Hama Thunder v5 Force Feedback

Permalänk
Medlem

Hama Thunder v5 Force Feedback

Hej SweC och Kjell & Company om ni finns här!
Har inte obegränsat med pengar så köpte Hama's Thunder V5, för att köra F1 2013, då den verkade bäst i sin billiga klass. Den känns inte billig, ser inte billig ut men...

Efter helt vanlig körning, kom nog till kvalet i Australien då det började glappa lite i styrleden, inget större o inget som störde men som har blivit lite värre, även lite plastiga pedaler utan motstånd, men det kam ha varit från början lr kan ha och göra med Force Feedbacken också, men d som störde mest var att Force Feedbacken inte funka... Kolla manualen på nätet, den jag fick med i paketet fick samma svar i båda:

Citat:

VI: Functions
Vibration Functions

The Hama Racing Wheel Thunder V5 has two internatl motorrs, which only functions in games tha also supports Force Feedback and when all supplied drivers have been installed on your PC.
Refer to the manual of your game to find out if it supports the vibration functions.
If problems persist, check if whether vibration support was activated on the game options.

Så jag mailade Hama men har inte fått svar än...

Varför kan man inte länka lr själva tillhandahålla dessa drivrutiner lr firmware som krävs för att ratten ska vibrera när den e inkopplad i PC!?!?
För jag antar att ingen av er som har köpt denna till PS3 har haft problem? Tacksam för lösning eller hjälp överhuvudtaget! Hade ja inte blivit så besatt av F1 hade ja gjort ett rationellt beslut med efterforskning, omdömen, jämförelse m.m. men nu är de för sent så får gå ner till Kjell & Company imorgon och se vad man kan göra åt saken om dom vet någonstans man kan få tag i drivers/firmware för Force Feedback till PC lr om dom finns här och man kan ta ett snack med dom här vore kanon!
MVH
encor3

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi | Asus P8Z77-V | i5 3570K @ 4.3Ghz Turbo |
Cooler Master Hyper 212 EVO w/ CM Blade Master PWM PnP | Corsair VENGEANCE 4x4GB CL9 1600Mhz | Corsair HX850W |
Gigabyte GTX 970 G1 Gaming Windforce x3 |
OCZ Vertex3 MAX IOPS 120Gb | Samsung 840 EVO 250Gb | Kingstong HyperX 120Gb | WDC 1Tb 7200rpm | 7200 rpm Hitachi 2Tb |
Vid influx av cash är uppgradering prio 1!

Permalänk
Medlem

Värt att tänka på också är att alla rattar har tyvärr inte lika bra stöd i alla spel. Det är upp till speltillverkaren att implementera stöd för ratt, nu är ju F1-serien ändå en känd racingserie men kanske värt att kolla upp så att just din ratt har fullt stöd? Inte ens när jag hade min Logitech G27 var det fullt stöd i alla spel, kan tyvärr inte säga något om just F1 då jag själv inte spelar den serien.

Detta utesluter självklart inte att din ratt är defekt men dåligt stöd kan te sig olika mellan spel och märken på rattar. Självklart spelar även i detta fall HAMA's drivrutiner in, hur bra är dessa och kanske en nyare version(eller äldre) fungerar bättre.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av krrjon:

Värt att tänka på också är att alla rattar har tyvärr inte lika bra stöd i alla spel. Det är upp till speltillverkaren att implementera stöd för ratt, nu är ju F1-serien ändå en känd racingserie men kanske värt att kolla upp så att just din ratt har fullt stöd? Inte ens när jag hade min Logitech G27 var det fullt stöd i alla spel, kan tyvärr inte säga något om just F1 då jag själv inte spelar den serien.

Detta utesluter självklart inte att din ratt är defekt men dåligt stöd kan te sig olika mellan spel och märken på rattar. Självklart spelar även i detta fall HAMA's drivrutiner in, hur bra är dessa och kanske en nyare version(eller äldre) fungerar bättre.

Du har ju rätt det står bara Force Feedback 0-100% inte till vilka rattar som d passar t lr så men e fortfarande intresserad av nån som vet nån firmware/driver för att få i gå igång "FF" o motstånd i pedalerna, d e ju mitt misstag att ja köpte billigast möjligaste ratt men medlen sätter målen... synd att det inte finns något mellanskikt från 5-600:- - 2k+:- skiktet...
Tack för snabbt svar krrjon

Ps. En ny fråga, har mailat Hama o Kjell & Co ska ja vänta t ja får svar innan ja går dit, har 6mån garanti som gåt ut 1/12...

Tack Igen!

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi | Asus P8Z77-V | i5 3570K @ 4.3Ghz Turbo |
Cooler Master Hyper 212 EVO w/ CM Blade Master PWM PnP | Corsair VENGEANCE 4x4GB CL9 1600Mhz | Corsair HX850W |
Gigabyte GTX 970 G1 Gaming Windforce x3 |
OCZ Vertex3 MAX IOPS 120Gb | Samsung 840 EVO 250Gb | Kingstong HyperX 120Gb | WDC 1Tb 7200rpm | 7200 rpm Hitachi 2Tb |
Vid influx av cash är uppgradering prio 1!

Permalänk
Medlem

Jag har precis Pre-Ordered nya F1 2014 som kmr i okt och skulle vilja spela detta på en något bättre ratt än Hama V5 Thunder jag har.
Krav:
Ingen kopplingspedal eller växlingsspak och så ska den inte kännas billigare och plastigare än den jag har nu =P inte svårt...
Hur ska man tigga, jobba, få förtidig julklapp o födelsedagspresent samtidigt osv... för att få ihop pengarna till en bra ratt...
Kom gärna med förslag på vad jag ska skaffa för märka/modell o så... och sry om offtopic men fick inte svar på min originalfråga

//encor3

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi | Asus P8Z77-V | i5 3570K @ 4.3Ghz Turbo |
Cooler Master Hyper 212 EVO w/ CM Blade Master PWM PnP | Corsair VENGEANCE 4x4GB CL9 1600Mhz | Corsair HX850W |
Gigabyte GTX 970 G1 Gaming Windforce x3 |
OCZ Vertex3 MAX IOPS 120Gb | Samsung 840 EVO 250Gb | Kingstong HyperX 120Gb | WDC 1Tb 7200rpm | 7200 rpm Hitachi 2Tb |
Vid influx av cash är uppgradering prio 1!

Permalänk
Medlem
Skrivet av encor3:

Jag har precis Pre-Ordered nya F1 2014 som kmr i okt och skulle vilja spela detta på en något bättre ratt än Hama V5 Thunder jag har.
Krav:
Ingen kopplingspedal eller växlingsspak och så ska den inte kännas billigare och plastigare än den jag har nu =P inte svårt...
Hur ska man tigga, jobba, få förtidig julklapp o födelsedagspresent samtidigt osv... för att få ihop pengarna till en bra ratt...
Kom gärna med förslag på vad jag ska skaffa för märka/modell o så... och sry om offtopic men fick inte svar på min originalfråga

//encor3

Kolla bland Logitech och Thrustmaster, dom har bra rattar i alla prisklasser. kolla även på begagnat då kan du få mycket mer för pengarna då

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Kolla bland Logitech och Thrustmaster, dom har bra rattar i alla prisklasser. kolla även på begagnat då kan du få mycket mer för pengarna då

Tackar för tipset, d ska kollas upp!

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi | Asus P8Z77-V | i5 3570K @ 4.3Ghz Turbo |
Cooler Master Hyper 212 EVO w/ CM Blade Master PWM PnP | Corsair VENGEANCE 4x4GB CL9 1600Mhz | Corsair HX850W |
Gigabyte GTX 970 G1 Gaming Windforce x3 |
OCZ Vertex3 MAX IOPS 120Gb | Samsung 840 EVO 250Gb | Kingstong HyperX 120Gb | WDC 1Tb 7200rpm | 7200 rpm Hitachi 2Tb |
Vid influx av cash är uppgradering prio 1!

Permalänk
Medlem

Bara lite nyfiken på om du hittade någon ratt eller du fick den du har att fungera?

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.