Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Uppgradering. Vad bör uppgraderas, vad kan sparas?

Permalänk

Uppgradering. Vad bör uppgraderas, vad kan sparas?

Hallå där ute i etern!

Nyligen så dog min 2TB hårddisk och det verkar som att mina (betydligt äldre) diskar håller på att gå samma öde tillväga. Så tänkte att det är dags för en uppgradering.

Min nuvarande setup är;

CPU: Intel Core i5 2500, 3,3GHz
Moderkort: ASRock Z68 Extreme3 Gen3
Minne: 16GB DDR3 Corsair, PC3-10700H (667MHz).
Grafikkort: XFX Radeon 6900HD 2GB GDDR5
Nätagg: Corsair TX650

Köpte delarna för 2-2.5 år sen. Så nätagg osv har lite användning på nacken, speciellt med tanke på all användning.
Har en SSD, men kommer antagligen köpa ny då denna blivit rätt så slö. 128Gb ska nog räcka för mina ändamål. OS, fåtalet spel och en del program.
En hårddisk på 2TB för lagring räcker rätt så länge, så det duger i nuläget.
Lade märke till en sak som jag tänkt på tidigare men glömt av, nämligen minnenas frekvens. Det ser ut som att ena ligger på 518MHz, en annan på 592, tredje på 666 och sista på 800. CAS, tRc osv är också olika på alla minnena. Bör de inte ligga på samma för att fungera optimalt?

Har ingen direkt budget, men hade tänkt komma hyfsat billigt undan. Spelar inte allt för mycket, men vill ändå ha lite kräm utifall att. CS:GO kan komma att spelas en del, speciellt nu i höst/vinter. Skärm, tangentbord, mus, chassi och dvd-brännare (inget behov av bluray eller liknande) har jag och kommer således att använda de jag redan har.
Vad skulle ni byta ut och mot vad?

Tack på förhand~

/Karatekatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karatekatten:

Lade märke till en sak som jag tänkt på tidigare men glömt av, nämligen minnenas frekvens. Det ser ut som att ena ligger på 518MHz, en annan på 592, tredje på 666 och sista på 800. CAS, tRc osv är också olika på alla minnena. Bör de inte ligga på samma för att fungera optimalt?

Var ser du detta? Ett screenshot skulle vara bra.

Permalänk
Avstängd

CS:GO har ju inga krav alls känns det som. Vad får du för FPS på Ultra med nuvarande dator?

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk

Får be om ursäkt för svarsdröjsmålet.
CS:GO har säkert inga direkta krav, men var det första spel som kom upp i huvudet (köpte det i maj, men har inte pallat testa det än XD). GTA5 när det kommer ut kommer med största sannolikhet att spelas.

http://imgur.com/eFdx1p7 Så där ser det ut i CPU-Z, därav förvillelsen.

Utöver det, vad skulle ni byta ut för att tjäna så mycket kraft för så liten peng som möjligt (utan att gå till överdrift då såklart)?
Har funderingar på att byta ut moderkortet då jag tror att ljudutgången är småglapp. Bör inte vara sladden i sig (kan inte testa än, väntar på headset och in-ear lurar).

*EDIT* Iom. moderkortsutbyte så kan jag tänka mig byta sockel helt och hållet. Minns att jag trodde jag köpte en 2500K processor, men visade sig att jag troligtvis gjorde ett misstag. Hursom, tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karatekatten:

Får be om ursäkt för svarsdröjsmålet.
CS:GO har säkert inga direkta krav, men var det första spel som kom upp i huvudet (köpte det i maj, men har inte pallat testa det än XD). GTA5 när det kommer ut kommer med största sannolikhet att spelas.

http://imgur.com/eFdx1p7 Så där ser det ut i CPU-Z, därav förvillelsen.

Utöver det, vad skulle ni byta ut för att tjäna så mycket kraft för så liten peng som möjligt (utan att gå till överdrift då såklart)?
Har funderingar på att byta ut moderkortet då jag tror att ljudutgången är småglapp. Bör inte vara sladden i sig (kan inte testa än, väntar på headset och in-ear lurar).

*EDIT* Iom. moderkortsutbyte så kan jag tänka mig byta sockel helt och hållet. Minns att jag trodde jag köpte en 2500K processor, men visade sig att jag troligtvis gjorde ett misstag. Hursom, tack på förhand

Vad har du för budget? Chassi? Jag tror då att du kan spara nätagget just nu å byta ut den senare, men de beror helt och hållet på vad du har för budget. Ja ett socket byte känns ganska givet, typ en 4690K + Z97 moderkort.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk

Har ingen direkt budget, men vill komma undan hyfsat billigt. Låter kanske dumt, lite som om att jag kan spendera mängder. Varken vill eller kan det. Men iom. att jag ännu inte börjat spela (blir mer på sen höst och vinter) så kan jag vänta ett tag med uppgradering om det kräver att jag behöver spendera mer än jag har.
Har ett Lian-Li liggandes i källaren jag funderar på att återuppliva, har ett annat chassi här i bruk nu så det är inget jag behöver tänka på.
Läste någonstans om att nätagg med ett par år på nacken kan börja fluktuera i sin ström-"output" och således skada hårddiskar (tänkte om det var något som hänt, iom. att jag har haft två diskar som crashat, och båda som gjort det är mina två nyaste (känsligaste?) diskar. Min andra diskar har jag haft i... 4-8 år tror jag).
Om nätaggsdegradering inte är något troligt så sparar jag in på nätagg, vilket är ett plus.

*EDIT* Överklockningsvänligt är ett plus. Har inte en aning om varken moderkort eller CPU's i dagsläget (står K:et för "upplåst multipel"?), var längesen jag var insatt i datorvärlden och dess kringutrustning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karatekatten:

Har ingen direkt budget, men vill komma undan hyfsat billigt. Låter kanske dumt, lite som om att jag kan spendera mängder. Varken vill eller kan det. Men iom. att jag ännu inte börjat spela (blir mer på sen höst och vinter) så kan jag vänta ett tag med uppgradering om det kräver att jag behöver spendera mer än jag har.
Har ett Lian-Li liggandes i källaren jag funderar på att återuppliva, har ett annat chassi här i bruk nu så det är inget jag behöver tänka på.
Läste någonstans om att nätagg med ett par år på nacken kan börja fluktuera i sin ström-"output" och således skada hårddiskar (tänkte om det var något som hänt, iom. att jag har haft två diskar som crashat, och båda som gjort det är mina två nyaste (känsligaste?) diskar. Min andra diskar har jag haft i... 4-8 år tror jag).
Om nätaggsdegradering inte är något troligt så sparar jag in på nätagg, vilket är ett plus.

*EDIT* Överklockningsvänligt är ett plus. Har inte en aning om varken moderkort eller CPU's i dagsläget (står K:et för "upplåst multipel"?), var längesen jag var insatt i datorvärlden och dess kringutrustning

Om du bara ska spela CS så räcker det integrerade grafiken, har iaf en länk med bra komponenter: http://www.inet.se/kundvagn/visa/7071457/2014-08-20

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk

Minnen har jag 16gb av så det lär jag inte behöva. Nätagg, är det nödvändigt? 100W skillnad, osäker på hur linorna är på den men men.
Moderkortet i uppgraderingspaketet, är det något att ha? Skulle som sagt uppskatta att kunna överklocka. Det var något jag gjorde när jag var yngre och kan tänka mig leka lite med igen. CPUn verkar given numera, 4690K får det bli (står K:et för att den kan överklockas, öppnade multiplar?). Kylaren tar jag nog den jag har, är en Noctua, någon 12cm fläkt tror jag. Slänger in en större hårddisk så har jag lite att röra mig med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karatekatten:

http://imgur.com/eFdx1p7 Så där ser det ut i CPU-Z, därav förvillelsen.

Kolla rubriken Timings Table, det är en lista över dina förprogrammerade SPD-värden.

Tryck på fliken Memory i CPU-Z istället så får du se vad du kör dina minnen i för hastighet m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karatekatten:

Minnen har jag 16gb av så det lär jag inte behöva. Nätagg, är det nödvändigt? 100W skillnad, osäker på hur linorna är på den men men.
Moderkortet i uppgraderingspaketet, är det något att ha? Skulle som sagt uppskatta att kunna överklocka. Det var något jag gjorde när jag var yngre och kan tänka mig leka lite med igen. CPUn verkar given numera, 4690K får det bli (står K:et för att den kan överklockas, öppnade multiplar?). Kylaren tar jag nog den jag har, är en Noctua, någon 12cm fläkt tror jag. Slänger in en större hårddisk så har jag lite att röra mig med.

Behåll din gamla minnen isf. La till den eftersom att du inte visste om det behövdes byta ut eftersom att din har några år på nacken, men nog kan den hålla några år till för de. Eftersom att inet rekommenderar den i sitt uppgraderingspaket antar jag att den ska vara helt okej ändå. Det nya paketet som jag har plockat ihop hära Är ett Z97 moderkort som går att överklocka med och ett "K" processor. Ja men behåll den isf, är hästlängder bättre än EVOn.

Vad tror du om detta då: http://www.inet.se/kundvagn/visa/7079013/2014-08-23

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk

Hur är det numera, för på min tid så var det generellt sett sämre att ha ett moderkort med inbyggt grafikkort, även om man använder sig utav ett sekundärt grafikkort (som primärt då såklart)? Man skulle, om inte mitt minne bedrar mig helt och hållet, få ut sämre prestanda ur grafikkortet även om det satt i en PCI-port. Är det fortfarande något som håller sig eller har tekniken utvecklats?

*EDIT* (Herrejävlar vad jag är duktig på att editera mina inlägg strax efter att jag postat dem XD). Såg att man kunde få 335kr tillbaka om man köpte ett Z97-A Moderkort från ASUS och vald processor, vilket ju självklart är ett plus :). Hårddiskarna ser riktigt bra ut, glatt överraskad över 2TB:arn och det stod att den presterar bra under längre tider igång, vilket också är ett stort plus.

Jag är dock lite fundersam om grafikkortet. Eller mer korrekt, om mitt nätagg kommer klara av det nya systemet. Läste denna och blev lite smått orolig; http://www.sweclockers.com/recension/17263-kfa2-geforce-gtx-7...

I övrigt, tycker det ser mycket bra ut. Börjar suga lite i "spenderartarmen" XD

Permalänk
Skrivet av Karatekatten:

Hur är det numera, för på min tid så var det generellt sett sämre att ha ett moderkort med inbyggt grafikkort, även om man använder sig utav ett sekundärt grafikkort (som primärt då såklart)? Man skulle, om inte mitt minne bedrar mig helt och hållet, få ut sämre prestanda ur grafikkortet även om det satt i en PCI-port. Är det fortfarande något som håller sig eller har tekniken utvecklats?

*EDIT* (Herrejävlar vad jag är duktig på att editera mina inlägg strax efter att jag postat dem XD). Såg att man kunde få 335kr tillbaka om man köpte ett Z97-A Moderkort från ASUS och vald processor, vilket ju självklart är ett plus :). Hårddiskarna ser riktigt bra ut, glatt överraskad över 2TB:arn och det stod att den presterar bra under längre tider igång, vilket också är ett stort plus.

Jag är dock lite fundersam om grafikkortet. Eller mer korrekt, om mitt nätagg kommer klara av det nya systemet. Läste denna och blev lite smått orolig; http://www.sweclockers.com/recension/17263-kfa2-geforce-gtx-7...

I övrigt, tycker det ser mycket bra ut. Börjar suga lite i "spenderartarmen" XD

Inte bara asus https://toptechcashback.com/se/sv/pages/cashback/qualifying Rent teoretiskt kan man få lite sämre prestanda, hur det är i pratiken är svårt att veta för intel gör bara 2011 sockeln utan gpu.

I alla fall externt grafikkort i pci-e ger i alla fall rejäl prestanda Intel har tyvärr konkurrerat bort AMD, så därför intels cpu:er inte utvecklas så mycket för konsument. men bara vid dubbla gpuer man märker att cpu:n behöver klockas:)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Förvisso så var det mer än bara Asus som hade erbjudande om pengar tillbaka, men Z97-A verkade ha fått en del tummar upp så det blir nog det moderkortet det blir :).

Är fortfarande lite småorolig över nätagget, och om den kommer kunna pumpa ut tillräckligt med kräm de stunder jag pressar datorn. Vill ju inte köpa en ny dator för att spela patiens om man säger så :P. Finns det något testprogram för nätagg? Tänkte så jag kunde se hur pass stor fluktuation på spänningarna det är.

Permalänk
Skrivet av Karatekatten:

Förvisso så var det mer än bara Asus som hade erbjudande om pengar tillbaka, men Z97-A verkade ha fått en del tummar upp så det blir nog det moderkortet det blir :).

Är fortfarande lite småorolig över nätagget, och om den kommer kunna pumpa ut tillräckligt med kräm de stunder jag pressar datorn. Vill ju inte köpa en ny dator för att spela patiens om man säger så :P. Finns det något testprogram för nätagg? Tänkte så jag kunde se hur pass stor fluktuation på spänningarna det är.

Har ju ett bra agg nu. Så ska det vara lugnt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar