Konsol åt min son i julklapp... men vilken?!

Permalänk

Konsol åt min son i julklapp... men vilken?!

Tänkte köpa min son ett tv spel i julklapp.

Senast jag ägde en konsol var Nintendo 8-bitars och så lånade jag N64 av någon kompis över ett par helger minns jag.
Men utöver det är jag mer av en PC person och känner väl ingen speciell dragning till konsoler.

Dock kan jag se fördelen med en idag när sonen fyller 5 och det kanske blir något gemensam vi kan göra.
Tänker ju att den ska vara med under rätt många år som en "entertainer" hemma...

Är osäker på vad som är lämpligt och hur det funkar idag. Läser mycket om guld medlemskap, månadskostnader för diverse saker... Vad ska man räkna med när man köper en konsol?

För mig känns det som att XboxOne är ett vettigt alternativ som kommer funka i längden. Något som är lite nytt och roligt för mig och sonen.
Tittar på XboxOne bara för att de har Kinect med sig och där tänker jag att det ska finnas lite bra möjligheter till barnspel. Lite Nintendo Wii style tänker jag mig.

Är PS4 et alternativ eller är det något helt annat?

Ska jag kanske gå på något äldre, billigare... som Wii eller PS3, Xbox360 osv?

Tar gärna emot tips.
Notera att jag har verkligen ingen aning om konsoler... Var så mycket enklare förr med Nintendo 8-bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjarterkung:

Tänkte köpa min son ett tv spel i julklapp.

Senast jag ägde en konsol var Nintendo 8-bitars och så lånade jag N64 av någon kompis över ett par helger minns jag.
Men utöver det är jag mer av en PC person och känner väl ingen speciell dragning till konsoler.

Dock kan jag se fördelen med en idag när sonen fyller 5 och det kanske blir något gemensam vi kan göra.
Tänker ju att den ska vara med under rätt många år som en "entertainer" hemma...

Är osäker på vad som är lämpligt och hur det funkar idag. Läser mycket om guld medlemskap, månadskostnader för diverse saker... Vad ska man räkna med när man köper en konsol?

För mig känns det som att XboxOne är ett vettigt alternativ som kommer funka i längden. Något som är lite nytt och roligt för mig och sonen.
Tittar på XboxOne bara för att de har Kinect med sig och där tänker jag att det ska finnas lite bra möjligheter till barnspel. Lite Nintendo Wii style tänker jag mig.

Är PS4 et alternativ eller är det något helt annat?

Ska jag kanske gå på något äldre, billigare... som Wii eller PS3, Xbox360 osv?

Tar gärna emot tips.
Notera att jag har verkligen ingen aning om konsoler... Var så mycket enklare förr med Nintendo 8-bitar

Nu är inte jag dögrym på konsol heller för den delen, men visst tycker jag att alla konsoler funkar. Det viktigaste i den åldern är ju inte grafik eller något sånt utan just spelen själva gameplay osv. Så det beror ju helt och hållet på vad konsolerna har för utbud på spel t.ex exclusives osv. Så kolla upp lite spel också så du välj utifrån spel du tror grabben skulle gilla. Guld medlemskap och så får man ju räkna med förväntar jag mig som Xbox360 så slängde jag in runt en 500-hundring för ett helt år. Ingen stor utgift tycker jag då det är för 12månader vilket blir runt 40-50kr i månaden om man ska tänka så. Så detta är ju min personliga åsikt som från när jag var barn, vi ägda ju lite utav allt möjliga spelkonsoler och det viktiga för mig var just spelen och inte själva konsolen på något sätt

Visa signatur

CPU= Intel Core i7 6700k
PSU= EVGA Supernova G2 750W
Moderkort= ASUS Z170 Pro Gaming
GPU= ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX
Minne= Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 (2x8GB)

Permalänk
Medlem

Varken Xbox one eller PS4 är idag vidare bra alternativ som konsol till barn i 5 års åldern.

Vist Kinekt finns till Xbox One, men här finner du inga spel, du har även Playstation Camera till PS4 för samma sak... Men inga spel. Nu är dessa konsoler bara ett år gamla men överlag har det inte kommit mycket barnspel till dom, Du har lite multiplattform sådana som du finner på exakt varje plattform så för dom kvittar det vilken du köper, ja du finner även dom på äldre generationerna.

Av de nyare konsolerna så är Wii U det bättre alternativet för barnspel, du kan även spela exakt alla Wii spel om du köper kontrolern för det på enheten också.

Vill du spela Kinect spel, med motion o.s.v. så rekommenderar jag dig en Xbox 360 för det, Playstation 3 har också en drös bra Barnspel med deras kamera men den funkar lite annorlunda.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Nintendo Wii U hade jag kört på. Bra, unika spel.

Du e ju en PC typ så det blir nästa steg när han blir runt 10.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Sätter min röst på Xbox One om du vill ha den ett tag då alla nya spel kommer till den och sen så xbox brukar ha lite mer barnspel än playstation.
Kinect är bra mycket bättre på one än 360.

Permalänk
Medlem

Nintendo är klart bäst för unga spelare. Wii U har många roliga spel.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Wii U garanterat + finns en hel hög med bra Wii spel som funkar även de till konsollen. Inte många bra barnspel på PS4 och xbone om ens det finns något förutom bilspel..

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Entusiast

Om det ska vara nytt så Nintendo Wii U garanterat.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Jag vet ju inte heller vad han får spela. Jag satt ju och slakta zombies i Resident Evil på ps1 när jag var runt 5år ^^

Visa signatur

CPU= Intel Core i7 6700k
PSU= EVGA Supernova G2 750W
Moderkort= ASUS Z170 Pro Gaming
GPU= ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX
Minne= Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 (2x8GB)

Permalänk
Medlem

Wii U Premium bundlat med något roligt barnvänligt spel! snällt för din plånbok + att du får tillgång till hela wii biblioteket samt digitala nes/snes spel i nintendo store som du kan lira på den inbyggda displayen när din son gått och lagt sig och snart kommer säkert N64 spel börja dyka upp med, kom ihåg att 99,9% av alla Wii tillbehör funkar till Wii U samt att Wii u scalar upp Wii spelen till HD så finns egentligen inget att förlora?

de "nya" konsollerna är väldigt dyra för det man får för pengarna i dagsläget, äger själv både PS4 och Wii U och föredrar Wii U alla dagar i veckan men ville spela GTA V nu så köpte mig ett PS4 samt att jag vill ha tillgång till några exklusiva titlar som t.ex. Gran Turismo när det kommer

Kommer själv ihåg när jag fick nintendo 64 i julklapp som 6 åring ihop med super mario 64, wave race 64 och star wars, blev mycket glädje och det är just på nintendo 64'an jag har lagt alla mina "spel"minnen från barndomen

sen funkar netflix klienten sjukt bra på Wii U, brukar ligga i sängen och glo genom gamepaden ibland på filmer med hörlurar inkopplade och den är både lättare och mer bekväm att hålla i än min Nexus 7 platta

Gratis att spela online på Wii U med glöm inte det

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av hjarterkung:

Tänkte köpa min son ett tv spel i julklapp.

Du verkar som en snäll far som ger hårda paket till grabben trots han "bara" är 5år, heder åt dig.

För en 5-åring skulle jag nog säga Wii U, det finns i ett par bundlingar beroende på vilket spel du tror han skulle tycka om t.ex.:
Mario Kart 8, The Legend of Zelda: Wind Waker och Mario & Luigi där samtliga verkar ligga på runt 2800kr (konsol och spel tillsammans).

Tror dock inte att Wii U är en konsol att växa med, Xbox One eller Playstation 4 skulle vara ett bättre alternativ men just nu tror jag nog han har störst behållning av ett Wii U. Han får "röra sig" dvs. svinga med armarna och har en rolig kontroll med skärm, visst du har Xbox One med Kinect och PS4 med Playstation Camera / Playstation Move men utbudet av "barnspel" till dem är IMHO jäkligt dåligt.

Jämför man också pris så har du Xbox One:
Enbart konsol: 4300kr, med bundlingar inkl. spel & Kinect: ca. 4700-4900kr.

Jämför man med PS4:
Enbart konsol: 3600kr, Playstation Camera: 450kr, Playstation Move Controller: ca. 230kr = ca. 4800kr utan spel.
Vid en ev. bundling kan du få med spel för nästan eller några hundralappar över enbart konsolpriset men inga som verkar matcha en 5-åring.

Ett tips är att gå till en butik t.ex. Webhallen eller MediaMarkt där de har konsolerna uppställda och lira alla olika. Osäker om MediaMarkt har det, vet att Webhallen iaf. har Xbox One och PS4:a.

Tror nog att du gör det säkraste valet med ett Wii U tsmns. med något spel (en bundling). Skylanders är ju ENORMT populärt bland barn men kanske inte är hans grej ännu (för ung). I annat fall så en bundling Wii U + Skylanders starterpack? Då får du iofs. springa och köpa gubbar stup i kvarten men kul "minipresent" (gubbarna) tänker jag.

Lycka till!

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem

Nintendo Wii. Annars Xbox One före Playstation 4.

Visa signatur

i7-11700k - RTX 3080 - 32GB DDR4 - 1TB SSD

Permalänk
Medlem

Wii köpte jag till mina barn, många bra "barnspel" och de får röra på sig:)
Annat plus är att man kan köra netflix via den med.

Permalänk
Medlem

Skulle välja efter spel om jag promt ska köpa en konsol

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Avstängd

Måste varit en hungrig konsol

Permalänk

Wii / Wii U är det bästa till barnen.

Man är ju i princip en dålig förälder om man inte låter sina barn växa upp i Nintendo-världen.

Några av mina finaste barndomsminnen är från Super Mario Bros 3 och Zelda-spelen. Tänk att gå miste om en sån grej. Hemskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obligatorisk:

Wii / Wii U är det bästa till barnen.

Man är ju i princip en dålig förälder om man inte låter sina barn växa upp i Nintendo-världen.

Några av mina finaste barndomsminnen är från Super Mario Bros 3 och Zelda-spelen. Tänk att gå miste om en sån grej. Hemskt.

Jo, sen min kusin (9 år gammal) fick sitt xbox 360 för ett par år sedan inkl CoD och annat skit som de gillar har han blivit mer och mer våldsam och ska "döda" alla när han leker..

Detta kanske inte händer alla men varför ta risken?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Kolla vad hans vänner har också, så att han inte råkar hamna "utanför" gruppen och inte kan spela med dem.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem

Nintendo Wii U för åldern låter i mina öron passande

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Tjena

Jag hade nog kört på xbox360. Min yngsta pojk är i dag 8 år. Han började med ett wii som han hade mycket roligt med, skylanders, mario m.m. Men sedan när storebrorsan började spela xbox360 så drogs han dit. Fördelen med xboxet tycker jag är alla demospel som ni kan testa. Barn i den åldern har en tendens att tröttna på spel väldigt fort och vill testa nya.
Xbox live medlemskap ska ni ha tycker jag, finns att köpa för 350-400 kr för 12 mån.
Priset på xbox360 är också betydligt lägre än xbox one, man vet ju aldrig hur mycket han kommer att spela.
Det finns ju begagnade med garanti att köpa på tex Game för en vettig peng
Jag kan tillägga att vi även har wii u samt ps3 i familjen men xboxet gillar han allra allra mest

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwd:

Kolla vad hans vänner har också, så att han inte råkar hamna "utanför" gruppen och inte kan spela med dem.

LOL grabben är "5år"

Visa signatur

"That Rally Guy"

Permalänk
Medlem

Köp Evil Within in till han, dom ska lära sig i tid! *Väldigt sarkastisk så ta inget seriöst nu, känns hemskt o behöva lägga till det här ens*

Visa signatur

CPU= Intel Core i7 6700k
PSU= EVGA Supernova G2 750W
Moderkort= ASUS Z170 Pro Gaming
GPU= ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX
Minne= Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 (2x8GB)

Permalänk
Medlem
Skrivet av StegeSWE:

LOL grabben är "5år"

Min lillebror är inte ens 3 år och har redan preferenser..

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk

Jag skulle säga Wii U, där finns de flesta barnvänliga spelen och den är väldigt familjeorienterad. Dessutom är den inte lika dyr som en Xbox One.

Visa signatur

Windows 8.1 64-bit : Intel Core i7 4790K @ 4.00GHz : 2x8(16)GB Crucial BallistiX Sport 1600MHz : MSI Z97 GAMING 5 :
Zotac Nvidia GeForce GTX 780 3GB : 2TB Western Digital Green HDD (Lagring) : 256 Crucial SSD (OS)
En 32 tums 1920x1080 Samsung LED teve som skärm ;D

Permalänk

Speciellt nu när Super Smash Bros Wii U snart kommer ut! Nej men på ett Wii U finns det ju mario, massa mario, pokémon, legend of zelda och andra nintendo exclusives. Dessutom finns det lite "mognare" spel som CoD när pappa vill ha lite skjutande för sig själv

Visa signatur

Windows 8.1 64-bit : Intel Core i7 4790K @ 4.00GHz : 2x8(16)GB Crucial BallistiX Sport 1600MHz : MSI Z97 GAMING 5 :
Zotac Nvidia GeForce GTX 780 3GB : 2TB Western Digital Green HDD (Lagring) : 256 Crucial SSD (OS)
En 32 tums 1920x1080 Samsung LED teve som skärm ;D

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Även jag instämmer, Wii U låter som handsken för handen!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Wii U helt klart. New Super Mario spelen är skitkul när barnen har lagt sig

Permalänk

trevlig respons!

låter som att det blir ett Wii U till Jul.
Hitta de där paketen ni pratat om och mario kart ska nog införskaffas då han är väldigt bil intresserad.

Tack för många bra tips och jag har lärt mig lite mer om konsoler och vad de innebär idag.
Siktar ju självklart på att min son ska bli PC nörd som jag

Permalänk
Medlem

Wii U och troligtvis PS4, LittleBigPlanet 3 har ju precis kommit. Men jag tror han hade nog haft roligare med Wii U i och med mario spelen, Scribblenauts, Smash Bros, Mario Kart 8, Sonic Spelen (utom Boom, ish ;P), Disney Infinity, Donkey Kong Country (Returns och Tropical Freeze), Amiibo, Zelda, Rabbids Land.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Håller med angående Wii U. Helt klart bästa utbudet för spel som passar de yngre, mer snålt med sådana titlar för PS4/XB1. Dessutom är själva konsolen billigare! När han blivit tillräckligt gammal för att börja spela mer avancerade spel så står nog PS5/XB2 och bankar för dörren. Hade jag haft egna barn hade jag utan tvekan valt en Wii U!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2