Problem med att skärmen blir svart några sekunder.

Permalänk

Problem med att skärmen blir svart några sekunder.

Hej,

Jag har ett problem med att min skärm blir svart i ca fem sekunder lite då och då. Det inträffar bara när jag spelar spel, aldrig om jag t. ex. kollar på film i helskärm eller är ute i Windows.

Helt random försvinner bilden och skärmen sätts i Stand By-läge. Efter fem sekunder ungefär sätts den på igen, visar en ruta som säger "Input: DVI" och sen är allt som normalt. Det händer kanske en gång i timmen och är rätt irriterande när det inträffar med dålig timing.

Jag sitter på Windows 7, hårdvaran jag har är ett MSI K9N Platinum, AMD 64 X2 6000+ och ett GeForce GTX 260 med 55nm-kärnan. Min skärm är en BenQ G2420HD.

Drivrutinerna på grafikkortet är 196.21. Jag har testat att avinstallera drivrutinerna, rensa med Driver Sweeper och installera om, utan resultat. Alla sladdar sitter i som dem ska etc, men jag har inte haft möjlighet att testa med en annan DVI-kabel.

Så, vad tror ni kan vara felet?

Permalänk
Medlem

Står det något om att grafikdrivrutinen slutat svara och att den har återställts? I systray eller i Windows felrapportering.

Visa signatur

Om någon hittar mitt gamla användarkonto skicka det med postpaket, tack!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xDLGx
Står det något om att grafikdrivrutinen slutat svara och att den har återställts? I systray eller i Windows felrapportering.

Nej, det är det som är så märkligt. Jag hittar ingen typ av felrapportering någonstans, när bilden kommer tillbaka är allting som det var innan.

Permalänk
Avstängd

kan vara att kortet blir varmt och hettar upp när du spelar.
pröva att fixa en extra fläkt som blåser när du spelar för att notera om det kan vara en orsak.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
kan vara att kortet blir varmt och hettar upp när du spelar.
pröva att fixa en extra fläkt som blåser när du spelar för att notera om det kan vara en orsak.

Jag har kollat temperaturerna och jag har aldrig sett att kortet blir varmare än 85 grader i load, men jag kan ha missat något. Ska testa med öppen sida på chassit och se om det hjälper.

Permalänk

Jag har nu formaterat datorn och installerat de senaste drivrutinerna från Nvidia, men problemet kvarstår.

Jag har installerat Rivatuner och ställt in andra inställningar för grafikkortsfläkten och har faktiskt upplevt en förbättring, så problemet kanske var temperaturrelaterat trots allt. Däremot har datorn nu börjat hänga sig istället. Allting stannar upp, datorn svarar inte på några kommandon och det ljuder förfärligt ur hörlurarna. Jag har bara påträffat detta när jag spelat Napoleon: Total War, inte i några andra spel.

Är det hårdvarurelaterat tro? Bör jag skicka in mitt grafikkort på garanti?

Permalänk
Medlem

låter som ett nvlddmkm fel. Jag har samma problem och efter lite tster visar det sig att både mitt grafikkort och mina minnen är trasiga.
Man vet inte vad detta fel beror på exakt men i mitt fall är det förmodligen grafikkortet eller minnen. Gå in på den här sidan och läs
http://www.nvlddmkm.com/

Visa signatur

Obsidian 800D | Core 2 Quad Q9550 | Gigabyte 2x6990 (QuadfireX) | EVGA 780i | Kingston ValueR. DDR2 PC6400 4096MB CL5 | OCZ 1250w

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MadPixle
låter som ett nvlddmkm fel. Jag har samma problem och efter lite tster visar det sig att både mitt grafikkort och mina minnen är trasiga.
Man vet inte vad detta fel beror på exakt men i mitt fall är det förmodligen grafikkortet eller minnen. Gå in på den här sidan och läs
http://www.nvlddmkm.com/

Tack för länken! Ska läsa vad som står och hoppas att jag kan hitta en lösning.