Permalänk

Hjälp! Problem med överhettning på i7

Förstår inte varför min processor inte klarar 5 minuter i OCCT. Jag har precis köpt en ulta 120-eXtreme, idlar på 55 C, spel på 65 C. Men jag kan verkligen inte stresstesta, eller använda något tungt spel/program.
Samma sak på orginal klock, överhettar efter lite längre tid, cirka 30 min.

Använder kylpastan som följde med Ultra 120 eX. Jag har klockat till 3.2 men jag var tvungen att dra ner processorn igen, är rädd att något ska hända.

Jag har ingen Processorfläkt till Tornet(lite tight med pengar), men kan det vara anledning?

Setup:

i7 920 2.66 mhz
Corsair 1600 mhz
P6T SE
GTX 260
620W Corsair nätagg

Jag går tredje året på gymnasiet och valde överklockning som projekt
Väldigt tacksam för snabba svar! Vill gärna lösa detta fort.

//Petrus Dughem

Permalänk
Medlem

Du har antagligen ingen fläkt på kylaren. Och du har troligtvis inte heller knappt någon luftgenomströmmning i chassit. Därför stannar värmen kvar på kylflänsarna vilket resulterar i att ju längre datorn är igång desto varmare är processorn.

Permalänk
Medlem

kör du cpu kylaren utan fläkt så e de anledningen skulle jag gissa, testa koppla in två 120 fläktar som push/pull ska du se att de blir skillnad på tempsen.

Permalänk

LOrdh:
Jag kör på ett gigantiskt A-plus med 2x 250mm fläktar(utblås) så luften åker ut men jag har ingen fläkt som blåser in och hjälper cirkulationen, har plats för en 120 mm på baksidan, men vore inte så bra om den blåste in på Cpu fläkten, eller?

Tyffhunt:
Exact, har ingen Cpu fläkt, tips på några bra fläktar?

Permalänk
Medlem

Håller du koll på tempen på dina komponenter under testet?
http://www.inet.se/artikel/5321445/scythe-120mm-gentle-typhoo...
En fläktkontroll för att justera ljudnivån manuellt beroende på belastning.
http://www.inet.se/artikel/6308263/fan-mate-2-varvtalsregulat...

Permalänk

OCCT övervakar GPU och CPU, helt ok temp om jag ska vara ärlig. Resten ligger runt 35-40.

Räcker det med en fläkt? bör jag skaffa en fläkt på baksidan också? Jag har som sagt bara utblås från sidan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perrish91
OCCT övervakar GPU och CPU, helt ok temp om jag ska vara ärlig. Resten ligger runt 35-40.

Räcker det med en fläkt? bör jag skaffa en fläkt på baksidan också? Jag har som sagt bara utblås från sidan.

Fläktar brukar monteras följande
ut:
top
bak
in:
fram
botten
(sidan)

Scythe slipstream är bra chassifläktar. 800rpm är behaglig ljudnivå tror jag.
gentle typhoon är bra fläktar på kylare.

Permalänk

Alright! Då köper jag 2 typhoon och en fläktkontroller så är saken biff

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Seriösa överklockare använder vattenkylning, men det kostar ju en del tyvärr... Luftkylare med heatpipes som du har kräver åtminstone en 120-fläkt monterad direkt på sidan, men gärna två. Utblås riktat bakåt - där det också ska finnas en fläkt som blåser ut varmluften ur chassit.

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk

Som jag sa är de ju detta mitt projektarbete så självklart är jag seriös, men har inte pengarna att lägga ut på överdrivet dyr kylutrustning <.<

Återkommer med resultat så fort jag köpt fläktar

Permalänk

Tjupp! köpte 2xZalman 120mm + fläktkontroller! Låter dugligt och kyler väldigt bra. Cpu nere på 34 C GPU idle, resten av delarna ligger på 30 C Påbörjar överklockning! tack för hjälpen