Permalänk

Praoplats!

Hej!

är i behov av en prao plats till vecka 16(sent ute:P) är intreserad av datorer och skulle gärna prao i en dator butik i göteborg. Men jag vet inte om dom tar imot prao elever(går i 8:an). så jag undrar om det finns någon på forumet som praot i någon dator butik i göteborg?:)

vet inte om det är rätt forum del att posta i:P

Permalänk
Medlem

Re: Prao plats!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sp123ltd1
Hej!

är i behov av en prao plats till vecka 16(sent ute:P) är intreserad av datorer och skulle gärna prao i en dator butik i göteborg. Men jag vet inte om dom tar imot prao elever(går i 8:an). så jag undrar om det finns någon på forumet som praot i någon dator butik i göteborg?:)

vet inte om det är rätt forum del att posta i:P

Jag förväntar mig att du alltså har försökt ringa dem och fråga? Det är alltså den där konstiga prylen dina föräldrar ibland lyfter upp och pratar i.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk

Re: Re: Prao plats!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Jag förväntar mig att du alltså har försökt ringa dem och fråga? Det är alltså den där konstiga prylen dina föräldrar ibland lyfter upp och pratar i.

Nu ska du ej vara sådan, jag tar alltid med mig min mamma på arbetsintervjuverna och det har gått skitbra, då morsan sköter allt snack. Nu har jag inte fått något arbete än, men jag har några på gång.
Andra likasinnande Fler tar med mamma på intervjun
http://www.chef.se/dynamisk/index.php/index/artikel/kraev-ff-...

Nej som sagt ingen datorbutik vill ta emot en slumpvis kille på ett forum, det är bara att glömma detta. Utan du trådskaparen får gå till butiker och prata. Tänk då på att montera ihop datorer troligen inte kommer bli din uppgift, då butiken har garanti och vågar inte vem som helst pilla.
Utan gå dit och säg att du kan hjälpa till med allt möjligt, knepet är att vara social. En datorbutik som tar emot en Prao behöver inte ta emot nästa, så man kan inte direkt säga att en viss butik tar emot praos. (även om vissa nu gör det mer än andra)

Tänk dig själv om du hade en datorbutik, skulle du vilja ha en helt okänd person från en forum som proa? Nej, "ingen" butik söker sådan så gå dit och prata. Självklart är fysisk kontakt tusan så mycket bättre än telefon, sedan gäller det att komma i rätt tid då det är lite kunder.
Är du yngre så kanske du kan ta med mamma, då så att företaget ser att det är någon vuxen med som vakar. Går du på gymnasiet, så blir detta lite negativt.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Re: Re: Re: Prao plats!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Nu ska du ej vara sådan, jag tar alltid med mig min mamma på arbetsintervjuverna och det har gått skitbra, då morsan sköter allt snack. Nu har jag inte fått något arbete än, men jag har några på gång.
Andra likasinnande Fler tar med mamma på intervjun
http://www.chef.se/dynamisk/index.php/index/artikel/kraev-ff-...

Nej som sagt ingen datorbutik vill ta emot en slumpvis kille på ett forum, det är bara att glömma detta. Utan du trådskaparen får gå till butiker och prata. Tänk då på att montera ihop datorer troligen inte kommer bli din uppgift, då butiken har garanti och vågar inte vem som helst pilla.
Utan gå dit och säg att du kan hjälpa till med allt möjligt, knepet är att vara social. En datorbutik som tar emot en Prao behöver inte ta emot nästa, så man kan inte direkt säga att en viss butik tar emot praos. (även om vissa nu gör det mer än andra)

Tänk dig själv om du hade en datorbutik, skulle du vilja ha en helt okänd person från en forum som proa? Nej, "ingen" butik söker sådan så gå dit och prata. Självklart är fysisk kontakt tusan så mycket bättre än telefon, sedan gäller det att komma i rätt tid då det är lite kunder.
Är du yngre så kanske du kan ta med mamma, då så att företaget ser att det är någon vuxen med som vakar. Går du på gymnasiet, så blir detta lite negativt.

Tack för ett bra svar!
Men att ta med sej mamma bevisar väll bara att man inte är särskilt självständig?
Jag har funderat på inet men eftersom jag inte bor i göteborg så undrar jag om dom har en butik där?

Permalänk
Sötast

Re: Re: Re: Re: Prao plats!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sp123ltd1
Tack för ett bra svar!
Men att ta med sej mamma bevisar väll bara att man inte är särskilt självständig?
Jag har funderat på inet men eftersom jag inte bor i göteborg så undrar jag om dom har en butik där?

Det absolut bästa du kan göra är helt enkelt:

Gå ner till butiken du är intresserad och presentera dig, berätta att du går i X klass och att du praktisera och att ditt intresse är datorer och bla bla bla bla bla.

Finns det en plats och du verkar reko så blir det säkert inga problem att få praktisera där.

Jag praktiserade själv i *den lokala butiken* när jag gick i 8an eller 9an och fick då lära mig bygga datorer, ta hand om surfhörnan, ut å handla, snacka med kunder, massor av läsk (hehe) osv.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Jag har fått nästan alla mina jobb genom att farsan fixat dem^^ De är ju ens närmaste kontakter känner farsan till folk som kan ordna jobb så tro fan att jag kollar med honom först. Har bara varit på en jobbintervju, fick ju det jobbet också. MNen farsan har fixat 4a jobb till mig. Småställen som har varierande mängd jobb som snabbt behöver folk tar gärna emot folk som kan något inom yrket. Men nu är det ju praoplats och där är det ju allra bäst om en föräder känner den som är chef på stället^^

Men har man inte den turen så får man helt enkelt visa sitt tryne och vara trevlig och berätta vad man kan och så vidare.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Då jag praoade på Hi-Fi Klubben i Sundsvall v40 så ringde jag först och sedan kom vi överens att vi skulle träffas i butiken någon dag. Slutade med att jag åkte ner en dag med tåger (10 mil) och pratade lite med dom 2-3 minuter och sedan var det klart. Lunch och sedan åka hem igen.

Du borde åka och prata med dom IRL, det är bäst.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Äsch, skaffa en riktig praoplats istället. Slår vad om att det finns ett "Larssons gräv och schakt" eller "Hasses gräv" alternativt "Alingsås markarbeten" i din närhet!

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NickePicke
Äsch, skaffa en riktig praoplats istället. Slår vad om att det finns ett "Larssons gräv och schakt" eller "Hasses gräv" alternativt "Alingsås markarbeten" i din närhet!

nej fan! Achmed's Dataservice och restaurang FTW

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sp123ltd1
Hej!

är i behov av en prao plats till vecka 16(sent ute:P) är intreserad av datorer och skulle gärna prao i en dator butik i göteborg. Men jag vet inte om dom tar imot prao elever(går i 8:an). så jag undrar om det finns någon på forumet som praot i någon dator butik i göteborg?:)

vet inte om det är rätt forum del att posta i:P

Finns en datorbutik vid torget, kolla där! AV-Data som ligger vid noltorp tar emot prao-elever, praoade själv där i 8:an.

Sen var det väll, tragiskt nog, slut på datorrelaterade företag

Dold text


Har en kompis som praoat på inet, så helt omöjligt är det inte!

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk

PRAO, vilket skit det egentligen är. Efterbliven sosse-politik.