Fick dator av föräldrar nyligen, vill uppgradera för gaming

Permalänk
Medlem

Fick dator av föräldrar nyligen, vill uppgradera för gaming

Hej!

Fick nyligen en dator av mina päron. En Acer Aspire XC-605. https://www.komplett.se/acer-aspire-xc605/798961#!tab:extra

Hade ursprungligen tänkt bygga en egen men päronen hann agera innan jag gjorde det så jag tänkte att jag skulle bygga vidare på den datorn jag fått så ser det fortfarande ut som jag använder datorn dem köpt till mig.

Har aldrig byggt en dator och har ännu mindre erfarenhet av mATX eller mini-ITX....? Vet inte riktigt vilket som är vilket. Har försökt forska lite men jag är väldigt osäker på som passar detta chassi. Speciellt nättaggregat förvirrar mig. Kollat på detta grafikkort http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/asus-... men vet inte så mycket om det heller.

Vill inte göra beslut som jag sedan kanske inser är fel.

Någon som skulle kunna hjälpa mig med inköpslista för att uppgradera till en relativt fet gamingburk? Behöver inte vara monsternas monster men något som håller måttet i några år!
Mvh

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är det du vill göra? Bygga in en helt ny dator i samma skal, eller är du mest ute efter att uppgradera grafiken? För uppgradera grafiken blir nog inte så bra. Du behöver i så fall sätta i ett lågprofilskort och det går inte riktigt ihop med fet gamingburk.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Jag håller med, det blir nog svårt att uppgradera den datorn utan att byta ut chassi och nätagg. Nätagget är bara på 220W, och det skulle inte förvåna mig om det saknar strömkontakter för PCIe. Sen är ju frågan hur det blir med värmen om du stoppar i ett kraftigare grafikkort. Det bästa alternativet är nog att flytta över allt till ett större chassi och ett lite kraftigare nätagg.

Permalänk
Medlem

Verkar vara plats för 2st PCI Express varav en av dem har det nuvarande grafikkortet i. Skulle helst vilja använda chassit som det är. Om det inte är möjligt att bygga någon rejäl så undrar jag isåfall hur man kan göra den bästa möjliga uppgraderingen.

Förstår att man skulle behöva ett starkare nätaggregat, finns det inga kraftigare nätagg till mindre datorer? Är det omöjligt med bra kylning för storleken?

Permalänk
Avstängd

Märkesdatorer är inte anpassade för att uppgraderas, hela konceptet bygger på att du ska köpa en ny dator.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Märkesdatorer är inte anpassade för att uppgraderas, hela konceptet bygger på att du ska köpa en ny dator.

Är det helt omöjligt alltså?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lakritzx:

Är det helt omöjligt alltså?

klart du kan sätta in en större hårddisk, men det är i princip allt.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Är möjligen datorn såpass ny att den kan lämnas tillbaka?
Den burken är inte uppgraderingsvänlig någonstans, definitivt ingen lämplig till knappt några spel heller.

Märkligt också att det sitter så gammalt grafikkort i en ganska ny dator också..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd

4440 är inte en ny cpu, det är ju 3:e generationens intel.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

4440 är inte en ny cpu, det är ju 3:e generationens intel.

i5 4440 är en Haswell, 4:e generationen.

CPU funkar, men inte grafikkortet och nätagget för gaming.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd

Nej, 4460 är 4:e generationen, 4440 är 3:e generationen.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

"Formfaktor för produkt: Liten modell". Haha det är ju bra att dom skriver vilken standard dom har använt.

Det bästa är nog att köpa en vanlig låda (ATX).. det mindre moderkortet vad det nu är, bör gå att montera i en större(standard) ATX låda.
Är ju inte säkert att nytt nätagg och eller nytt spel grafikkort passar till formfaktor "Liten modell".

Om du nu verkligen vill behålla lådan så finns exempelvis 'Gigabyte GeForce GTX 970 Mini-ITX'
http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=5252#ov

Men är garanterat sämre kylning på en sådan mini-modell..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Nej, 4460 är 4:e generationen, 4440 är 3:e generationen.

Nej, både 4440 och 4460 är 4:e gen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Nej, 4460 är 4:e generationen, 4440 är 3:e generationen.

4440. 4:e generationen. 3570, 3:e generationen. Etc. Etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk

Min bedömning är att till den lådan kan du INTE sätta in ett annat grafikkort. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?g=2391503
Kolla bilden på baksidan av chassit....ingen möjlighet vad jag ser att uppgradera.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Surgubben:

Min bedömning är att till den lådan kan du INTE sätta in ett annat grafikkort. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?g=2391503
Kolla bilden på baksidan av chassit....ingen möjlighet vad jag ser att uppgradera.

Längst upp på bilden har du två low profile brackets. På insidan sitter en 16x PCIe och en 1x PCIe. Jag har inte lyckats ta reda på om 16x slotten är fullkopplad, men är den det kan man sätta i ett LP grafikkort. Snabbaste varianten är GTX 750Ti. Men som sagt blir det knappast en fet gamingburk.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!