Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

PS3 bildproblem i 1080

Permalänk
Medlem

PS3 bildproblem i 1080

Har hört att många (kanske) har haft samma problem som jag har, när jag spelar spel som the darkness som klarar av 1080p så får jag konstiga "vågor" på skärmen, ser ut som skuggor som är utdragna över hela bilden.
sjukt störande, har hört att det ska gå att få bort men hittar inget alls på google.

nån som vet nånting om det?

tack för hjälpen

Visa signatur

dont you wish your boyfriend was a gangster like me

Permalänk
Medlem

Re: PS3 bildproblem i 1080

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paranoix
när jag spelar spel som the darkness som klarar av 1080p så får jag konstiga "vågor" på skärmen, ser ut som skuggor som är utdragna över hela bilden.
sjukt störande, har hört att det ska gå att få bort men hittar inget alls på google.

vad är det för TV?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

en LG, veti fan va mer den heter. 42" är den iaf

Visa signatur

dont you wish your boyfriend was a gangster like me

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paranoix
en LG, veti fan va mer den heter. 42" är den iaf

ok, då förutsätter jag mitt tidigare antagande att den inte klarar 1080p med lite större säkerhet tills vidare..

lösning: spela på 1080i eller 720p.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

den klarar 1080p 100% säker. =(

Visa signatur

dont you wish your boyfriend was a gangster like me

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paranoix
den klarar 1080p 100% säker. =(

Att du är säker gör inte felsökningen enklare, med ett modelnummer eller åtminstone prisklass/inköpsdatum/utseende kan man få en bättre uppfattning om vilken tv du har (och kanske orsak till problemet).

En LG inköpt för ett halvår sedan är sannolikt en LB2RF, om du köpt denna nyligen så är det kanske en LF65 eller LY95.
LF65 är slimmad med högtalare under skärmen, LY95 har däremot högtalare på sidan av skärmen.

Sen är det nog också lättare att identifiera problemet om du har möjlighet att ta en bild av TV:n, om inte så får du försöka vara mer utförlig i felbeskrivningen.
Är vågorna konstanta eller uppstår dom ibland, vågräta eller lodräta, väl synliga eller kanske mindre påtagande (men störande när man väl sett dom) osv.
Även inställningar på TV:n påverka bildkvalitet, alltför många kör sina apparater fabriksinställda med tokhög kontrast och felaktiga färger vilket påverkar upplevelsen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 l Nätdel: EVGA Supernova G2 750W l Moderkort: ASUS Z97-A
Processor:
Intel Core i5 4690K l RAM: A-Data 16GB l Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G
SSD: Samsung EVO 250GB l Hårddisk: Toshiba 2TB l OS: Win 10

Permalänk
Medlem

Är det inte så att PS3 har problem med uppskalning av många spel. Det är nog bäst att köra spelen i sin naturliga upplösning som oftast är 720p och i enstaka fall 1080p.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem

tv'när inöpt för ca 1 månad sen. högst iaf.

det är ungefär som svarta vågor som går vågrätt över skärmen när man spelar spel som ska klara av 1080p tex The darkness, ser ut som att det är skuggor från spelet som blir helt utdragna över skärmen.

andra spel är det samma sak med, ninja gaiden och GT HD

nu har jag ställt om mitt ps3 att bara köra 720p å då funkar allt, men jag vill juh kunna leva upp till max

btw så kostade tv'n bara 12k tror jag det va.

Visa signatur

dont you wish your boyfriend was a gangster like me

Permalänk
Medlem

Är det så svårt att titta på baksidan av den efter ett modellnummer?

Permalänk
Medlem

http://www.hdtvtest.co.uk/LG-42LF65/

enda troliga kanditaten med tanke på datum samt pris. och det är knappt.. =/

sägs dock inget om problem med 1080p, dock 24p om det missuppfattas av burken kanske är bästa att avaktivera, men det ska la inte påverka spel?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Troligen inte 1080p tv som sagt... speciellt inte om den kostade 12k..

Permalänk
Medlem

42LC41 heter den, kanske inte klarar 24p fullt?

Visa signatur

dont you wish your boyfriend was a gangster like me

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paranoix
42LC41 heter den, kanske inte klarar 24p fullt?

1366x768 -- http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=199097

står iof att den klarar både 1080p och 24p, men om upplösningen stämmer är det ingen större poäng ändå längre.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

kanske e därför den inte klarar av darkness 100% eftersom upplösningen inte ligger till 1080?

Visa signatur

dont you wish your boyfriend was a gangster like me

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anti1oop
Är det inte så att PS3 har problem med uppskalning av många spel. Det är nog bäst att köra spelen i sin naturliga upplösning som oftast är 720p och i enstaka fall 1080p.

Den skalar inte upp ps3 spel...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReToX
Den skalar inte upp ps3 spel...

Är du helt säker på det? o.O

Vi vet ju säkert att PS3 skalar upp PS and PS2 och DVD till full 1080p. Men de PS3-spel som inte är 1080p native skalas alltså inte upp? Har du någon källa på det? Inte meningen att låta grinig, är bara nyfiken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gekk
Är du helt säker på det? o.O

Vi vet ju säkert att PS3 skalar upp PS and PS2 och DVD till full 1080p. Men de PS3-spel som inte är 1080p native skalas alltså inte upp? Har du någon källa på det? Inte meningen att låta grinig, är bara nyfiken.

När jag startar ett spel som inte är 1080p native så ställer bildsignalen om sig till 720p. Står på TVn, bör vara en säker källa i mina ögon Själv är jag glad över detta då jag inte tycker uppskalning av 720p material är nödvändig..

Permalänk

Har en polare med samma problem, han ringde sonys support och de sa att han behövde en Sony-TV för att nyttja HD fullt ut.
Låter som ett billigt försäljningsknep eller så kanske han missförstod något.

Visa signatur

Jag | Har | Fina | Datorkomponenter | FYI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReToX
När jag startar ett spel som inte är 1080p native så ställer bildsignalen om sig till 720p. Står på TVn, bör vara en säker källa i mina ögon Själv är jag glad över detta då jag inte tycker uppskalning av 720p material är nödvändig..

Men gör det inte att det blir suddigare, som att köra en lägre upplösning på en LCD-skärm än vad den är skapt för? Till och med 360 skalar ju upp sina 720p-spel till 1080p, mig vetligen.

Kanske inte nödvändigt, men ändå suddigare, eller så blandar jag ihop fenomen som uppstår på datorskärmar jämfört med tv-skärmar. Pixelmappning är kanske inte "nödvändigt" när det är tv-signal? ... Eller kör du så du får en svart kant runt hela bilden?

Skulle testa själv, men jag äger ännu inga retailspel, och de nedladdade spel jag har än så länge är alla 1080p. ^^;

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gekk

Kanske inte nödvändigt, men ändå suddigare, eller så blandar jag ihop fenomen som uppstår på datorskärmar jämfört med tv-skärmar. Pixelmappning är kanske inte "nödvändigt" när det är tv-signal? ... Eller kör du så du får en svart kant runt hela bilden?

nja, det blir ju inte riktigt samma. när du höjer upplösningen på en PC så är det ju just det man gör oftast både i spel och annat, tex XBoxen renderar spelen i 720 och skalar sen upp dem på samma sätt som om du kör en lägre upplösning på en datorskärm än den är tänkt för (LCD då alltså) så får man ju inte heller pixelmappat i en liten ruta utan den skalar upp, oftast med taggigt resultat eftersom den funktionen inte är prioriterad. (eller för att ingen vettig människa kör fel upplösning på en LCD) på en TV däremot kan man ju inte förvänta sig att alla källor är tex 720 utan det mesta måste skalas, och därmed proriteras det. så skalar TVn bra spelar det mindre roll om XBoxen eller PS3an har skalning eller ej, och har man en TV som skalar kasst så kan man ju fråga sig om det är så mycket värre med fula spel än fula DVDs. etc. (ugg vilken svamlig sörja, hoppas poängen hittades nånstans i mitten iaf..)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Jag tar och bumpar den här tråden med en fråga:

Min PS3a har fått fnatt.

Jag har förut kunnat spela på min Philips 8404 och det har aldrig varit några problem.

Idag när jag skulle lira så blev spelens bild förminskad, tar alltså inte upp hela bilden utan jag får svarta ramar.

Ute i menyn så är det full screen. WTF?

Smått irriterande. Någon som har någon aning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Jag tar och bumpar den här tråden med en fråga:

Min PS3a har fått fnatt.

Jag har förut kunnat spela på min Philips 8404 och det har aldrig varit några problem.

Idag när jag skulle lira så blev spelens bild förminskad, tar alltså inte upp hela bilden utan jag får svarta ramar.

Ute i menyn så är det full screen. WTF?

Smått irriterande. Någon som har någon aning?

Datorn hade hoppat ur datorläge och tagit bort skalning. Hur nu det inte påverkade PS3an helt vette tusan.