Fransmän testar 146 processorer

Permalänk
Medlem

Vad är H1N1 ? MBY? Antar att det är svininfluensa, men ingen jag känner eller mina barn har vaccinerat sig. Ingen har vart sjuk heller. Så tror att en del har spöken i skallen eller bor i en storstad.
Och jag kollar inte på Rapport eller Aktuellt och läser inte skvallret från Expressen eller Aftonbladet.
Andra nyhets kanaler intresserar mig dock.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

awwwh synd att min E8400 inte var med

Visa signatur

Bildskärm: Acer 27" WQHD 170Hz 2560x1440
Datorsystem: AMD Ryzen 3600 @4.0GHz - Nvidia RTX 3060 - ASUS TUF GAMING X570-PLUS - NZXT H440 Blue
Övrigt: Corsair K95 RGB - Corsair Scimitar - Corsair VOID Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FrapZ^
Nu känner jag mej bara ännu mer nöjd med mitt processorval

Haha hur kan du göra det, när du hade sparat 1000kr på att köra amd istället som bevisligen prestera tätt intill I5?:P

BTW de snackar om att phenom II x4 965 endast är 2.5ggr bättre än deras första 2kärniga. Deras nya 6 kärniga kommer ju bli runt 4ggr bättre !=) ( 50% bätre prestanda pga 50% mer kärnor och sen lite mer % pga av förbättring i akritekturen)

4ggr bättre är ju itne så dåligt då Intels värsta var 5ggr bättre:P

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Hedersmedlem

Dags att upplösa Q66 klubben.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Dags att upplösa Q66 klubben.

Nej, nej, nej!

Inte riktigt ännu i alla fall...men snart.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Testet säger ingenting om överklockningspotentialen, ej heller något om priset.

2 faktorer de flesta swecare sätter högt på listan vid val av prolle.

Sant, men samtidigt förstår man varför.

Priset ändras hela tiden och vi vill ha svenska priser i Sverige vilket nog inte fransmännen bryr sig. Vi få helt enkelt räkna ut lönsamheten själv.

Överklockning är gör inte de flesta(vågar/vet inte) så den biten får vi helt enkelt förlåta dom för.

Permalänk
Medlem

Känns ganska trevligt att min 2 år gamla Q9450 är likvärdig en Core i5 670, iaf om man utgår från Average, 120,1p för min jämfört med 122,2p för 670:in.
Inköpt för samma pris som vad 670:in kostar idag (enligt inet.se)

http://www.behardware.com/articles/778-14/giant-roundup-146-i...

Och att gamla trotjänaren X2 3800+ ligger på nästan hälften av poängen av en Q6600 var ju inte heller fy skam.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk

där ser man, 930 spöar både 860 och 750.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk

Kan nöjt sitta ett tag till med min 960 då...

Visa signatur

Thermaltake Core P5 | 5960X @ 4,3Ghz | H2O | ASUS Rampage V Extreme | Corsair Dominator Platinum 64GB | Zotac 3080 | Samsung 950 Pro 512GB M.2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
72a plats med min E6750, känn på den ni!

Plats 86 med min E6600 (Core 2 varianten, inte Pentium!), dock är den klockad aningen högre än en X6800, 3GHz för att vara exakt jämtemot 2,93 GHz för X6800 och den tar plats 68. Kan ytterligare plåga den till 3,2 GHz om jag vill och vore det inte för min dåliga kylning samt ytterst dåliga exemplar av mobo så skulle jag lätt nå 3,6 GHz på prollen, 50% OC med andra ord.
Och jag som var rädd jag skulle göra bort mig och betala överpris när jag köpte den hösten 2006....in my *** heller välinvesterade pengar må jag säga.

Visa signatur

FT02B • HX620W • P5E Deluxe @ PL11 • Yorkfield Q9450 C1 lappad @ 440x7,5 = 3,3GHz @ 1,380V w/ NH-D14 • 2x2 + 2x1 GB DDR2 @ 880MHz 5-5-5-18 • Palit 55nm GTX260 Sonic • Xonar DX • 36GB Raptor • 3TB Caviar Green • U2713HM • W7 x64 • Ikari Laser • Sidewinder X6

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ÖverKlockaN
awwwh synd att min E8400 inte var med

Jo, den var faktiskt med. Jag har också en. Den presterar rätt bra. Mycket klockvänligt o billig också såklart.

Permalänk
Medlem

Surrar på fint i 4.0GHz med min i7 920.. väl spenderade 2800kr December 2008

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Old KnotVillage
där ser man, 930 spöar både 860 och 750.

Oklockat... "yay", vem bryr sig om det inte är klockat...

Permalänk
Medlem

undrar hur min gamla pentium 166mhz MMX processor inköpt hösten-97 presterar jämfört med en i7 920

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Testet säger ingenting om överklockningspotentialen, ej heller något om priset.

2 faktorer de flesta swecare sätter högt på listan vid val av prolle.

Jo det hade varit kul om dem hade kunnat presentera prestandasifforna delat på MSRP av processorn. Iallafall på de som säljs idag.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

Ni som räknar kronor och ören på processorer, har ni tänkt på att processorn är den komponent (möjligen undantaget grafikkortet) som mest påverkar prestandan på hela systemet, därför tycker jag att det är klart ovist att inte lägga mer på den, även om det innebär att jag betalar procentuellt mer för den dyrare processorn än vad min prestanda vinst blir.
Fattar ni?

Visa signatur

R

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rallet
Ni som räknar kronor och ören på processorer, har ni tänkt på att processorn är den komponent (möjligen undantaget grafikkortet) som mest påverkar prestandan på hela systemet, därför tycker jag att det är klart ovist att inte lägga mer på den, även om det innebär att jag betalar procentuellt mer för den dyrare processorn än vad min prestanda vinst blir.
Fattar ni?

För standardanvändning skulle jag tro att byta från HD till SSD ger mer prestanda (om vi nu frånser att t o m byte av operativsystem kan göra stor skillnad för vissa specifika användningsområden), men jag förstår din tanke.

Om vi leker med uppgifterna i testet det hänvisas till (oklockat och utan hänsyn till om det gäller AMD och Intel):

För 1 500 - 1 750 kr tar det 3 min 7 sek att kompilera Mime i GCC
För 2 500 kr har du sparat nästan 30 sek
För över 5 000 kr har du sparat ytterligare 25 sek
För omkring 10 000 kr har du sparat ytterligare 30 sek

Summa: du kan faktiskt halvera tiden för ett 6 ggr högre pris.

För video kodning rörde det sig om liknande siffror eller aningen mindre vinst av tid. Så visst är det skillnad. För många här jämnas siffrorna ut, som att en Intel i5 750 kan klockas upp i trevliga hastigheter och minska gapet väsentligt. Om du konstant kompilerar eller kör video avkodning eller liknande då kan det helt klart vara värt att spendera mer, men om det gäller generell datoranvändning eller t o m spel går gränsen tidigare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Dags att upplösa Q66 klubben.

Ett nytt grafikort på min Q6600 så håller den här datorn typ ett år till

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem

hehe synd att inte min föredetta proccessor P4 3.0 GHz HT var med i testet.

har en känsla av at den skulle legat på plats 249 eller så.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
För standardanvändning skulle jag tro att byta från HD till SSD ger mer prestanda (om vi nu frånser att t o m byte av operativsystem kan göra stor skillnad för vissa specifika användningsområden), men jag förstår din tanke.

Om vi leker med uppgifterna i testet det hänvisas till (oklockat och utan hänsyn till om det gäller AMD och Intel):

För 1 500 - 1 750 kr tar det 3 min 7 sek att kompilera Mime i GCC
För 2 500 kr har du sparat nästan 30 sek
För över 5 000 kr har du sparat ytterligare 25 sek
För omkring 10 000 kr har du sparat ytterligare 30 sek

Summa: du kan faktiskt halvera tiden för ett 6 ggr högre pris.

För video kodning rörde det sig om liknande siffror eller aningen mindre vinst av tid. Så visst är det skillnad. För många här jämnas siffrorna ut, som att en Intel i5 750 kan klockas upp i trevliga hastigheter och minska gapet väsentligt. Om du konstant kompilerar eller kör video avkodning eller liknande då kan det helt klart vara värt att spendera mer, men om det gäller generell datoranvändning eller t o m spel går gränsen tidigare.

Visst, med det du skriver innebär att för 5000kr har du fått en prestanda ökning av systemet på 50%, om priset för hela systemet har ökat från 10 000 till 15 000kr så är prisökningen endast 33%.
prisvärt alltså!

Visa signatur

R

Permalänk
Medlem

641 .. var är du? bah! hysterisk lista.

Permalänk

Kul att kolla tillbaka vad som har hänt genom åren.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rallet
Visst, med det du skriver innebär att för 5000kr har du fått en prestanda ökning av systemet på 50%, om priset för hela systemet har ökat från 10 000 till 15 000kr så är prisökningen endast 33%.
prisvärt alltså!

Härligt! Bra att få lite argument som kan fungera både på jobbet och hemma!

Permalänk
Inaktiv

hade vart intressant att se hur de nya opteron 8 och 12 kärniga står sig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [WP@]Wolverine
Känns inte direkt som jag behöver byta ut min 980X EE på ett bra tag

Haha med tanke på priset så gissar jag att alla 980X EE-användare offrar kor till datorgudarna så att inget billigt alternativ plötsligt skulle göra hålet i plånboken helt onödigt.

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zhrooms
Surrar på fint i 4.0GHz med min i7 920.. väl spenderade 2800kr December 2008

Vilket i sin tur borde få din 920 att hamna klart högre på den där franska listan, det är vad kallar jag för prisvärt i alla fall!

Jag menar, ifall nu detta skulle spåra ur till detta eviga tjatande om prisvärt!!

Visst är det viktigt för det för de flesta av oss att få max prestanda/krona, det är bara så jäkla tråkigt när det alltid måste handla om prestanda/krona, för alla!

Ibland måste man bara få fantisera om dessa "oprisvärda" prollar i absoluta prestandatoppen också, och för er som har råd att njuta av dessa underbara Intelmonster, kör så det ryker bara och njut!

Själv anser jag att jag inte riktigt har råd att uppgradera till en 980X, men jag gör det tveklöst om jag får en extra slant över någon kommande månad.
Jag har för avsikt att jobba en del med filmredigering m.m. och jag hatar när det tar tid att göra något vid datorn, en sekund för mycket och jag stör mig på det.

Jag är klart nöjd med mitt beslut att köra X58 för nu har jag möjligheten att kasta ur min 920 och trycka i en 980X om (när?) jag skulle få råd.

Ford prefect, hela poängen med Intels värsta plattform är ju att dom kan göra så här. Tror inte dom med 1165 får någon 6 kärnig inom snar framtid, AMD folket däremot! Eller menade du att det skulle kunna komma en "billig" 6 kärnig till 1366, dvs en icke Extreme? I så fall trodde jag Intel redan gjort klart att det inte kommer, eller har jag missuppfattat det kanske?

Permalänk
Hedersmedlem

^^^ Jag tror inte att det spårar ur så länge det inte förvrängs till att bli det gamla vanliga AMD vs. Intel.

Det finns dock en tydligare kulturskillnad, där den ursprungliga overclocker-mentaliteten lite grand försvunnit. Vi är sämre på att spara, har mer utsatt ekonomi, men vi har å andra sidan inte sällan mer pengar att spendera rakt över disk.

Jag får känslan av att några som retar upp sig på frågan om pris/prestanda missuppfattar det som om någon missgynnar dem/dig att köpa en värsting CPU. Köp vad ni vill; spendera var ni vill; det finns inget skäl att behöv ursäkta sig här.

Personligen kollar jag på pris/prestanda optimering för att få en punkt att utgå ifrån. På ett sätt är jag inte alls långt ifrån ralles sätt att räkna. Jag struntar fullständigt i de syntetiska testerna och inriktar mig de applikationer jag använder mest.

Men visst, jag är "gammalmodig" och naggar ogärna på familjens buffert som ska hålla flera månader utan inkomster. Och ja, mitt arbete är ekonomi till halva tiden, så jag är miljöskadad!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZAIZAI
Nej, nej, nej!

Inte riktigt ännu i alla fall...men snart.

Klocka liiiiiiiiiiite till.... m m mmåste.. will n not die.

Permalänk
Medlem

Min Pentium D 820 är verkligen dålig! haha! SHIT

Visa signatur

hahahahahahahahahsdhah

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
Kul att se både sin gamla Athlon X2 4400+ (min är förvisso socket 939 men de presterar likvärdigt)...

Som jag förstår det så är det även modellerna med S939 som testats, eller har jag missat något?

Själv använder jag för närvarande en Athlon64 X2 4600+ på socket 939, och enligt den här listan måste jag upp en hel del i hierarkin för att få den uppåt trefaldiga prestandaökning jag kräver för att anse det lönt att byta processor. (Core i7-860 och i7-920 ligger närmast över 3x-gränsen.)

När det gäller överklockningspotential så tycker jag det är helt rätt att inte ha med det i listan. Dels skulle det ta alldeles för lång tid att få fram, dels är den faktiska potentialen beroende av så enormt många faktorer att ett test ändå inte skulle bli rättvisande.

/Olle