Vad gör ni när ni inte kan sova?

Permalänk
Medlem

Vad gör ni när ni inte kan sova?

Ja som rubriken säger: tänkte vi kunde dela med oss om diverse tips för att lösa dessa sömnlösa nätter!

Så, på med det bara!

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk

Läser på iPaden i sängen, gärna något som inte är så jätteintressant. Då brukar ögonen bli trötta rätt fort.

Permalänk
Medlem

Snacka hajfaj med Klas.

Visa signatur

MAIN :: Intel Core i5 4690K - 4.5GHz@1.235v/76°C - | Be Quiet! Dark Rock 3 P-P | Asus Z97-A | Galax GTX 970 OC | Corsair Vengeance LP 16GB | Samsung 840 EVO 250GB | WD Green 1TB | Fractal Design Integra M 550W | Fractal Design Define R4
HTPC :: Intel Pentium G3220 | Gigabyte H87N-WIFI | Corsair Vengeance LP 4GB | Samsung 840 EVO 120GB | WD Red 3TB | Be Quiet! SFX Power 300w | Pioneer TX-6500 II

Permalänk
Medlem

Jag har haft väldigt svårt att sova ett bra tag nu.
Skaffade ett gymkort på 24/7 som ligger 50-100 meter från min lägenhet. Så jag brukar antingen gå och träna eller så slår jag på en film om jag är för sliten i kroppen.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Vad gör ni när ni inte kan sova?
Jobbar. Försöker ta vara på tiden så mycket som möjligt genom att försöka vara så kreativ som möjligt.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem

Tog chansen inatt att koda lite till en skoluppgift.

Permalänk
Medlem

Läser massor tills jag tröttnar.

Permalänk
Medlem

R****r.

Permalänk

Min morfar var en vis man, han sa alltid "Du kan inte somna om du inte stänger ögonen och håller käften."

Sedan har jag också kommit fram till samma sak som försvarsmakten, att vila är ungefär samma sak som sömn, så om jag ligger och blundar i ett mörkt rum i 2 timmar gör inte det mig så mycket tills jag somnar, man blir faktiskt rätt utvilad av att vila.

Permalänk
Medlem

Har inte haft det problemet på länge nu men det är sjukt tråkigt att bara ligga och vänta på att somna. Efter ett par timmar brukade jag sätta mig vid datorn eller slå på nån serie. Kanske en promenad om man pallar. Sen brukade jag somna vid kl3-4.. Lite jobbigt att ta sig upp sen. Det konstiga är att jag hade dessa probem när jag tränade, då var jag mer uppe i varv och hade svårt att slappna av.
Nu har jag inte tränat på länge och sover gott !

Permalänk

En liter mjölk, sen en timme senare tar jag insulin för det innan jag lägger mig.
Men tröttna på att vara extremt nödig på morgonen och må allmänt dåligt efter förhöjd blodsocker så skaffade jag theralen.. Smartare drag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Tar fram telefonen, går in på svtplay och börjar lyssna på Vem vet mest. Rena rama sömnpillret.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Inaktiv

En bra dag (när jag lägger mig i tron om att kunna somna inom en överskådlig framtid) tar jag bara 2 tabletter Propavan+ 30mg Mianserin. En dålig dag, som idag, tar jag ovanstående plus 5-10mg Imovane. Baam, så sover man som ett litet barn=)

Rekommenderar dock ingen att ge sig på ovanstående utan att ha konsulterat en läkare innan, så egentligen var det nog ganska kassa tips=)

Permalänk
Medlem

Brukar slå på någon lagom tråkig twitchstream på paddan, när jag väl somnat händer det alltid förr eller senare något i streamen som gör att jag vaknar till nog för att stänga av den och lägga bort plattan så jag kan sova vidare utan att köra slut batteriet.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Gör lite grafiskt arbete på datorn eller ser på film tills jag somnar.

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem

Kollar på gamla let's plays på telefonen. Går fort att somna, men man vaknar alltid efter ett par timmar då typ volumen på reklamen imellan videosarna är för hög. Men det brukar inte vara nå problem med att somna om igen

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Slar pa ac:n (om det ar sommar och anledningen ar att det ar for varmt), annars brukar det bli pigghets koll, alltsa checka ar jag trott eller inte ar jag inte trott och det ar arbetsdag och det typ 2-4 pa morgonen cyklar jag till jobbet och startar tidigt... total slockningslaget kommer nara pa garanterat nar jag kommer hem igen

Visa signatur

umgänge kan vara förenat med livsfara..

Permalänk
Medlem

Vrider mig i sängen tills jag somnar. Kliver man ur sängen och gör något annat kommer man garanterat inte somna.

Permalänk
Medlem

Brukar lyssna på ljudbok, eller ge mig ut och turfa.

Lyssnar även på ljudbok vanligtvis innan jag somnar. Gärna minst planerat en halvtimme innan jag har tänkt mig att somna. Jag tycker att det underlättar att ha en ganska låg volym (kör högtalare), då får man koncentrera sig lite extra på vad som sägs för att man ska höra. När sedan tankarna börjar haka upp sig på något och bli irrelevant med ljudboken vet man att man är på väg att somna, så då stänger man av den. MortPlayer Audiobooks-appen är bra, då kan man även ställa insomningstimer så att den också stänger av sig själv efter en viss tid så att man lättare hittar tillbaka.

Ett annat knep som brukar fungera är att antingen ta ett varmt bad eller en lång varm dusch innan läggdags. Läste att kroppen har lättare att somna när den kyls av, vilket jag hittills kan tycka stämmer.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Brukar ta djupa andetag tills jag blir dåsig annars tar man piller även om det brukar ta ett tag innan de verkar, och då kan man likagärna strunta i det om man inte MÅSTE sova. Att däremot ta upp mobilen gör bara allting värre.

Visa signatur

"I usually call the new guy and let him know where I like to sit on the bus, tell him ways he can stay out of my way, make sure he knows not to touch any of my stuff."

Permalänk

http://www.rainymood.com/

slocknar typ instant.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Bra tips ! Inte tänkt på det men somnar alltid gott när det regnar ute.
Bokmärkt !

Permalänk
Medlem

Jag har haft perioder med svårt att somna, men sedan jag skaffade ordentlig sömnrytm så slocknar jag som en klubbad säl nästan varje kväll.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Gå ut och gå kan hjälpa ibland.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bebben:

Jag har haft perioder med svårt att somna, men sedan jag skaffade ordentlig sömnrytm så slocknar jag som en klubbad säl nästan varje kväll.

Det där är nog det enskilt viktigaste för alla med sömnsvårigheter att tänka på; att aktivt försöka skapa sig en sömnrutin som fungerar för din vardag. Har man en stabil dygnsrytm behöver man alltmer sällan oroa sig över sömnproblem.

Därmed inte sagt att det nödvändigtvis är enkelt (eller i vissa fall ens möjligt) att ställa om sin dygnsrytm till förmån för sömn, men det är definitivt värt både ett och flera försök.

Permalänk
Medlem

Slänger iväg kudden och sover på madrassen, eller rättare sagt på armen vilket jag gör oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon136741:

Det där är nog det enskilt viktigaste för alla med sömnsvårigheter att tänka på; att aktivt försöka skapa sig en sömnrutin som fungerar för din vardag. Har man en stabil dygnsrytm behöver man alltmer sällan oroa sig över sömnproblem.

Därmed inte sagt att det nödvändigtvis är enkelt (eller i vissa fall ens möjligt) att ställa om sin dygnsrytm till förmån för sömn, men det är definitivt värt både ett och flera försök.

Absolut, detta är ju inget universalt som funkar på alla.

Det tog mig två veckor att skaffa en ordentlig rytm ungefär.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

Slänger iväg kudden och sover på madrassen, eller rättare sagt på armen vilket jag gör oavsett.

rekommenderar inte detta, har fått permanenta axelproblem av att ha sovit på armen...

Flera naprapatbesök per år är det som gäller.

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem

Vänder på kudden och hälsar på Billy Dee Williams.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeddiz:

rekommenderar inte detta, har fått permanenta axelproblem av att ha sovit på armen...

Flera naprapatbesök per år är det som gäller.

va fan, jag kan inte sova än annat på armen.

kukigt värre.

OT: har inte längre några problem att sova(hade en period när jag var typ 12), kan vara tvärtom oftast...

Skickades från m.sweclockers.com