Permalänk
Medlem

Foto tips

Hej!

Är ny här på forumet. Det är så att jag har en Nikon D60 med två objektiv, ett 18-55 och ett 55-200.
Mitt problem är att jag tycker inte att jag får så fina, klara, skarpa bilder osv.
Har sett andra med liknande kameror som får mycket bättre bilder än mig.
Så jag skulle uppskatta väldigt mycket ifall jag kunde få lite grundtips o vad man ska tänka på och så för att få bra bilder.
Ge även lite tips på efter redigering och så. Jag har Photoshop Cs3.
Men om ni har bra tips, tekniker eller andra sidor som man kan läsa lite.
Tveka inte att skriva då.

Mvh

Visa signatur

Nikon D7000 | Nikon MB-D11 | Sigma 17-70/2,8-4,0 DC OS HSM | Nikkor AF-S DX 18-55/3,5-5,6 G ED VR | Nikkor AF-S DX 55-200/4,0-5,6 G ED VR

[u]Citera[/u] för svar. :)

Permalänk
Medlem

Jag brukar inte vara den som säger det, men: sök!
Hela internet är fullt av fototips!

Du kan kolla tutorials, antingen i text/bilder eller på youtube.

Hur har du fotat hittills? I "manuellt"-läge eller i något av de förprogrammerade lägena?
Hur mycket kan du? Har du koll på allt vad slutartid, bländare, ISO... etc. är?

Försök läs på och experimentera dig fram så ska du se att du får kläm om det snart!

MVH //Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Hedersmedlem

det som gör mest förutom en korrekt fokusering är att förminska ner bilden och skärpa upp den i PS. Då kan man verkligen få knivskarpa bilder.

litet exempel om man bländar ner lite och skärper upp den i PS. Denna är tagen med Canons ganska tråkiga 18-55 utan IS.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorian
Jag brukar inte vara den som säger det, men: sök!
Hela internet är fullt av fototips!

Du kan kolla tutorials, antingen i text/bilder eller på youtube.

Hur har du fotat hittills? I "manuellt"-läge eller i något av de förprogrammerade lägena?
Hur mycket kan du? Har du koll på allt vad slutartid, bländare, ISO... etc. är?

Försök läs på och experimentera dig fram så ska du se att du får kläm om det snart!

MVH //Gorian

Okej. Har inte fotat så mycket i manuellt läge än. Men har börjat. Annars fotar jag i auto. Men vad är lägena P, S osv?
Slutartid, bländare och ISO vet jag vad det är. Men när jag leker med olika sluttider och så, så tycker jag inte att jag får till det. Jag får speciellt suddiga bilder tycker jag. Kan lägga upp en bild här strax som jag tog nyss.

Mvh

EDIT:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av vargeEEEEn
det som gör mest förutom en korrekt fokusering är att förminska ner bilden och skärpa upp den i PS. Då kan man verkligen få knivskarpa bilder.

litet exempel om man bländar ner lite och skärper upp den i PS. Denna är tagen med Canons ganska tråkiga 18-55 utan IS.

*BILD*

Riktigt snygg! Även om jag brukar förminska de, och skärpar upp de med "unsharp mask" så brukar jag få vita kanter och sånt runt.

EDIT2:

Här är en bild jag tog förut.

Här är ytligare en bild jag tagit. Men de bilderna jag tar är inte alls i samma klass som andras tycker jag.

Visa signatur

Nikon D7000 | Nikon MB-D11 | Sigma 17-70/2,8-4,0 DC OS HSM | Nikkor AF-S DX 18-55/3,5-5,6 G ED VR | Nikkor AF-S DX 55-200/4,0-5,6 G ED VR

[u]Citera[/u] för svar. :)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mattt3
Okej. Har inte fotat så mycket i manuellt läge än. Men har börjat. Annars fotar jag i auto. Men vad är lägena P, S osv?
Slutartid, bländare och ISO vet jag vad det är. Men när jag leker med olika sluttider och så, så tycker jag inte att jag får till det. Jag får speciellt suddiga bilder tycker jag. Kan lägga upp en bild här strax som jag tog nyss.

Mvh

EDIT:

Riktigt snygg! Även om jag brukar förminska de, och skärpar upp de med "unsharp mask" så brukar jag få vita kanter och sånt runt.

EDIT2:

http://pici.se/pictures/zAJpmIpJZ.jpg

Här är en bild jag tog förut.

http://pici.se/pictures/kJwcVZAUw.jpg

Här är ytligare en bild jag tagit. Men de bilderna jag tar är inte alls i samma klass som andras tycker jag.

P är ett riktigt bra läge att lära sig hur kameran beter sig. Där styr du ISO och kameran sköter exponeringen med slutartid och bländare.

S står för Shutter priority misstänker jag, då ställer du vilken slutartid och ISO du vill ha, för att undvika suddiga bilder är en bra tummregel att slutartid/brännvid > 1. Så om du har ett 50mm så ska du försöka hålla dig på kortare slutartider än 1/50s.

A står för Aperture priority där du ställer bländaren du vill använda samt ISO så tar kameran hand om slutartiden för att göra en korrekt exponering.

Sen när du skärper upp i PS så kan du använda Sharpen eller Sharpen More också, ger en lite annorlunda skärpehöjning mot vad Unsharp Mask gör. Se också till att alltid fota i RAW-läge, det ger plats för _mycket_ mer efterhandsarbete och ger dessutom betydligt bättre bildkvalitet.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vargeEEEEn
P är ett riktigt bra läge att lära sig hur kameran beter sig. Där styr du ISO och kameran sköter exponeringen med slutartid och bländare.

S står för Shutter priority misstänker jag, då ställer du vilken slutartid och ISO du vill ha, för att undvika suddiga bilder är en bra tummregel att slutartid/brännvid > 1. Så om du har ett 50mm så ska du försöka hålla dig på kortare slutartider än 1/50s.

A står för Aperture priority där du ställer bländaren du vill använda samt ISO så tar kameran hand om slutartiden för att göra en korrekt exponering.

Sen när du skärper upp i PS så kan du använda Sharpen eller Sharpen More också, ger en lite annorlunda skärpehöjning mot vad Unsharp Mask gör. Se också till att alltid fota i RAW-läge, det ger plats för _mycket_ mer efterhandsarbete och ger dessutom betydligt bättre bildkvalitet.

Okej. Tack för all info och tips. Jag fotar i JPG + RAW just nu.

Visa signatur

Nikon D7000 | Nikon MB-D11 | Sigma 17-70/2,8-4,0 DC OS HSM | Nikkor AF-S DX 18-55/3,5-5,6 G ED VR | Nikkor AF-S DX 55-200/4,0-5,6 G ED VR

[u]Citera[/u] för svar. :)

Permalänk
Medlem

För att få lite kläm på photoshop kan du kolla denna sidan som ganska lättförståeligt förklarar funktioner som man som fotograf kan ha användning för. De går alltså inte in på så avancerade redigeringar, vilket oftast inte behövs heller, för den delen.
http://epaperpress.com/psphoto/index.html

Är det bara skärpan som du inte är nöjd med i bilderna du postade, eller är det något annat åxå? Jag tycker inte det verkar vara något problem med skärpan i webformat iaf. Länka gärna till någon/några bilder som du tycker är bättre och som du gärna skulle ha tagit åxå.

När man förmiskar bilder för att visa på webben så behöver man skärpa upp dem lite efter nerskalningen. Jag tycker att oskarpmask (unsharp mask) med 100, 0.3, 1 ger lagom uppskärpning. Om inte skärpan är helt hundra på utgångsbilden kan man behöva öka radien en aning. Man får passa sig för att ta i för mycket bara, särskilt på den typen av bilder du postade här är det stor risk att man får halos runt kanterna...

Edit:
Kanske ska förtydliga att man får använda olika parametrar för uppskärpningen beroende på bildens slutstorlek åxå. Det exempel jag gav lämpar sig för webbilder i inte allt för stora format.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
För att få lite kläm på photoshop kan du kolla denna sidan som ganska lättförståeligt förklarar funktioner som man som fotograf kan ha användning för. De går alltså inte in på så avancerade redigeringar, vilket oftast inte behövs heller, för den delen.
http://epaperpress.com/psphoto/index.html

Är det bara skärpan som du inte är nöjd med i bilderna du postade, eller är det något annat åxå? Jag tycker inte det verkar vara något problem med skärpan i webformat iaf. Länka gärna till någon/några bilder som du tycker är bättre och som du gärna skulle ha tagit åxå.

När man förmiskar bilder för att visa på webben så behöver man skärpa upp dem lite efter nerskalningen. Jag tycker att oskarpmask (unsharp mask) med 100, 0.3, 1 ger lagom uppskärpning. Om inte skärpan är helt hundra på utgångsbilden kan man behöva öka radien en aning. Man får passa sig för att ta i för mycket bara, särskilt på den typen av bilder du postade här är det stor risk att man får halos runt kanterna...

Edit:
Kanske ska förtydliga att man får använda olika parametrar för uppskärpningen beroende på bildens slutstorlek åxå. Det exempel jag gav lämpar sig för webbilder i inte allt för stora format.

Tack för tipsen! Jag vet inte riktigt, bilderna kanske egentligen bra. Men sen kanske redigeringen är mindre bra.
Jag har kollat i fototråderna här och det är väldigt många som har lite mattare bilder eller vad man kan säga. Och de bilderna gillar jag.
Men det är ofta som jag tycker att bilderna blir skitbra i kameran men sen när jag kollar i datorn så blir det en besvikelse.

Visa signatur

Nikon D7000 | Nikon MB-D11 | Sigma 17-70/2,8-4,0 DC OS HSM | Nikkor AF-S DX 18-55/3,5-5,6 G ED VR | Nikkor AF-S DX 55-200/4,0-5,6 G ED VR

[u]Citera[/u] för svar. :)

Permalänk
Medlem

Vid minskning av bildstorlek

Bildstorlek: 1280*….. (tycke och smak och begränsningar)

Resolution: 120 pixel per inch (antar att denna upplösning är ganska normal för de flesta skärmar)

Samlignsmetod: Bicubic sharper (ger skarpaste resultat vid minskning)

Därefter brukar jag skärpa upp bilden genom att applicera high pass filter på ett bildlager vars blend mode sätts till hard light (denna metod ger inte bra resultat direkt, utan man måste laborera en del innan man vet hur man skall göra… finns kanske guider på nätet angående denna metod för just cs3). OBS överskärp inte bilden, framförallt bör du undvika att det uppstår synliga halos kring högkontrastobjekt. Skärpa kan även endast appliceras till specifika delar av bilden, varpå effekten av skärpesättningen ökar…

Innan bilden sparas är det bra att se till att färgrymden är sRBG.

Kan vara bra att ha en kalibrerad datorskärm vilket förhoppningsvis gör att bilderna visas på ett liknande sätt på andra skärmar.

Permalänk
Inaktiv

Grunden för att få en skarp bild är ju att den blir skarp redan i kameran. Att skärpa upp den i PhotoShop efteråt är ju en konstgjord grej.
För att få skarpa bilder är det viktigt att man fokuserar på det man vill vara skarpt, dvs de "hakar" som syns i sökaren när du trycker ner avtryckaren till häften ska vara placerade på motivet. Sen är det givetvis viktigt att man håller kameran stilla när man tar bilden. Tag för vana att hålla kameran stilla minst 1 sek efter att du tagit bilden.
Du kan få instruktioner på hur din kamera fungerar på
http://www.nikondigitutor.com/eng/d60/index.shtml
den är på engelska men lättfattlig ändå. Den förklarar bokstavsinställningar som P, S, A, M osv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Plurikus
Grunden för att få en skarp bild är ju att den blir skarp redan i kameran. Att skärpa upp den i PhotoShop efteråt är ju en konstgjord grej.
För att få skarpa bilder är det viktigt att man fokuserar på det man vill vara skarpt, dvs de "hakar" som syns i sökaren när du trycker ner avtryckaren till häften ska vara placerade på motivet. Sen är det givetvis viktigt att man håller kameran stilla när man tar bilden. Tag för vana att hålla kameran stilla minst 1 sek efter att du tagit bilden.
Du kan få instruktioner på hur din kamera fungerar på
http://www.nikondigitutor.com/eng/d60/index.shtml
den är på engelska men lättfattlig ändå. Den förklarar bokstavsinställningar som P, S, A, M osv

Pga lågpassfiltret i kameran blir bilden mindre skarp, varför skärpesättning efteråt inte är speciellt "konstgjort". Men det är klart att man alltid bör efterstäva att förutsättningarna för skarpa bilder maximeras (kameran i stabilt grepp, rätt slutartid för tillfället, optimal bländare för objektivet i fråga inom specifik brännvidd (MTF ger ett mått på upplösningsförmågan hos objektivet. I objektivrecensioner brukar MTF anges för olika brännvidder >> för bästa skärpa bör man undvika de inställningar som är mindre optimala)).

En sida med objektivrecensioner där MTF brukar anges:
http://www.photozone.de/

Permalänk
Medlem

En D60 har ju 3st AF punkter. Går det ställa in manuellt vilken den ska använda? I så fall hur?

Mvh

Visa signatur

Nikon D7000 | Nikon MB-D11 | Sigma 17-70/2,8-4,0 DC OS HSM | Nikkor AF-S DX 18-55/3,5-5,6 G ED VR | Nikkor AF-S DX 55-200/4,0-5,6 G ED VR

[u]Citera[/u] för svar. :)

Permalänk
Medlem

Sidan 59 i manualen? (Med reservation för att det kan skilja något nummer i den svenska manualen.)

Permalänk
Medlem

Kollade i manualen och hittade det. Men då blir det ju manuell fokus med? Går det inte bara ställa in vilken AF punkt man vill ha men automatisk fokus?

Visa signatur

Nikon D7000 | Nikon MB-D11 | Sigma 17-70/2,8-4,0 DC OS HSM | Nikkor AF-S DX 18-55/3,5-5,6 G ED VR | Nikkor AF-S DX 55-200/4,0-5,6 G ED VR

[u]Citera[/u] för svar. :)

Permalänk
Medlem

matttt: Val AF punkt som påverkar endast autofokus, eftersom det vid manuell fokus är du själv som vrider i "ratten" (justerar efter vad du egentligen ser i sökaren)...

Permalänk
Medlem

Jag hittade fokusläge bland inställningar. Och då stod det på Automatisk servo-A.
Och då ändrade jag till Manuell Fokus. Och då kan jag välja själv vilken AF punkt den ska använda. Men den ställer inte in fokusen själv då, fast jag har på Automatisk på objektivet.

Visa signatur

Nikon D7000 | Nikon MB-D11 | Sigma 17-70/2,8-4,0 DC OS HSM | Nikkor AF-S DX 18-55/3,5-5,6 G ED VR | Nikkor AF-S DX 55-200/4,0-5,6 G ED VR

[u]Citera[/u] för svar. :)

Permalänk
Medlem

Det är löst. Jag fixade det.

Visa signatur

Nikon D7000 | Nikon MB-D11 | Sigma 17-70/2,8-4,0 DC OS HSM | Nikkor AF-S DX 18-55/3,5-5,6 G ED VR | Nikkor AF-S DX 55-200/4,0-5,6 G ED VR

[u]Citera[/u] för svar. :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokoza:

Vid minskning av bildstorlek

Bildstorlek: 1280*….. (tycke och smak och begränsningar)

Resolution: 120 pixel per inch (antar att denna upplösning är ganska normal för de flesta skärmar)

Samlignsmetod: Bicubic sharper (ger skarpaste resultat vid minskning)

Därefter brukar jag skärpa upp bilden genom att applicera high pass filter på ett bildlager vars blend mode sätts till hard light (denna metod ger inte bra resultat direkt, utan man måste laborera en del innan man vet hur man skall göra… finns kanske guider på nätet angående denna metod för just cs3). OBS överskärp inte bilden, framförallt bör du undvika att det uppstår synliga halos kring högkontrastobjekt. Skärpa kan även endast appliceras till specifika delar av bilden, varpå effekten av skärpesättningen ökar…

Innan bilden sparas är det bra att se till att färgrymden är sRBG.

Kan vara bra att ha en kalibrerad datorskärm vilket förhoppningsvis gör att bilderna visas på ett liknande sätt på andra skärmar.

Tänkte bara klargöra en sak.

PPI/DPI Spelar ingen roll alls för bilder som visas på skärm. Det har endast att göra med när man väl printar en bild. Det är bara pixeldimensionerna/bildstorleken som spelar roll när bilden visas på skärm...

/E

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Eriiiiik:

Tänkte bara klargöra en sak.

PPI/DPI Spelar ingen roll alls för bilder som visas på skärm. Det har endast att göra med när man väl printar en bild. Det är bara pixeldimensionerna/bildstorleken som spelar roll när bilden visas på skärm...

/E

Varför skulle pixel/inch inte spela roll?

Permalänk
Medlem

här kan du läsa lite om du vill ha ppi förklarat

http://www.monarda.se/extra/ppi-test/ppitest.htm

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Eriiiiik:

här kan du läsa lite om du vill ha ppi förklarat

http://www.monarda.se/extra/ppi-test/ppitest.htm

Jag vet vad ppi innebär. Förstår bara varför det inte skulle bli någon skillnad så som du nämnt tidigare.

Permalänk
Medlem

Har inte lusläst alla inlägg så någon kan redan tipsat dej,annars är fotosidan.se ett bra ställe att hänga på.

Visa signatur

Amd 64 X2 6000+ 3,0 GHz- Crucial DDR2 PC 5300 4096MB- XFX 8800GTS 640MB SLI- Spinpoint T166- Corsair 520 W- HP 2465.

Permalänk
Skrivet av Tokoza:

Jag vet vad ppi innebär. Förstår bara varför det inte skulle bli någon skillnad så som du nämnt tidigare.

På en skärm använder du pixlar, har du en bild som är nedskalad till, säg 800px så kommer den ta upp 800px på skärmen, oavsett hur många ppi den är på.

Permalänk
Medlem

Okej, då är jag äntligen med. Pixel per inch (ppi) påverkar endast vid utskrift, dvs inte då bilder ses på skärm. Hade ”förstått” det hela väldigt fel eftersom ppi i själva verket inte alls påverkar pixeldata vid nersampling, utan endast utgör info för hur skivaren skall tolka pixeldata, dvs hur stor bildutskriften skall bli…