Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Tips inför utvecklingssamtal på jobbet - vill jobba hemifrån

Permalänk
Medlem

Tips inför utvecklingssamtal på jobbet - vill jobba hemifrån

Ska om någon månad ha det årliga utvecklingssamtalet på jobbet. Tänkte i år försöka att på något smidigt sätt få till en möjlighet att arbeta 1-2 dagar i veckan hemifrån, men vet inte hur jag ska lägga upp det riktigt. Jag vill att min chef ska förstå att jag kommer, om tillfälle ges, byta jobb om jag får den förmånen eller ett arbete närmare hemmet, utan att säga det rakt ut. Hota fungerar aldrig, men det är exakt så det ligger till.

Jag har ett jobb jag trivs väldigt bra med, bra lön och arbetskamrater och uppgifter jag trivs med. Har ingen anledning att byta jobb förutom att jag gärna vill slippa pendla varje dag.

Som jag ser det krävs det inte att jag är på jobbet varje dag för att fullfölja mina uppgifter. Med planering kommer det gå att lösa med 2-3 dagar i veckan på kontoret, resten kan jag sköta på distans. Men de vill att vi är på plats varje dag p.g.a. kontakten med kollegor och kunder, även om jag inte har den kontakten varje dag (därför tycker jag att det går lika bra att arbeta hemifrån).

Största skälet för mig att arbeta hemifrån är barnen. Jag lägger ca 2,5 timme om dagen på pendling, vilket fungerar så länge barnen är <6 år (även om det är jävligt tråkigt att missa mycket tid hemma). Men ju äldre de blir - desto mer tid går till fritidsaktiviteter m.m. vilket jag redan idag inser inte kommer att fungera med mina arbetstider (hemma tidigast 17:30, aktiviteterna börjar oftast 16:00-16:30). Sambon jobbar skift så att få till vardagspusslet är ett h-vete redan idag och kommer som sagt inte bli bättre.

Hur hade du lagt upp dina argument? Hur hade du försökt övertala din chef om att det är en bra idé? Jag har lite idéer, men jag vill gärna höra någon annans förslag också.

Ser gärna svar från de som har lite arbetserfarenhet och har arbetat ett par år.

Permalänk
Inaktiv

Det beror väldigt mycket vad du arbetar med och hur bra du är samt vilka kommunikationsmöjligheter ni har.
Så frågan är vad jobbar du med och hur ni samarbetar(är det mycket enskilt men någon enstaka fråga då och då)?

På mitt jobb (systemutvecklare) får man jobba hemifrån hur mycket man vill, ingen som helst bryr sig. Men har man ej fakturerat runt 8000kr en dag, ja då är det allt bäst att vara på jobbet den dagen.

Mitt råd är i din sits att börja i en liten skala. Alltså prata om möjligheterna att enstaka dagar jobba hemifrån, när detta visar sig fungera väldigt bra så kan du utöka tiden. Och du kan påvisa att du blir effektivare i ditt arbete om du kör någon dag i veckan hemifrån. Jag har haft många kollegor som har haft typ 2 dagar i veckan hemifrån, dessa har dock varit erfarna personer.

Du kan även kolla på hur andra i ditt jobb gör, finns det ingen som jobbar hemifrån alls, och du vill göra 1-2 dagar i veckan så är det ett litet väl stort steg att börja med och jag i din sits skulle aldrig nämna detta mål. Men det är fullt möjligt att nå om du börjar försiktigare.

Angående prata att restid är ett problem, så ger det varningar till din chef, men det beror på i vilken sits du är i. Har du lätt att få jobb så kan detta vara bra att nämna för att få denna att bättre uppfylla dina mål, har du svårare så kanske det är bättre att låtsats som om det inte är ett så stort problem.
Det beror även på hur eftertraktad du är för arbetsgivaren, jag känner till personer som har sagt upp sig från ett jobb för att börja på ett annat och efter något år komma tillbaka. Dessa personer kan göra lite som de själva vill, vi andra får vara mer försiktiga.

Permalänk
Medlem

Arbetar i huvudsak som tekniker med visst ledaransvar samt en del projektarbeten. Om man ser till teknikerbiten så löser vi idag 95% av alla problem remote, resterande är sådant som kräver att man är på plats, vilket oftast går att planera (sällan akuta saker för vår grupps del). Med andra ord bör det gå (tycker jag) att arbeta en del av tiden på distans.

Du har säkert rätt i att kravet är högt ställt från början, man kanske kan köra 1 dag varannan vecka eller liknande till att börja med och se hur det fungerar (= visa att det fungerar lika bra). Arbetar redan hemifrån ibland (men då p.g.a. en särskild anledning) och anser själv att jag presterar mycket bättre då.

Kommunikationen är inga problem kollegor mellan. Kunden tycker dock det är fint att ha en tekniker på plats (av ren bekvämlighet, servicen är det ingen skillnad på egentligen).

Jag vet att jag är uppskattad och jag tror inte de skulle vilja att jag slutar. Har fått en hel del ansvar tilldelat mig sen jag började på företaget. Att restiden kommer att bli ett problem framöver är ett faktum, men det är inte en orsak till att jag aktivt kommer att söka nytt arbete då jag som sagt trivs väldigt bra. Men skulle jag kunna arbeta hemifrån någon dag i veckan skulle det underlätta min vardag väldigt mycket och jag tror även att det skulle påverka hälsan positivt (mindre stress etc), och skulle jag ges den förmånen så skulle jag definitivt inte ens överväga att byta arbetsgivare.