Permalänk
Medlem

bibliotekets netloan stjäl gatewayen

Hejsan,

jag har ett problem här.

Nyligen loggade jag in via Bibliotekets Netloantjänst och slog lösenord samt användarnr på deras inloggssida. Efter detta står det att jag har "begränsad eller ingen uppkoppling" på den trådlösa enheten vid andra WiFi-ställen, typ internetcaféer mm.

Gjorde felsökning via MSN Live Messenger och då visar den att standard-gatewayen är "Offline".

Hur korrigerar jag detta? Eller återställer?

ps. IP-adress, DNS-server är automatiskt konfiguerade.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Det står alltså att min gateway är offline. Kommer ej inte på internet nu.

Kan nån hjälpa?

Permalänk
Medlem

Posta resultatet av ipconfig /all (använd codetaggar).
Vad använder du för operativsystem?
Testa även att pinga Default gateway.

Permalänk
Medlem

Använder en annan dator här, men vad exakt vill du veta av ipconfig /all? (så postar jag det specifikt)

DHCP är på "Nej", inaktiverat. Hur aktiverar jag det??

Xp Home.

Hittar inte ordnamnet för "default gateway" i cmd...

(Den nuvarande uppkopplingen fungerar, men det är en bibblans konfiguration som smygit sig in.)

Permalänk
Medlem

trådlösa nätverket syftar jag på...

Permalänk
Medlem

För att slå på DHCP:

Kontrollpanalen -> Nätverk och Delningscenter -> Ändra Adapterinställningar (I menyn till höger) -> Högerklicka, välj Egenskaper -> Dubbelklicka på Internet Protocol Version 4 (TCP/IPv4) -> Erhåll IP Adress automatiskt.

obs, är översatt av mig lite hastigt från engelska till svenska. Andra namn på objekt kan förekomma.

Permalänk
Medlem

Hittar inte den vägen i XP Home, och har inte sett INternet Protocal version 4 (fyra) förut heller. Bara utan en siffra.

Hmm...

Permalänk
Medlem

Missade att du använder Windows XP.

Då blir det nått liknande:
Kontrollpanelen -> Nätverksanslutningar -> Högerklicka (på den trådlösa nätverksenheten), välj Egenskaper -> Dubbelklicka på Internet Protocol (TCP/IP) -> Erhåll IP Adress automagiskt.

Permalänk
Medlem

En bild säger mer än tusen ord..
http://pici.se/pictures/GEVCNImIh.jpg

Permalänk
Medlem

Ok, tack och så vill jag säga att så redan är fallet, erhåller IP-adressen automagiskt.

Men ändock en brytning i elledningen, "begränsad eller ingen anslutning står", felsökes på LIVE Messenger, då är gatewayen Offline. Erhöll netloans startsida första gången jag försökte logga in på internet efter att ha varit utsatt för netloans nätservrar.

Kvarstår problemet, kan ej accessa internet från laptopen! Åt skogen alltså! argh.

Permalänk
Medlem

När jag manuellt skriver in aktuell ip-adress visas inget fel, men kommer ändå inte ut på internet.

Permalänk
Medlem

Skrev in en standard-gateway- ipnr på TCP/IP som ZoneAlarm visade, har även testat att stänga ner zonealarm, och inget av dem fungerar!

på ipconfig /all visas DHCP som inaktiverat. *konstigt*

Permalänk
Medlem

Kort sagt; internet har begränsad eller ingen åtkomst till internet längre pgav bibliotekets servrar.

Permalänk
Vila i frid

Först av allt, avinstallera Zonealarm. Windows inbyggda brandvägg räcker och blir över. Använder du en "security suite" som t.ex. F-Secure, Symantec/Norton, whatever, avinstallera det. Oftast blockerar de port 53 dvs DNS av någon jämra anledning. Att inaktivera hjälper inte utan man måste avinstallera för att komma runt det - om man inte vet var i dess kontrollpanel man ska tillåta port 53. Måste du ha ett antivirus, kör MSE, Avira eller Avast.

Kör även enligt http://support.microsoft.com/kb/299357

Permalänk
Medlem

Okay, tack.

Har kört en återställning av internet protocollet men fortfarande visas "begränsad eller ingen anslutning" av någon mystisk anledning jag vill ha svar på.

Permalänk

har samma problem regelbundet funkar för mig att höger klicka på trådlös iconen i aktivitets fältet och sedan välja reparera

Visa signatur

Fractal design Define R3, CPU AMD Phenom 4x II 965 3.4 GHz, GPU XFX Radeon hd 6950 2 GB, Mobo GA-7490XTA-UD4. RAM 4 GB DDR 3. OS win 7 Professional 64 bit. PSU OZR modxstream-pro 700 W.

Permalänk

btw jag sitter i ett rum med riktigt tjocka betongvägar som blockar större delen av signalen så ibland om nåt annat börjar störa signalen förutom väggen så störs kontakten med routern helt och då får du ingen eller begränsad uppkoppling

Visa signatur

Fractal design Define R3, CPU AMD Phenom 4x II 965 3.4 GHz, GPU XFX Radeon hd 6950 2 GB, Mobo GA-7490XTA-UD4. RAM 4 GB DDR 3. OS win 7 Professional 64 bit. PSU OZR modxstream-pro 700 W.

Permalänk
Medlem

Ok, så funkar det inte för mig. Bibliotekets netloan blev en dyster historia. Ingen som vet vad som gick fel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lafa
Ok, så funkar det inte för mig. Bibliotekets netloan blev en dyster historia. Ingen som vet vad som gick fel?

Säkert din brandvägg som blockar allt, ta bort alla...

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av basn
Säkert din brandvägg som blockar allt, ta bort alla...

Brandväggen sitter framför den trådlösa anslutningen. Du ska ha kontakt med det trådlösa även om du har en brandvägg i datorn.

Skulle ringt och frågat din kommuns it-gubbar och frågat vad det är för skit de har satt upp på biblioteket.

Permalänk
Medlem

Har prövat avaktiverat alla brandväggarna (zonealarm, microsofts egen) men samma resultat återstår.
Kan dock fortfarande logga in och surfa via biblioteket. Men det är det enda stället som fungerar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lafa
Har prövat avaktiverat alla brandväggarna (zonealarm, microsofts egen) men samma resultat återstår.
Kan dock fortfarande logga in och surfa via biblioteket. Men det är det enda stället som fungerar!

Då skulle jag som jag nämnt innan prata med kommunens it-avdelning och fråga vad deras trådlösa gör när de ansluter. De borde ju ha lösningen.

Permalänk
Medlem

Det här då:
Var på datagiganten i Göteborg och lämnade in datorn för wlan-reperation, dem sa att det nu skulle fungera, efter detta missdåd med bibblan, betalade en slant för detta (dyrt!), men funkar icke fortfarande! Fy!

Permalänk
Medlem

Avinstallera ZONE ALARM DIREKT
sen boota om se fall det fungerar.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Ne, funkar ändå inte...

Permalänk
Medlem

Det är inte så att du har fått en persistent default route av någon anledning?

Hur ser det ut om du skriver "route print" i cmd?

Om du under "Persistent Routes" ser en default route, ta bort denna med route delete 0.0.0.0

Kör sedan en ipconfig /renew

Mvh
Christian

Permalänk
Medlem

Kan alltid vara värt att testa detta i cmd:

net stop dhcp

net start dhcp

Då startar DHCP-klienten i datorn om.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Tyvärr fungerar inga av dessa alternativ.

Beständiga vägar/persistent routes: Inga/None
Skrev ändå "route delete" (utan 0.0.0.0) för att testa. Och det vet jag inte om det var så smart. Går det att skriva "route renew"?