Hårddiskarna surrar efter chassibyte!

Permalänk
Medlem

Hårddiskarna surrar efter chassibyte!

Tjena.

För inte så länge sedan köpte jag mig ett Fractal R2 chassi (som många andra här, har jag märkt) och en 1TB WD Caviar Black HDD som jag stoppa in.

Allting flyter på bra, förutom att mina två Spinpoint-diskar sen tidigare, på 1TB respektive 500GB, surrar som bara fan. Har testat mig fram och vet att det är dessa diskar som vibrerar. Jag har skruvat åt gummiskruvarna hårt och provat att placera diskarna långt ifrån varandra, nära varandra och lite allt möjligt, men resonansen är lika stor för det.

När jag hade mitt budgetchassi så var det ingen resonans, åtminstone inte någon sådan jag har nu, som liksom går i vågor.

Tips? =/

Permalänk

Hade samma problem, tog bort alla dom där vita racken som jag inte använde, då försvann surrandet.

Visa signatur

Det va bättre förr, ju förr desto bättre.

Permalänk
Medlem

Har du provat att inte skruva åt skruvarna så hårt?

Visa signatur

Antec P183 : Asus P6T v2 : i7 930+ Noctua NH-U12P : 6GB Corsair Dominator 1600 Mhz CL8 : Radeon HD 5770 : Intel X25M G2 80GB + 2x 1TB Seagate 7200.12 : Corsair HX-750

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VicRattlehead
Hade samma problem, tog bort alla dom där vita racken som jag inte använde, då försvann surrandet.

Det har jag också provat, ingen skillnad

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tookig
Har du provat att inte skruva åt skruvarna så hårt?

Hade inte skruvat åt skruvarna jättehårt först, men sedan gjorde jag det. Ingen skillnad alltså.

Funderar nästan på en jävla ghettomod.

Permalänk
Medlem

Placera dom så lång ifrån varandra som möjligt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frispel
Placera dom så lång ifrån varandra som möjligt?

Det har jag gjort, har satt en högst upp, en i mitten och en längst ner, men det förändrade ingenting

Permalänk
Medlem

Jag körde ghettomod på sån där skumplast man har under tarkett golv (sån där lego parkett). Funkar finfint.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

Lenglab, vad menar du? Hurdan skumplast?

Permalänk
Medlem

ör detta ett kännt fenomen?
skulle inte vara kul ifall jag lägger 8st hårddiskar in i R2 som vibrerar massa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joioi50:

ör detta ett kännt fenomen?
skulle inte vara kul ifall jag lägger 8st hårddiskar in i R2 som vibrerar massa.

Det börjar mer och mer verka som det. Jag upplever exakt samma problem. Se min tråd:
http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-naetaggregat/...

Min teori är att gummidistanserna inte är lika elastiska längre som dem va när de var nya. Jag ska få ny hårddiskvagga av Fractal design, så får väl se om det hjälper. Annars blir det nog ghetto mod, tråkigt på ett så fint chassi Jag upplever exakt somma missljud som trådskaparen, med vibrationsljud som går i vågor.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Det börjar mer och mer verka som det. Jag upplever exakt samma problem. Se min tråd:
http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-naetaggregat/...

Min teori är att gummidistanserna inte är lika elastiska längre som dem va när de var nya. Jag ska få ny hårddiskvagga av Fractal design, så får väl se om det hjälper. Annars blir det nog ghetto mod, tråkigt på ett så fint chassi Jag upplever exakt somma missljud som trådskaparen, med vibrationsljud som går i vågor.

Skönt att höra att det inte bara är jag då. Jag ska, som någon i din tråd hade gjort, sätta dit flera av gummiplupparna på en platta. Annars vettefan vad jag ska göra.