Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Förslag på uppgradering av 2,5 år gammal dator (spel/CAD)

Permalänk
Medlem

Förslag på uppgradering av 2,5 år gammal dator (spel/CAD)

Hej!
Mitt system har nu hunnit bli drygt 2,5 år gammalt och hänger med skapligt bra ännu.
Funderar på att börja streama och har provat lite och det fungerade bra i D3 men laggar lite för mycket för att vara spelbart i FPS-spel t.ex. CS:GO.
Är också osäker på hur nuvarande systemet orkar med BF4, har inte kommit mig för att skaffa spelet då betan kraschade nästan direkt.

Chassi: Fractal Design Define R3 Svart
PSU: Corsair TX 650W V2 /80+ Bronze
Moderkort: Asus P8Z68-V PRO/GEN3, Z68
RAM: Corsair 16GB (4x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP BLÅ
Grafikkort: Asus GTX570 1280MB PCI-E DC
CPU: Intel® Core i5 2500K, 3.3GHz, 6MB
Processorkylare: Scythe Grand Kama Cross
HDD: Samsung SSD 840 series 120GB+ INTEL 320 Serie SSD 120GB SATA II
OS: Win7

Kört dualscreen sen start men överväger att införskaffa en till Dell UltraSharp U2412M och ersätta min gamla samsung 2nd skärm (1680x1050) med.
Kommer rulla i upplösningen 2x 1920x1200.
Använder framförallt datorn till CS:GO, BF3, Diablo III, CAD och allmänt surf/studier (multitasking med väldigt många internetfönster hör till vardagen).

Går nu i tankarna på att eventuellt uppgradera systemet och önskar nu er hjälp att komma med förslag.
Frågorna jag skulle vilja ha svar på är:

Vilka saker är fortfarande aktuella att ha kvar?
Vad är dags att uppgradera/vänta med till senare?

Budgeten är inte särskilt snäv, men det får gärna vara prisvärt.

Upplever som att systemet inte halkat efter så särskilt mycket trots 2,5 år på nacken. Den enda gången jag känt att det inte riktigt hängt med var när jag provade att streama. Har förövrigt 1gbit/s upp och ned så det är inte på grund av min uppkoppling.

Mvh Zeedie

Permalänk
Medlem

överklocka din processor och byt grafikkort. antar att du inte ska spela på båda skärmarna.

Permalänk
Medlem

För streaming behövs en bra processor så det kan vara läge att uppgradera den till en i7 4770k t.ex. Annars grafikkortet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

För streaming behövs en bra processor så det kan vara läge att uppgradera den till en i7 4770k t.ex. Annars grafikkortet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

överklocka din processor och byt grafikkort. antar att du inte ska spela på båda skärmarna.

Okej, ska prova montera om kylaren och se om jag lyckas få ned temperaturen så det rullar bra. Funderar på något nvidia-kort då ShadowPlay minskar belastningen på processorn vid streaming?

Skrivet av MakeCoke:

För streaming behövs en bra processor så det kan vara läge att uppgradera den till en i7 4770k t.ex. Annars grafikkortet

Blir i så fall nödvändigt med nytt mobo också, vilket känns lite dumt med mindre än ett år kvar till broadwell? Vad tror du om ett nvidia-kort för ShadowPlay?

/Zeedie

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedie:

Okej, ska prova montera om kylaren och se om jag lyckas få ned temperaturen så det rullar bra. Funderar på något nvidia-kort då ShadowPlay minskar belastningen på processorn vid streaming?

Blir i så fall nödvändigt med nytt mobo också, vilket känns lite dumt med mindre än ett år kvar till broadwell? Vad tror du om ett nvidia-kort för ShadowPlay?

/Zeedie

Sorry för dubbelpost, inte min mening :/

Shadowplay är en beta och det märks. Har visserligen inte testat streamingfunktionen men när man spelar in kommer det stora fps-dropp i videon då och då. Bara i videon och inte när man spelar dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Sorry för dubbelpost, inte min mening :/

Shadowplay är en beta och det märks. Har visserligen inte testat streamingfunktionen men när man spelar in kommer det stora fps-dropp i videon då och då. Bara i videon och inte när man spelar dock.

Lugnt

Okej, tanken är att använda det för att streama direkt upp på twitch så är inte så relevant hur en ev. Video ser ut i efterhand. Och D3 funkade prima däremot hackade det lite på CS:GO vilket inte är optimalt.

Vilken nivå ska man lägga sig på kort-mässigt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedie:

Lugnt

Okej, tanken är att använda det för att streama direkt upp på twitch så är inte så relevant hur en ev. Video ser ut i efterhand. Och D3 funkade prima däremot hackade det lite på CS:GO vilket inte är optimalt.

Vilken nivå ska man lägga sig på kort-mässigt?

Jo men streamen kanske också hackar.

http://www.sweclockers.com/artikel/18593-geforce-och-radeon-med-nya-drivrutiner/6#pagehead

Ditt 570 är ungefär som ett 480. Köp inte allt för bra kort bara eftersom din processor trots allt har något år på nacken. Som versions skrev tidigare kan det även vara bra att överklocka processorn en del. Se bara till att du har ordentlig kylning först

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Jo men streamen kanske också hackar.

http://www.sweclockers.com/artikel/18593-geforce-och-radeon-med-nya-drivrutiner/6#pagehead

Ditt 570 är ungefär som ett 480. Köp inte allt för bra kort bara eftersom din processor trots allt har något år på nacken. Som versions skrev tidigare kan det även vara bra att överklocka processorn en del. Se bara till att du har ordentlig kylning först

Skickades från m.sweclockers.com

Okej. Hur menar du nu med att inte köpa ett allt för bra kort? Vad är definitionen på ett "för bra" kort för min spec?
I övrigt så lär jag komma att uppgradera processor och mobo så småningom också. Det känns inte värt att göra det vid Hasswell refresh bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedie:

Okej. Hur menar du nu med att inte köpa ett allt för bra kort? Vad är definitionen på ett "för bra" kort för min spec?
I övrigt så lär jag komma att uppgradera processor och mobo så småningom också. Det känns inte värt att göra det vid Hasswell refresh bara.

Om du går för högt så kommer din proccesor flaskhalsa grafikkortet. Men du kan uppgradera till en i7 3770 utan att byta moderkort. Den flaskhalsar inte moderna high end grafikkort och lär inte göra det på ett par år.

Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av oolllee:

Om du går för högt så kommer din proccesor flaskhalsa grafikkortet. Men du kan uppgradera till en i7 3770 utan att byta moderkort. Den flaskhalsar inte moderna high end grafikkort och lär inte göra det på ett par år.

Det känns lite si så där att bränna 2400kr på en processor som snart är 2 generationer gammal?
Det jag överväger är att skaffa mig ett bättre grafikkort nu och sedan införskaffa ny processor & moderkort när Broadwell kommer?
//Zeedie

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedie:

Okej. Hur menar du nu med att inte köpa ett allt för bra kort? Vad är definitionen på ett "för bra" kort för min spec?
I övrigt så lär jag komma att uppgradera processor och mobo så småningom också. Det känns inte värt att göra det vid Hasswell refresh bara.

Ett 770 hade nog blivit bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Ett 770 hade nog blivit bra.

Skickades från m.sweclockers.com

770 med 2 eller 4gb vram?

Permalänk
Medlem

pluggar du på arkitektur på chalmers?

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedie:

770 med 2 eller 4gb vram?

2. Om du inte har tänkt köra på 3 skärmar eller 4k upplöstning.

Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plapo:

pluggar du på arkitektur på chalmers?

Nä men kemiteknik

Permalänk
Medlem
Skrivet av oolllee:

2. Om du inte har tänkt köra på 3 skärmar eller 4k upplöstning.

Har som jag skrev i första inlägget tänkt å köra på 1920x1200 på två skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedie:

Har som jag skrev i första inlägget tänkt å köra på 1920x1200 på två skärmar.

Spelar du då på båda eller använder ena för andra saker?
2 gb borde fortfarande vara tillräkligt för två skärmar.

Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av oolllee:

Spelar du då på båda eller använder ena för andra saker?
2 gb borde fortfarande vara tillräkligt för två skärmar.

Spelar på ena och så har jag surf, film, musik osv på andra skärmen.

Vilket GTX770 har bäst eftermarknadskylare?

Har GTX570 med DirectCU II kylaren i dagsläget, men har inget annat att referera till...

/Zeedie

Permalänk
Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/5409870/evga-geforce-gtx-770-2gb-...
Hur är denna i jämförelse?

Dum fråga att ställa kanske men...

Permalänk
Medlem

låter lite mer än msi men det är inte högljutt

det är rea på msi, passa på

Permalänk
Medlem

Msi, gigabyte, asus och evga brukar generelt sett ha de bästa och tystaste kylarna. Sen vilken man föredrar skiljer från persson till persson.

Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]