Inputs angående mITX om ni orkar

Permalänk
Medlem

Inputs angående mITX om ni orkar

Ska skaffa en lite mindre burk i vardagsrummet för spelande och som htpc.
Mina funderingar gäller inte så mycket prestandabiten utan mer hur komponenterna passar i chassit och sampelar med varandra?

Blir det för trångt och varmt med en litet chassi och till följd en ljudnivå som förstör htpc/vardagsrumtanken?

Vill ha trådlöst internet så därav moderkortet, finns det likvärdiga kort som är likvärdiga om man inte är så intresserad av överklockning? Wifi är ett måste men kan tänka mig ett annat mobo med usb eller pci-wifi om det fungerar bättre än det inbyggda.

Hårddiskarna och nätagget, duger de?

Gällande hastigheten på minnena, ska jag nöja mig med 1600MHz eller vilka vinster eller förluster är det på minnena jag valt?

Finns det något märke på grafikkortet som har störst chans att vara fri från coil whine?

Slutligen är det överjävligt att montera detta själv om man är oerfaren av byggen. Är det dumsnålt att spara 799kr på detta?
http://www.inet.se/kundvagn/visa/7649122/2015-01-27

Andra input om mina val?

Permalänk

Ang. minnena så skulle jag nöjt mig med 1600 MHz då skillnaden är marginell. Däremot så ställer jag mig lite undrande till om minnena får plats med den valda processorkylaren, eller om du kanske borde välja ett par LP-minnen.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har en nästan samma setup, skillnaden är att jag har en i7:a och enbart SSD-diskar i den. Sedan så har jag en "be quiet! Shadow Rock Slim" istället för Hyper 212 EVO.
Min dator är mycket tyst! Det finns gott om plats i chassit så det är ganska lätt att bygga i, jag har dock LP-minnen så det är möjligt att du precis som Guybrush82 säger bör överväga sådana för att få plats med kylaren.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Jag har en mITX system och har en Noctua DH-9 som processor kylare. Skulle jag bygga om datorn idag skulle jag välja en closed loop vattenkylning i stället

Permalänk
Medlem

Som de säger ta vanliga vengeance lp eller andra lågprofils minnen i 1600MHz. Prodigy och node 304 (som jag har) är lådor som tar hyffsade tornkylare ganska bra (såg en som fick in en nh d14 från noctua i en node 304 utan att modda). I ett sådant stort mitx så ta en tornkylare. Aios passar bättre i ännu mindre chassin

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Blev detta tillslut. Kunde säkert sparat lite på att ta lite komponenter från olika butiker men vem orkar?
http://www.inet.se/kundvagn/visa/7656864/2015-01-28

Permalänk
Medlem

Perfekt. Jag vet inte hur bra intels SSD är så det kanske någon annan kan men en sak är att den är ju bara 120GB så det kan vara lite lite (jag har själv 120GB och det är ganska lite utrymme på den kvar)

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14