Permalänk
Medlem

Svårt att hitta bra bärbar?

Har blivit riktigt het på att skaffa en bärbar dator senaste veckan. Dock känns det väldigt svårt att hitta någon "perfekt" (med mina mått mätt). Var ute idag i de vanliga kedjorna och det mesta de säljer känns smäckigt och vekt. Bara blanka skärmar också

Har några kriterier som bör finnas:

* 13-15" skärm, helst matt då jag har lägenheten i sydläge (mycket sol). Bra betraktningvinklar skadar inte.
* Kvalitetskänsla. Inget svampigt t-bord, sladdrigt tunt lock, högglansig plast osv. Bör tåla lite stryk men inte väga för mycket.
* OK batteritid, kommer mest ha datorn hemma.
* Minst Core i3-processor. 4 GB RAM.
* Spelprestanda är underordnat, men skall vara rapp till allt annat.
* Hyggligt med kontakter. Bra W-lan och bluetooth. HDMI är välkommet.
* Tystgående och sval.
* Minimalt med bloatware.
* Bra support och lättreparerat.

Lenovo bör ju vara ett vettigt alternativ, men de säljs ju till duktigt överpris här i Svedala. Svårt att hitta affärer lokalt som säljer dem också.

Förslag någon?

Permalänk
Medlem

Prisklass?

Eftersom spel är underordnat skulle jag nog satsa på en Vaio E-serie, finns en tråd om den i det här forumet.

Visa signatur

Clevo P150HM: I7 2630QM 2,0-2,9 GHz, 8 GB DDR3 1333 MHZ, 15,6" 1920x1080, ATI Radeon 6970M, Corsair Force 3 180GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jungbark
Prisklass?

Eftersom spel är underordnat skulle jag nog satsa på en Vaio E-serie, finns en tråd om den i det här forumet.

Med de önskemål jag har lutar det ju lite åt "business" och då kostar det ju en slant. Men bortåt 15-16 lakan känns väl lite som någon smärtgräns.

Sneglat lite på Vaio E-tråden men blev lite avskräckt att folk har problem med dem (missljud?).

Permalänk
Medlem

Jag tror att en dator från deviltech eller notebookguru.de skulle passa dinna behov. Där får du mycket för pengarna. Kan du tänka dig en glansig skärm så tycker jag du ska titta på HP:s Envy 15. Ett monster i liten förpackning med vad jag fått för mig bra kvalitetskänsla (stor skillnad på kvalitetskänsla och kvalite dock).

Visa signatur

Clevo P150HM: I7 2630QM 2,0-2,9 GHz, 8 GB DDR3 1333 MHZ, 15,6" 1920x1080, ATI Radeon 6970M, Corsair Force 3 180GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jungbark
Jag tror att en dator från deviltech eller notebookguru.de skulle passa dinna behov. Där får du mycket för pengarna. Kan du tänka dig en glansig skärm så tycker jag du ska titta på HP:s Envy 15. Ett monster i liten förpackning med vad jag fått för mig bra kvalitetskänsla (stor skillnad på kvalitetskänsla och kvalite dock).

Både Deviltech och Notebookguru verkar vara rebrandade datorer från Clevo. Vet inte något om det företaget men ska forska lite. Kollade på sidorna och datorerna känns lite mer riktade mot gamers. Inget ont om det dock.

Har du själv någon dator från dessa märken?

Permalänk
Medlem

Kolla på Dell Vostro modellerna 3300 och 3500.

Sen finns Hps ProBook 4320s, och 4520s.

Du kan ju kolla in den här tråden..

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=9...

Permalänk
Medlem

Nej, det har jag inte men jag funderar starkt på att göra det inom den närmsta tiden. xoticpc från usa har en motsvarande dator som deviltech:s 9700 för runt 13-14 000. Då får du allt utom bra ljud och batteritid. Top of the line satt säga
Här är den:

http://www.xoticpc.com/sager-np8690-built-clevo-w860cu-custom...

Visa signatur

Clevo P150HM: I7 2630QM 2,0-2,9 GHz, 8 GB DDR3 1333 MHZ, 15,6" 1920x1080, ATI Radeon 6970M, Corsair Force 3 180GB

Permalänk

Kolla notebookcheck för recensioner av deviltech datorer. Korrekt, det är clevo/sager som företag sätter sitt eget namn på. Dom har generellt väldigt hög kvalité och paneler i toppklass.

Permalänk
Medlem

Ja, jag bevakar Notebookcheck mfl. siter efter nya intressanta modeller

Har just nu fastnat lite för Lenovos nya "snikmodell" T410i. Finns inte så mycket information om dem dock. Tycker den här modellen verkar extra intressant:

http://www.dustinhome.se/pd_5010400623.aspx?csref=Prisjamfore...

Bra saker med den (i mitt tycke):

* Ingen glare
* 1440 x 900 upplösning (kanske för mycket på 14.1"?)
* Core i5-prolle
* 4GB RAM
* 7200RPM disk (kan ju vara nackdel enl vissa)
* Låg vikt 1,8 kg
* Skapligt pris för att vara Lenovo

Minus:
* Inte så snabb processor (2,26 GHz)
* Ingen USB 3
* Dassig grafikkrets? (GeForce GT 130M)
* Kanske inte så prisvärd?

Vad tycks?

Permalänk
Medlem

Tänkte jag skulle ge lite feedback tilll min gamla tråd.

Jag skaffade en T410i NT7FNMS (likadan som länken i ovan fast med 3G-modul). Har haft den ca 2 månader nu och känner att jag gjorde rätt val.

Funkionsmässigt har den allt jag behöver och lite till. Det enda jag har köpt till är ett 9-cells slicebatteri (kopplas in i dockningsporten). Med original 6-cell klarade den sig knappt 3 timmar. Med 9-cellen ipluggad också kan man få ut en dags användning ungefär. Detta är då med lättare användning/surf.

Tangentbordet är en fröjd att skriva på. Använder styrpinnen hela tiden då jag finner den mer ergonomisk. Touchplattan är hyfsad, men knapparna för den är inte av samma kvalitet som de till styrpinnen.

Skärmen på Thinkpaddorna är ju lite utskällda men jag tycker de är helt okej för vanlig anvädning och lite spelande. Spela är väl inget jag gör mycket på den här datorn då GPU:n är medikoker och batteriet tar ju slut på nolltid givetvis. De inbyggda högtalarna är bara för amatörer

Går skapligt tyst, ett svagt lite högfrekvent vinande ger fläkten ifrån sig. Inget som stör mig personligen. Datorn känns väldigt robust, nederdelen flexar inget ens om man lyfter datorn med en hand i ena hörnet.

Orkar inte skriva mer nu men om någon har frågor är det bara att hojta till

Permalänk

Helrätt dator för dina behov verkar det som, just detta med matt skärm är ju väldigt svårt att hitta. Det finns som sagt mer eller mindre uteslutande på "jobb" datorer, tror även mac har det som tillval. För övrigt verkar nästan ingen ha det längre, skulle vilja ta ett allvarligt snack med den trend idioten som uppfann spegelskärmarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Helrätt dator för dina behov verkar det som, just detta med matt skärm är ju väldigt svårt att hitta. Det finns som sagt mer eller mindre uteslutande på "jobb" datorer, tror även mac har det som tillval. För övrigt verkar nästan ingen ha det längre, skulle vilja ta ett allvarligt snack med den trend idioten som uppfann spegelskärmarna

Ja, jag har svårt för glare också. Var en av de största skälen att det blev en Thinkpad.

Kom på att jag provat Starcraft 2 beta på datorn också och det rullade på fint om man inte kör med toppgrafik. Så de går att spela på kontorsdatorer också.