Permalänk
Medlem

Potentiellt köp

Bästa forummedlemmar

Jag funderar på att köpa en dator som ska användas till:
Bokföring/redovisning
Spelande
Redigera bilder
Övriga sedvanliga datoranvändningsområden (inte alls omständigt sätt att uttrycka det på )

Jag tänker då följande dator
http://www.inet.se/kundvagn/visa/6692244/2014-04-21

Vad blir domen?

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att den får kosta max 19 900 (av skattemässiga anledningar)

Permalänk
Permalänk
Medlem

Vad tänkte du på?

Permalänk
Skrivet av Jummy_J:

Vad tänkte du på?

Det är nog bättre om du faktiskt läser igenom nästa gång, innan någon får peka på vad du har missat.

"Kylare som väger över ~650g kan vi inte montera, det är för stor risk för fraktskador!

Minnen över 1600 Mhz kan ej väljas med montering, anledningen är en för stor inkompabilitet med moderkort som orsakar för mycket fel och instabilitet."

Permalänk
Medlem
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Det är nog bättre om du faktiskt läser igenom nästa gång, innan någon får peka på vad du har missat.

"Kylare som väger över ~650g kan vi inte montera, det är för stor risk för fraktskador!

Minnen över 1600 Mhz kan ej väljas med montering, anledningen är en för stor inkompabilitet med moderkort som orsakar för mycket fel och instabilitet."

Rackarns! Jag som trodde att jag hade tänkt på allt! Det är första datorn jag med komponenter jag knåpar ihop själv. Med andra ord får jag välja annan kylare och långsammare minnen.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jummy_J:

väldigt dyrt moderkort, någon anledning till just detta?

32gb minne men du håller dig till 1150? om du behöver 32gb minne behöver du sannolikt 2011 också.

varför classy 780?

850w är väldigt, väldigt mycket för ett kort. motivera? annars kan du köpa cooler master v700 och få ett mycket bättre agg för samma pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

väldigt dyrt moderkort, någon anledning till just detta?

32gb minne men du håller dig till 1150? om du behöver 32gb minne behöver du sannolikt 2011 också.

varför classy 780?

850w är väldigt, väldigt mycket för ett kort. motivera? annars kan du köpa cooler master v700 och få ett mycket bättre agg för samma pris.

Jag har mest försökt välja det som har fått bäst recensioner och verkar vara bästa komponenterna. Jag hittade ingen processor jag gillade till 2011, så därför blev det 1150 istället. Processorn var mycket billigare då.

När det kommer till aggregatet valde jag det på inrådan från en vän som menar att något med sämre effekt vore för lite.

Permalänk
Avstängd

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6697157/2014-04-22

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att du valde ett annat chassi?

Funderar över grafikkortet också. Hur mycket spelar egentligen märket roll? När jag läser diskussioner verkar man tycka så olika kring det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jummy_J:

Jag har mest försökt välja det som har fått bäst recensioner och verkar vara bästa komponenterna. Jag hittade ingen processor jag gillade till 2011, så därför blev det 1150 istället. Processorn var mycket billigare då.

När det kommer till aggregatet valde jag det på inrådan från en vän som menar att något med sämre effekt vore för lite.

vad menar du med gillade? om du behöver 32gb så är det nog inte direkt youtube och microsoft word du håller på med. en 4930k är mycket kraftfullare än en 4770k (men så klart kostar den efter det också).

http://www.sweclockers.com/image/diagram/3933?k=bafa51c4e80dc...

850w är väldigt överdrivet och snarare lämpligt för 2st 780

Permalänk
Skrivet av Jummy_J:

Rackarns! Jag som trodde att jag hade tänkt på allt! Det är första datorn jag med komponenter jag knåpar ihop själv. Med andra ord får jag välja annan kylare och långsammare minnen.

Varför läste du inte igenom??

Om du ska spendera så mycket pengar för en burk... Och du kommer hit för att få hjälp lyssna på oss då..

Permalänk
Medlem

Hade gjort nåt sånt här istället:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6697694/2014-04-23

Permalänk
Skrivet av AzzyNoName:

Varför läste du inte igenom??

Om du ska spendera så mycket pengar för en burk... Och du kommer hit för att få hjälp lyssna på oss då..

AzzyNoName... vad hjälpte du honom med? Det enda du har gjort i hans tråd är att klaga?:)

Permalänk
Skrivet av Jummy_J:

Kan tillägga att den får kosta max 19 900 (av skattemässiga anledningar)

Får man av ren nyfikenhet fråga vilka skattemässiga skäl?
Ska snart köpa dator genom mitt företag så bara undrade

Visa signatur

Stationär: CPU: Intel i5 4690k GPU: ASUS Strix GTX 970 4GB Moderkort: Asus Maximus VII Ranger RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB Chassi: NZXT H440 CPU-kylare: Corsair H80i PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W SSD: Samsung 850 Evo 256GB
Laptop: MacBook Pro 15", late 2016
Programspråk: Java, C++, Python, PHP, Javascript
Hemsida: http://jmcsocial.com

Permalänk
Medlem

Det var ett bra förslag! Tack så mycket

Skrivet av Kevinkingeen:

Får man av ren nyfikenhet fråga vilka skattemässiga skäl?
Ska snart köpa dator genom mitt företag så bara undrade

Man får skriva av en inventarie, i detta fallet dator, direkt om anskaffningsvärdet är under 22 500 kr exklusive moms eller om den har kortare livslängd än tre år. Det går, men kan vara svårt att motivera för skatteverket, att datorn har kortare livslängd än tre år, men att komma under 22500 exklusive moms eller 28 125 kr inklusive moms (som man sen drar av) är lättare.

Med andra ord kan du köpa en dator för 28 125 kr inklusive moms och skriva av hela datorn detta verksamhetsåret. Det innebär att ditt resultat blir lägre i år och du betalar då mindre i skatt.

Jag själv ska köpa skärmar till som kostar en del, men jag kommer att komma upp i 22500 kr exklusive moms.

Permalänk
Skrivet av Jummy_J:

Det var ett bra förslag! Tack så mycket

Man får skriva av en inventarie, i detta fallet dator, direkt om anskaffningsvärdet är under 22 500 kr exklusive moms eller om den har kortare livslängd än tre år. Det går, men kan vara svårt att motivera för skatteverket, att datorn har kortare livslängd än tre år, men att komma under 22500 exklusive moms eller 28 125 kr inklusive moms (som man sen drar av) är lättare.

Med andra ord kan du köpa en dator för 28 125 kr inklusive moms och skriva av hela datorn detta verksamhetsåret. Det innebär att ditt resultat blir lägre i år och du betalar då mindre i skatt.

Jag själv ska köpa skärmar till som kostar en del, men jag kommer att komma upp i 22500 kr exklusive moms.

Tack för att du förklarade

Visa signatur

Stationär: CPU: Intel i5 4690k GPU: ASUS Strix GTX 970 4GB Moderkort: Asus Maximus VII Ranger RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB Chassi: NZXT H440 CPU-kylare: Corsair H80i PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W SSD: Samsung 850 Evo 256GB
Laptop: MacBook Pro 15", late 2016
Programspråk: Java, C++, Python, PHP, Javascript
Hemsida: http://jmcsocial.com