Permalänk

IBM Model N2 lever igen!

Hittade häromveckan ett gammalt IBM Model N2 i farsans källare när jag var och rotade efter lite grejer. Model N2 är ett mekaniskt tangentbord, mycket likt Model M, fast i ett kompaktare paket. Eftersom jag länge letat efter ett mekaniskt tangentbord att använda hemma, så kunde jag knappt hålla mig till att komma hem och provköra det.

Tänkte på skoj posta hur det såg ut innan jag fick tag på det, och efter, i fall någon är intresserad

IBM Model N2 lever igen!

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk
Medlem

Själv hatar jag de tangentborden pga att dom är gigantiska (iaf de jag har haft) och låter för mycket. Men de är sköna att använda Men har hållt mig till mitt http://f25.aaa.livedoor.jp/~diary/ture2/scy/pc/pc_parts_img/i... sen 2002

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Själv hatar jag de tangentborden pga att dom är gigantiska (iaf de jag har haft) och låter för mycket. Men de är sköna att använda Men har hållt mig till mitt http://f25.aaa.livedoor.jp/~diary/ture2/scy/pc/pc_parts_img/i... sen 2002

N2:an är lika stort som ett standardtangentbord. Det är mycket skönt eftersom jag ofta har det ganska trångt på arbetsbänken där det kommer att användas.

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk
Avstängd

Nice som fan! har ett precis likadant! ÄSLKAR DET!!! Vet dock inte vad jag ska göra när mitt är sönder Är ju omöjligt o fa tag i liknande nu .

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Skrivet av joshoa:

Nice som fan! har ett precis likadant! ÄSLKAR DET!!! Vet dock inte vad jag ska göra när mitt är sönder Är ju omöjligt o fa tag i liknande nu .

Du kan nog ta det ganska lugnt, risken för att ett sånt här ska gå sönder är ganska liten. Och om det går sönder så är det så simpelt att man kan fixa det

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk

Jag älskar gamla tangentbord! En del vill ha chicklet-tangenter, en del vill ha tangentbord som låter så lite som möjligt - jag vill ha ett där man verkligen HÖR att man skriver. Så som det lät när en datahacker satte igång i en dålig film om IT-terror eller något. Med såna tangenter skriver jag absolut bäst.

Har ett gammalt IBM-bord hemma med rätt känsla. Dock har det 5-pols DIN-kontakt, så när jag får tummen ur är ska jag skaffa en adapter. Och ja, jag kommer använda det även till min speldator. Jag kommer aldrig vilja skriva på någonting annat ^^

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Medlem

nice! har ett gammalt Keytronics som jag ska försöka få liv i! glapp i ström kontakten antagligen. blir att fixa en ny sån för någon tia och sen är jag med redo i retro gruppen!

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Disclose:

nice! har ett gammalt Keytronics som jag ska försöka få liv i! glapp i ström kontakten antagligen. blir att fixa en ny sån för någon tia och sen är jag med redo i retro gruppen!

Har ett sådant också, eller massor tar från jobbet dom är rätt okej dom också fast dom inte är mekaniske, men dom är dom bästa av "gummi" tangentborden man kan få tag i imo.

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk

Redigt nice!

Visa signatur

Trololololol
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

Permalänk
Medlem

Haha...mycket skrubbande! Själv hittade jag en gammal IBM model M tangentbord från 1989 på tippen år 1996 (model M kopia) Bästa tangetbordet jag haft! Använder det än idag på min "uppsats/skrivdator"

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk
Medlem

Grymt, skulle gärna vilja ha ett mekanisk tangentbord, synd att dom är så svåra att få tag på

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ph33r:

Grymt, skulle gärna vilja ha ett mekanisk tangentbord, synd att dom är så svåra att få tag på

MM sku va skojj om de fanns o få tag på nya här som passar oss här uppe o int nå fittans usa tangentbord bara.../asiat......

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av joshoa:

MM sku va skojj om de fanns o få tag på nya här som passar oss här uppe o int nå fittans usa tangentbord bara.../asiat......

Kommer snart ett Filco Majestouch med svensk layout, ta och snacka med http://www.keyboardco.com/
De är de enda som tar in Filcos t-bord i europa tror jag... sen finns det en finsk försäljare som säljer Topre Realforce.. kommer dock inte på vad dom heter.

Ont:
Åhh vad avundsjuk jag blir nu velat få tag på ett mekaniskt riktigt länge nu, men finns ju knat att få tag på, har väntat i 2 månader nu på att få beställa ett Filco. Men att HITTA ett t-bord med Buckling-spring... det är nästan för bra för att vara sant

Edit:
Btw gillar verkligen dina gallerier, roliga och ovanliga byggen o saker du visar upp, riktigt kul!

Permalänk

Kul grej har ett på jobbet som jag just frågade chefen om jag kunde få och ha sa JA !!
Nu ska inte bara rengöras här ska moddas, lackas och sleevas
Tack för insperationen

Permalänk
Medlem

Jag har 2st IBM Modell M, de är underbara. Ena skulle farfar slänga och det andra köpte jag för 10kr.

Visa signatur

WS: 4770k, 16GB, 2x 250GB SSD, 2x 4TB HDD (RAID1), GTX970, W10.
SRV: 2600, 16GB, 500GB (OS), 7x 2TB HDD (RAID6), Intel QUAD NIC, W2012 R2 +VMs.

Permalänk
Medlem

Detta är kärlek när den är som högst, gud vilken nostalgi känsla jag fick nu ;D

Permalänk
Avstängd

BUUUMP!

hähäh. satan vad fint tangentbord ändå, måsta gå tillbaka till mitt n2 då jag söp slut mitt model M :(:(:( spillt öl över det och tagit upp 2 fjädrar och dragit slut dom i fyllan, WTF:( var kan man köpa delar till dom, och hur är dessa bord mot razers Blackwiddow med cherry MX blue brytare ?? tror cherry mx blue är 55 eller 60grams tryck men ibm är hela 70g, sku int villa ha lättar iaf.

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag