Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Spel på steam borta.

Permalänk
Medlem

Spel på steam borta.

Halloj

Såg nyss att ett spel, bioshock infinite (köpt 13-03-31) plötsligt saknas bland mina spel på steam.
O efter att logga in i via webbläsaren så kan jag konstatera att jag inte längre äger spelet. Kul..

Support svarar inte alls.

Har tvåstegsverifiering på kontot o aldrig haft "inbrott".

Vågar man köpa fler spel?
Någon annan som råkat ut för något liknande?

Permalänk
Avstängd

Ja vi kan ju inte svara på varför det försvunnit.
Steam suport lär svara, det har dom alltid gjort åt mig iaf (dom få gångerna jag behövt svar sålänge steam funnits).
Klart man vågar köpa spel.

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem

Har du bekräftelsemailet kvar från när du köpte spelet? I så fall hade det varit ett bra bevis inför supporten.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Var köpte du spelet? Är det via en icke auktoriserad butik kan dom ha tagit bort det pga stulna nycklar eller liknande.

Permalänk
Medlem

Det finns två sätt att bli av med spel i Steam som jag känner till, första är om du mailar in till support och säger att du vill nullifiera en cd key du har i ditt library eller så har nyckeln nullifierats av skaparen/publishern av någon anledning.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Medlem

Kan vara fel hos Steam också, för tillfället verkar t ex inga Ubisoft-spel som kräver Uplay fungera via Steam.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Halloj

Såg nyss att ett spel, bioshock infinite (köpt 13-03-31) plötsligt saknas bland mina spel på steam.
O efter att logga in i via webbläsaren så kan jag konstatera att jag inte längre äger spelet. Kul..

Support svarar inte alls.

Har tvåstegsverifiering på kontot o aldrig haft "inbrott".

Vågar man köpa fler spel?
Någon annan som råkat ut för något liknande?

Om du köpt spelet via en 3'e part så som fast2play osv.. Så kan de ha varit stulna nycklar som dom dragit tillbaka.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Köpt från Gamecarddirekt.se enligt ordermail.

Om det vore en stulen nyckel som jag fick några dagar efter releasen så är det ju märkligt att den inte försvunnit innan.

Har fyllt i allt inkl produktnyckel till support.
Försöker jag lägga in produktnyckeln igen så står det att den redan är i bruk.

Tycker ju att de https://support.steampowered.com/ kunde svara iaf...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Köpt från Gamecarddirekt.se enligt ordermail.

Om det vore en stulen nyckel som jag fick några dagar efter releasen så är det ju märkligt att den inte försvunnit innan.

Har fyllt i allt inkl produktnyckel till support.
Försöker jag lägga in produktnyckeln igen så står det att den redan är i bruk.

Tycker ju att de https://support.steampowered.com/ kunde svara iaf...

När skrev du till dem? För det kan ta ett par dagar...

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

När skrev du till dem? För det kan ta ett par dagar...

Söndags.

Permalänk
Medlem

Då vet jag faktiskt inte. Du kan ju alltid fråga dem igen i kommentarsfältet. Men tror det bara är att avvakta tyvärr. :/

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Om det nu hade varit pga suspekta nycklar så tycker man ju ändå att Steam borde säga något till en De tar ju faktiskt något ifrån en.

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy:

Om det nu hade varit pga suspekta nycklar så tycker man ju ändå att Steam borde säga något till en De tar ju faktiskt något ifrån en.

Så sant som det är sagt. Oacceptabelt att annan part kan ta bort spel/produkter de inte anser att man har rätt till, speciellt oacceptabelt om man betalat för dem. Det är ren stöld.

Det är inte undra på att pirater är så pass utbredda som de är; de är mycket seriösare eftersom de inte går in och tar vad du har - inte ens trots att du inte ens betalat för det.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy:

Om det nu hade varit pga suspekta nycklar så tycker man ju ändå att Steam borde säga något till en De tar ju faktiskt något ifrån en.

Yes, det står dock när man loggar in "a gift has been revoked". Hände för mig en gång när jag böt ett CS:GO för nycklar. Fick dock tillbaka nycklarna efter jag kontaktat supporten.

Permalänk
Medlem

Tycker det är fel att dom tar bort från användaren, man har ju köpt och kunnat spela innan, det dom ska göra är att slå till mot dom som säljer stulna nycklar

Permalänk
Medlem

Grejen är väl lite så att om det t ex skulle vara stulna nycklar så är det ju med allt annat som köps som har blivit stulet - det tas från en. Det är väl risken med att köpa från vissa sidor Hoppas aldrig att det händer för mig iallafall. Lycka till TS!

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Friterad:

Tycker det är fel att dom tar bort från användaren, man har ju köpt och kunnat spela innan, det dom ska göra är att slå till mot dom som säljer stulna nycklar

KAN de det? Valve vet ju inte vart du fått nyckeln ifrån. O även om de visste så kan de väl inte göra nåt åt fast2play o liknande?
Valve samarbetar med publicenten vilket e helt rätt. Har publicenten förlorat 2000 nycklar så ska de fanimig raderas. Valve kan ju absolut inte hjälpa att folk köper spel från (halv?)kriminella.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Valve kan ju spåra nycklarna, de vet varifrån de kommer. Så om en batch nycklar är stulen så har de inga problem att låsa dem.

Det intressanta vore ju vad svensk lag säger om saken. Man kan ju som bekant inte längre hävda god tro och många sidor som säljer nycklar har ju omdiskuterad legitimitet.

Edit: Att Steam inte svarat på 3 arbetsdagar är ju också anmärkningsvärt. Man kan ju tycka att de som (mest hästlängder) största aktör borde ha råd med en ordentlig kundservice.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem

Jag kan inte se att han har något case mot Steam om de visar sig att nyckeln inte var ok (annan region etc), vill han hävda sin rätt är det i så fall mot Gamecarddirekt.se som faktiskt sålt nyckeln.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Sluta köpa från andra och 3e parts sidor som inte är så godtrogna. Jag tycker Steam har all rätt på sin sida att ta bort falska nycklar.

Steamsupport brukar ta runt en vecka så vänta några dagar till, dem kommer ju svara till slut.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Kort sagt så äger man inte digitala spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VituraZ:

Yes, det står dock när man loggar in "a gift has been revoked". Hände för mig en gång när jag böt ett CS:GO för nycklar. Fick dock tillbaka nycklarna efter jag kontaktat supporten.

Har aldrig fått upp någon info alls.

Skulle nyckeln vara "felaktig" på något vis så ser jag inget problem från steams sida förutom att de kunde isf ge någon form av information..

Permalänk
Medlem

kan de inte hantera eller vill täcka upp för bristerna systemet så borde de ju hålla sig till att enbart sälja egna serier isf.

banker går tex tom lite bortom vad som kan anses rimliga skyldigheter.

ICA-stig kommer inte hem till nån kund och tar äggen ur kylskåpet för att nån rävat hos den lokale bonden liksom. galet.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Nu är det så också att det är inte steams fel att nyckeln blir låst eller borttagen utan det är utvecklaren/publishern som tvingar steam att ta bort den.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Boss302:

Har aldrig fått upp någon info alls.

Skulle nyckeln vara "felaktig" på något vis så ser jag inget problem från steams sida förutom att de kunde isf ge någon form av information..

Enligt egen erfarenhet är Steams support mer eller mindre värdelös. Deras tjänst fungerar bra så länge inget krånglar, GOG, Uplay och Origin ligger ganska långt före idag.

Just att Valve inte meddelat dig att de tagit bort dina spel borde vara straffbart. Nu försöker de fula sig och hålla sig fri från ansvar genom att kalla deras DRM-klient för en tjänst och annat larv men det borde vara möjligt att få detta åtgärdat. Du bör kontakta butiken du köpt din nyckel från med om vad som har hänt. Huruvida det är de eller Valve som ska lösa problemet låter jag dock vara osagt.

Vid framtida köp skulle jag rekommendera, likt alla andra i tråden, att vara mer nogrann över vart spel köps. Green Man Gaming brukar vara den billigaste auktoriserade butiken att köpa ifrån. Säkrast är väl direkt från Steam men med tanke på priserna är ju självklart detta inte ett realistiskt alternativ (förutom, möjligen, vid någon rea).

Hoppas det löser sig för dig!

Permalänk
Medlem

Det kan ta allt från 3 dagar till 1 månad för steam support att svara, de är riktigt sega

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför folk går korståg mot steam? Det är ju speltillverkaren/försäljaren ni ska gnälla på om något.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus117:

Kort sagt så äger man inte digitala spel.

Nej det gör man inte, man köper bara rätten att använda dem. Det gäller för övrigt i stort sett all kommersiell mjukvara och så har det varit i åratal.

Skrivet av anon5930:

Enligt egen erfarenhet är Steams support mer eller mindre värdelös. Deras tjänst fungerar bra så länge inget krånglar, GOG, Uplay och Origin ligger ganska långt före idag.

Just att Valve inte meddelat dig att de tagit bort dina spel borde vara straffbart. Nu försöker de fula sig och hålla sig fri från ansvar genom att kalla deras DRM-klient för en tjänst och annat larv men det borde vara möjligt att få detta åtgärdat. Du bör kontakta butiken du köpt din nyckel från med om vad som har hänt. Huruvida det är de eller Valve som ska lösa problemet låter jag dock vara osagt.

Håller med om att Valves sätt att sköta sin butik lämnar en hel del att önska men jag är i alla fall säker på att om TS köpt spelet hos en icke-auktoriserad återförsäljare så är det inte Valves skyldighet att lösa detta.

Skrivet av anon5930:

Vid framtida köp skulle jag rekommendera, likt alla andra i tråden, att vara mer nogrann över vart spel köps. Green Man Gaming brukar vara den billigaste auktoriserade butiken att köpa ifrån. Säkrast är väl direkt från Steam men med tanke på priserna är ju självklart detta inte ett realistiskt alternativ (förutom, möjligen, vid någon rea).

GreenMan med flera auktoriserade butiker borde vara lika säkra som att handla direkt på Steam. Har själv köpt ett drygt hundratal spel från GMG och Humble Store och det har aldrig strulat.

http://www.epicbundle.com/official-steam-reseller

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxWarp:

Håller med om att Valves sätt att sköta sin butik lämnar en hel del att önska men jag är i alla fall säker på att om TS köpt spelet hos en icke-auktoriserad återförsäljare så är det inte Valves skyldighet att lösa detta.

det är det nog inte så många som menar heller. men med den inställningen kan man ju utan att vara helt orimlig också anse att Valve inte ska lösa problemen för nån annan som slarvat, eller så bara drabbats av ytterligare tredje parts slarv. (menar inte slutkund utan distributörer eller återförsäljare)

det var ivf det jag menade med att de kanske borde hålla sig till enkanlig distribution, eller åtminstonne ta upp sånt med leverantörer istället för sina eller andras kunder. stölden i sin tur borde ju vara en polisfråga av federal eller internationell brottsbekämpning snarare.

men man vill antagligen inte ens lösa problemen.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Köpt från Gamecarddirekt.se enligt ordermail.

Om det vore en stulen nyckel som jag fick några dagar efter releasen så är det ju märkligt att den inte försvunnit innan.

Har fyllt i allt inkl produktnyckel till support.
Försöker jag lägga in produktnyckeln igen så står det att den redan är i bruk.

Tycker ju att de https://support.steampowered.com/ kunde svara iaf...

Låter som en fulsida. Så troligtvis så är det la ngn nyckel som är stulen, och så har den riktiga ägaren claimat nyckeln.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010