Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Playstation 4 - Priset

Permalänk
Medlem

Playstation 4 - Priset

Det har varit en hel del spekulationer och frågor runt Playstation 4, framför allt priset. Sonys konferens på E3 så avslöjar dom att konsolen kommer ligga på £350 för kunderna i United Kingdom och $399 för kunderna i USA.
När man går in på kända butiker så som Elgiganten och CDON, så går det att förhandsboka varan med en kostnad på omkring 4500.

£350 motsvarar cirka 3530 SEK
$399 motsvarar cirka 2560 SEK

Är konsolen regionslåst? Går det att köpa varan i USA och fortfarande kunna spela på den hemma i Sverige?

Permalänk
Livsnjutare 😎

PS3an var ju inte regionslåst, och detta var en väldigt uppskattad funktion av användarna, så jag tror inte Sony lägger in regionsskydd igen.
.. Men detta är min personliga spekulation.

Pirserna är alltid lite högre än när man gör om valutan direkt, tänker man tex. US dollar så skall man också ha i åtanke att du får betala en delstats skatt som är lite olika mellan delstat och delstat - UTÖVER det satta priset.
Sedan kan du åka på tull vid import utifrån.

Komplett.se listar PS4an för 3890:-, vilket skall vara den officiella så sent som igår - tidigare har det dock varit "påhittade priser".

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Konsolen är ej regionslåst, sen får du även tänka på de priser som står på div. hemsidor är preliminära priser som kan komma att ändra sig senare.

Visa signatur

Fractal Design R3 || Silverpower 500W || Asus P7P55D-E LX || i5 760 @3.80GHz || Zalman CNPS10X Extreme || 8GB 1333MHz DDR3 || Asus GTX 560 Ti DirectCu II TOP

Permalänk
Medlem

Varken konsolen eller spelen kommer vara regionslåsta (vad jag hört och läst, ingen källa).

Priset får du tänka på att lägga till 25% moms på (på det amerikanska priset iaf). Förutom det vet jag inte riktigt hur det fungerar, men Nordisk Film tror jag är dom som sätter priset till Playstation i Sverige.

Står mkt info om allt det här i andra trådar om PS4 i forumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

PS3an var ju inte regionslåst, och detta var en väldigt uppskattad funktion av användarna, så jag tror inte Sony lägger in regionsskydd igen.
.. Men detta är min personliga spekulation.

Pirserna är alltid lite högre än när man gör om valutan direkt, tänker man tex. US dollar så skall man också ha i åtanke att du får betala en delstats skatt som är lite olika mellan delstat och delstat - UTÖVER det satta priset.
Sedan kan du åka på tull vid import utifrån.

Komplett.se listar PS4an för 3890:-, vilket skall vara den officiella så sent som igår - tidigare har det dock varit "påhittade priser".

3900 alltså. Hade hoppats på runt 3500... får se hur andra butiker kommer att lägga pris på konsolen inom kort.

Skrivet av thomjon91:

Konsolen är ej regionslåst, sen får du även tänka på de priser som står på div. hemsidor är preliminära priser som kan komma att ändra sig senare.

Är det mest värt att beställa från till exempel amazon.co.uk?

Skrivet av m4gnify:

Varken konsolen eller spelen kommer vara regionslåsta (vad jag hört och läst, ingen källa).

Priset får du tänka på att lägga till 25% moms på (på det amerikanska priset iaf). Förutom det vet jag inte riktigt hur det fungerar, men Nordisk Film tror jag är dom som sätter priset till Playstation i Sverige.

Står mkt info om allt det här i andra trådar om PS4 i forumet.

Tack för svaret! Har redan kollat igenom andra trådar där ämnena har gått ur står, skapade denna tråd för att fokusera på priset och få en lite större klarhet.

Permalänk

vet inte riktigt, kanske blir billigare, dock lär du få ett engelsk nätdel, så då lär du nog få köpa en ny sådan vilken kanske gör att de blir samma pris i slut ändan, sen ifall de går sönder, så lär de ta längre tid än du köpte den i sverige. Vi får se när dom släpper priset för den svenska marknaden ifall de är mer värt att importera eller ej.

Visa signatur

Fractal Design R3 || Silverpower 500W || Asus P7P55D-E LX || i5 760 @3.80GHz || Zalman CNPS10X Extreme || 8GB 1333MHz DDR3 || Asus GTX 560 Ti DirectCu II TOP

Permalänk
Medlem

officiella priset har dom redan gått ut med för vad som gäller inom Sverige och de är ju 3890:- som riktpris sen har inte alla ändrat sitt pris till vad dom nu vill sälja ps4 för.

Tycker priset känns riktigt bra.

Visa signatur

PS4: Xnetium (Street fighter V, Diablo 3 etc...)
Citera för svar

Permalänk
Medlem

Det är detta som är en positiv sak med digitala shoppar. Man slipper alla mellanhänder som lägger på utgifter m.m.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Maysay:

Det är detta som är en positiv sak med digitala shoppar. Man slipper alla mellanhänder som lägger på utgifter m.m.

Var kan man köpa en nerladdningsbar konsol?

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Var kan man köpa en nerladdningsbar konsol?

Meh, har du inte hört om den där 3D-skrivaren.

Funkar inte den eller?

Visa signatur

Si vis pacem, para bellum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Var kan man köpa en nerladdningsbar konsol?

Om du tänker till lite så förstår du nog vad jag menar. Spel och t.ex Steam. Jag tror att många retail spel kommer att få extra utgifter innan de kommer hit precis som PS4an. Det är inget konstigt. Det fungerar så med återförsäljare. Så att PS4an blir lite dyrare här i sverige är inte en så stor grej.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem

http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20130614/har-ar-svenska-pri...
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=782007

3890kr kommer den kosta

"Många har undrat - hur mycket kommer Xbox One och Playstation 4 att kosta?
Nu är priserna officiella!" komplett @ facebook

Visa signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.
twitch.com/MrFEGISEN

Permalänk

Vid konsollanseringar brukar man kunna lägga till en nolla på priset. $400 = 4000kr alltså.

Visa signatur

Chassi: Antec Three Hundred | CPU: Intel i5 2500K @ 4,5GHz | GPU: PowerColor Radeon HD 7970 | Mobo: Asus P8P67 | Skärm: BenQ GL2450 | Nätagg: Corsair TX650

Permalänk
Avstängd
Skrivet av antonlundin:

Vid konsollanseringar brukar man kunna lägga till en nolla på priset. $400 = 4000kr alltså.

Kanske stämmer ganska bra i det här fallet, men hur långt tillbaka har det här resonemanget fungerat menar du?

Dollarn har inte alltid varit så här låg..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

3890kr här i Sverige.

Jag tror att det blir en Ps4 för mig senare ifall jag kan köpa den i Japan (under resa). Om det visar sig att den blir regionfri och kommer utan förinstallerade konstigheter som binder en till den Japanska marknaden. Runt 2600 kronor om Kronan står sig.

Permalänk
Skrivet av Jfqvist:

Kanske stämmer ganska bra i det här fallet, men hur långt tillbaka har det här resonemanget fungerat menar du?

Dollarn har inte alltid varit så här låg..

Skickades från m.sweclockers.com

Det var samma vid ps3 och xbox 360.

Visa signatur

Chassi: Antec Three Hundred | CPU: Intel i5 2500K @ 4,5GHz | GPU: PowerColor Radeon HD 7970 | Mobo: Asus P8P67 | Skärm: BenQ GL2450 | Nätagg: Corsair TX650

Permalänk
Medlem
Skrivet av koreinu:

3890kr här i Sverige.

Jag tror att det blir en Ps4 för mig senare ifall jag kan köpa den i Japan (under resa). Om det visar sig att den blir regionfri och kommer utan förinstallerade konstigheter som binder en till den Japanska marknaden. Runt 2600 kronor om Kronan står sig.

Är det inte dyrt i Japan? Deras Yen ligger ju högt.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maysay:

Är det inte dyrt i Japan? Deras Yen ligger ju högt.

"Elektronik" är generellt billigare i Japan. Dvs de produkter som härstammar från landet.

Permalänk

Blir en import + 2-3 spel och en dosa, blir i slutändan samma pris som i Sverige för endast konsolen.

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Blir en import + 2-3 spel och en dosa, blir i slutändan samma pris som i Sverige för endast konsolen.

Glöm inte tull och skatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfqvist:

Kanske stämmer ganska bra i det här fallet, men hur långt tillbaka har det här resonemanget fungerat menar du?

Dollarn har inte alltid varit så här låg..

Skickades från m.sweclockers.com

Faktum är att det stämmer väldigt bra, man räknar ju med skatt. Då brukar det bli en 0:a i slutet, stämmer fär nästan alla teknikprylar som prisätts för USA för den delen. Mycket bra tum-mått

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomjon91:

Konsolen är ej regionslåst, sen får du även tänka på de priser som står på div. hemsidor är preliminära priser som kan komma att ändra sig senare.

Angående om regionslåset, jag antar att detta endast gäller spel? Dvs om man ska titta på en film (Blue Ray eller DVD) så är spelarna väl fortfarande regionslåsta. Någon som vet något om detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

PS3an var ju inte regionslåst, och detta var en väldigt uppskattad funktion av användarna, så jag tror inte Sony lägger in regionsskydd igen.
.. Men detta är min personliga spekulation.

Konstigt, en jag känner köpte en amerikansk Blu Ray region A film och kunde inte spela den på sin svenska PS3.
Själv har jag bara svenska PS3 spel och BluRay filmer. Har både region 1 och 2 DVD filmer, men har nog faktiskt inte provat några av region 1 filmerna i PS3:an (har mestadels region 2 där också).

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Konstigt, en jag känner köpte en amerikansk Blu Ray region A film och kunde inte spela den på sin svenska PS3.
Själv har jag bara svenska PS3 spel och BluRay filmer. Har både region 1 och 2 DVD filmer, men har nog faktiskt inte provat några av region 1 filmerna i PS3:an (har mestadels region 2 där också).

Du har helt rätt, Ps3'an är regionslåst för filmer. Bror min köpte en PS3'a i USA för en herrans massa år sedan, han kan spela upp region A filmer men inte region B som vi har här i sverige. Däremot så är spelen ej regions låsta förutom ett enda spel som är regionslåst vad jag känner till.

En stor anledning att jag vill köpa en PS4 är just att den inte är regionslåst och jag hoppas att dom även inkluderar filmer i det uttalandet. Då skulle behovet av en dyr regionsfri BD spelare försvinna helt.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xnet:

officiella priset har dom redan gått ut med för vad som gäller inom Sverige och de är ju 3890:- som riktpris sen har inte alla ändrat sitt pris till vad dom nu vill sälja ps4 för.

Tycker priset känns riktigt bra.

länk till info om det officiella priset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spajdah:

http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20130614/har-ar-svenska-pri...
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=782007

3890kr kommer den kosta

"Många har undrat - hur mycket kommer Xbox One och Playstation 4 att kosta?
Nu är priserna officiella!" komplett @ facebook

det där är Kompletts priser som är "officiella", det kan lika gärna vara importerade PS4or

Vi har fortfarande inte hört någonting om listpriserna från Nordisk Film som mer eller mindre styr slutpriset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammskog:

det där är Kompletts priser som är "officiella", det kan lika gärna vara importerade PS4or

Vi har fortfarande inte hört någonting om listpriserna från Nordisk Film som mer eller mindre styr slutpriset.

Tvivlar att dem skulle vara importerade, isofall skulle dem skriva det eftersom blueray filmer är region låsta antar jag som det var på ps3

Visa signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.
twitch.com/MrFEGISEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spajdah:

Tvivlar att dem skulle vara importerade, isofall skulle dem skriva det eftersom blueray filmer är region låsta antar jag som det var på ps3

Det är bara Komplett och deras systersite Inwarehouse som har det "officiella" priset. Övriga siter ligger på 4490 kr, de skulle inte ha så högt pris om de kunde gå med vinst på samma priser som Komplett/Inwarehouse.

Bluerayfilmer kör alla på samma region inom EU

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammskog:

Det är bara Komplett och deras systersite Inwarehouse som har det "officiella" priset. Övriga siter ligger på 4490 kr, de skulle inte ha så högt pris om de kunde gå med vinst på samma priser som Komplett/Inwarehouse.

Bluerayfilmer kör alla på samma region inom EU

Fattar också att alla blueray filmer är samma region inom EU, men eftersom du sa importerade menade jag från USA eller dylikt.

*EDIT* aja får hoppas dem andra sidorna sätter samma pris, vill helst beställa från Webhallen ^^

Visa signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.
twitch.com/MrFEGISEN

Permalänk
Medlem

nej, menade importerat från Tyskland eller England där priserna till slutkund ligger på ca 3500 kr. Med de priserna så borde större butiker kunna importera direkt från ett annat EU-land och fortfarande gå med vinst trots att de till och med säljer konsolen till ett pris satt under NFs grossistpris.

Har förbokat från Webhallen (just nu 4490) och Elgiganten (3995 innan de höjde priset) så jag hoppas på att de kommer sänka priset men jag är skeptisk utifrån tidigare erfarenheter av NFs beteende när det gäller prissättning.