Speldator ca 14000 kr, fungerar detta?

Permalänk

Speldator ca 14000 kr, fungerar detta?

Hej! Jag ska köpa en ny dator inom kort och har valt ut komponenter på Inet som uppfyller mina krav. Det här är delarna jag valt:

Tror ni detta fungerar bra? Och skulle de fungera även om jag bytte ut nätaggregatet mot ett 550W istället för 650W?

Permalänk
Medlem

Om du köper AMD Phenom2 X2 555 3,2Ghz BE (963kr), Asus M4785TD-V EVO (929kr) och Fractal Design Tesla 650W 80+ (795kr) och köper 2GB minne istället (du kan köpa mer sen!), så får du råd med en 80GB SSD disk (som systemdisk) också...

Det är visseligen en chansning med processorn, men dom flesta har lyckats låsa upp den till X4 (jag också!).

Har för mig att Eco och Green innebär segare disk (rätta mig om jag har fel!?), så köp en Samsung 1TB F3 istället!

Visa signatur

I5 9600K - Hyper 212 EVO - Corsair 3200MHz 4x8GB - ASUS Z390-F GAMING - 850 PRO 512GB - 860 EVO 500GB - Asus GTX1070 OC - EVGA Supernova G2 650w - Corsair Carbide 275R + Samsung Q60R 75" + Logitech Z906 + PS5

Permalänk

Tycker inte du ska köpa en SSD disk om du inte har en budget på 15 000+ vilket du inte har. Det ser bra ut men skit i ecogreen och ta F3 istället eftersom ecogreen är mer för lagring än att ha OS osv på.

EDIT: Du ska INTE köpa en AMD x2 iheller, förstår inte vad han ovan pratar för snicksnack. Men jag tycker att du ska köra på i5:an.

Visa signatur

Fractal Design North, Intel i7 14700K, ASUS TUF Gaming Z790-Plus WIFI, MSI Radeon RX 6900 XT 16GB GAMING X TRIO, Kingston 64GB 5200MHz DDR5, EK-AIO Elite 360 D-RGB, Corsair RM1200x Shift 1200W, WD Black SN850X 2TB Gen 4, Samsung 980 NVMe 1TB, Samsung 960 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pirpen
Har för mig att Eco och Green innebär segare disk (rätta mig om jag har fel!?), så köp en Samsung 1TB F3 istället!

Jo, allt nytt "grönt" är ju segare och snålare på kräm m.m.

Men du borde kunna gå ned till ngt runt 500 w om du inte hade tänkt och typ överdrivet överclocka, mosa in 10 000 fläktar (tok överdrivet tal, bara för att.) samt köra 3 way crossfire. eh. Ja.

Permalänk
Medlem

ser bra ut. ja det fungerar även om du byter till ett corsair 550w

EDIT: ta en snabbare hdd: http://www.inet.se/artikel/4303589/1tb-samsung-spinpoint-f3-h...

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk

Jo, jag ville helst hålla mig till Intel i5:an, men det verkar smart att byta hårddisken mot F3 när jag ska ha OS på den. Det känns inte som att SSD ligger riktigt i min budget runt nu, så det får bli längre i framtiden någon gång.

Okej, men då kanske jag byter till en 550W istället då. Spelar det någon vidare roll om jag tar Corsair eller Fractal Design? Och hur jobbigt är det egentligen att ha ett icke-modulärt nätaggregat?

Permalänk
Medlem

Hmm, Fractals strömkabel till moderkortet ska enligt källor vara kort?
Atx kontaken på 20+4 pin (kolla kundrecensionerna på det du ska köpa) men jag tror att det funkar iallafall.

Permalänk

Det är ju inte jobbigt att ha ett icke-modulärt nätagg, men allting blir lättare med ett modulärt agg. Du slipper ha sladdar överallt som inte har något syfte!

Permalänk

Okej, men då kör jag nog på Corsair 550W icke-modulärt, det borde ju fungera bra det.

Så här ser alltså mina varor ut nu i så fall:

Permalänk

Behöver lite hjälp igen.. Läste i en annan del av forumet (http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...) om moderkortet jag valt, Gigabyte GA-P55A-UD3 (https://www.inet.se/artikel/1901761/gigabyte-ga-p55a-ud3), och att det kanske inte riktigt är det bästa alternativet.

Om jag förstått det rätt så kommer hastigheten halveras från grafikkortet om man aktiverar USB 3.0? Det är inte önskvärt..

Funderar på om jag kanske borde lägga ut en liten extra slant nu och satsat på det ca 700 kr dyrare ASUS P7P55D-E PRO (http://www.inet.se/artikel/1901770/asus-p7p55d-e-pro) istället, då det också har USB 3.0 men inte verkar ha några problem med att hålla grafikkortet på 16x även om man aktiverar USB 3.0. Det känns ju inte som det roligaste att behöva byta moderkort om 1-2 år på grund av detta, så det kanske är lika bra att satsa på ASUS-kortet direkt?

Läste en del om ASUS-kortet här: http://techgage.com/article/asus_p7p55d-e_pro/, och det verkar ju inte ha samma problem; "The addition of S-ATA and USB 3.0 could be considered worthy of the higher SRP alone, especially since ASUS implements a PLX solution, meaning that neither S-ATA or USB 3.0 will draw bandwidth from your primary PCI-E 16x slot, which is what happens on current Gigabyte P55 boards that feature these two new technologies."

Kan någon mer kunnig snälla uttrycka sig lite om detta, samt kolla så att det i så fall nya moderkortet skulle passa bra med de andra valda komponenterna?

Tack på förhand!