Permalänk

I början när jag fick detta modemet så fungarade dett klockarent - super bra ! Men efter typ två månader med modemet kunna jag inte komma åt ComHems netvärk med WI Fi funktionen anslutan. När jag sen koplade bort WIFI ock bara använde kabel då kommer jag online utan problem.

Själklart ringda jag kundtjänst direkt - vi forsöokta allt men inget fungerade, ock han sa att de skulla testa lite mer ock sen återkomma. Efter två veckor var inget händ ock jag skickade mejl till kundtjäsnt som svarade att de fortfaredne kollar upp mitt äreinde.

Nu där vi har passerat en månad skickade jag på ny mejl till kundtjänst ock här är den korespondansen som vi hafft på det sista - jag tyckar att Com Hem handterar detta på ett mycket arogant sätt... vad tyckar ni?

TILL COMHEM:
Hejsan,

För en månad sen la jag in ett support ärende, som ni skulla kolla upp på.

I korta drag är problemet att om jag slår på WIFI i mitt trådlösa modem då vägrar modemet gå online - dett koblar helt enkelt inte till ComHem. Sen straks jag slår av WIFI ock bara är på nettet med kabel då går modemet online med en gång. Efter att ha gått igenom allt med er support tjänst skulla ni återvända. Detta är nu en månad sen.

Idag fick jag då et nytt data kabel med posten med besked om att ni mättet dålig mottagning. Jag vet inte om detta är en del av ert lösningsförslag men i alla fall gjorde detta ingan skillnad. Om jag slår på WIFI i modemet koblar inte modemet upp emot Com Hem.

Jag trur fortfarende att problemet är i modemet ock att detta borda bytas ut emot garantien, om inte ni har andra förslg.

Med vänlig hällsning

FRÅN COMHEM:

Hej och tack för ditt e-postmeddelande!

Detta är tyvärr en bugg på detta modemet och vi jobbar på att ta fram en mjukvara som kommer att lösa felet.

Har du provat att reseta ditt modem?

På baksdan av modemet finns det ett litet hål som det står Reset/Reboot på, hål in denna i mins 30 skeunder och släpp sedan. Då kommer modemet att starta om och du får på nytt gå in och aktivera det trådlösa.

Fungerar det inte efter detta så få vi tyvärr be dig att avvakta på den nya mjukvara som kommer att lösa problemet.

Med vänlig hälsning

Com Hem AB

TILL COM HEM:

Detta har jag gjort inntill flera gångar ! Båda under samtalet med er support medarbetare ock efteråt. Det hjälper ingenting. Eftersom ni inte kan ge nån tid för när denna mjukvara fel är avhjulpen - kan ni då byta ut modemet till annan model (jag vet at ni har en annan model i sortiment) eller ersätta mig för den bredbands delare som jag imellantiden är tvungen att köpa? Modemet är ju köpt som trådlöst modem, men det fungarar inte som sånt i sin nuvärende skick ju? MVH Michael Holm

FRÅN COM HEM:

Hej och tack för ditt e-postmeddelande!

Fungerar det inte efter detta så få vi tyvärr be dig att avvakta på den nya mjukvara som kommer att lösa problemet.

Med vänlig hälsning

Com Hem AB

Vi tyckar ni ? Jag har efter att jag har läst i denna tråden forsökt frånkopla brandväggen - dett gör ingen skillnad !

Permalänk
Medlem

Det är en känd bugg faktiskt. Alltså att modemet börjar reboota okontrollerat då man aktiverar trådlöst, det händer dock för långtifrån alla. Har du ett epc2434 blir det troligen fixat v10-11 och har du ett 2425 blir det troligen fixat v12-13. Allt enligt comhem... Man behöver bara starta om modemet så tankar det ner den nya mjukvaran. Det märkliga är att jag inte sett detta problem innan säg i höstas/vinter men senaste mjukvaran innan den som kommer nu kom innan sommaren. Märkligt är bara förnamnet. Sedan kan man ju alltid tycka att det skulle gå snabbare att lösa men som många andra bolag har de changestopp över jul, OS osv. Eventuellt satsar de mer på deras nya Netgearmodem som endå är mer framtidssäkert.

Vad jag vet har modemet alltid blivit lite instabilt då man aktiverar trådlöst även om man trots det kör med kabel. Hoppas att båda delarna fixas samtidigt. Att det blir instabilt är bara något jag misstänker och inget konkret. Att det börjar reboota vid aktivering av wifi är tydligen konstaterat... Hoppas att Cisco/scientific atlanta hittat fler konstigheter de fixar i samma veva som att automatiskt inaktivera ipflooding osv.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Avstängd

tjena alla

har skapat en tråd om problemen som jag har
och kolade på min moddem/router och det är en
cisco EPC2425

så här är det när jag anslutar den via kabel till bärbara så funkar den

och problemet är så fort jag kopplar en kabel till den stastionära datorn så funkar inte min internet där ... fast den vissar iconen längst ner till högra sidan
att jag har tillgång till internet

Tacksam för svar tillbax
mvh panosz

Permalänk
Medlem

panzos: kolla att du har dynamisk ip-address inställt i din stationära dator och att eventuella andra nätverkskort som inte skall användas är inaktiverade.

Visa signatur

Cogito ergo sum

Permalänk
Avstängd

oki ...och vart kollar jag det nån stans ?

Permalänk
Medlem

Startar du om modemet när du byter dator? Kan ibland behövas oxo.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Avstängd

jag har testat och starta om modemet det den funkar fortfarande inte
hur kan man kola om man har dynamisk ip adress ?

Permalänk
Medlem

Surt som tusan är det. Sitter med exakt samma problem.

Frågor som kanske kan hjälpa fram till uppdateringen;

Är det en standardport som används för ex. YT och liknande streaming-verksamhet så man kan testa att öppna upp den eller är det alltid random?

Som tidigare användare påpekat så fungerar det betydligt bättre med Firewall [off], då slipper man iaf ideliga omstarter. Eller ja, det är ju inte helt borta med det har degraderats betydligt jämfört med innan.

Fråga om uppdatering;

Räcker det att dra ur strömkontakten för att den skall uppgradera sig själv eller är det en [reset] som gäller?

The beat goes on .. ;/

Permalänk
Avstängd

samma problem som mig eller ?

hmm asså det är riktigt iriterande för idag testade min internet och den funkade .. oo nu så är den dött ... men iconen ser man att man har tillgång till internet

men den bärbara datorn funkar den :S

Mvh Panos

Permalänk
Medlem

Vet inte vilket av comhem's trådlösa modem ni har men EPC2434 har fått en uppdatering idag. Startar man om modemet (rycker strömmen) så erhåller man den inom 5-10minuter. Får modemet problem kan det vara bra att factoryresetta bakpå för en clean install av nya firmwaren men då ryker eventuella portforwards osv. EPC2425 mjukvaran kommer om jag förstått rätt om 1-2 veckor.

Man bör dock som innan kolla så IPflooding är inaktiverad och upnp är aktiverat i modemgränssnittet för att slippa problem. Tror brandväggen skulle få en uppdatering också så eventuellt kan man ha den aktiverad och endå komma in på nrj och rixfm.se

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Avstängd

hmm .. såå det som jag skrev om min problem det har inget med datorn att göra ?

hur kan man kola om man har dynamisk ip-adress ?

Permalänk
Medlem

http://www.hotcomm.com/faq/FAQ_staticIPXP.asp

Här finns en guide för hur man ställer statisk ip men på sista bilden ser du alternativet "obtain ipadress automatically". Det är denna du måste ha på datorn istället för static ip.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Avstängd

oki hmm den här guiden ska jag göra på den stationära datorn eller ?

jag har win7 är den samma på alla eller ??

tack

Permalänk
Avstängd

kolade upp på min stationära datorn på commandotollken och
Dhcp Enabled. No means your IP address is static. Yes means it is dynamic

och en till fråga hmm ... på commandetolken på min bärbara och stationära så finns det inte nått som heter bara IP ADRESS :S

och den är på yes så hur kan jag ta bort den

hmm och hittade nys local area connection properties
och vad det står i bilden att man ska ha internet protocol (TCP / IP ) ... har jag inte på listan på min stationära datorn :S

har internet protocol ver 6 ( TCP / IPv 6 )

har internet protocol ver 4 ( TCP / IPv 4 )
m.m

Permalänk
Medlem

Tjohej!

Håller på och hjälper föräldrarna då de verkar erfara samma problem som Er.

Det trådlösa dör titt som tätt och det går fan i mig inte att ha det på detta viset, jag pratade med kundtjänst och hos dom så såg allt bra ut.

Vad heter den senaste firmwaren till Cisco EPC2425?

Den som är i modemet just nu heter följande:

epc2425-E10-5-v202r12812-090313cs-comhem

En följdfråga, kommer den nya firmwaren möjligtvis bidra med funktionen att man kan dölja sitt trådlösa internet?

Killen på supporten visste nämligen inte vart denna funktion finns i modemet..

Permalänk
Medlem

Cisco EPC2425 har labilt trådlöst och det ska fixas med nya mjukvaran när nu den kommer... verkar ha blivit uppskjutet ett par ggr.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Jag har ett Scientific Atlanta 2434 Modem/router/wifi som man fick från comhem till sitt cable 24/1Mbit internet.

Hade BBB tidigare(inga problem).
Hade massa strul med detta modem man fick från comhem.

Första problemet var att diverse hemsidor inte gick att komma åt och andra var sega att lada här och där.
Det löstes med att stänga av Firewallen på modemet(man kom åt de sidor man inte kom åt tidigare).
IPFlood detection hjälpte också mycket att man stängde av(inga mer time outs/kunde inte komma åt).

Har haft dessa två inställningar avstängda och modemet har i alla fall blivit användbart.

men allt är inte problemfritt än. Torrent klienter praktiskt dödar internet om man ladar ner något. Dock om man är tålmodig och väntar några timmar och försöker använda vanligt internet genom valfri browsar så ser man vid något tillfälle att internet blir normalt igen.
Men om datorn stängs av eller liknande och börjar lada ner igen eller en längre tid har gått emellan så måste det repeteras igen och vanliga internet är i stora drag oanvändbart.
Hur mycket torrents laddar ner/laddar up, gör ingen skillnad. Behövs endast lada ner 1kb/s och vanliga internet blir super segt.

Dock har detta eventuellt blivit smått bättre med tiden. Förmodar någon firmware fixat till detta lite men inte mycket. Men det är fortfarande oacceptabelt.
(har vant/lärt mig vid hur och när jag startar upp torrents för att ha minst påverkan på internet användningen)

Trådlösa har jag inte haft problem med dock. fast det har använts max ett par timmar totalt.

Förresten vilken firmware har ni andra EPC2434 användare?

Min sitter på just nu med:
epc2434-E10-5-v202r1262-080901cs-comhem
Boot revision: 2.1.6IR8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
Cisco EPC2425 har labilt trådlöst och det ska fixas med nya mjukvaran när nu den kommer... verkar ha blivit uppskjutet ett par ggr.

Fick precis ett samtal av min mor, chockerande. Det trådlösa internet har återigen dött.

Jag stängde av IP-flood och brandväggen i modemet, något som i mitt tycker verkar idiotiskt men ja.. det funkade i lite drygt 5 timmar utan avbrott och nu idag så har det lagt av igen.

Hur kommer det sig att comhem har så sunkig hårdvara?

Det kan ju inte fortsätta såhär, vi kommer i allafall vilja se oss om efter en annan internetoperatör.

Permalänk
Medlem

Hårdvaran är det nog inget fel på, snarare mjukvaran till hårdvaran... Låter vissa med epc2425 bli att aktivera wifi brukar det vara stabilt. Troligen nått med WPS i modemet. Testa få igång wifi utan WPS så blir det troligen stabilare.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Det var ännu en funktion som jag tog bort igår, WPS. Allt som är listat i denna tråd har jag gjort och det fungerar fortfarande förjävla dåligt.

Undrar varför comhem måste pilla in en egen firmware, duger inte Cisco's egna, jag menar de om någon borde ju veta vad de håller på med.

Finns det något annat vettigare modem som man kan be att få från comhem, är så jäkla less på att höra allt gnabb om att det inte fungerar, är ju jag som får ta och ringa comhem vareviga gång också när det strular. Känns som att man fick vad man betalade för :/

Permalänk
Medlem

Eftersom vissa klagar på epc2434 här ovan som jag i dagsläget inte känner till något fel på och Netgearmodemet som klagas på i andra tråden så vet jag inte om nått trådlöst. Försök få tag på ett icke trådlöst modem och kör en billig wifirouter bakom så blir du nog mest nöjd. Hade dock varit lättare om du kunnat brygga epc2434 eller 2425 men det går inte med nuvarande mjukvara. Kanske med den som är planerad till 2425 men inget jag hört nått om. 3 val tyvärr: kör utan trådlöst tills nästa mjukvara inom några veckor, byt isp eller försök med äldre modem utan wifi + egen router.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nighthog

Förresten vilken firmware har ni andra EPC2434 användare?

Min sitter på just nu med:
epc2434-E10-5-v202r1262-080901cs-comhem
Boot revision: 2.1.6IR8

epc2434-E10-5-v202r1262-100212cs-COH
boor revision 2.1.6lR8

Jag gissar att dem sissta sex siffrorna visar datumet för firmware.
Ironiskt nog så började mitt trådlösa fungera riktigt dåligt för någon månad sedan, vilket då sammanfaller väldigt väl med tiden då mitt firmware kom ut.

Nån annan menade att man bara startade om modemet för att få den senaste mjukvaran installerade automatiskt, och jag har väl just inte vidtagit något annat steg för att få den heller.
Dock så är det ju i så fall lite märkligt att Nighthog sitter med ett så pass gammalt firmware i sitt modem?

Permalänk
Medlem

epc2434-E10-5-v202r1262-100212cs-COH är senaste mjukvaran till epc2434. epc2425 har ingen ny mjukvara sedan i sommras vad jag vet. Däri ligger skillnaden, olika modell och olika mjukvaror.

Ibland kan man behöva factoryresetta modem efter de tagit emot ny mjukvara för att allt ska stå rätt till. Dvs trycka in ett stift bakpå modemet i 10sekunder.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Har blivit så att modemet uppdaterade sig nyss till det nyaste firmware, det där 100112. I dag eller förgår har jag för mig. Måste ha gjort det samtidigt som jag mekade med d-link routern som är kopplad som "reserv" till EPC2434 modemet. Mest för att få någon slags firewall mellan internet och hem nätverket då jag varit tvungen att stänga av firewall i Cisco Comhem modemet.

Verkar som det nyare firmwaren fungerar bättre. Ser också ut som några nya inställningar men kan inte vara helt säker.
Förut fick man en massa "flood" attacks i loggen med IP flood detection men ny gör man inte det längre med torrents. Har aktiverat det igen. Dock så får jag Flood varningar som galet med d-link routern. Får se hur det blir om jag tar bort den och testar koppla direkt igen med modemet.

Någon som har någon aning om Firewallen är fixad nu? Får väll testa. Den gamla firmwaren mitt modem envisat med att köra med i så lång tid hade verkligen ingen vidare fungerande firewall.

edit:
jaha... testade aktivera Cisco Comhem EPC2434 firewall men den gör fortfarande samma sak som i gamla firmware och blockerar helvilt vissa hemsidor = Oanvändbar...

Permalänk

Jag har efc2425 routern via comhem och fick rätt nyligen problem med nätet. Hittade denna tråd och tog bort brandväggen i routern,sen funka det här med.
Problemen har vart med windowsburkarna(xp och vista 64). Macen har det funkat bra på och n900an.
Kanske är nått i windows som ställer till det.

Mest bara glad att nätet funkar igen

Permalänk
Medlem

Har haft det sltruligt ett tag med Comhem... mitt gamla modem "startade" om sig minst 1 gång om dagen... och när en tekniker slutligen kom ut så sa han att det bästa vore att testa ett nytt modem för att se om problemet kvarstod... så nu har jag också ett EPC2434 modem/router. Kör både trådlöst och med kabel. Kabel till en av mina datorer som jag laddar ner med samt en laptop vid soffan, trådlöst. Samt min Xbox 360 Slim som jag kör trådlöst.

Har bara haft den i en dag... så vi får se om problemt är borta, annars så kommer jag att behöva er hjälp.

En sak som jag dock märkt är att jag har mycket packet loss... testade via pingtest.net och den gav mig mellan 50-60% packet loss... inte bra dvs... men det skumma är att jag inte märker av något när jag spelar på Xboxen via Xbox Live... men som sagt, bara haft den i 1 dag...

Tidigare har jag haft comhems modem och haft en D-Link 655 router och när modemet fungerade så funkade allt kanonbra... 0% packet loss och ping på max 15ms... så jag var en god host till våra matcher.

Har någon bra inställningar till detta nya EPC2434 modem som underlättar mitt Xboxspelande? Kör alltså trådlöst samt finns det någon bra uppdatering till modemet som kanske löser mitt packet loss, eller ska jag ändra i inställningarna på något vis? På comhem vet de knappt vad packet loss är och de bryr sig inte så länge man har "rätt" hastighet... vilket jag har 10/10.

Mvh
Jeedi

Permalänk
Medlem

Har haft modemet EPC2434 i 1 dag nu och den har rebotat sig 2 ggr... har ringt en tekniker som kommer och kollar på det på måndag... har stängt av IP flood detection då det påverkaded allt jag gjorde när man hade igång en torrent... sidor ville inte öppna sig och allt hängde sig... samt så hade jag jitter och dålig ping... efter att jag gjorde den justeringen så flöt allt på som vanligt och jag fick A på pingtest.net

Men, detta hjälpte ju inte mig då skiten rebotar sig ändå... avvaktar med att stänga av Firewall tills teknikern sagt sitt...

Sedan är det rätt sugit att denna modem/router man får inte stöder senaste 802.11n utan bara upp till 802.11g... speciellt när jag nu har en Xbox 360 Slim som har 802.11n och det hade även min D-Link 655.

D-Linken kan jag inte ens använda längre då detta modem (vad jag vet) inte går att använda bara som ett modem...

Hade jag inte bott i ett Com Hem hus hade jag aldrig använt deras tjänster...

Permalänk
Medlem

Sitter själv på ett epc2425, haft det i en dag. Ser att denna tråden är ganska gammal, men dra åt helvete va skit detta verkar vara. Har liknande problem som de som beskrivs i tråden, dock så fungerar mitt nät oftast stabilt efter en ipconfig /renew.... rebootar jag datorn krashar nätet igen och det trådlösa verkar dött dött... har det löst sig för er andra?!

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av isak88:

Sitter själv på ett epc2425, haft det i en dag. Ser att denna tråden är ganska gammal, men dra åt helvete va skit detta verkar vara. Har liknande problem som de som beskrivs i tråden, dock så fungerar mitt nät oftast stabilt efter en ipconfig /renew.... rebootar jag datorn krashar nätet igen och det trådlösa verkar dött dött... har det löst sig för er andra?!

Gjort en factoryresett som nämns ovan?

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Gjort en factoryresett som nämns ovan?

Tror jag gjort tio... :/

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!