Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Brådis julklapp - Dator till Sims 4/Minecraft spelande barn

Permalänk

Brådis julklapp - Dator till Sims 4/Minecraft spelande barn

Hej,

Jag tänkte bygga en dator för främst lite spelande (The Sims 4, Minecraft), skolarbete och titta på film/streamat. Budget ligger mellan 6000-7000 kr och har själv knåpat ihop ett förslag nedan men har dålig koll på om paket är overkill eller inte.
Lite krav:
- Inget stort chassi, dvs mATX blir det istället för ATX.
- Ganska tyst dator
Skärm, mus, tangentbord köper jag separat och lagrings HDD har jag redan.

- Är grafikkortet overkill för Sims 4 och liknande ? Kan det funka med typ Asus GeForce GTX 750 PH OC 1GB istället och spara några hundralappar ?
- Är nätagget OK trots att det inte är modulärt ?
- Visst går det att uppgradera datorn med t.ex. en Intel Core i5 4690K och bättre grafikkort om 2-3 år om det skulle behövas ?
- Funkar 4GB minne med Windows 7 ?
- Duger kylning av processor med fläkt som ingår ?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7472674/2014-12-14

Tack på förhand
Adam

Permalänk

Den kommer att funka bra!

Visa signatur

Msi GTX 970 4G | Fractal Design Integra M 550W 80+ Bronze | Asus Z97-A Atx | Intel i5 4690K | Be Quiet! Pure Rock | Fractal Design Define R5 | 8GB Crucial CL9 1600Mhz Sport Ballistix | Samsung 840 Evo 250GB | Seagate Desktop 1TB | Philips 144hz 1920x1080P | Razer Abyssus 2014 | Func Kb-460 Cherry Mx Red | Asus DVD RW DRW-24F1ST-Black | ORB GP Rumble

Permalänk

Ok, tack för ditt svar men jag är ute efter lite mer detaljerad feedback om möjligt. Har kompletterat med lite frågor i första inlägget

Adam

Permalänk

Självklart kan jag svara på dina frågor!

1. Grafikkortet fungerar bra men om de bara spelar spel som minecraft och sims 4 så tror jag att 750 skulle duga!
2. Nätagget räcker! 400 Watt är rekommenderar för ditt grafikkort så det borde funka bra!
3. Det skulle funka.
4. 4GB funkar självklart eftersom jag hade det på min förra dator med windows 7!
5. Det duger bra! Min kompis dator har en vanlig cpu kylare och det funkar perfekt!
Jag hoppas dessa svar duger! Om du tycker att ett av svaren är lite otydliga så kan du säga till mig!

Visa signatur

Msi GTX 970 4G | Fractal Design Integra M 550W 80+ Bronze | Asus Z97-A Atx | Intel i5 4690K | Be Quiet! Pure Rock | Fractal Design Define R5 | 8GB Crucial CL9 1600Mhz Sport Ballistix | Samsung 840 Evo 250GB | Seagate Desktop 1TB | Philips 144hz 1920x1080P | Razer Abyssus 2014 | Func Kb-460 Cherry Mx Red | Asus DVD RW DRW-24F1ST-Black | ORB GP Rumble

Permalänk

Tack för hjälpen. Delarna är beställda nu så jag hoppas det blir bra och datorn kommer att räcka till i 2-3 år innan man måste uppgradera komponenter.
Med vänlig hälsning
Adam

Permalänk
Avstängd

Det skulle jag inte ha så höga tankar om, G3258 processorn är till för att överklockas, sen kan jag tycka att du har på gränsen till för lite RAM minne så när det kommer slängas på minecraft MODS kommer spelupplevelsen sjunka.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

Det skall väl gå att överklocka processorn upp till 4,2Ghz med några enkla knapptryck (enligt dokumentationen för ASRock moderkortet). Men du menar kanske att trots överklockning så blir det inte bra?
Minne kanske man får besöka lokala butiken och kasta in 4GB till om det blir gnäll om att spelen laggar.
Med vänlig hälsning
Adam

Permalänk
Avstängd

Du kommer behöva en eftermarknadskylare, standardkylaren som levereras med processorn kommer inte duga. Använder du sen minnet i din kundvagn kan du få problem med att eftermarknadskylare inte passar.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|