Permalänk
Medlem

Windows 7 BSOD

Hej Sweclockers!

Så sent som igår råkade jag ut för ett missöde, och jag fick tips om att vända mig om till er för att få hjälp.

För ca: 2 år sedan beställde jag en färdig stationär dator från komplett. Detta är komponenterna:

***
Strömkabel PC m/jord 2m rak plugg.

Nero 7 OEM 1i Mjukvara OEM Vista kompatibel

Asetek LCLC LGA775 Clip

CyberLink DVD Suite 5, 6Channel, OEM CD, för XP/Vista

Cooler Master Stacker 831 Silver, 2x12cm fläktar, aluminum (Utan nätagg)

Corsair Powersupply 750W Black,ATX/EPS, 140mm Fan, 8xSATA, SLI

USB2 multikortläsare 3.5" svart för CF I/II,SM,MMC/SD/microSD,MS,xD (bulk)

Asus P5E, X38, Socket-775, DDR2, ATX, Firewire, GbLAN, 2xPCI-Ex(2.0)x16

Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz Socket LGA775, 8MB, BOXED m/fläkt

Asetek LCLC BU 1CPU Liquid Cooling Sealed 12V, Supports all CPU platf.

Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 Kit w/two matched CM2X1024A-6400 Dimm's

Gainward GeForce 9800GTX 512MB GDDR3, PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDCP

Western Digital Raptor X 150GB SATA 16MB 10000RPM

Samsung DVD-brännare SH-S202J IDE svart OEM
***

Vista Ultimate 32bit medföljde. Allting fungerade bra, inga problem med att göra vad jag nu ville göra på datorn, spela, skriva osv.
För några månader sedan fick jag för mig att köpa ett windows 7 OEM exemplar. Jag formaterade bort Vista och installerade det nya OSet och allt fungerade som det är tänkt. Jag köpte även till 2 Gb av samma RAM som medföljde datorn så att jag har 4 Gb.

Men som sagt igår hände något. Jag satt och spelade World of Warcraft, och boom, bluescreen. Vafan tänkte jag och stängde av datorn.

När jag satte på datorn så såg jag att den absolut första bilden som visas på skärmen, America Megatrends på min dator, hade "blå pixlar" eller "prickar" på sig. Kanske hundra stycken om det är relevant, men det såg ut som att någon hade varit i paint och duttat dit prickarna.

Bilden efter visar en hel mängd utspridda "!" -tecken.

Okej ingen panik tänkte jag. Jag lät datorn fortsätta ladda, och laddningen inför windows dök upp, den där liggande "rulllisten" typ, och precis när den skulle ladda windows där man loggar in, så började en fläkt låta riktigt högt, som om den fick en rivstart, och så fick jag bluescreen igen.

Jag testade att starta datorn i felsäkert läge, och det fungerade. Det fungerade även att starta i felsäkert läge med nätverk. Men jag kunde inte för mitt liv begripa vad felet var. Ingenting luktade bränt, jag öppnade datorn och kände på delarna, de satt fast som det skulle (inbillar jag mig iallafall), och jag dammsög fläktarna.

Jag startade om: samma sak igen. Efter det försöket stoppade jag in windwos 7 skivan och startade med den (vilket fungerade) och försökte reparera men fick ett felmeddelande att allting tydligen "fungerar" som det ska och den avbröt reparationen.

Jag installerade mitt gamla Vista OS, men det fungerade inte heller. Dvs jag hade då 2 OS installerade, men de blå prickarna på förstabilden och "!" -tecknen fanns kvar.

"Dags för formatering" tänkte jag. Jag stoppade i Vista skivan (i min panik tänkte jag inte på vilken jag tog) och installerade. Iofs hade det väl inte spelat någon större roll, kanske t.o.m. skulle vara bättre iochmed att datorn kom med det OSet.

Så jag formaterade datorn och windows installerades. Samma visa igen. Prickarna och "!" -tecknen är kvar! /cry.

Oj jag glömde nästan nämna en sak. När jag startade datorn i felsäkert läge gick jag in på Den här datorn och enhetshanteraren och avaktiverade grafikkortet. Då kunde jag komma in i windows.

Jag minns inte om prickarna eller "!" -tecknen var där efter att jag hade avaktiverat grafikkortet ((Gainward GeForce 9800GTX 512MB GDDR3, PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDCP)), men jag fick ingen bluescreen, och den laddade windows så att jag kunde logga in, även om allt såg fruktansvärt ut.

Så den stora frågan är vad skall jag ta mig till? Ska jag slänga min, för mig, relativt nya dator och köpa en ny? Eller kan det vara så att ett nytt grafikkort skulle lösa det?
Isådanafall vilket grafikkort? Ett radeon kanske, men jag vet inte vilka som är kompatibla med mitt moderkort.

Tusen tack i förväg,

David.

Permalänk
Medlem

Tycker det låter som om grafikkortet är det som har gett upp.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Låter som minnesfel på Grafikkortet, kolla om du kan låna ett av en kompis och testa.

//Andreas

Visa signatur

Intel QuadCore 2.4Ghz | 4GB Kingston HyperX| 8800GTX | Tagan 530W

Permalänk
Medlem

Jepp, troligtvis är grafikkortet trasigt.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Vad tror ni om det här kortet? Kan det fungera i min dator tror ni? Verkar rätt prisvärt tycker jag.
Om inte så linka gärna ett annat kort. Jag gör ett leap of faith och chansar på att det är gfx kortet. Om inte annat står jag där med ett kort, och kan bygga en ny dator kring det ^

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=513194

Tack

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sevva
Tack för svaren!

Vad tror ni om det här kortet? Kan det fungera i min dator tror ni? Verkar rätt prisvärt tycker jag.
Om inte så linka gärna ett annat kort. Jag gör ett leap of faith och chansar på att det är gfx kortet. Om inte annat står jag där med ett kort, och kan bygga en ny dator kring det ^

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=513194

Tack

Självklart fungerar det. Om det är prisvärt eller inte beror helt på vilka preferenser du har.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Sådär ja, fick grafikkortet (blev ett radeon 5770 istället). Naturligtvis uppstår en ny kompliktaion.

Mitt gamla 9800GTX hade 2st 6-pin kontakter i sig, det nya 5770 har ett. Jag tog ett av dom och stack in det och satte på datorn. De blå prickarna osv är borta, men istället möts jag av ett meddelande "CPU fan error", och så kan jag välja att tryck på F1 för att fortsätta.

Det är konstigt för jag lyckades lura in mig i BIOS och där står det att CPU temperaturen är 33 grader, och när jag håller handen bakom datorn så känner jag hur det blåser, och jag hör ljudet också.

Men det står "N/A" på alla fläktars hastigheter.

Ex: CPU Fan Speed N/A

Kan jag ha kopplat fel? Jag satte bara in kortet där jag hade det gamla, och eftersom det snurrar på och prickarna samt !-tecknen är borta så blev jag lite konfundersam.

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sevva
Det är konstigt för jag lyckades lura in mig i BIOS och där står det att CPU temperaturen är 33 grader, och när jag håller handen bakom datorn så känner jag hur det blåser, och jag hör ljudet också.

Men det står "N/A" på alla fläktars hastigheter.

Ex: CPU Fan Speed N/A

Kan jag ha kopplat fel? Jag satte bara in kortet där jag hade det gamla, och eftersom det snurrar på och prickarna samt !-tecknen är borta så blev jag lite konfundersam.

Tacksam för hjälp!

Om du ser att din CPU kylare fungerar och fläkten snurrar spelar det ingen roll att det står n/a på fläkthastighet, vet inte hur det ser ut på ditt moderkort men du ska ha möjlighet att kunna ignorera cpu-fan speed. Alternativt plugga in 3pinnars där det står "cpu-fan" på moderkortet istället för "cha-fan" or "case" eller vad det nu kan stå på den du har just nu.

Visa signatur

Speldator: Antec 1200 | i7-930 @ 4.3Ghz+ | GTX 480 | 3x2GB RAM
Kylning: Koolance 360 @ CPU, Koolance VID-GTX480 @ GPU, XPCS RX480x2 Radiatorer, DCP 4,0 mm.
Ljud: Asus Xonar Essence STX + Sennheiser PC 360

Permalänk
Medlem

Okej så då behöver jag inte vara rädd iallafall ^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sevva
Okej så då behöver jag inte vara rädd iallafall ^

Nej, inte för just det iallafall, så länge temperaturer är lugna och du kan verifiera att den faktiskt snurrar är det ju bara ett irriterande meddelande. Vissa moderkort gnäller och stonkar när det inte finns någon CPU-FAN och då ska man kunna disabla varning+ev boot-hinder.

Visa signatur

Speldator: Antec 1200 | i7-930 @ 4.3Ghz+ | GTX 480 | 3x2GB RAM
Kylning: Koolance 360 @ CPU, Koolance VID-GTX480 @ GPU, XPCS RX480x2 Radiatorer, DCP 4,0 mm.
Ljud: Asus Xonar Essence STX + Sennheiser PC 360

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om det hör till men det ska vara vattenkylning det kanske är därför den gnäller

Permalänk

Jag skulle gissa på att en uppdatering av BIOS gör susen.

Kom även ihåg att avinstallera precis allt som har med dina gamla grafikkorts-drivisar att göra också innan du installerar till det nya kortet. Annars kan du stöta på en del problem.

EDIT: Ignorera min mening om BIOS, hade missat att du körde med vattenkylare.

Permalänk
Medlem

Moderkortet gnäller bara på grund av att uttaget inte är upptaget av en fläkt, så spelar ingen funktionell roll i vilket fall. Har du kopplar H50 pump eller annan utrustning i den kan meddelandet komma upp men det kan med säkerhet ignoreras.

Visa signatur

Speldator: Antec 1200 | i7-930 @ 4.3Ghz+ | GTX 480 | 3x2GB RAM
Kylning: Koolance 360 @ CPU, Koolance VID-GTX480 @ GPU, XPCS RX480x2 Radiatorer, DCP 4,0 mm.
Ljud: Asus Xonar Essence STX + Sennheiser PC 360

Permalänk
Medlem

Okej då är jag med, tackar ödmjukast för informationen ^