går det att fuska, det handlar bara hur mycket utvecklarna har gjort för att försvåra det.

Efter en snabb inspektion av min trafik när jag kör spelet så ser jag att spelet skickar

PostStart till http://www.klarakrisen.se/api/moment/poststart vid varje start av spel

MomentID: 3 SessionID: "d852d3dcaf39492d9307c4d4940ab35e" UserID: "-"

samt PostStop till http://www.klarakrisen.se/api/Moment/PostStop vid stop av spel

momentId: 3 score: 150 sessionId: "d852d3dcaf39492d9307c4d4940ab35e" time: 12 userId: "-"

Datan skickas över vanlig http alltså helt okrypterad, vilket öppnar upp för att man enkelt kan tampa och modifera vad som ska skickas.

Datan innehåller mina poäng samt vilket minispel jag just kört.

Nu har jag inte testat att modifiera mina poäng men jag ser absolut inga problem att hamna "överst" på listan genom att modifera datan, även om det kan vara mer eller mindre enkelt beroende på hur mycket tid de lagt på att försöka verifiera om datan är korrekt.

De bryr sig nog inte ett skvatt om folk fuskar, de kommer ändå bara förlora en ipad på det. De vill istället att folk ska lära sig om nödsituationer genom att folk sitter och nöter spelet länge nog för att det ska fastna

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickit:

Som med de flesta spel går det att fuska, det handlar bara hur mycket utvecklarna har gjort för att försvåra det.

Efter en snabb inspektion av min trafik när jag kör spelet så ser jag att spelet skickar

PostStart till http://www.klarakrisen.se/api/moment/poststart vid varje start av spel

MomentID: 3 SessionID: "d852d3dcaf39492d9307c4d4940ab35e" UserID: "-"

samt PostStop till http://www.klarakrisen.se/api/Moment/PostStop vid stop av spel

momentId: 3 score: 150 sessionId: "d852d3dcaf39492d9307c4d4940ab35e" time: 12 userId: "-"

Datan skickas över vanlig http alltså helt okrypterad, vilket öppnar upp för att man enkelt kan tampa och modifera vad som ska skickas.

Datan innehåller mina poäng samt vilket minispel jag just kört.

Nu har jag inte testat att modifiera mina poäng men jag ser absolut inga problem att hamna "överst" på listan genom att modifera datan, även om det kan vara mer eller mindre enkelt beroende på hur mycket tid de lagt på att försöka verifiera om datan är korrekt.

Tråkigt att folk gör så egentligen, nu är det nog rätt säkert att det görs eftersom två personer i topplistan har högsta möjliga poäng. Inte rättvist mot oss som spelar på riktigt xD Jag försöka i alla fall...
Dock är det intressant att sådana ändringar kan göras!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

De bryr sig nog inte ett skvatt om folk fuskar, de kommer ändå bara förlora en ipad på det. De vill istället att folk ska lära sig om nödsituationer genom att folk sitter och nöter spelet länge nog för att det ska fastna

Jo nog är det en effektiv kampanj tror jag också! Tänk vad en Apple-produkt kan locka.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickit:

Som med de flesta spel går det att fuska, det handlar bara hur mycket utvecklarna har gjort för att försvåra det.

Efter en snabb inspektion av min trafik när jag kör spelet så ser jag att spelet skickar

PostStart till http://www.klarakrisen.se/api/moment/poststart vid varje start av spel

MomentID: 3 SessionID: "d852d3dcaf39492d9307c4d4940ab35e" UserID: "-"

samt PostStop till http://www.klarakrisen.se/api/Moment/PostStop vid stop av spel

momentId: 3 score: 150 sessionId: "d852d3dcaf39492d9307c4d4940ab35e" time: 12 userId: "-"

Datan skickas över vanlig http alltså helt okrypterad, vilket öppnar upp för att man enkelt kan tampa och modifera vad som ska skickas.

Datan innehåller mina poäng samt vilket minispel jag just kört.

Nu har jag inte testat att modifiera mina poäng men jag ser absolut inga problem att hamna "överst" på listan genom att modifera datan, även om det kan vara mer eller mindre enkelt beroende på hur mycket tid de lagt på att försöka verifiera om datan är korrekt.

Hur skulle man göra om man vill modifiera detta?

Permalänk
Medlem

Spel som kräver mycket tänkande och går på tid samt spel som går jävligt fort minns jag att när jag var yngre bara letade upp processen i cheatengine och ändra hastigheten på spelet.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Spel som kräver mycket tänkande och går på tid samt spel som går jävligt fort minns jag att när jag var yngre bara letade upp processen i cheatengine och ändra hastigheten på spelet.

Har testa detta och att ändrat på poängen rent av men slowmotionen funkade inte och poängen ändras bara rent "visuellt" då end plaseringen inte ändras.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisk4rn:

Har testa detta och att ändrat på poängen rent av men slowmotionen funkade inte och poängen ändras bara rent "visuellt" då end plaseringen inte ändras.

Skickades från m.sweclockers.com

Vet inte hur spelet i fråga ens ser ut, men det funkade på många flashspel när jag var yngre ^^

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535